Permalänk

Speldator 6-7k

tja jag har bestämt för att jag ska köpa en spel dator nu i slutet av månaden. jag är relativt ny på det här. har kollat runt lite.

jag undrar om detta paket kommer duga till att spela spel på höga inställningar

kommer spela lite allt möjligt

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3231593/2013-04-18

kom med förslag och åsikter !!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. För det priset är det rätt att gå på en Amd 8350. Grafikkortet blir mer en smaksak mellan Geforce 660 eller Radeon 7870, där det senare överklockar riktigt bra och presterar snäppet bättre, men kostar i regel nån hundring mer också (asus-kortet du valt från början är dock i samma prisklass som det). Övriga komponenter har jag inget att anmärka på direkt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

ja okey.. kommer antagligen spela mycket fps spel

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite Undrar bara ifall allt det här kommer funka ihop? http://www.inet.se/kundvagn/visa/3244600/gamingdator-8229kr

Visa signatur

Intel Core i7 11700K ~ EVGA GeForce GTX 980 Ti HYBRID GAMING 6GB ~ Corsair Vengeance RGB PRO SL 2x16GB 3600MHz ~ WD Black SN850 2TB ~ ASUS ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI ~ Corsair RM750 750W Vit (2021) ~ Fractal Design Meshify 2 ~ Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av komproster:

Jag skulle inte använda 6000 för att köpa en begagnad dator när du kan få en lika bra för samma pris, men ny.
Datorn du satte ihop först ser bra ut, den kommer fungera bra och är lätt värd 6000kr.

Permalänk

så jag bör välja den första. med det grafikkortet också ? eller ska jag ha det andra som jag föreslog ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av komproster:

så jag bör välja den första. med det grafikkortet också ? eller ska jag ha det andra som jag föreslog ?

paketet som är i ditt första inlägg ja. vilket grafikkort du väljer är mer en smaksak, de har samma gtx 660-grafikchip osv ändå, men jag hade nog personligen tagit det här http://www.inet.se/produkt/5405146/asus-geforce-gtx-660-2048m.... det går att få mer överklockade varianter som är lite dyrare, eller varianter som är billigare men inte riktigt lika tysta

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

ja okey!

Permalänk

vilket grafikkort är bäst för fps spel.. radeon eller geforce ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av komproster:

vilket grafikkort är bäst för fps spel.. radeon eller geforce ?

fungerar olika bra på olika fps spel helt enkelt, och det ändras allt eftersom med nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av komproster:

vilket grafikkort är bäst för fps spel.. radeon eller geforce ?

GeForce GTX, eller nVidia sägs ha stabilare drivrutiner och deras grafikkort är optimerat till flera spel, vilket betyder att dom ska fungera bättre än AMD Radeon. Radeon-korten är billigare, men nVidia (sägs) vara stabilare.

Till exempel, Radeon HD 7850 mot GeForce GTX 660. Radeon 7850 har lite sämre prestanda men är några hundringar billigare än GTX 660, Radeon 7870 däremot har bättre prestanda än GTX 660 men den kostar bara någon hundring mer.

Personligen skulle jag gå med nVidia, även då de ofta är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

GeForce GTX, eller nVidia sägs ha stabilare drivrutiner och deras grafikkort är optimerat till flera spel, vilket betyder att dom ska fungera bättre än AMD Radeon. Radeon-korten är billigare, men nVidia (sägs) vara stabilare.

Till exempel, Radeon HD 7850 mot GeForce GTX 660. Radeon 7850 har lite sämre prestanda men är några hundringar billigare än GTX 660, Radeon 7870 däremot har bättre prestanda än GTX 660 men den kostar bara någon hundring mer.

Personligen skulle jag gå med nVidia, även då de ofta är dyrare.

Bullshit Radeon och Geforce är båda optimerade för spel, bara att det är till olika spel. Drivrutinsproblem finns för båda, och visst finns många som säger att geforce strular mindre, men samtidigt är radeon kända för att fungera bättre när du har flera skärmar. Det finns imo inget som alltid är bättre

Sen vilket man väljer beror på vilken prisklass man ligger i och vilka spel som prioriteras. Ett gtx 660 är visserligen snabbare än ett hd 7850 men som du själv säger så får ett gtx 660 sen i sin tur stryk av ett hd 7870. Generellt sett då, i specifika spel kan ett 7850 vara ikapp ett gtx 660 och i andra spel är ett 660 ikapp ett 7870

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av komproster:

vilket grafikkort är bäst för fps spel.. radeon eller geforce ?

Finns inte. Vilken mat är Bäst? Hur lång är ett snöre? Det är ungefär samma typ av fråga.

Kolla reviews på de spelen du vill spela och hur olika grafikkort presterar i just de titlarna du vill spela.

Skrivet av bgHunter:

GeForce GTX, eller nVidia sägs ha stabilare drivrutiner och deras grafikkort är optimerat till flera spel, vilket betyder att dom ska fungera bättre än AMD Radeon. Radeon-korten är billigare, men nVidia (sägs) vara stabilare.

Till exempel, Radeon HD 7850 mot GeForce GTX 660. Radeon 7850 har lite sämre prestanda men är några hundringar billigare än GTX 660, Radeon 7870 däremot har bättre prestanda än GTX 660 men den kostar bara någon hundring mer.

Personligen skulle jag gå med nVidia, även då de ofta är dyrare.

Hahaha Nu sitter du bara och hittar på.

Olika spel är antingen Gaming Evolved (AMD Radeon Optimerade) och andra är Nvidias motsvarighet.

Radeon Highend grafikkort har lite Microstuttering(dåligt) om man kör flera stycken i CrossfireX.

Till TS:
Jag rekommenderar att du kollar på Benchmarks och reviews på just de spelen du vill spela och se vilket kort som är bäst.

BF3 är t ex optimerat efter Nvidias grafikkort men 7970 som både är billigare än Nvidias motsvarighet (GTX 680)och är ett grafikkort från AMD (Radeon) presterar Bättre i BF3 rent FPSmässigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Bullshit Radeon och Geforce är båda optimerade för spel, bara att det är till olika spel. Drivrutinsproblem finns för båda, och visst finns många som säger att geforce strular mindre, men samtidigt är radeon kända för att fungera bättre när du har flera skärmar. Det finns imo inget som alltid är bättre

Sen vilket man väljer beror på vilken prisklass man ligger i och vilka spel som prioriteras. Ett gtx 660 är visserligen snabbare än ett hd 7850 men som du själv säger så får ett gtx 660 sen i sin tur stryk av ett hd 7870. Generellt sett då, i specifika spel kan ett 7850 vara ikapp ett gtx 660 och i andra spel är ett 660 ikapp ett 7870

Jag sa inte "Radeon är inte optimerade för några spel, men nVidia är det så dom är mycket bättre!", men jag sa att nVidia är optimerat för FLER spel, jag säger inte att nVidia är bättre än AMD öht, jag säger bara att JAG väljer nVidia före AMD.

Och det verkar inte som att TS ska ha fler skärmar än en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Till TS:
Jag rekommenderar att du kollar på Benchmarks och reviews på just de spelen du vill spela och se vilket kort som är bäst.

BF3 är t ex optimerat efter Nvidias grafikkort men 7970 som både är billigare än Nvidias motsvarighet (GTX 680)och är ett grafikkort från AMD (Radeon) presterar Bättre i BF3 rent FPSmässigt.

Ja benchmarks är i princip det enda att gå på. Men det gäller att kolla på färska recensioner med nya drivrutiner. BF3 till exempel är inte lika Geforce-favoriserande längre. I höstas fick ett 7970 spö av ett gtx 680 och till och med ett 670 (länk) men i februari hade faktiskt amd fått ordning på torpet och gått förbi (länk)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Jag sa inte "Radeon är inte optimerade för några spel, men nVidia är det så dom är mycket bättre!", men jag sa att nVidia är optimerat för FLER spel, jag säger inte att nVidia är bättre än AMD öht, jag säger bara att JAG väljer nVidia före AMD.

Och det verkar inte som att TS ska ha fler skärmar än en.

Har du siffror som säger att det är optimerat till flera spel? Sen spelar det väl egentligen ingen roll, det som spelar roll är vilka som är bäst optimerade för spelen som ts är intresserad av. Ska han bara spela metro så är Radeon klart att föredra, Crysis föredrar Geforce, många andra spel som Far Cry och BF3 är relativt lika och du får i princip vad du betalar för.

Och ang antalet skärmar så var det mer för att säga att Geforce också har problem med drivrutinerna och att folk också föredrar Radeon. Jag säger inte att du gör fel om DU föredrar Geforce, jag säger bara att det blir fel att säga att det är bäst när du inte vet vilka spel som ska spelas

Sorry för dubbelpost, men så blev det när jag hann citeras precis när jag skrev ett inlägg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Starric:

Ja benchmarks är i princip det enda att gå på. Men det gäller att kolla på färska recensioner med nya drivrutiner. BF3 till exempel är inte lika Geforce-favoriserande längre. I höstas fick ett 7970 spö av ett gtx 680 och till och med ett 670 (länk) men i februari hade faktiskt amd fått ordning på torpet och gått förbi (länk)

Helt rätt. Viktigt att kolla på siffror med färska drivrutiner.

Skrivet av bgHunter:

Jag sa inte "Radeon är inte optimerade för några spel, men nVidia är det så dom är mycket bättre!", men jag sa att nVidia är optimerat för FLER spel, jag säger inte att nVidia är bättre än AMD öht, jag säger bara att JAG väljer nVidia före AMD.

Och det verkar inte som att TS ska ha fler skärmar än en.

Tror att du ska ta och läsa på lite.
De flesta vettiga personer på Sweclockers kan backa upp sina uttalande med källor om det skulle vara så att nVidia skulle vara "Optimerat" för Fler spel. Nu har vi bara ditt ord + Du är en nyligen registrerad användare.

Det är inte alls ovanligt att Nyligen regristrerade användare försöker hjälpa andra med köpråd men kommer med saker som är helt åt skogen. Något som är både underhållande och oroväckande för oss lite mer kompetenta och invanda användare (som gärna har lite källkritik).

Att folk blir rekommenderade fel saker och köper icke-kompatibla komponenter på inrådan av en Newbie påverkar flera parter negativt:

  • Sweclockers får ett sämre ryckte

  • Den som köper kompontenterna får problem med byggnationer och kanske tom ekonomiska förluster om det är en egenföretagare som står utan IT system.

Du har absolut ingen som helst grund för ditt uttalande och det är därför vi trycker hårt på att du måste ha källor. Kommer du med flera oberoende källor som är pålitliga så kan vi mycket väl tänka oss acceptera ditt uttalande med tills dess!

Självklart kan du ha en åsikt och den kan ju inte vara fel, men den kan skilja sig från våra. Något vi gärna accepterar.

Skrivet av Starric:

Har du siffror som säger att det är optimerat till flera spel? Sen spelar det väl egentligen ingen roll, det som spelar roll är vilka som är bäst optimerade för spelen som ts är intresserad av. Ska han bara spela metro så är Radeon klart att föredra, Crysis föredrar Geforce, många andra spel som Far Cry och BF3 är relativt lika och du får i princip vad du betalar för.

Och ang antalet skärmar så var det mer för att säga att Geforce också har problem med drivrutinerna och att folk också föredrar Radeon. Jag säger inte att du gör fel om DU föredrar Geforce, jag säger bara att det blir fel att säga att det är bäst när du inte vet vilka spel som ska spelas

Sorry för dubbelpost, men så blev det när jag hann citeras precis när jag skrev ett inlägg

Mina personliga erfarenheter:

  • Linux - GeForce är simplare att hitta Drivers till

  • Spel - Skit samma, jag spelar spel från flera olika håll så det går jämt ut i slutändan.

  • Överklockning - Radeon har det mycket trevliga AMD Overdrive integrerat i CCC som är bra mycket skönare än att överklocka Nvidia kort med Rivertuner eller liknande tredje parts Mjukvara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ursäkta för allt jag gjorde fel, jag gillar nVidia mer och det står jag för, AMD och nVidia är lika bra men på olika saker.

Permalänk

okey jag kommer spela allt möjligt så jag stannar med det jag valde från början.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3267769/2013-04-24

såg en annan lista med komponenter. skulle denna vara mer lämpad för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av komproster:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3267769/2013-04-24

såg en annan lista med komponenter. skulle denna vara mer lämpad för spel?

Kör på det där grafikkortet i det nya paketet, det var det väldigt bra pris på (nästan en tusenlapp billigare än vanligt). I övrigt är de väldigt lika, bara processorn som är lite långsammare. Men du kan ju bara välja att byta grafikkortet från ditt första paket också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av komproster:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3267769/2013-04-24

såg en annan lista med komponenter. skulle denna vara mer lämpad för spel?

Skrivet av richie.f:

Kör på det där grafikkortet i det nya paketet, det var det väldigt bra pris på (nästan en tusenlapp billigare än vanligt). I övrigt är de väldigt lika, bara processorn som är lite långsammare. Men du kan ju bara välja att byta grafikkortet från ditt första paket också

Processorn är knappast värd att nämna Vara 5% långsammare. Kommer aldrig flaska egentligen om man spelar 1080p i dagens spel med en 670.

Kör på det paketet du.
Skulle jag ändra något så är det att lägga ett par hundra till på ett chassi som är lite trevligare att arbeta i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Processorn är knappast värd att nämna Vara 5% långsammare. Kommer aldrig flaska egentligen om man spelar 1080p i dagens spel med en 670.

Kör på det paketet du.
Skulle jag ändra något så är det att lägga ett par hundra till på ett chassi som är lite trevligare att arbeta i.

Jag sa ju lite inte något som kommer vara märkbart vid vanligt spelande i guess, plus att det ju alltid går att överklocka en amd fx. Men ett trevligare chassi är ett trevligt tips, för att få en trevligare upplevelse när man pillar med sin trevliga dator (förlåt min dåliga humor, jag är trött...)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Starric:

Jag sa ju lite inte något som kommer vara märkbart vid vanligt spelande i guess, plus att det ju alltid går att överklocka en amd fx. Men ett trevligare chassi är ett trevligt tips, för att få en trevligare upplevelse när man pillar med sin trevliga dator (förlåt min dåliga humor, jag är trött...)

Det är roligare att pilla med datorn än att spela på den om man har ett trevligt chassi ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av komproster:

okey jag kommer spela allt möjligt så jag stannar med det jag valde från början.

Jag skulle helt klart plockat ett 7870, mycket bra kort för pengarna helt klart!
Dessutom är det ju najs å ha en AMD FX prolle samt ett AMD graffe kort, eller hur?

Pixmania(forna ägare av Webhallen) säljer kortet riktigt billigt:
1 490,55 SEK
http://www.pixmania.se/se/se/12721805/art/vtx3d/radeon-hd-787...

700 kr billigare och presterar riktigt bra per krona spenderad

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

något chassi ni kan rekomendera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av komproster:

något chassi ni kan rekomendera ?

Hur mycket är du villig att betala för ett chassi? http://www.inet.se/produkt/6909845/fractal-design-arc-midi-r2... eller http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s... är bra chassin om du inte tycker det är för dyrt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

helst ska hela paketet hamna mellan 6000-7000kr