Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra med mina 5000?

Hej, jag är en liten unge på snart 15 år som har fått ihop lite pengar... har sedan länge drömt om att få ihop ett gamingsetup, men har märkt att det är svårare än jag trodde att få ihop pengarna nu när jag är så ung. Så, ska jag ta och spara ihop mina pengar, så min fina dröm kan gå i uppfyllelse någon vacker dag, eller ska jag spendera det på några bra hörlurar eller nået? Har ett ps3 som jag använder en hel del... kanske något till det? har ingen aning, hjälp mig!

Har ingen aning om vart jag ska sätta denna tråd, så jag ursäktar så mycket!

Permalänk
Medlem

Känner du för att börja spela dator så kan du få en budget för lite över 5000, annars kan du spara lite till och få en bättre dator. Tycker absolut inte att du ska lägga dom på nått bara för att köpa, utan lägg dem på nått du verkligen känner för. Om du inte har en dator skulle jag rekommendera det, men du gör vad du vill, det är dina pengar!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Känner du för att börja spela dator så kan du få en budget för lite över 5000, annars kan du spara lite till och få en bättre dator. Tycker absolut inte att du ska lägga dom på nått bara för att köpa, utan lägg dem på nått du verkligen känner för. Om du inte har en dator skulle jag rekommendera det, men du gör vad du vill, det är dina pengar!

Lycka till!

Jodå skulle gärna vilja ha en dator, och tror säkert att det går att få ihop någonting för 5k, men problemet är att jag inte har ett skit. Varken skärm eller tangentbord, det jag är rädd för är att jag kommer behöva köpa ALLT, vilket kommer resultera i att jag har 1000 kronor kvar till burken, och då kommer jag behöva sitta med paint med en burk som låter som en flygplansmotor.

Tack (:

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på marknaden här på sweclockers. Där kan man alltid fynda ihop en hyffsat bra dator för små pengar.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Medlem

Jobba en månad.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jobba en månad.

Jag är snart 15 år.

Permalänk
Medlem

Skulle då rekommendera att köpa kringutrustning begagnat(skärm,tangentbord,mus), alternativt använda din TV som datorskärm. Eller som sagt spara ett tag till sen sedan köp en dator med skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbZzen:

Ett tips är att kolla på marknaden här på sweclockers. Där kan man alltid fynda ihop en hyffsat bra dator för små pengar.

Ska absolut ta en titt på det, tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Seithu:

Jag är snart 15 år.

jag är 15 jobbat sen jag var tolv, 3 dat i månaden får timmlön men mellan 800-900 så skaffa ett jobb å sluta klaga

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Seithu:

Jodå skulle gärna vilja ha en dator, och tror säkert att det går att få ihop någonting för 5k, men problemet är att jag inte har ett skit. Varken skärm eller tangentbord, det jag är rädd för är att jag kommer behöva köpa ALLT, vilket kommer resultera i att jag har 1000 kronor kvar till burken, och då kommer jag behöva sitta med paint med en burk som låter som en flygplansmotor.

Tack (:

Skärm, tangentbord, mus och hörlurar kan du få för under 2000kr, så då har du 3000kr att lägga på datorn. Du kanske har föräldrar som kan skjuta till lite, en tidig födelsedagspresent/julklapp kanske?

Får du 4-5000kr att lägga på själva datorn kan du få en helt okej speldator.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Skulle då rekommendera att köpa kringutrustning begagnat(skärm,tangentbord,mus), alternativt använda din TV som datorskärm. Eller som sagt spara ett tag till sen sedan köp en dator med skärm.

Har vart ute på jakt efter sommarjobb hur länge som helst nu, men eftersom ingen vill ha en liten unge som mig springa runt och hjälpa till har det ju inte gått så bra.. får hoppas på att kommunen lottar ut några jobb till nästa sommar.. tagga, woo...

Permalänk
Administrativ avgift

Om du drömnt om en gamingsetup ligg bara på här i marknaden många fina system som går för runt 5000!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

jag är 15 jobbat sen jag var tolv, 3 dat i månaden får timmlön men mellan 800-900 så skaffa ett jobb å sluta klaga

Får man fråga vart/vad du jobbar som?

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3329890/2013-05-11

Fattas mus och tangentbord

Kan du säkerligen få av nån du känner i skolan.

Så! minne ditsatt!

Ska du komma undan billigare får du köpa begagnat

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skärm, tangentbord, mus och hörlurar kan du få för under 2000kr, så då har du 3000kr att lägga på datorn. Du kanske har föräldrar som kan skjuta till lite, en tidig födelsedagspresent/julklapp kanske?

Får du 4-5000kr att lägga på själva datorn kan du få en helt okej speldator.

Haha, ska smöra för dem tills dem sponsrar med lite cashh! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3213602/2013-04-09

Fattas mus och tangentbord

Kan du säkerligen få av nån du känner i skolan.

Är ingen hightec kille, men ungefär vad kan den burken klara? Paint på ultra?! Ne ja skoja ba!

Permalänk
Medlem

Får han inga ramminne till? Då lär de inte gå allt för fort

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

jag är 15 jobbat sen jag var tolv, 3 dat i månaden får timmlön men mellan 800-900 så skaffa ett jobb å sluta klaga

TS klagar inte, han frågar om hjälp.

Till TS:
Hjälper du till hemma?
Mina föräldrar och jag gjorde en överenskommelse när jag var 12år(länge sedan).
Fick välja mellan vanlig veckopeng eller mera mot att jag hjälpte till att städa/tvätta/laga mat.

Kolla med dina föräldrar om det går bra, om du inte hittar ett jobb där du kan jobba extra förutom skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

jag är 15 jobbat sen jag var tolv, 3 dat i månaden får timmlön men mellan 800-900 så skaffa ett jobb å sluta klaga

Svart förstår jag.
Förstå att jobb inte växer på träd för alla, speciellt inte när man är så ung.

Permalänk
Medlem

Min i sign gick på 4500 totalt. (exkl. kringutrustning) Går nog att köpa ett billigare grafikkort dock och köra med tvn som skärm tills vidare.

Permalänk
Avstängd

haha, glömde fan ramminne

Till TS, ska du köra spel på ultra kan du glömma 5k får du sitta vidare på ditt ps3 @ low settings

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3213602/2013-04-09

Fattas mus och tangentbord

Kan du säkerligen få av nån du känner i skolan.

Jag tycker absolut att han ska köpa begagnat istället när han har så liten budget. Om det blir lite över budget, klipp lite gräsmattor eller spara pegar ett tag till

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seithu:

Är ingen hightec kille, men ungefär vad kan den burken klara? Paint på ultra?! Ne ja skoja ba!

Du spelar på PS3 så du har nog inte så höga krav på grafiken eller fps'en

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Säger som andra redan sagt, jobba! Det finns garanterat många jobb du kan söka (förutom om du bor i en liten liten håla). Dela ut tidningar är väl en sak som finns överallt och som även barn kan jobba med. Annars får du väl fråga dina föräldrar om du kan jobba hemma, typ klipp gräset, tvätta osv. eller varför inte gå och fråga i grannskapet om de vill ha gräsklippning för en hundring eller två.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv

Tidningsutdelning eller jobba hemma skulle jag föreslå om det är jobb som diskuteras.

Beror lite på vad man har föräldrar dock om man skall jobba till sig pengar. När jag bodde hemma var det underförstått att man lagade mat/diskade/tvättade/städa/klippte gräs när det behövdes, men det antar jag att man får betalt för beroende på var man bor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

TS klagar inte, han frågar om hjälp.

Till TS:
Hjälper du till hemma?
Mina föräldrar och jag gjorde en överenskommelse när jag var 12år(länge sedan).
Fick välja mellan vanlig veckopeng eller mera mot att jag hjälpte till att städa/tvätta/laga mat.

Kolla med dina föräldrar om det går bra, om du inte hittar ett jobb där du kan jobba extra förutom skolan.

Jodå jag hjälper till hemma, men inte får jag betalt för det. Föräldrarna har lite stram ekonomi så aa... jag får väl den hundringen som blir över i månaden.. heh

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har bestämt mig att vänta något år och se hur mycket jag kan få ihop tills dess. Uppskattar verkligen alla tips och råd som ni har gett mig. Jag ska också försöka hitta något extrajobb (kommer säkert bli pissjobbigt, men det är värt ett försök). Ska också kika runt lite om det finns något begagnat.. om ni ser något fynd som ni själva inte behöver så får ni gärna skicka ett pm!

Tack för all hjälp, uppskattar det verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3329890/2013-05-11

Fattas mus och tangentbord

Kan du säkerligen få av nån du känner i skolan.

Så! minne ditsatt!

Ska du komma undan billigare får du köpa begagnat

Tyvärr kommer jag låta som en gnällspik men 6100 är fan ingen bra processor...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Tack för alla svar! Har bestämt mig att vänta något år och se hur mycket jag kan få ihop tills dess. Uppskattar verkligen alla tips och råd som ni har gett mig. Jag ska också försöka hitta något extrajobb (kommer säkert bli pissjobbigt, men det är värt ett försök). Ska också kika runt lite om det finns något begagnat.. om ni ser något fynd som ni själva inte behöver så får ni gärna skicka ett pm!

Tack för all hjälp, uppskattar det verkligen!

Bor du i villaområde så spring runt till så många grannar du kan och erbjud gräsklippning och annat. Oljning av altan. Målning. Ja allt som du känner att du klarar av. Om någon frågar vad du kan så ska du visa att du inte är rädd för att lära dig det som du inte har full koll på.

byggahus.se kan säkert vara till hjälp om det kommer så långt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Jag är snart 15 år.

http://tinyurl.com/feriejobb (goteborg.se)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |