Permalänk
Medlem

Odonata by attila96, on Flickr

Odonata by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Häst, snart 1 år gammal

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Ute en tur o blivit myggäten i regn o blåsten. Första gången med manuella inställningar, fruktansvärt roligt, svårt och väldigt blandat resultat.

13-06-04

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Dag 2 med endast manuellt, fan va kul det är! Går framåt känns det som, börjar få kontroll över bilderna mer o mer tycker jag även om det inte är perfekt än Härligt värre!

ArvikaFestivalens camping klämtar tom :/

Mer bilder i albumet: 13-06-05

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av azmodan:

Dag 2 med endast manuellt, fan va kul det är! Går framåt känns det som, börjar få kontroll över bilderna mer o mer tycker jag även om det inte är perfekt än Härligt värre!

Nu vill jag verkligen inte vara negativ men suddiga bilder där du missat fokus hör inte riktigt hemma här i tråden

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Nu vill jag verkligen inte vara negativ men suddiga bilder där du missat fokus hör inte riktigt hemma här i tråden

Fågeln var ur fokus, o inte som jag tänkt det vet jag. Men resten vet jag inte? Tyckte dem såg bra ut, men kan väl ha fel såklart. Jag tycker det känns som jag utvecklas o går framåt iaf, trodde inte det var krav på några "perfekta" bilder i tråden heller. Ligger det inte i betrakterens ögon att bedöma vad som är bra o dåligt? Då kan jag acceptera att du tyckte det var dåligt, jag tycker det går framåt och det är vad jag strävar efter Fick kameran för en månad sen. (This was a shitload of defense ser jag)

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Tredje bilden är också ur fokus om det är det nerklottrade elskåpet som var motivet, samma med ankan i posten ovanför. Träden är även rätt underexponerade i sjöbilden. Visst kan jag hålla med om att hur bra eller dåligt ett foto är kan debatteras men tekniska katastrofer känns inte som att det borde ligga här. Fotot med röret ovan tycker jag om på något sätt, det är inte bara kritik och jag vet att du precis fått kameran men jag vill inte vada genom bilder ur fokus i den här tråden.

Du kan rätt enkelt göra dina bilder lite mer intressanta genom att fundera mer på kompositionen, här är en fem minuters genomgång http://www.gieson.com/school/photos/

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Nu vill jag verkligen inte vara negativ men suddiga bilder där du missat fokus hör inte riktigt hemma här i tråden

"
Regler
1. SweClockers vanliga regler gäller
2. Posta enbart egna bilder eller bilder där du har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att lägga upp bilderna. Länkar till bilder är alltid okej
3. Inget trams, tjafs, spam, fjanterier med mera.
4. Citera inte bilder om det inte är absolut nödvändigt
5. Sitt inte vid datorn hela dagarna, ut och fota med er
6. Max 5 bilder per inlägg, inte överdrivet stora (läs: dumpa inte rakt från minneskortet och in i fototråden!)"

lägg ner.

Permalänk
Medlem

IMGP1555 by NeXur, on Flickr

IMGP1562 by NeXur, on Flickr

IMGP1575 by NeXur, on Flickr

IMGP1528_1 by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Dag 2 med endast manuellt, fan va kul det är! Går framåt känns det som, börjar få kontroll över bilderna mer o mer tycker jag även om det inte är perfekt än Härligt värre!

http://i.imgur.com/tIpK5rN.jpg

http://i.imgur.com/hKy9byi.jpg

ArvikaFestivalens camping klämtar tom :/
http://i.imgur.com/PFSqZql.jpg

Mer bilder i albumet: 13-06-05

Riktigt roligt att följa din utveckling azmodan! Bry dig inte om Inveramsay som gnäller!
Många gånger så kan orörelseskärpa/suddighet vara fint. Här är alla foto välkomna!

Ett tips till din utveckling inom foto, är att kolla lite på vad tredjedelsregeln innebär. Jag visste själv inte att det fanns en sådan regel när jag började fota. Men har haft mycket nytta av den. det ser helt enkelt bättre ut, när man kan tillämpa den.
För om man tittar på dina bilder så är alla "mitt på" tillämpar du tredjedelsregeln så kan du få dina bilder lite mer intressanta. Och jag var själv lite sådär när jag läste om tredjedelsregeln första gången, men så började jag studera bilder i tidningar etc. Och visst är istort sett alla bilder tagna av yrkesfolk efter regeln. kolla själv ska du se.
Gyllene snittet är en annan "regel" som är roligt att ha i bakhuvudet när man tittar i sökaren.

Men, att skita i reglerna kan många gånger vara det rätta, så att låsa sig blir aldrig bra. Men det är ju roligt o bra att veta att den (dom) finns

Skrivet av Inveramsay:

Nu vill jag verkligen inte vara negativ men suddiga bilder där du missat fokus hör inte riktigt hemma här i tråden

Amen va f*an! Skojar du med mig. Mino, kom hit och fixa skojaren (Partajhumor)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Många här på forumet inklusive mig själv är ju relativt nyblivna inom fotohobby och utvecklas och lär sig hela tiden, jag tycker den utvecklingen är minst lika intressant så en ofokuserad fågel är väl inte hela världen.

För ordningens skull lägger jag in några av mina egna bilder från i veckan, hoppas få lite mer fototid under sommaren!

Tyckte duvans ansiktsuttryck såg kul ut att den råkade blunda

Blommar brukar jag normalt sett sällan fota, men här kommer två

Ett taget med 18-200 zoomen vid 200mm

och ett av mina första makro tagna med dedikerat makroobjektiv, jag håller på och övar på detta

Här är även en spontanbild från IKEAs parkering häromdagen, när jag kom ut stod himlen ibrand och det blixtrade till en del

Ännu några från Kulturernas festival i Uppsala

Edit: förresten, varför är vårtråden fortfarande igång? är det inte midsommar snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Häftig himmel

Fortsätter med en trollslända, hane av samma sort som jag postade ovanför. Men hona då..

Libellula depressa, male by attila96, on Flickr
edit, hade gärna vridit mig så jag fått bort stråna på högersidan, men då hade jag fallit i dammen....

Sen lite midsommarblommor..

Campanula patula by attila96, on Flickr

Lonicera caprifolium by attila96, on Flickr

Geranium sylvaticum by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

samma med ankan i posten ovanför.

Om vi nu ska hålla på och tramsa så kan vi ju kanske hålla koll på arterna åxå?

Kontruktiv kritik är, IMO, helt okej, men ovidkommande dravel som inte för utveckligen hos fotografen framåt kanske inte riktigt hör hemma här. Åtminstone betydligt mindre än "tekniskt imperfekta bilder".

Permalänk

_DSC0430 by The_man550, on Flickr

Någon med bra skärm som kan ge input på ljuset i denna? Den ska givetvis inte vara ljus, men jag ville ju att en del detaljer ska synas liksom...
Kanske ingen rolig bild alls, men jag gillar känslan.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av azmodan:

Ute idag igen, ingen direkt bra dag bortsett från ett par. Nån som har tips på varför bilderna blir suddiga/skakiga trots att inställningen oftast är på auto? Sett i infon på bilderna att slutartiden ändå ligger på 1/60. Skicka gärna PM

Nu vet jag inte vilket kamera du har men "tok-auto" innebär ju normalt sett att kameran sköter allt själv, inklusive val av fokuspunkt - det orsakar problem när du har mycket i sökaren, strån, förgrunder bakgrunder etc. Vill du ha kontroll över var fokus är så träna på några halvmanuella lägen där du INTe har automatisk fokusval. Utomhus är A-läget ofta smidigt. Läs på hur din kamera fungerar, ofta finnns olika val av fokusmetoder också, AF-S, AF-C etc. Med automatik gör kameran val som inte övverrenstämmer med din tanke. Det finns separata automatiker för exponering och fokus, så kolla igenom dina kamerainställningar. Om du berättar vilken kamera du har finns säkert någon med samma kamera som kan ge konkreta tips.

Sen är 1/60 alldeles för lång tid för rörliga motiv som djur etc.

För människor som står stilla kör jag sällan långsammare än 1/125s. Sen ska du fota flygande fågel eller action så testa uppåt 1/1000s. För rörliga motiv är också kontinuerlig fokustrackning (AF-C på nikon) nödvändigt. AF-S på nikon däremt är det man ska ha i andra fall där man fokuserar och komponerar om.

Sen tar det ett tag att träna upp handhållninstekniken också. Så i början så ha inte för långsamma slutartider.

Detta är taget genom ett trådstaket med manuella fokusval; med automatik hade man ju riskerat att få staketet viktat med i fokusvalet.

Också mycket i sökaren, jag vill fokusera på fotografen, vilket inte hade gått med automatik då vet man inte alls hur kameran hade kompromissat. Troligen hade den minskat bländare och sabbat isolationen. Jag kör med en fokuspunkt och håller koll på punkten/rutan i sökaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Tredje bilden är också ur fokus om det är det nerklottrade elskåpet som var motivet, samma med ankan i posten ovanför. Träden är även rätt underexponerade i sjöbilden. Visst kan jag hålla med om att hur bra eller dåligt ett foto är kan debatteras men tekniska katastrofer känns inte som att det borde ligga här. Fotot med röret ovan tycker jag om på något sätt, det är inte bara kritik och jag vet att du precis fått kameran men jag vill inte vada genom bilder ur fokus i den här tråden.

Du kan rätt enkelt göra dina bilder lite mer intressanta genom att fundera mer på kompositionen, här är en fem minuters genomgång http://www.gieson.com/school/photos/

Motivet var inte elskåpet utan var meningen att det skulle vara ur fokus, underexponeringen av träden var oxå planerat tro de eller ej. Ska kolla på länken, tackar!

Skrivet av skog1s:

Riktigt roligt att följa din utveckling azmodan! Bry dig inte om Inveramsay som gnäller!
Många gånger så kan orörelseskärpa/suddighet vara fint. Här är alla foto välkomna!

Ett tips till din utveckling inom foto, är att kolla lite på vad tredjedelsregeln innebär. Jag visste själv inte att det fanns en sådan regel när jag började fota. Men har haft mycket nytta av den. det ser helt enkelt bättre ut, när man kan tillämpa den.
För om man tittar på dina bilder så är alla "mitt på" tillämpar du tredjedelsregeln så kan du få dina bilder lite mer intressanta. Och jag var själv lite sådär när jag läste om tredjedelsregeln första gången, men så började jag studera bilder i tidningar etc. Och visst är istort sett alla bilder tagna av yrkesfolk efter regeln. kolla själv ska du se.
Gyllene snittet är en annan "regel" som är roligt att ha i bakhuvudet när man tittar i sökaren.

Men, att skita i reglerna kan många gånger vara det rätta, så att låsa sig blir aldrig bra. Men det är ju roligt o bra att veta att den (dom) finns

Tackar för tipsen och ska kika på länkarna

Skrivet av Aristotele:

Nu vet jag inte vilket kamera du har men "tok-auto" innebär ju normalt sett att kameran sköter allt själv, inklusive val av fokuspunkt - det orsakar problem när du har mycket i sökaren, strån, förgrunder bakgrunder etc. Vill du ha kontroll över var fokus är så träna på några halvmanuella lägen där du INTe har automatisk fokusval. Utomhus är A-läget ofta smidigt. Läs på hur din kamera fungerar, ofta finnns olika val av fokusmetoder också, AF-S, AF-C etc. Med automatik gör kameran val som inte övverrenstämmer med din tanke. Det finns separata automatiker för exponering och fokus, så kolla igenom dina kamerainställningar. Om du berättar vilken kamera du har finns säkert någon med samma kamera som kan ge konkreta tips.

Sen är 1/60 alldeles för lång tid för rörliga motiv som djur etc.

För människor som står stilla kör jag sällan långsammare än 1/125s. Sen ska du fota flygande fågel eller action så testa uppåt 1/1000s. För rörliga motiv är också kontinuerlig fokustrackning (AF-C på nikon) nödvändigt. AF-S på nikon däremt är det man ska ha i andra fall där man fokuserar och komponerar om.

Sen tar det ett tag att träna upp handhållninstekniken också. Så i början så ha inte för långsamma slutartider.

http://imageshack.us/a/img560/5192/d7k25800dn1.jpg

Detta är taget genom ett trådstaket med manuella fokusval; med automatik hade man ju riskerat att få staketet viktat med i fokusvalet.

http://imageshack.us/a/img515/5894/d7k23590dn.jpg

Också mycket i sökaren, jag vill fokusera på fotografen, vilket inte hade gått med automatik då vet man inte alls hur kameran hade kompromissat. Troligen hade den minskat bländare och sabbat isolationen. Jag kör med en fokuspunkt och håller koll på punkten/rutan i sökaren.

Fina bilder! Har precis halkat över till det manuella läget nu och håller på och försöker lära mig det, och även experimentera med olika AF typer

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Många här på forumet inklusive mig själv är ju relativt nyblivna inom fotohobby och utvecklas och lär sig hela tiden, jag tycker den utvecklingen är minst lika intressant så en ofokuserad fågel är väl inte hela världen.

För ordningens skull lägger jag in några av mina egna bilder från i veckan, hoppas få lite mer fototid under sommaren!

Edit: förresten, varför är vårtråden fortfarande igång? är det inte midsommar snart

Shiiiiiiiit vilken maffig himmel!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beech bokeh by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Fortsätt här:
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1215009-fototrad-so...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||