AMD synkar nya Radeon med Battlefield 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Det där är ju bara skitsnack. Hur många fps ögat kan uppnå är omdiskuterat, visst, men jag antar att du aldrig spelat i höga frames på en 120hz/144hz i någon större utsträckning. Har gjort det i över ett år och får nästan panik när jag spelar vid andras datorer.

Håller med, det behövs inte ens en 120 Hz skärm för att känna av högre fps i vissa spel (som CoD) ser jag en klar skillnad mellan 80 och 150 fps på min 60 Hz skärm. Nu vet jag att folk hävdar att en 60 Hz skärm inte ska visa mer än 60 fps men spelet upplevs faktiskt mycket mjukare vid väldig hög fps.. kanske är något med spelmotorn

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av lolislove:

Fel. EA/Dice har släppt ett BF-spel ungefär varje/vart annat år ända sedan 1942. Håller dock med om att EA förstör serien.

Tyska Z1 1936
Brittiska Colossus 1943
Amerikanska Eniac började utvecklas 1943 klar 1946.
När jag först kom i kontakt med datorer var det på en Teletype som körde hålremsa och Basic som OS , "skärmen" var en en matisskrivare.
Där kan man tala om megastuttering

Permalänk
Skrivet av klk:

Klarar dina ögon och se över 60 fps menar du?
Enda anledningen till att man kan behöva över är om spelet är dålig ballanserat, annars fungerar det utmärkt på runt 45

Då har du aldrig suttit på en bra CRT

Själv får jag nästan abstinens vid en 75hz tn panel som är min sekundära.

Btw så var något fel med din windows installation om din 750 sölade ner ditt 7870

Kanske borde ökat upplösningen från 640x480 och rensat din dator från virus

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Ja fast vilka är det som har deltagit i den undersökningen? Eftersom den var online så kan man tänka sig att medelåldern var 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja. Folk (Jag bla.) kan se skillnaden mellan 60 och 120 FPS. Det är en gammal myt att personer inte kan se över 25 FPS och den har hängt kvar sen ja, garanterat 70-talet. Någonsin provat 120Hz? Det är som natt och dag mot 60.

Du har gått på marknadsföring, givetvis finns det en del som kan sprida lite "bla bla bla" för att sälja in mer hårdvara. Det är andra orsaker till varför man kan uppleva "hack", drivarproblem, att spelet inte är bra programmerat för flytande rörelser. Vi har alla ett tränat öga för normalt mänskliga rörelser

På senare tid har man ändrat hur grafikkorten testas och då försöker se tidsvariationen mellan varje frame

Permalänk
Medlem

Fan då, jag som hade tänkt köpa gtx 780 inför BF4 release. Men kan man få ett likvärdigt AMD kort och dessutom "spara" en femhundring genom att få BF4 på köpet, som jag garanterat köper annars, så blir det svårt att motivera ett nvidia-kort över ett AMD

bör tilläggas att allt skit om drivrutiner hit och microstutter dit har jag inte märkt något alls av med mitt 6950, det har flytit felfritt med upplåsta shaders och 6970 bios från dag 1.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du har gått på marknadsföring, givetvis finns det en del som kan sprida lite "bla bla bla" för att sälja in mer hårdvara. Det är andra orsaker till varför man kan uppleva "hack", drivarproblem, att spelet inte är bra programmerat för flytande rörelser. Vi har alla ett tränat öga för normalt mänskliga rörelser

På senare tid har man ändrat hur grafikkorten testas och då försöker se tidsvariationen mellan varje frame

Det är en extremt stor skillnad, detta trodde jag var färdigdiskuterat för länge sedan? Jag har svårt att begripa mig på hur folk INTE känner av någon skillnad. Att spela med 60 FPS kontra 120 FPS är som natt och dag, oavsett om du har en 60 eller 120Hz skärm. Detta är dock off topic så jag slutar där.

Vi får se vad det blir av det hela. Förhoppningsvis pushar detta NVIDIA också, och förhoppningsvis slutar det med ett väloptimerat spel oavsett val

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Fan då, jag som hade tänkt köpa gtx 780 inför BF4 release. Men kan man få ett likvärdigt AMD kort och dessutom "spara" en femhundring genom att få BF4 på köpet, som jag garanterat köper annars, så blir det svårt att motivera ett nvidia-kort över ett AMD

bör tilläggas att allt skit om drivrutiner hit och microstutter dit har jag inte märkt något alls av med mitt 6950, det har flytit felfritt med upplåsta shaders och 6970 bios från dag 1.

jo men nu är det så att alla har en egen uppfatning, tex folk vill ha ulta ultra smooth gaming, har andra grafik inställningar, andra komponenter i datorn osv osv, program, saker uppe... så en del kanske skulle säga att dit kort laggar jätte etc medans andra mindre eller som du, Inget.

jag kommer ändå alltid att köpa nvidia då jag har haft drivrutins probs med amd, dock kan det vara komponenter etc som gör det ostabilt eller liknande.. så jag klagar inte på dem, men som sagt nvidia har fungerat underbart för mig som amd har fungerat för dig, så det är ingen anledning till att slänga kommentarer om AMD fungerar för mig!!!!! när folk har olika uppfatningar osv..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Håller med, det behövs inte ens en 120 Hz skärm för att känna av högre fps i vissa spel (som CoD) ser jag en klar skillnad mellan 80 och 150 fps på min 60 Hz skärm. Nu vet jag att folk hävdar att en 60 Hz skärm inte ska visa mer än 60 fps men spelet upplevs faktiskt mycket mjukare vid väldig hög fps.. kanske är något med spelmotorn

Precis!!!!! <3

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kanske beror på vilka spel man spelar?

absolut, tex Simcity 5 gillade inte dåvarande drivare när jag hade klockat mitt AMD kort med drivarna som kom strax efter SC5 släppet så löste sig problemet i klockat läge, men oklockat aldrig några problem i SC5 tex. i BF3 har jag aldrig haft drivrutinsproblem, snarare att mitt gamla kort HD5850 inte höll måttet på större maps typ firelands med stora ytor då droppa min FPS rejält med HD5850.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Är inte det här rätt så självklart? Nästa generations konsoller kommer ha AMD, klart att spelen kommer vara optimerade för amd då?

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X870 Hero / 7900X / 4080 / 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av woicer:

Det är en extremt stor skillnad, detta trodde jag var färdigdiskuterat för länge sedan? Jag har svårt att begripa mig på hur folk INTE känner av någon skillnad. Att spela med 60 FPS kontra 120 FPS är som natt och dag, oavsett om du har en 60 eller 120Hz skärm. Detta är dock off topic så jag slutar där.

Tips: Skaffa dig en processor som klarar större variationer i belastningar så kan du ha lägre genomsnittlig FPS men ändå uppleva bättre flyt. Det man gör med att överdriva hastigheten är att minimera flaskhalsarna men bäst metod är att skaffa hårdvara som har färre flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag upplever att de flesta klagomålen om både AMDs/Nvidias drivrutiner kommer från de som använder Sli och Crossfire.
Sen finns det ju extrema fall, som Rage(vilket var mycket värre på AMD), men de är rätt sällsynta.

Den fördel jag tycker Nvidia har när det gäller drivrutiner är att de verkar stödja äldre grafikkort bättre. Enligt Nvidias release notes får 400/500 serien fortfarande prestandaförbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

jo men nu är det så att alla har en egen uppfatning, tex folk vill ha ulta ultra smooth gaming, har andra grafik inställningar, andra komponenter i datorn osv osv, program, saker uppe... så en del kanske skulle säga att dit kort laggar jätte etc medans andra mindre eller som du, Inget.

jag är en sådan person som låter datorn stå och gå för jämnan, gärna med dota 2 nedtabbat och 40-50 flikar i chrome, på en blandning av high/ultra i 1920x1080 orkar min burk ändå med 45+ fps stabilt i BF3 under dessa förhållanden, självklart går det att få bättre flyt än så med bättre komponenter, mina grejer är ju ändå 3 år gamla nu, men 45 fps laggar absolut inte så du störs märkbart av det. Och som sagt, har inte haft några problem alls med drivisar och dyl. men det är väl först i 7xxx serien folk börjat klaga på det. Vet ingen med ett 6xxx kort som har drivrutinsproblem.

skall också tillägga att jag varken är AMD eller nvidia fanboy, det råkade vara så att HD6950 2gb med upplåsta shaders var absolut bäst prestanda per krona när jag köpte det och som fattig student var det en nobrainer då. Nu har jag mer pengar och tänker fläska på lite mer nästa jag gång uppgraderar, om det blir AMD eller Nvidia återstår att se.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då har Emil "HeatoN" Christensen med gått på din s k marknadsföring, och jag med. Här på Podcast 24 kan du ju själv höra vad som sägs om 120Hz!

Prova själv att spela på en 120Hz skärm i en timme med ett bra system. Och du kommer att fixa en själv! Jag lovar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Då har Emil "HeatoN" Christensen med gått på din s k marknadsföring, och jag med. Här på Podcast 24 kan du ju själv höra vad som sägs om 120Hz!

Prova själv att spela på en 120Hz skärm i en timme med ett bra system. Och du kommer att fixa en själv! Jag lovar.

HeatoN är väl ändå betald för att marknadsföra bla 120Hz skärmar...så att..ehh?
Jag har dock ingen åsikt i sakfrågan och det betyder heller inte att han har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Att ha så låg latency är A och O i FPS spel, har man för hög latency jämfört med andra spelare kommer man förlora de flesta närstriderna. Har du en ping tid på över 100 ms om du kör online, se till och smyg omkring och använd vapen med större spridningseffekt och skjut mest på de som är stilla.

Han pratar om latency på skärmen för om en skärm har 6ms eller mer i responstid så läggs den tiden på pingtiden man har och det blir en extra fördröjning. Det har inte med flyt att göra utan hur kvick man till slut kan bli
Det handlar om att kunna reagera snabbt, ett handikapp på 5 ms om någon annan har snabbare skärm är alltid ett handikapp. Om skärmens bild uppdateras en gång 16 ms blir det ytterligare en fördröjning. Det är också av den anledningen som man bör ha en processor utan flaskhals, de pratar CS och vad jag känner till kan man ha vilken hårdvara som helst i princip, krävs inte mycket kraft. Däremot så i spel som är processorintensivt så krävs det att ha lite extra reserver inför närstrider mm.

I snabbhetsspel gäller det att minimera tiden för varje del som tar tid, kan tänka mig att det är extra viktigt när de kör på lokala nätverk i eSport

Här har du en bra post om latency på skärmen: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2304959

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

HeatoN är väl ändå betald för att marknadsföra bla 120Hz skärmar...så att..ehh?
Jag har dock ingen åsikt i sakfrågan och det betyder heller inte att han har fel.

Men jag har inte betalt för att marknadsföra så att..ehh?

Kom inte o inbilla mig att det är lika skönt att lira på 60Hz! Jag vet skillnaden och kommer aldrig mer att sitta på 60Hz.

Men vill du/ni tro det, fine

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kom inte o inbilla mig att det är lika skönt att lira på 60Hz! Jag vet skillnaden och kommer aldrig mer att sitta på 60Hz.

Jag tror att det är kalastrevligt med 120Hz. Men det var mer en tanke om att du nämnde att isf är HeatoN också lurad av marknadsförning. Han står ju för marknadsförnigen.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Word;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Folk får säga vad dom vill om AMD men här sitter jag med ett 7970 referenskort som är billigare en polarens 680 och presterar exakt likadant.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det är nog längre utvecklingstid på ett grafikkort än mellan maj till oktober.
De hinner inte ändra på något nu, det gäller bara att ha bedömt marknaden och den tekniska utvecklingen rätt.
Specarna har antagligen varit låsta i 1-2 år.

Ja asså nu det var inte själva nya arkitekturen i sig jag snackade om som dom kan ändra, utan finjusteringar och drivisar som dom nu kan anpassa för att "försöka slå" Titan/GTX780

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

Ja visst gör det

http://www.hardocp.com/article/2013/03/20/tomb_raider_video_c...

Skrivet av Tumnus:

Du menar den titeln där man brasade på inställningarna så började Nvidias kort fucka ur och ändra färger på hår och bugga upp texturer? Om det finns så MÅÅÅÅNGA gaming evolved titlar där Nvidia är bättre.. Kan du nämna fem? Jag kan nämna två där AMD presterar bättre än Nvidia.. Dessa är Metro 2033 och Tomb Raider.

Tomb Raider you say?

Bioshock Infinite funkar ju också bäst på AMD. Eller?

http://www.techspot.com/review/655-bioshock-infinite-performa...

Jag lägger ner diskussionen nu eftersom den är rätt meningslös.

AMD Gaming Evolved är INTE en garanti för överlägsen prestanda. (Precis som nVidia-märkta spel inte betyder att nVidia-kort är nödvändigtvis bättre)

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Folk får säga vad dom vill om AMD men här sitter jag med ett 7970 referenskort som är billigare en polarens 680 och presterar exakt likadant.

Kortet kanske presterar samma men vad skärmen faktiskt visar är en annan femma..

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Battlefield... 3. Mitt 5750 hade inga större problem med det, gick att spela på High utan lagg. har inte spelat någe BF3 sen jag köpte ett 7950.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordError:

Battlefield... 3. Mitt 5750 hade inga större problem med det, gick att spela på High utan lagg. har inte spelat någe BF3 sen jag köpte ett 7950.

Ja om man tycker att en upplösning lägre än 720p är trevligt och inte spelar på annat än små servrar så och tkr att 30fps är ok..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Ja visst gör det

Bioshock Infinite funkar ju också bäst på AMD. Eller?

Gammalt benchmark på tumb raider, sök på lite nyare benchmark så får du se andra resultat. Kan dock hålla med om att Bioshock Infinite är det ingen större skillnad på mellan Nvidia och Amd.

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Oj, fanns det ens datorer på den tiden?

Ja, jag är sarkastisk.

Dold text

Ja, det fanns det.

Permalänk
Medlem

Inte illa, 4000W och multiplikation på cirka 3 sekunder.