Permalänk

Bygga NAS av netbook?

Jag har en gammal netbook som mest bara ligger o skräpar därhemma. Har även ett chassi som bara står. Min tanke är kort och gott att lägga mina 3 externa hårddiskar och netbooken i chassit och dela ut hårddiskarna trådlöst via nätverket. Kopplar in hårddiskarna via USB. Målet är egentligen bara att få bort sladdhärvan med alla externa enheter vid min huvuddator.

Skulle detta funka eller är jag helt fel ute? Hur gör man i så fall? Är jag ens i rätt forumdel?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har en gammal netbook som mest bara ligger o skräpar därhemma. Har även ett chassi som bara står. Min tanke är kort och gott att lägga mina 3 externa hårddiskar och netbooken i chassit och dela ut hårddiskarna trådlöst via nätverket. Kopplar in hårddiskarna via USB. Målet är egentligen bara att få bort sladdhärvan med alla externa enheter vid min huvuddator.

Skulle detta funka eller är jag helt fel ute? Hur gör man i så fall? Är jag ens i rätt forumdel?

Skulle säkert fungera bra. Tänk på att många bärbara datorer tar in luft för kylning mellan skärmen och tangentbordet, så viker man ihop den kan det bli varmt.

Permalänk
Medlem

Klart det funkar, en NAS behöver inte så möe power som man kan tro.
En av mina backupservrar är en gammal dual p3;a och den gör precis vad den ska, och lite till.

Bara testa prestandan innan du bökar ihop allt, skaffa en ikeahylla eller liknande. Typ hörnhylla så prylarna få plats och se till att den inte går i viloläge när skärmen stängs. (endera mjukvaran, eller hårdvarumässigt om det inte stöds), sen bara montera hyllan nånstans uppemot taket eller så. Måla hyllan samma färg som väggen och sätt kabellist upp till den som också är samma som väggen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Processorn är en gammal Atom 1,66 ghz. Kylningen är passiv, dvs ingen fläkt.

Vad tror ni begränsar överföringshastigheten? Datorn, USB 2.0 eller själva nätverket?

Vad ska man ha för OS osv?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

USB2 är nog flaskhalsen du stöter i först och främst. 60MB/s i teorin, kanske 45-50 reellt.
Min NAS ligger på 105-110 medan filservern från 90-talet på cirka 80.

Men, klarar du dig med 45-50 så go for it.
Sen beror det ju på vad du ska använda den till också.

Sen behöver såklart nätverket stöda dina hastigheter också.
Personligen skulle jag kör en OpenBSD med samba och bara delat ut dem som nätverksenheter till alla dina andra datorer. Skippa NAS-mjukvara om du inte behöver mer än lagringsmöjligheten.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av HCP:

USB2 är nog flaskhalsen du stöter i först och främst. 60MB/s i teorin, kanske 45-50 reellt.
Min NAS ligger på 105-110 medan filservern från 90-talet på cirka 80.

Men, klarar du dig med 45-50 så go for it.
Sen beror det ju på vad du ska använda den till också.

Sen behöver såklart nätverket stöda dina hastigheter också.
Personligen skulle jag kör en OpenBSD med samba och bara delat ut dem som nätverksenheter till alla dina andra datorer. Skippa NAS-mjukvara om du inte behöver mer än lagringsmöjligheten.

Om USB-t är flaskhalsen är det ju lugnt, eftersom jag har dem via USB i dagsläget och tycker det är acceptabelt. Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Min NAS har en AMD E450, som ju är en lågenergiprocessor i klass med Atom. Med den får jag hastigheter mellan 60-70 MByte/s över Gbit LAN.

Mjukvaran är FreeNAS som jag hittills är nöjd med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Jag kör en gammal tunnklient som nas i den huserar det en AMD Geode 300 mhz cpu och 256 megg ram. Som operativ kör jag en minimal installation av Debian som är konfad för utdelning av hdd:n över nätverket. Ingen snabb maskin men den gör sitt jobb och är stabil. Den används till att dela ut film och serier till min XBMC burk.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.