Permalänk
Medlem

Dra nätkabel i avloppet

Tänkte dela med mig av ett i mitt tycke smart tips. Bor man i villa finns det ofta ventilationsstammar från avloppsrören under källargolvet som går ända upp till taket, syftet med dessa är att motverka tryckskillnader i avloppet. I dessa plaströr kan man göra ett hål någon meter upp från källargolvet, sen ett hål tex på övervåningen varifrån men firar ned en kabel fäst i en tyngd till källaren (har VDSL med jack 1 i källaren), sen är det bara att silvertejpa tätt igen. Detta i kombination med nättråd via centraldammsugarhålen samt ett par enstaka väggenomföringar ger att i princip alla rum kan nås. Kolla bara så att det verkligen är ett luftrör innan du drar igång, annars kan det bli problem.

Permalänk
Skrivet av ljo002:

Tänkte dela med mig av ett i mitt tycke smart tips. Bor man i villa finns det ofta ventilationsstammar från avloppsrören under källargolvet som går ända upp till taket, syftet med dessa är att motverka tryckskillnader i avloppet. I dessa plaströr kan man göra ett hål någon meter upp från källargolvet, sen ett hål tex på övervåningen varifrån men firar ned en kabel fäst i en tyngd till källaren (har VDSL med jack 1 i källaren), sen är det bara att silvertejpa tätt igen. Detta i kombination med nättråd via centraldammsugarhålen samt ett par enstaka väggenomföringar ger att i princip alla rum kan nås. Kolla bara så att det verkligen är ett luftrör innan du drar igång, annars kan det bli problem.

Inget att rekommendera egentligen, eftersom det från översta beboeliga planet även går avloppsvatten i röret, vilket i sin tur betyder att gammaldasspapper och annat mums gärna fastnar i den kabeln.... (Kan föreställa mig många härligheter som fastnar längst ner där kabeln går in i källaren igen)

Detta kan i förlängningen orsaka stopp i avloppet.

Permalänk

Eh, har en kabel ifrån routern (övervåningen), till mediaspelaren i vardagsrummet (nedervåningen) och den syns inte om man inte vet att den är där. Planerar man hur man ska dra kabel och utnyttjar springor och diverse skit kan man lätt dra en kabel snyggt igenom huset. Bättre än att börja demolera väggar och rör

Permalänk
Medlem

Är nog smartare att dra bakom lister eller sladdkanal(?). Om man gör det på rätt sätt så ser det snyggt ut eller så syns det inte alls.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Idiotiskt, ett avloppsstopp är där innan du ens kopplat in kabeln till datorn.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Ja, det låter minst sagt dumt.. !!

Har dragit mycket kablage i mina föräldrars hus samt även i mitt egna. Men idag fungerar nätverk genom el-uttaget så pass bra så att jag tycker man ska köra på det.

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej!!! Jobbar som rörmockare och: NEJ.

Riktigt korkat tips.

Redigerat
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Några onödiga inlägg har raderats. Ni får gärna argumentera för och emot, men välj respektfulla ord och uttryck.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

*** tråd modererad ***

Några onödiga inlägg har raderats. Ni får gärna argumentera för och emot, men välj respektfulla ord och uttryck.

/KimTjik

Men ni låter tråden vara kvar? Ser en orädd okunnig person denna skiten så kan denne få för sig att detta är OK.

Ta bort tråden, troll eller inte, det finns lättlurade personer i detta land.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sj6:

Men ni låter tråden vara kvar? Ser en orädd okunnig person denna skiten så kan denne få för sig att detta är OK.

Ta bort tråden, troll eller inte, det finns lättlurade personer i detta land.

Utmärkt läge att förklara varför, så att nästa snille som kommer på denna idé hittar denna tråd när personen söker. Det måste dock gå att förklara utan att kalla folk för nedsättande saker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Utmärkt läge att förklara varför, så att nästa snille som kommer på denna idé hittar denna tråd när personen söker. Det måste dock gå att förklara utan att kalla folk för nedsättande saker.

Ibland är det förtjänat.

Det finns väldigt många anledningar till varför inte.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle inte heller rekommendera den här lösningen. Har under senare år fungerat som BAS-P alternativt BAS-U, och arbetar med besiktningar, främst av tak. Jag är alltså inte rörmokare, men verksam inom byggnadssektorn.

Det ena problemet är sanitärt. En kollega skar sig på ett gammalt avluftningsrör i gjutjärn, något som ledde till blodförgiftning. Bakteriefloran i dessa rör ska hållas inom systemet. Att borra hål i dessa, särskilt inom boendeytan är inte bra.

Ett annat skäl är ekonomiskt. Skulle problem uppstå och det helt kör ihop sig, kan det sluta med stambyte. Ett både kostsamt och stökigt ingrepp, där man kan bli tvungen att leva utan fungerande toalett under reparationstiden. Det kan bli lite jobbigt att vara hemmafixaren som gjorde kabeldragningen, när hela familjens onda blick stirrar på en.

Det är ju inte heller säkert att du tänker bo kvar i all framtid. Det blir garanterat problem vid besiktning i anslutning till husförsäljning, där den "smidiga lösningen" hastigt och mindre lustigt blir väldigt dyr.

Försäkringsbolag skulle troligen inte heller låta det här passera. Om olyckan skulle vara framme står du kanske utan rätt till ersättning.

Slutsats: om du ändå väljer den här lösningen får du räkna med att du ensamt bär ansvaret för alla framtida konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag skulle inte heller rekommendera den här lösningen. Har under senare år fungerat som BAS-P alternativt BAS-U, och arbetar med besiktningar, främst av tak. Jag är alltså inte rörmokare, men verksam inom byggnadssektorn.

Det ena problemet är sanitärt. En kollega skar sig på ett gammalt avluftningsrör i gjutjärn, något som ledde till blodförgiftning. Bakteriefloran i dessa rör ska hållas inom systemet. Att borra hål i dessa, särskilt inom boendeytan är inte bra.

Ett annat skäl är ekonomiskt. Skulle problem uppstå och det helt kör ihop sig, kan det sluta med stambyte. Ett både kostsamt och stökigt ingrepp, där man kan bli tvungen att leva utan fungerande toalett under reparationstiden. Det kan bli lite jobbigt att vara hemmafixaren som gjorde kabeldragningen, när hela familjens onda blick stirrar på en.

Det är ju inte heller säkert att du tänker bo kvar i all framtid. Det blir garanterat problem vid besiktning i anslutning till husförsäljning, där den "smidiga lösningen" hastigt och mindre lustigt blir väldigt dyr.

Försäkringsbolag skulle troligen inte heller låta det här passera. Om olyckan skulle vara framme står du kanske utan rätt till ersättning.

Slutsats: om du ändå väljer den här lösningen får du räkna med att du ensamt bär ansvaret för alla framtida konsekvenser.

Tack, en besiktningsman som kan lite, inte vanligt

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ibland är det förtjänat.

Det finns väldigt många anledningar till varför inte.

Trotts detta har du inte nämnt en enda? Säger du bara "Nej, nej, nej, nej!" utan en förklaring kommer ingen lyssna på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag skulle inte heller rekommendera den här lösningen. Har under senare år fungerat som BAS-P alternativt BAS-U, och arbetar med besiktningar, främst av tak. Jag är alltså inte rörmokare, men verksam inom byggnadssektorn.

Det ena problemet är sanitärt. En kollega skar sig på ett gammalt avluftningsrör i gjutjärn, något som ledde till blodförgiftning. Bakteriefloran i dessa rör ska hållas inom systemet. Att borra hål i dessa, särskilt inom boendeytan är inte bra.

Ett annat skäl är ekonomiskt. Skulle problem uppstå och det helt kör ihop sig, kan det sluta med stambyte. Ett både kostsamt och stökigt ingrepp, där man kan bli tvungen att leva utan fungerande toalett under reparationstiden. Det kan bli lite jobbigt att vara hemmafixaren som gjorde kabeldragningen, när hela familjens onda blick stirrar på en.

Det är ju inte heller säkert att du tänker bo kvar i all framtid. Det blir garanterat problem vid besiktning i anslutning till husförsäljning, där den "smidiga lösningen" hastigt och mindre lustigt blir väldigt dyr.

Försäkringsbolag skulle troligen inte heller låta det här passera. Om olyckan skulle vara framme står du kanske utan rätt till ersättning.

Slutsats: om du ändå väljer den här lösningen får du räkna med att du ensamt bär ansvaret för alla framtida konsekvenser.

Helt korrekt det du säger
Har en god bekant som jobbar för Ocab sanering, och jobbar med den där biten, han har sett många såna här dumlösningar och det har blivit dyrt för den som bott i de husen, en kille trodde han kunde dra sin fina comhemkabel i nämnda ventilation, senare så blev det besiktning då nya husägarna upptäckte läckande avlopp, gissa om han var sad puppy efteråt när besiktningsmannen hittade problemet med det läckande avloppet och sveda och värk också för all lukt som hade orsakat nya familjen besvär under en tidsperiod, han fick stå för hela kostnaden i efterhand, trots att huset var sålt och de upptäckte det två år efteråt

Så, TS, och alla andra som ser eller får ideer som den här, gör det inte

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Trotts detta har du inte nämnt en enda? Säger du bara "Nej, nej, nej, nej!" utan en förklaring kommer ingen lyssna på dig.

Det är så förbannat korkat att det ska inte behövas men Kimtjik har listat ett par mycket bra.

Utöver dessa så kan det bli en fuktskada av ångan i avloppet som läcker ut i de hål de försöker täta med silvertejp, ohygieniskt dessutom.

Tråden måste komma ut från avloppet någonstans till rummen också och då blir det hål på mycket mer kritiska ställen. Och silvertejpen kommer att ge sig med tiden.

Blir det en skada och försäkringsbolaget ser detta så kan du ge dig på att du inte får ut en spänn och har du sålt kåken då så är detta ett dolt fel och då står du som säljare för kostnaden. Om det inte hittas innan försäljning av t.ex. en duktig besiktningsman och då kommer ingen köpa husfan innan detta är åtgärdat.

Nej, jag blir riktigt förbannad på sådan här skit.

Likadant om man får för sig att ge sig på ventilation eller centraldammsugare. De rören ska vara täta.

Skrivet av KimTjik:

Jag skulle inte heller rekommendera den här lösningen. Har under senare år fungerat som BAS-P alternativt BAS-U, och arbetar med besiktningar, främst av tak. Jag är alltså inte rörmokare, men verksam inom byggnadssektorn.

Det ena problemet är sanitärt. En kollega skar sig på ett gammalt avluftningsrör i gjutjärn, något som ledde till blodförgiftning. Bakteriefloran i dessa rör ska hållas inom systemet. Att borra hål i dessa, särskilt inom boendeytan är inte bra.

Ett annat skäl är ekonomiskt. Skulle problem uppstå och det helt kör ihop sig, kan det sluta med stambyte. Ett både kostsamt och stökigt ingrepp, där man kan bli tvungen att leva utan fungerande toalett under reparationstiden. Det kan bli lite jobbigt att vara hemmafixaren som gjorde kabeldragningen, när hela familjens onda blick stirrar på en.

Det är ju inte heller säkert att du tänker bo kvar i all framtid. Det blir garanterat problem vid besiktning i anslutning till husförsäljning, där den "smidiga lösningen" hastigt och mindre lustigt blir väldigt dyr.

Försäkringsbolag skulle troligen inte heller låta det här passera. Om olyckan skulle vara framme står du kanske utan rätt till ersättning.

Slutsats: om du ändå väljer den här lösningen får du räkna med att du ensamt bär ansvaret för alla framtida konsekvenser.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det killen tänker sig är att använda sig av ventilationsröret för avloppet som visas på högra bilden om man nu borrar sig in i den strax över skithusstolen samt drar ut kabeln på övervåningen så långt kan det fungera sen om det är lagligt/funktions eller försäkringskorrekt rätt för anläggningen är en annan sak, däremot som någon/några påståt att det kan börja läcka ut avloppsvatten genom hålen är bara barockt då det kommer att pissa ut genom avlopp/vask/skithusstol innan!

Mao. om avloppsvattnet står upp över en meter i ventilationsröret så har man andra problem än en sketen nätverkskabel uppkörd i röret!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag skulle inte heller rekommendera den här lösningen.

Intressant nog så har du - i skrivande stund - fått färre Gilla än trådskaparen..!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

*** ytterligare radering ***

Glöm inte forumregel § 1.6. Det som på ett sätt kan vara roligt blir samtidigt distraherande och försvårar läsning av tråden.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får Google TiSP vibbar av detta

http://www.google.com/tisp/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

... däremot som någon/några påståt att det kan börja läcka ut avloppsvatten genom hålen är bara barockt då det kommer att pissa ut genom avlopp/vask/skithusstol innan!

Mao. om avloppsvattnet står upp över en meter i ventilationsröret så har man andra problem än en sketen nätverkskabel uppkörd i röret!

Det är inte den typ av läckage det behöver handla om och det är som du skriver inte särskilt troligt. Glöm dock inte att det konstant "ångar" genom dessa rör. Dessa ångar skapar avlagringar (dessa orsakade alltså den blodförgiftning jag nämnt). Det är så pass stora mängder att det vid felaktigt utförd stos på tak kan orsaka stora fukt och rötskador. De här ångorna och tillhörande fukt vill du inte ha in i bomiljön.

Permalänk
Medlem

Håller med Skruvis att har man vatten i ventilationsröret så har man mer problem än en kabel. Skulle nog bry mig mer om havet av avloppsvatten som borde rinna ut ur toan isf, eller i golvbrunnen till duschen.

Men om man nu ska dra en kabel där, som inte rekommenderas iallafall så borde man väll täta med silocon istället för silvertejp.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är det bara jag som får Google TiSP vibbar av detta

http://www.google.com/tisp/

Om man vill vara lite mer konstruktiv i ämnet, så borde ju röret sitta i någon form av utrymme som går från bottenvåningen till taket som innesluter röret. Varför inte dra kabeln där istället? Då får man ju kabeln på ett smidigt sätt mellan våningarna utan att bekymra sig om problemet med att greja runt i avloppssystemet.
Men och andra sidan, lite långa borr och kabelkanaler i något lämpligt hörn funkar minst lika bra i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är inte den typ av läckage det behöver handla om och det är som du skriver inte särskilt troligt. Glöm dock inte att det konstant "ångar" genom dessa rör. Dessa ångar skapar avlagringar (dessa orsakade alltså den blodförgiftning jag nämnt). Det är så pass stora mängder att det vid felaktigt utförd stos på tak kan orsaka stora fukt och rötskador. De här ångorna och tillhörande fukt vill du inte ha in i bomiljön.

Tätar man dessa borrhål korrekt så lär det inte läcka ut något genom dessa samt användade av personlig skyddsutrustning är väl på plats när man arbetar med avloppsanläggningar? Däremot så är min gissning att kabeln inte pallar trycket & torkar/spricker etc just pga. flyktiga lösningsmedel mm. & annat skit som vi spolar ut i avloppet..

Själv hade jag letat efter en garderob/klädkammare etc. som befinner sig under en annan garderob/klädkammare etc. eller kryp utrymme & gått genom taket/golvet etc. där!

Nej loefet rören sitter inte inneslutna (alltid?) själv har jag ett dylikt rör genom min klädkammare..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det killen tänker sig är att använda sig av ventilationsröret för avloppet som visas på högra bilden om man nu borrar sig in i den strax över skithusstolen samt drar ut kabeln på övervåningen så långt kan det fungera sen om det är lagligt/funktions eller försäkringskorrekt rätt för anläggningen är en annan sak, däremot som någon/några påståt att det kan börja läcka ut avloppsvatten genom hålen är bara barockt då det kommer att pissa ut genom avlopp/vask/skithusstol innan!

Mao. om avloppsvattnet står upp över en meter i ventilationsröret så har man andra problem än en sketen nätverkskabel uppkörd i röret!

http://www.avloppscenter.se/shop/11994/art94/h1769/11071769-o...

Om du har en toalett på övervåningen, men vill ha igenom kabeln på bottenvåningen? Då har du problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Om du har en toalett på övervåningen, men vill ha igenom kabeln på bottenvåningen? Då har du problem!

Så du skulle ansluta skithusstolen till ventilationsröret?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Så du skulle ansluta skithusstolen till ventilationsröret? lol.

Nej, men ventilationsröret kan vara anslutet till avloppssystemet vid den toalettstolen på övervåningen.

Permalänk
Medlem

bland vatten ska inte en nätverkskort kabel dras eller i damiga ventlations rör. om det var en bra ide hadde någon annan redan gjort det tidigare eller hyreshus. sen vad händer med kabeln när det är dags att ränsa avloppet med en K60 eller spola bort stoppet med 80-150 bar vatten tryck? är du värkligen rör mockare ? låter inte som det med dena tråd. sj så är jag rör mockare och industri montörer och har rensat avlopp och vet vad som fasnar på verktygen.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Kommer kabeln inte frätas sönder av all skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nej, men ventilationsröret kan vara anslutet till avloppssystemet vid den toalettstolen på övervåningen.

Så kan det vara det kan du ha rätt i men vi kan höra med de bättre bevandrade i detta delikata ämne!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless