Permalänk

Coil whine vid idle?

Hej! Jag köpte ett 7970 DCII Top i tisdags och det har fungerat i stort sett felfritt.

Dock inatt när jag skulle gå och lägga mig (har alltid datorn i gång på natten pga att den är min väckarklocka ) så började jag höra ett fruktansvärt coil whine från grafikkortet.
Ljudet kommer i omgångar. Först är det coil whine i cirka 2-5 sekunder för att sedan vara tyst i 10-15 sekunder för att sedan börja igen.

Grafikkortet har inte låtit så dom tidigare nätterna utan det började just inatt.

Är det värt att gå tillbaka med kortet för RMA eller borde jag avvakta och se om det slutar?

Permalänk
Medlem

Felet kan bero på nätdelen med

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Felet kan bero på nätdelen med

Det är jag medveten om, men jag tycker det är riktigt skumt.
Nätagget jag har är ett Corsair TX 650W V2 80+ Bronze och det har drivit på utan problem tidigare.

Jag prövade även att installera om drivrutinerna natten till idag, och under natten har det varit tyst efter att jag installerade dom nya (fråga mig inte hur det blev tyst, men det blev det ) men när jag startade om datorn för några timmar sedan kom ljudet tillbaka.

Permalänk
Medlem

på mitt grafikkort (var ju st grafikkortet för mig) så var det när fläktarna på det drevs av grafikkortet samtidigt som fps'en ökade.

Så jag tröttnade till slut och satte dit först två st 120mm fläktar (stripes FTW !) men de blev till slut för klena för att kunna hålla kortet svalt med chassiesidan öppen
så då satte jag dit en 140 mm fläkt ifrån mitt chassie då jag hade den urkopplad pga att den ensamt flyttade lite väl mkt luft (vibrationer samt att den flyttar mängder med luft i jämnförelse med både stock och de två 120 mm fläktarna)
har en redan på 140 mm i toppen också tillsammans med en 120 mm fläkt som satt i framsidan av chassiet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

på mitt grafikkort (var ju st grafikkortet för mig) så var det när fläktarna på det drevs av grafikkortet samtidigt som fps'en ökade.

Så jag tröttnade till slut och satte dit först två st 120mm fläktar (stripes FTW !) men de blev till slut för klena för att kunna hålla kortet svalt med chassiesidan öppen
så då satte jag dit en 140 mm fläkt ifrån mitt chassie då jag hade den urkopplad pga att den ensamt flyttade lite väl mkt luft (vibrationer samt att den flyttar mängder med luft i jämnförelse med både stock och de två 120 mm fläktarna)
har en redan på 140 mm i toppen också tillsammans med en 120 mm fläkt som satt i framsidan av chassiet.

Vad hjälper det mitt problem om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Towbiekun:

Vad hjälper det mitt problem om jag får fråga?

bara ett tips och kika ifall det just är fläktarna på grafikkortet som orsakar ljudet när dem drar sin lilla ström.
Och du kanske har lust att göra dig av med dem och köra några ifrån chassiet på grafikkortet istället som jag själv gör ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Gick tillbaka med kortet och fick det utbytt mot ett 680 med samma kylare.
Kunde inte vara mer nöjd med bytet. Coil whinet är borta, ingen micro-stuttering eller tråkiga krascher.

Permalänk

Vart köpte du kortet? Har nämligen ett kort som spökar med och funderar på att RMA det hos komplett

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|