TSMC tar över 100 procent av Apples processortillverkning för Iphone 2014

Permalänk
Medlem

För Samsungs del spelar det nog inte så mycket roll, de har tagit upp en hel del av Qualcomms tillverkning och har dessutom sina egna kretsar att tillverka. Galaxy växer snabbt och då behöver Exynos fab-kapacitet i större utsträckning. Det är Apple som tar risken genom att byta tillverkare, det lär ta tid innan TSCM når samma nivå som Samsung när det kommer till A*-kretsarna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Det är i huvudsak LG, Sharp och Samsung som tillverkar skärmar till Apples datorer, Apples pekplattor och Apples mobiler. Du har hittat Samsung även i t ex Retina iPad samt Retina MacBook Pro 15.4. De är inte ute ur bilden på något sett. Sharp kan inte leverera särskilt mycket. De använder även AUO och Chimei. Bland annat en del AUO för iPad mini. iMacs och Cinema Display har kört LG IPS-paneler länge nu. Självklart skiljer kvalitén på sånt som skärmar som underleverantörerna designar helt själva. Det betyder också att sådana som Ondo kan sälja plattor med exakt samma skärm.

Apples SoC är ganska custom vid det här laget, men mycket är såklart IP de köper in, designverktyg och bibliotek de köper in eller använder specifikt mot fab, grafikprocessorn är IP (PowerVR) från en annan part, de har inga integrerade modem eller liknande. Det är sånt som klockfrekvenser och strömförbrukning som skiljer mellan olika processer/anläggningar i slutändan men man kan inte jämföra olika generationer och designer på det sättet. Det finns inget som tyder på att Apple skulle sky paneler, DRAM, NAND, SSD-kontrollers osv från Samsung för den delen så använder andra skärmpanelstillverkare drivkretsar från Samsung och Samsung själva använder numera Sharp (de har anläggningar som knappt går på halvfart) som de äger 3% av för vissa paneler/produkter. Apple använder en hel drös med leverantörer, särskilt till produkterna som levereras i massor tiotals miljoner om året och det är ofta 3 st olika tillverkare för sånt som paneler. Det är inget vanliga kunder märker av, även om panelerna inte är identiska i sina egenskaper.

Ett lysande exempel på att Apple blandar friskt från leverantörerna är ju den lilla "skandalen" som blev när det uppdagades att de hade bytt SSD i Macbook Air, från Samsung till en annan modell som presterade sämre. Jag vill minnas att prestandan inte skilde sig så mycket i praktiken men folk blev ändå upprörda över principen. Vissa tog på sig foliehatten och påstod att de släppte bättre produkter först för att recensionerna skulle se bra ut. I verkligheten var det nog mer ekonomi och tillgång som styrde. Apple har ju en förmåga att dammsuga marknaden på vissa komponenter innan lansering av nya produkter.

En liknande "skandaler" har vi haft från vissa skärmtillverkare som byter panel mitt i en produktserie där kvalitén har varierat mellan de olika panelerna. Det är sånt man får leva med när man köper saker som inte är helt specade eller inte byggda hemma i garaget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ändå har du inte egna kretsar för att kontrollera batterierna, laddning eller för strömförsörjning. De kan bestämma sig för 3.7V LiPo och total kapacitet efter samarbete med batteripacktillverkaren, men knappast säga att Samsung inte får leverera celler till batterierna då de inte riktigt bestämmer vem som tillverkar celler eller vem som sitter på kapaciteten. Apple kör off the self de med, och när de lägger ut det på underleverantörer så blir det ju i praktiken de som är ansvariga för lagerhållning, leveranser och källmaterialen. Det Apple kan styra här är ju egentligen bara mjukvaran som sköter och tar hand om batteriet och laddning. Apple är ändå en av de som visat att de inte vill integrera och bestämma över allt själva. De har inte egna modem, de har inte egna WiFi-kretsar osv. De köper inte upp massor teknik och tillverkning med sin pengahög.

Nej, de kan inte ta över vart enda chip i produkterna, det skulle aldrig löna sig. Stora delar av den "pengahög" du talar om har tilkommit för att Apple är grymma på inköp, de pressar priser likt IKEA. Är man duktig på inköp så blir ju vinsten med att ta bort mellanhanden mindre. Jag tror att det lilla utrymme för vinst med att köra egen produktion av chip enkelt vägs upp av risker med fler anställda, nya fabriker och förlorad fokus.

Det jag menar är att Apple har extremt hög kontroll över t.ex. ett batteris sammansättning både med hänsyn till komponenter och montering. De vill veta allt om riskerna med det, testar olika tillverkare länge innan de byter ut en kompontent osv. Apple utövar helt enkelt en stringent kontroll över sina underleverantörer. Det är allt jag kan säga, utan att börja bryta NDA.

Skrivet av Zotamedu:

Ett lysande exempel på att Apple blandar friskt från leverantörerna är ju den lilla "skandalen" som blev när det uppdagades att de hade bytt SSD i Macbook Air, från Samsung till en annan modell som presterade sämre. Jag vill minnas att prestandan inte skilde sig så mycket i praktiken men folk blev ändå upprörda över principen. Vissa tog på sig foliehatten och påstod att de släppte bättre produkter först för att recensionerna skulle se bra ut. I verkligheten var det nog mer ekonomi och tillgång som styrde. Apple har ju en förmåga att dammsuga marknaden på vissa komponenter innan lansering av nya produkter.

En liknande "skandaler" har vi haft från vissa skärmtillverkare som byter panel mitt i en produktserie där kvalitén har varierat mellan de olika panelerna. Det är sånt man får leva med när man köper saker som inte är helt specade eller inte byggda hemma i garaget.

Ekar det här eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det tror jag inte ett dugg på. Jag tror att folk vill kunna använda samma program på alla sina plattformar för det är enklast så. Speciellt nu när gränsen mellan surfplatta och laptop börjar suddas ut i och med alla hybrider som kommer. Varför nöja sig med en begränsad version av ordbehandlare när man kan använda samma som på sin vanliga dator?

Sen ska ju Apple enligt egen utsago ligga i framkant av teknik och innovation. Då kan de inte låta konkurrenterna springa om med så enkla saker som en hybrid mellan surfplatta och laptop som kör x86. Lär ju bara vara en tidsfråga innan de släpper en egen hybrid för det passar ju bra in i deras mål med Macbook Air och Ipad.

"titta va vi uppfunnit!:
(h)iBrid, en MBA med löstagbar skärm!!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CTH:

Apple är ändå inte helt fri från samsung då de fortfarande kommer att göra skärmar och minnen. Skärmar har jag iof för mig att Apple har alternativa tillverkare och minnen finns det några andar också.

Det mest intressanta vore om uppgifterna endast gäller iphone och inte ipad. Det har ryktas lite (väldigt löst) om att det kommer att bli x86 processorer i iPad (och köra OSx isället för iOS).

Annars så är det ju Sharp och LG som gör dessa sedan en tid tillbaka

Skrivet av Ozzed:

Apple gör alltså avkall på kvaliteten för gammalt grålls skull? Det rimmar illa med deras målsättning att erbjuda bra hårdvara. Samsung gör bäst skärmpaneler och grymma minnen, så det blir ju ett nerköp att de byter.

Det är därför de vänder sig själva till Sharp för högupplösta paneler nu?!

Permalänk
Medlem

Ja, att bara påstå att alla komponenter som inte är från Samsung endast är skit är föga stimulerande för den vidare diskussionen och nästan att betrakta som trollning.