Youtube är långsamt?

Permalänk
Avstängd

Kan inte längre spola fram i en video, videon återställs till 00.

Och playlists fungerar inte som de ska, nästa video låser sig på 00 och vägrar buffra.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Kan ofta inte ens buffra en video i 480p, och knappt i 360p. Ibland börjar videor om från början helt random eller så stannar den mitt i och säger att videon är slut... Det värsta är ju att det fortfarande inte är fixat än, har ju gått flera månader.

EDIT: Har Telia VDSL 12-24, men t.ex i somras gick det perfekt att se 720p/1080p i fullskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

funkade för mig med i 2 dagar...

ja sitter på adsl 60mibts

Då får man aktivera Feather igen

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Har enorma problem idag. Youtube tycks ha problem att buffa till och med 320p videos. (12/0.9 med bredbandskollen och Netflix fungerar normalt)

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har börjat få problem igen, har Telia ADSL. Kunde inte titta på min älskade EEV-blog igår, antingen buffrar det eller så avbryts videon i förtid och man måste starta om. Har inte problem på någon annan sidan än Youtube. Tappar snart intresset för youtube pga allt krångel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win...

Den hjälpte något enormt. Nu buffrar youtube 1080p videos 2ggr snabbare än de spelas upp.
(med 12/1 BBB)

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

De senaste 2 dagarna har var youtubes SÄMSTA för min del iaf. Har fan inte gått att buffra nånting, och när det väl buffrar så tror spelaren såklart att videon är slut mitt i.

Börjar bli ledsamt!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Den hjälpte något enormt. Nu buffrar youtube 1080p videos 2ggr snabbare än de spelas upp.
(med 12/1 BBB)

Fan vad bra det fungerade!

Permalänk
Medlem

Har enorma problem med youtube, kan behöva refresha en sida 10 gånger innan den startar, buffering seg etc. Och ibland inga problem alls.

Jag har testat utan några torrents etc igång och det är samma, fast att jag har 250/100!! Och med bredbandskollen så får jag ut över 300/300. Då borde ju detta inte vara ett problem -.-

Permalänk

Har ni testa detta?

Jag har haft problem med YouTube sen i november 2012, åtminstone, och fram tills för ett par dagar sedan var det ju kaos när hela världen vaknade upp till att YouTube knappt fungerade allls.

Hur som helst fungerar det ganska OK för mig, trots att jag använder AdBlock Plus (av alla här som har problem, använder ni också något slags insticksmodul som blockerar reklam? Kan vara intressant att veta!).

Vad gjorde jag då? Jo, eftersom jag använder Gmail varje dag, hela dagen, iprincip, så är jag mer eller mindre alltid inloggad på YouTube också. Vad som däremot skett på sistone är att YouTube har uppgraderat dem flesta (utan att berätta det) till HTML5-betan. Så, jag lämnade betan (youtube.com/html5) och vipps så buffrade videor för mig igen.

TIllåt mig att utveckla:

HTML5-betan innebär att videor ska spelas med HTML5-video-spelaren istället för den proprietära Adobe Flash-insticksmodulen. Vad jag dock upptäckte är att inte en enda video (av okänd anledning, men möjligtvis för att jag använder AdBlock Plus) spelats med HTML5-spelaren. Alla videor spelas dock i Adobe Flash. Hur pass allvarligt detta blir i praktiken vet jag ej, men jag kan ju bara konstatera att det inte fungerade när jag deltog i HTML5-betan (som för övrigt fungerade för ett år sedan när jag testa den).

Yttermera bör jag förklara att alla videor på YouTube som har reklam (dvs. uppladdaren är en "YouTube-partner") måste spelas i Flash, så det är ändå inte direkt någon mening med att delta i HTML5-betan såvida man inte är en extremt sällsam YouTube-besökare.

Märk också väl att videor på andra sajter, även om de är inbäddade direkt från YouTube, buffrar utmärkt för mig och alltid har gjort det (även i full HD). Det är alltså något med att besöka YouTubes hemsida som ställer till kruxet. Möjligen har det med time-out-tiden för buffringen på YouTubes webbplats.. vet ej.

--

Hur som helst, det kan ju vara värt att testa att lämna HTML5-betan om du som jag tittar på många videor om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzenkrieger:

Jag har haft problem med YouTube sen i november 2012, åtminstone, och fram tills för ett par dagar sedan var det ju kaos när hela världen vaknade upp till att YouTube knappt fungerade allls.

Hur som helst fungerar det ganska OK för mig, trots att jag använder AdBlock Plus (av alla här som har problem, använder ni också något slags insticksmodul som blockerar reklam? Kan vara intressant att veta!).

Vad gjorde jag då? Jo, eftersom jag använder Gmail varje dag, hela dagen, iprincip, så är jag mer eller mindre alltid inloggad på YouTube också. Vad som däremot skett på sistone är att YouTube har uppgraderat dem flesta (utan att berätta det) till HTML5-betan. Så, jag lämnade betan (youtube.com/html5) och vipps så buffrade videor för mig igen.

TIllåt mig att utveckla:

HTML5-betan innebär att videor ska spelas med HTML5-video-spelaren istället för den proprietära Adobe Flash-insticksmodulen. Vad jag dock upptäckte är att inte en enda video (av okänd anledning, men möjligtvis för att jag använder AdBlock Plus) spelats med HTML5-spelaren. Alla videor spelas dock i Adobe Flash. Hur pass allvarligt detta blir i praktiken vet jag ej, men jag kan ju bara konstatera att det inte fungerade när jag deltog i HTML5-betan (som för övrigt fungerade för ett år sedan när jag testa den).

Yttermera bör jag förklara att alla videor på YouTube som har reklam (dvs. uppladdaren är en "YouTube-partner") måste spelas i Flash, så det är ändå inte direkt någon mening med att delta i HTML5-betan såvida man inte är en extremt sällsam YouTube-besökare.

Märk också väl att videor på andra sajter, även om de är inbäddade direkt från YouTube, buffrar utmärkt för mig och alltid har gjort det (även i full HD). Det är alltså något med att besöka YouTubes hemsida som ställer till kruxet. Möjligen har det med time-out-tiden för buffringen på YouTubes webbplats.. vet ej.

--

Hur som helst, det kan ju vara värt att testa att lämna HTML5-betan om du som jag tittar på många videor om dagen.

Jag har provat både flash versionen, HTML5 betan och feather betan men inget fungerar. Det är fortfarande så att vissa videoklipp inte buffrar alls eller så buffrar det oerhört segt.
Ibland kan det vara så att man måste gå ifrån 480p till 720p eller 1080p för att den ska börja buffra.

edit: Jag vill lägga till att det fungerar mycket bättre nu jämfört mot slutet av förra året! Ett problem som kvarstår dock är att youtube spelaren crashar i HTML5-betan.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag har provat både flash versionen, HTML5 betan och feather betan men inget fungerar. Det är fortfarande så att vissa videoklipp inte buffrar alls eller så buffrar det oerhört segt.
Ibland kan det vara så att man måste gå ifrån 480p till 720p eller 1080p för att den ska börja buffra.

edit: Jag vill lägga till att det fungerar mycket bättre nu jämfört mot slutet av förra året! Ett problem som kvarstår dock är att youtube spelaren crashar i HTML5-betan.

Ok. Prova detta då: http://www.youtube.com/watch?v=4zuJ5x3npgE

I videon förklaras hur du blockerar den IP-adress som YouTube använder som cache. Testade nyss en 4K-video på YouTube som buffrade på några sekunder. Full HD buffrar även det blixtsnabbt. Fungerar till och med bättre än det jag gjorde, att bara lämna betan. Faktiskt den video som jag tycker bäst beskriver hur man gör! Detta förutsatt att du avnänder Windows-brandväggen. Använder du en annorlunda brandvägg så går det (bör gå vill säga) att lägga till regeln, se då bara till att du bara använder den brandväggen och att inte t.ex. Windows-brandväggen eller Windows Defender också körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

(med 12/1 BBB)

Man tackar! Inte haft några större problem men ibland när man tittar kan det bli extremt segt,
speciellt på skoldatorn, men nu spelar den upp 1080p ganska bra

Permalänk

Vet ej om det redan skrivits men att använda testversionen för HTLM5 på YouTube gör så att det buffrar snabbare.
http://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man tackar! Inte haft några större problem men ibland när man tittar kan det bli extremt segt,
speciellt på skoldatorn, men nu spelar den upp 1080p ganska bra

Skrivet av Gronken3:

Fan vad bra det fungerade!

Vilka internet leverantörer använder ni?

Jag finner det ganska korkat hur bra det fungera för mig genom att bara blockera dessa två IP adresser. Original bloggen jag länkade till (se nedan) var gjord för att Time Warner Cable i USA dirigerade Youtube igenom dessa IPn.

Jag är lite intresserad på vilka svenska leverantörer som även gör detta. Bredbandsbolaget är en av dem. Samt om det finns någon nätverkexpert i huset som kan förklara detta fenomen för mig vore önskvärt. Att detta fungerar känns extremt löjligt för mig.

(Original blogg: http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win... )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Vilka internet leverantörer använder ni?

Jag finner det ganska korkat hur bra det fungera för mig genom att bara blockera dessa två IP adresser. Original bloggen jag länkade till (se nedan) var gjord för att Time Warner Cable i USA dirigerade Youtube igenom dessa IPn.

Jag är lite intresserad på vilka svenska leverantörer som även gör detta. Bredbandsbolaget är en av dem. Samt om det finns någon nätverkexpert i huset som kan förklara detta fenomen för mig vore önskvärt. Att detta fungerar känns extremt löjligt för mig.

(Original blogg: http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win... )

Ingen aning. Kör Com Hem här hemma i alla fall. Dock så testade jag det på laptoppen i skolan och där har dom
annat tror jag men jag skall testa nu igen när man är hemma.

Edit: Testat detta nu. Innan jag gjorde det så tog jag fram en 4K video på YT och spelade upp.
De funkade hyfsat men den laddade lite för segt. Stängde sedan ner och skrev in "regeln" i cmd
och spelade upp videon igen och vips! Funkade prima. Fin video med, även om jag inte kan se 4K egentligen
eftersom skärmen har 1920x1080 upplösning.

Permalänk
Medlem

Tror även jag lider av detta. Endast vissa kanalers videor som inte vill ladda in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

(med 12/1 BBB)

Känns ju lite riskabelt att blockera 206.111.0.0/16, man vet ju inte vilka sajter/tjänster som påverkas av detta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Känns ju lite riskabelt att blockera 206.111.0.0/16, man vet ju inte vilka sajter/tjänster som påverkas av detta.

Mycket möjligt, jag vet inte enns vad dessa två adresser gör. Bara att om man blockerar dem så fungerar Youtube igen. Har inte stöt på några andra problem än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hemma är det mest mina trådlösa enheter som har poblem med youtube, men även HD-material på min smart TV.
Detta trots 100/100 lina från Telia.

Det är framför allt jag själv som har problem med mina (iphone5 och galaxy tab'en), medans min sambo inte märker någonting på sin iphone.
Det trådlösa nätverket i sig borde inte vara problemet då allting annat fungerar bra där.

Men ang telefonerna och tabben, så undrar jag om det kan ha att göra med att på dessa är jag inloggad med mitt google-konto, medans sambon inte är inloggad alls ?
Om jag inte fattat det helt fel, så är installningar för upplösning på YT accountwide och inte per enhet.

.. kan detta spela någon roll tro?

Har själv inte provat med att blockera IP'n etc, men skall se om det går att göra i min router från Telia när jag kommer hem.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Det värsta med det hela är nog när man låtit videon buffra en stund. Så klickar man fram sig till en specifik scen som man vill se, så buffrar den om helt plötsligt. Förstår inte, har de förstört kodning självmant? Hur är det ens möjligt att Youtube är sämre år 2013 än vad det var 2008
Blir så ledsen

Permalänk
Medlem

Har blockerat IPna nu, kan ladda 720p igen! (100Mbit lina).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en del att blocka IPna men har fortfarande problem med vissa videos. Heja Google. Heja Telia. -.-

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

Har samma problem med Telia 100/10. Fungerar dock bra om jag kör genom en proxy utomlands. Vad betyder det?

Permalänk
Medlem

Har fått problem med att ändra upplösning på videon på Youtube, den spelar alltid i 320p. När jag byter till någon högre ändrar den inte, kugghjulet snurrar inte och knepet med att spola tillbaka videon fungerar inte heller. Riktigt irriterande att inte kunna se videos på helskärm längre. Någon som vet vad det kan vara som spökar? Använder Chrome.

Visa signatur

Hej

Permalänk

bytte!!

Jag bytte från firefox till chrome och nu flyter det på bra!!

Permalänk
Medlem

Har haft problem med YT de senaste dagarna. HD vill inte ladda, eller så fryser bilden men ljudet fortsätter osv.
Testat med Chrome och FF (standard)
Någon med samma problem?

480p tycks flyta på som vanligt.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Mycket möjligt, jag vet inte enns vad dessa två adresser gör. Bara att om man blockerar dem så fungerar Youtube igen. Har inte stöt på några andra problem än.

Det är inte 2 adresser utan 2 subnät så 2^16 adresser i ena fallet och 2^8 addresser i det andra så knappt 66000 adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Med största sannolikhet är det cacheservrar som servar innehåll från youtube fast på närmre håll. Blockera dom och du hämtar direkt från googles servrar istället.

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Avstängd

Strular som fan nu igen för mig.

Youtube är i princip helt oanvändbart.

Twitch.tv är nästan lika illa.

Har Telia 10/10.

Fy farao säger jag.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]