Permalänk
Medlem

Luxor högtalarelement

Jag hittade ett mycket märkligt högtalarelement på landet. Är det någon som känner till något om detta element, det vore intressant. Jag har aldrig sett något liknande.
Macart

Luxor högtalarelement

Permalänk
Medlem

Galleri är en del på sidan där man visar upp t.ex. sina datorer etc. Skapa gärna en tråd i forumet när du har frågor angående diverse ämnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Galleri är en del på sidan där man visar upp t.ex. sina datorer etc. Skapa gärna en tråd i forumet när du har frågor angående diverse ämnen

Skickades från m.sweclockers.com

Man får göra gallerier innehållande Kringutrustning oxå så han har gjort helt rätt i att lägga upp dessa bilder här.

Själv tycker jag detta va jätte kul och riktigt intressant att se detta högtalarelement.

@ Ts: Jag har ingen aning om detta element mer än att det ser ut att vara från 70-80 tal då det experimenterades en del med högtalare på den tiden.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv

Men vilken pärla i mina ögon, har inte sett den sorten förut men blev genast intresserad. lite mer info om den? kanske det står i något hörn eller så?

Permalänk
Medlem

spara, himla ovanligt med elektrostat diskant i en högtalare, där för magneten är på fel sida

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Ser nästan ut som en banddiskant men det är det nog inte, intressant element! Ingen speciell beteckning på det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Min teori"
i vanliga fall har man ju en magnet i botten som får membranet att röra på sig... här ser det ut å vara nån magnet grej på ovansidan med stag ner till membranet som får den å röra på sig

spela lite med den å lägg ut en film på det, så man får se hur den funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potog:

"Min teori"
i vanliga fall har man ju en magnet i botten som får membranet att röra på sig... här ser det ut å vara nån magnet grej på ovansidan med stag ner till membranet som får den å röra på sig

spela lite med den å lägg ut en film på det, så man får se hur den funkar!

Jo, har precis samma teori. Hästskomagnet med järnkärna mellan polerna är ju lätt att känna igen, med spolen sittande under. Staget som drar själva membranet ser ut att vara kopplad till spolen via någon slags hävstång.

Hur det än ligger till med saken, så är det ju en löjligt cool konstruktion som formligen skriker steampunk! Om den var min och den lät skapligt, hade jag alla gånger byggt någon slags Fallout-inspirerad radio/mp3-spelare med den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du har ingen liten spegel som du kan använda för att visa oss hur det ser ut på undersidan av magneten?

Vad jag ser på bilderna så verkar det som om elementet saknar magnet, spole och spindel på undersidan och det är magneten på ovansidan som istället driver högtalarkonen.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Dom ville antagligen göra platta högtalarlådor, precis som med detta element som också har magneten fram:

http://www.mbquart.com/reference_speakers_widesphere.html

En vild gissning är att Luxor-elementet kan ha suttit i en av dom där gamla platta klassrumshögtalarna som fanns i alla Svenska skolor byggda på 60-talet, drivna av liggande Tandberg-rullbandare med inbyggd förstärkare ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Med lite hjälp av ett annat forum så har herr rolfzetterberg kastat lite ljus på det hela.

Skrivet av rolfzetterberg:

Det här är en föregångare till våra vanliga dynamiska högtalare,nämligen en magnetisk högtalare.Principen är en fast spole i ett magnetfält.Man påför spolen lite växelspänning och så rör sig ankaret(a) i magnetfältet och påverkar via en stång eller nåt ett högtalarmembran.Det här systemet har ganska hög verkningsgrad,relativt hög impedans och också tyvärr lite trattigt ljud delvis beroende på att rörelsen är liten.Måste också justeras mekaniskt med en skruv till bästa ljud.
Känner inte till just den här Luxorn,men den ser ju äkta ut.
På bilderna ser man tydligt hästskomagneten,spolen,stången ner mot membranet.Kablarna in går till spolen.

Visa signatur

minhembio.com/darkages