Permalänk

SATARaid dyker upp under uppstart

Varför dyker det här skitet upp när jag startar min dator??

Mvh Marcus

http://forumbilder.se/CE8U4/img-0128

Permalänk
Vila i frid

...och? Din dator har en SATA raid-kontroller, antingen som instickskort eller på moderkortet. Läs manualen för din dator/moderkort. Lösningen på "problemet" är att montera bort raid-kontrollern eller inaktivera det i BIOS - fast då kanske din dator inte startar.

Permalänk

När jag trycker Ctrl+S eller F4 så kommer det upp, No device Detected :S

Permalänk
Medlem

om du inte använder raid så stäng av det i bios?

Permalänk

Hur gör jag det :S ?
Min BIOS är american megatrends 4.43

Använder 3 Hårddiskar till min dator
1 SSD 120gb till operativsystem och spel
de övriga 2 är till för program och för att spara filer

Permalänk
Rekordmedlem

Gå in i bios och stäng av kontrollern, hittar du den inte så leta reda på manualen och läs den, hittar du det inte i manualen så länka manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det finns ett alternativ:
SATA controller mode IDE / RAID / ACHI

Permalänk
Medlem

Om du har systemet på ssd'n så skall du ha ahci

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Ska testa det...

Permalänk

Startade min dator och det försvann inte, en okänd sak hände, jag fick blue screen efter " Starting Windows "

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

När jag trycker Ctrl+S eller F4 så kommer det upp, No device Detected :S

Det betyder att du inte har någon/några hårddiskar inkopplade på kontrollern. På mitt moderkort fick ja stänga av ASM1061 Storage Controllern (har bara: [Disabled] [IDE Mode] [AHCI Mode] på denna kontroller, har ingen hd inkopplad till dessa SATA portar) i UEFI/BIOS (detta gäller mitt moderkort i sign). Vad har du för moderkort?

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Du kan INTE ändra din systemdisk till ACHI, gör du det kommer du vara tvungen att installera om windows.
Det är rätt att SSD diskar ska ha ACHI men det måste man ändra innan man börjar använda disken.

Det ser olika ut i alla bios men ofta ligger raid kontrollen under "onbord devices" där du kan stänga av det inbyggda grafikkortet, nätverkskortet mm

Permalänk
Medlem

jag har american megatrends på htpc´n, där har jag stängt av kontrollern, jag kan kolla hur det såg ut där sen om du inte hittar

Permalänk

Jag ominstallerade datorn med SATA controller mode AHCI och det funkar, men det är så att den är kvar när jag startar datorn

Permalänk
Rekordmedlem

Återigen: stäng av raidkontrollern om du inte vill se den vid uppstarten, ditt moderkort har flera olika kontrollers och länka manualen så vi kan leta åt dig om du inte orkar göra det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur gör jag det :S ?
Har ingen manual

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Sök på moderkortets namn + manual

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

http://forumbilder.se/CE912/namnlos
Bild på mitt Mainboard

Skickade Manualen innan ?

Permalänk
Rekordmedlem

Så du har en HP märkesdator, då har du troligen inga inställningar utan det mesta är inställt från fabrik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

ja har du en HP är det inte lätt, dom är rätt duktiga på att låsa allt i bios. men raid kontrollern borde gå att stänga av.
Annars är det bara att flasha bios (vilket kan vara riskabelt om man inte vet vad man gör) eller byta moderkort.