iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Permalänk
Medlem

Sj väntar jag på Iphone 5s eller Iphone 6. Har tidigare ägt Samsung Galaxy S, Galaxy S2, Samsung Galaxy Note och Galaxy S3 men faktist gillat min Iphone 4s mer än alla Samsung mobiler så en Iphone 5S eller Iphone 6 blir en stor uppgradering.

Permalänk
Medlem

Sådana här trådar som visar hur patetiskt dem mobil-insatta människorna beter sig.

Känn på dem istället, det är inte en direkt fair jämförelse heller när S4an är nylanserad medans iphone 5 har funnits bra länge nu.

Permalänk
Medlem

Jo Iphone 5 är 8-9 månader gammal nu vilket är en evighet i sammanhanget

Permalänk
Medlem

Massa tjafs om vilken mobil som är bäst. Det jag tycker man först och främst måste göra är att använda flera olika
mobiler, känna på dom, leka runt med dom osv. Ingen idé tyvärr att fråga om sådant här eftersom massvis med
gökar kommer framspringandes för att börja babbla om vad den tycker är bäst med den ena eller den andra telefonen.
Likaså kommer wannabe-nördarna att säga att den ena mobilen har bättre overall hårdvara på papper vilket
enligt dom då betyder en bättre telefon. Sen kommer argumentet att t.ex iOS är mer användarvänlig, vilket jag
nästan skrattar åt. Hur man nu kan säga att ett OS som funnits längre på marknaden och sett lika dant ut
under alla dessa år är användarvänligt? Nej, folk känner igen sig eftersom det är så stort.
Själv har jag tyckt iOS endast är jobbigare, inte svårare, inte lättare, men jobbigare för att saker och ting
är inte i ordning som jag vill ha det. I alla fall så tycker jag att 99% av alla argument i denna tråd är total bullshit.
Och man märker snabbt att det finns gott om "fanboys" på alla sidor.

Permalänk
Medlem

Numera finns hangouts från google som fungerar både på android och ios, väldigt bra app.

Skrivet av Lodisen:

Den har Chaton, vilket fungerar mellan Windowslurar, android och iPhone, istället för iMessage som bara fungerar mellan iPhones.
Så, ja. Som jag tidigare nämnt, finns inte en enda funktion som en iPhone har, som inte en Samsung har.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Köp en HTC One istället, garanterar att du blir mer nöjd med den än någon plastig S4a eller en sölig Ifön.

Permalänk
Medlem

Androidlurar har så mycket som iPhone inte har. Man slipper itunes, man kan använda den mycket mer datorlikt och de har oftast bättre hårdvara. Jag tycker inte det är någon diskussion ens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

S4 pissar totalt på iPhone 5.

80% större batteri
Full HD-skärm
Gorilla glas 3
Quad-core
2 GB ram
SD-kort
1 års längre garanti
Widgets
NFC
IR-kontroll
Tempsensor

etc etc

Ja det får vi ju verkligen hoppas när S4 är ett år nyare än iPhone 5. Hade ju varit verkligen pinsamt annars.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som älskar knapparna bredvid "hem"-knappen? Att alltid ha en bakåtknapp under skärmen nertill är guld.

Min erfarenhet är att 40+ människor ska ha en iPhone, samt ointresserade eftersom man inte kan göra fel på en iPhone. Samsung om man vill ha bakåtknappen och mer valfrihet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Skrivet av Jink:

Även om jag kan hålla med om att WP8 har ett grymt flyt så skulle jag inte vara lika snabb att rekommendera det. OSet är fortfarande ganska "omoget" med många restriktioner som skapar problem för appar. Älskar kameran dock!

Det var därför jag påstod att om han bara ska surfa, smsa och ringa så räcker det. Jag använder aldrig appar längre, och då har jag hellre något som flyter på bra istället för massor med appar.

Permalänk

Hade jag skapat denna tråden och sedan läst allt som folk häver ur sig hade jag antagligen lagt ner smartphone-köpet och dammat av min gamla GF388 istället....

Finns det något i hårdvaran som man MÅSTE ha så är ju valet givet oavsett tillverkare, annars får man se till vad man önskar sig av mjukvaran. Och då menar jag givetvis inte bara funktioner och appar utan vad man känner är användarvänligt för en själv (alla är olika eller hur?).

Har själv som så många andra provat både Iphone och Android.
Text för fanboi-snacket:

Och android drev mig till vansinne pga att till och med buggarna buggade, och att detta enbart är en personlig åsikt lär väl förbises

Dold text


Ni andra fortsätter här
: Och jag vill väl dels hålla med som någon skrev tidigare att om du handlat appar till en viss modell tidigare så kör vidare på den.
I övrigt så känner jag att även vilket os man använder i datorn spelar in till viss del.
Kör man enbart windows och känner sig väl hemma på det så ligger android närmast till hands när det kommer till mobiler, kör man däremot mycket osx och tycker det känns bra och känner sig hemma på apple's "personliga" funktioner så kommer en Iphone att bli underbar på sitt sätt.
Är man osäker och enbart vill ha en ny, cool telefon så bör man ha i åtanke att en Iphone är "mer låst" än Android vilket lätt kan leda till irritationer vid normalt handhavande (speciellt om man enbart kör windows som dator-os).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Som många skriver är ju S4:an tekniskt sett bättre än Iphone 5, men mycket handlar om ifall man redan är i Apples ekosystem eller inte... t.ex. om och när jag byter telefon (Iphone 4 idag) så handlar det om Icloud och synken med familjekalendern som fungerar utmärkt med fruns Iphone och mina Macar....

Därför är en Iphone (x) det naturliga alternativet, android (eller windows) gör att det blir för mycket meck...

Hur kan det bli mycket meck?
Hört talas om Google, funkar precis på samma sätt.

Köpta appar blir tillgängliga
Kalender synkas
Kontakter synkas
etc etc etc...

Har man en iphone/android och tänker gå över till ett annat system, så är det enklast att synka kontakterna med ett google konto. På så sätt får man över alla kontakter, kalender m.m.

Jag har förskaffat mig en Samsung S4 och är riktigt, riktigt nöjd.
Upplever inte alls telefonen som plastig och snarare tvärtom, men med ett cover/skal på det så märker man ingen skillnad på kvalité vare sig man har en HTC, Samsung, iPhone, Sony etc..
Den största fördelen med Samsung är faktiskt att man kan byta batteri snabbt och enkelt. Man behöver inte ha ett eluttag tillhands.

Smaken är som baken skaffa dig en mobil efter ditt tycke och behov, det är du som skall använda din telefon inte någon annan.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

A: Du kan ringa med båda B: Du kan skicka ta emot sms med båda.. Jag skulle nog säga att det är en smaksak eller ?

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

testa båda, finns fanboys på båda fronter.
Välj efter det du vill ha, vet du inte vad du vill ha då kan det inte vara så himla akut att inskaffa en förens du har fått det bekräftat för dig själv om vad du söker efter.

Har en ip4s, är mer än nöjd.
Det gör den ska göra, sms,ringa surfa och lite spel.
Dock är det vad jag gör med min mobil.

Vill du ha en S4, köp en.
Vill du ha en ip5, köp en.

Folk predikar sina läger lika hårt som jehovas trycker in foten i dörröppningen och försöker praka på en historia om en man med långthår,klänning och reklam för sandaler.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaseklund:

Hej, har funderingar på en ny mobil. Vilken skulle ni rekommendera att man skulle köpa?

iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Om du inte har så höga(några) krav kommer du bli nöjd med båda, då det handlar om telefoner i topp segmentet.

Men Iphonen har redan 9 månader på nacken medan S4an är ny.
Det känns väl ändå roligare och köpa en ny telefon än en gammal?

Permalänk
Medlem

Annars kan TS satsa på en S3, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172708 . Priset är lockande.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjajjull:

Jag förstår inte alla som klagar på att specs inte betyder något, varför har ni då en i5/i7 i datorn? 16GB RAM? Grafikkort för 3000<? För 30FPS mer i ett spel? Klart man kollar på specs och vill ha det bästa!

Ska man köpa en lur för 6k ska det självklart vara grym hårdvara. Ingen på det här forumet skulle väl köpa en gammal dual core processor och en skärm utan Full HD?

Tycker ni hårdvara och specifikationer är onödigt så förstår jag inte vad ni gör på SweClockers...

Det är väl inte alls självklart? Det beror ju helt på vad syftet är.

Med min dator vill jag spela tunga spel, som kräver rejäl hårdvara. Med telefonen vill jag inte göra detta, och ser därför inget behov av den bästa hårdvaran. Tvärtom ser jag en nackdel med det. Tyngre hårdvara drar allt som oftast mer ström, vilket gör att batteritiden blir lidande. Inte vad jag vill.

Prestandasiffror i telefoner blir dessutom ganska skeva när man jämför över plattformar (mellan Android och iOS exempelvis) då det inte krävs samma prestanda för att driva runt systemen. Hårdvara och prestandasiffror är därför irrelevant på mobilsidan.

Till tråden:

Med ovanstående resonemang pekar jag på att det inte finns någon "bättre" eller "sämre" när man jämför iPhone och Android, utan allt handlar om personliga åsikter (vilket också gör dessa trådar så infekterade). Rådet till alla som ska köpa mobil i toppskiktet och inte vet vilket OS de är ute efter: Testa! Åk till en telefonaffär och testa båda grundligt. Jag har vänner som gått Android -> iPhone och blivit mer nöjda, även vänner som gjort motsatt resa med samma resultat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Leifson:

Det är väl inte alls självklart? Det beror ju helt på vad syftet är.

Med min dator vill jag spela tunga spel, som kräver rejäl hårdvara. Med telefonen vill jag inte göra detta, och ser därför inget behov av den bästa hårdvaran. Tvärtom ser jag en nackdel med det. Tyngre hårdvara drar allt som oftast mer ström, vilket gör att batteritiden blir lidande. Inte vad jag vill.

Prestandasiffror i telefoner blir dessutom ganska skeva när man jämför över plattformar (mellan Android och iOS exempelvis) då det inte krävs samma prestanda för att driva runt systemen. Hårdvara och prestandasiffror är därför irrelevant på mobilsidan.

Till tråden:

Med ovanstående resonemang pekar jag på att det inte finns någon "bättre" eller "sämre" när man jämför iPhone och Android, utan allt handlar om personliga åsikter (vilket också gör dessa trådar så infekterade). Rådet till alla som ska köpa mobil i toppskiktet och inte vet vilket OS de är ute efter: Testa! Åk till en telefonaffär och testa båda grundligt. Jag har vänner som gått Android -> iPhone och blivit mer nöjda, även vänner som gjort motsatt resa med samma resultat.

Dold text

Kunde inte sagt det bättre själv
Jag personligen till TS : hade sagt S4 eller Lumia 820 /920.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

80% större batteri, ja. Men vad hjälper det när Iphone har 56% längre batteritid?
http://images.anandtech.com/graphs/graph6914/54313.png

Sluta stirra blint på specs och använd erat förnuft. Galaxy S4 är som bäst jämnlik Iphone 5 när man räknar ihop riktiga tester som speglar verkligheten.
Jag skulle ta en Iphone 5, snyggare snabbare, bättre batteritid, bättre optimerade appar och mer stöttålig än S4. Trots att S4 har gorilla mega super glass!

Alla test säger olika, bättre att läsa på själv och kolla reviews på Youtube och bilda sin egna uppfattning om vilken som är bäst och prova dessa i butik.

Alla vet att Iphone 5 suger mer än S4, bara kolla detta testet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

S4 pissar totalt på iPhone 5.

80% större batteri
Full HD-skärm
Gorilla glas 3
Quad-core
2 GB ram
SD-kort
1 års längre garanti
Widgets
NFC
IR-kontroll
Tempsensor

etc etc

Och ändå har man massa interfacelagg..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Skrivet av Herr Poster:

Alla test säger olika, bättre att läsa på själv och kolla reviews på Youtube och bilda sin egna uppfattning om vilken som är bäst och prova dessa i butik.

Alla vet att Iphone 5 suger mer än S4, bara kolla detta testet.

http://i.imgur.com/5oiraWc.jpg

Det testet sa ju jättemycket.
Vad är det resultat av?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det testet sa ju jättemycket.
Vad är det resultat av?

Mspaint och ett sinne för trollande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Och ändå har man massa interfacelagg..

Det är nog Androids fel men visst är det störande. En kompis köpte en S4a och den smålaggar som min S3a lite då och då. Tror vanilla S4an som släpps snart kommer att vara laggfri.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Microlagg är nog borta i Android men kvar hos Samsung, det beror på deras bloat aka TouchWiz och inget annat. S4 har överlägsen prestanda men vad hjälper det när Samsung har klottrat ner det med sina mjukvarulösningar som inte duger till nått.

Skrivet av Mocka:

Det är nog Androids fel men visst är det störande. En kompis köpte en S4a och den smålaggar som min S3a lite då och då. Tror vanilla S4an som släpps snart kommer att vara laggfri.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Microlagg är nog borta i Android men kvar hos Samsung, det beror på deras bloat aka TouchWiz och inget annat. S4 har överlägsen prestanda men vad hjälper det när Samsung har klottrat ner det med sina mjukvarulösningar som inte duger till nått.

Ännu ett skäl till att skaffa den rena versionen av S4 då

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det är nog Androids fel men visst är det störande. En kompis köpte en S4a och den smålaggar som min S3a lite då och då. Tror vanilla S4an som släpps snart kommer att vara laggfri.

Troligtvis, då den har bättre hårdvara än min Nexus 4 och den laggar ingenting över huvud taget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att det finns lagg i interfacet på S4. Troligtvis fixas det i en uppdatering om det inte redan är fixat med senaste.
Min S2 flyter perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Troligtvis, då den har bättre hårdvara än min Nexus 4 och den laggar ingenting över huvud taget.

Dock läste jag vidare om det på Swedroid och man tappar ju alla TW funktioner med vanilla Android. De pratade tom om sämre WiFi osv. Väger det tyngre än en blixtsnabb telefon?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

1. Välj plattform. (ta hänsyn till mail, kalendrar, musik, film, appar, sociala funktioner, integration med andra operativsystem, spelkonsoller etc., osv, mm)
2. Välj telefon.

Som du ser så är det inte själva valet av telefon, som är den svåra frågan.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Inaktiv

Vänta tills iPhone 5S/6 eller vad den kommer heta. Jag har haft både Android och ios och jag tycker mer om Android men som sagt android har fortfarande lite problem med lagg och lite dåligt flyt som inte ios har då det är bättre optimerade eller vad man ska säga.
Men om du inte orkar vänta så skulle jag nog kört på S4. Själv sitter jag på en iPhone 4S och är riktigt nöjd får se om jag går tillbaka till Andriod igen efter iPhone 5S/6 kommer.