Microsoft låter utgivarna reglera begagnatmarknaden för Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Poängen är den att antingen gör man flera små enkla appar som kostar lite styck. Eller så gör man en stor app som kostar mycket. Apple kör med "många små produkter". De säljer inte bara hela album på iTunes utan även enskilda låtar... o.s.v. Uppenbarligen så är det en smart ide. Bl.a.. med tanke på det du säger. Dvs att folk inte bryr sig lika mycket om extrakostnader om man köpt något billigt.

Titta på dom större spelen till iOS/Android, är dom lika populära som dom simplare?
Nej, för spel till en mobil/platta är för dom flesta tidsfördriv eller lite nöje medan man
har rast i skolan, sitter på tåget eller man kanske inte har tillgång till dator/konsol.
Sen är det kanske inte lika kul att spela shooters osv på touchskärm.
Det är ju inte så att det inte finns stora spel/appar till mobiler utan det är bara så att
dom inte är lika populära just på iOS och Android.
Att dom säljer enskilda låtar är väl bara bra för det är inte alla som gillar alla låtar i ett album.

Permalänk
Medlem

Tycker klart att man ska betala för det man får. Ingår en multiplayer del med servers och tjänster som kostar pengar för utvecklarna så ska utvecklarna givetvis ha betalt för det brukande oavsett om det är nytt eller begagnat.

För rena singleplayer spel är det inte lika lätt. Iofs kan man hoppas att utvecklarnas inkomster från begagnatmarknaden då leder till uppdateringar och fixar och inte bara extra klirr i kassan.

Som gamer ser jag ändå hellre pengar i utvecklarnas fick än mellanhänder som begagnat affärer. Mellanhänder ger oss inte bättre spel.

Permalänk

Man har i de flesta fall inte kunnat sälja begagnade PC-spel på många år pga STEAM, Origin osv så det är bättre än vad det är på PC iaf.

Att vara uppkopplad minst en gång per 24 timmar ser jag som ett större problem, helt värdelöst för de som tänkt att lira lite i stugan eller vad det nu kan va.

Ser inte ut att bli en ljus framtid för Xbox One.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Fattar inte va fan Microsoft tänker på? Finns faktiskt vissa saker som man tar för givet när det kommer till konsoler:

1) Du kan spela på din konsol när och var du vill, du ska inte vara beroende av internet-uppkoppilng om du vill ta med till sommarstugan t.ex.
2) Köper du ett spel äger du det, du vill kunna ta med det till polare och lira där och sedan byta/sälja utan problem när du tröttnat på det.

Hur kan man så totalt fucka upp detta? Jag förstår inte det. Microsoft måste ha ngt stort på E3 för att Xbox One öht ska vara intressant. Som det känns just nu undrar man bara hur fan MS tänker, vem är det som är ansvarig för dessa pajaserier egentligen?

Tycker precis som dig och 360 spelen är visst inte bakåtkompatibla vilket också suger för då måste man ha 2 klumpar ståendes och kinecten måste vara ikopplad ren idioti, nej jag får nog börja snegla på PS4:an om det nu blir nån ny konsol överhuvudtaget.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Faktiskt inte. De fick sina pengar när återförsäljaren köpte in spelet. Pengarna du ger för spelet går tillbaka till återförsäljaren.

Det är väl struntsamma om köparen är grossist, åtrförsäljare eller konsumenten själv?
När varan är såld har den tidigare ägaren inte längre rätten till det han sålt men har i gengäld fått betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Detta kan omöjligt vara lagligt i sverige?

Frågan är om det går att göra något åt det.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att varje person som konsumerar en produkt ska betala för sig.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad man egentligen köper. Köper man ett program eller spel har man ju all anledning att bli upprörd. Köper man istället rätten att för egen person under överskådlig tid uppleva spelinnehållet i ett visst spel, så bör man ju inte bli upprörd eftersom man inte äger spelet. Man äger bara rätten att personligen uppleva det.

Lite som en biobiljett, fast tänk att biobiljetten hade givit dig rätt att se samma film obegränsat antal gånger, och att ingen annan skulle kunna nyttja den.

Lite så funkar det ju idag, både med PC-spel och spel till nya konsoller. Man äger ju inte spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Man har i de flesta fall inte kunnat sälja begagnade PC-spel på många år pga STEAM, Origin osv så det är bättre än vad det är på PC iaf.

Att vara uppkopplad minst en gång per 24 timmar ser jag som ett större problem, helt värdelöst för de som tänkt att lira lite i stugan eller vad det nu kan va.

Ser inte ut att bli en ljus framtid för Xbox One.

Det är väl mest en fråga om att orka. En mailadress och ett konto per spel är lite drygt att hålla på med. Jag orkar det tyvärr inte.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det beror väl på vad man egentligen köper. Köper man ett program eller spel har man ju all anledning att bli upprörd. Köper man istället rätten att för egen person under överskådlig tid uppleva spelinnehållet i ett visst spel, så bör man ju inte bli upprörd eftersom man inte äger spelet. Man äger bara rätten att personligen uppleva det.

Lite som en biobiljett, fast tänk att biobiljetten hade givit dig rätt att se samma film obegränsat antal gånger, och att ingen annan skulle kunna nyttja den.

Lite så funkar det ju idag, både med PC-spel och spel till nya konsoller. Man äger ju inte spelet.

We have a winner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är väl självklart att varje person som konsumerar en produkt ska betala för sig.

Jo. Men det gör du ju om du köper begagnat också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jo. Men det gör du ju om du köper begagnat också.

Med "produkt" menade jag ju självklart mjukvara då det var det nyheten handlade om. Och med mjukvara så äger man inte mjukvaran, bara rätten att konsumera den för eget bruk.

EDIT: Man kan ju fortfarande sälja spelet begagnat om man inte har brukat den. Vilket är helt rätt.

Permalänk
Medlem

hmmm föreställer mig en framtid där man byter spelkonsoller med sina kompisar fram och tillbaka istf spel... menar de blir ju mindre och mindre ändå så det kanske funkar?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hmmm föreställer mig en framtid där man byter spelkonsoller med sina kompisar fram och tillbaka istf spel... menar de blir ju mindre och mindre ändå så det kanske funkar?

Då får man dessutom skicka sina personliga inloggningsuppgifter med konsolen då man skickar iväg den, annars blir bytet ganska poänglöst!

Det räcker ju egentligen, den fysiska konsolen har man ju ingen anledning att skicka fram och tillbaka, så länge den andra har en likadan.

Permalänk
Medlem

Det som känns värre är att man kan inte ta med sig konsolen till stugan eller liknande längre.. om man inte har internet i stugan dvs.. riktigt dåligt att kräva en internetanslutning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TooMpa:

Det som känns värre är att man kan inte ta med sig konsolen till stugan eller liknande längre.. om man inte har internet i stugan dvs.. riktigt dåligt att kräva en internetanslutning..

Den irritationen känns helt befogad. Mycket av den andra irritationen känns mest som gnäll, lite som att det gör "ont" att bli av med ett par förmåner som man tidigare haft.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta är allt vad nya Xboxen handlar om, vilket nog kommer göra att jag avvaktar, eller kanske helt skippar att köpa en!
... Och då har jag ändå varit en stor supporter av den nuvarande Xbox360.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Med "produkt" menade jag ju självklart mjukvara då det var det nyheten handlade om. Och med mjukvara så äger man inte mjukvaran, bara rätten att konsumera den för eget bruk.

EDIT: Man kan ju fortfarande sälja spelet begagnat om man inte har brukat den. Vilket är helt rätt.

Du "äger" ju rätten att spela spelet och den rätten ska du kunna överlåta till någon annan tillsammans med eventuella fysiska saker som tex skiva och manual.
Jämför med en DVD-film. Du äger förstås den fysiska skivan men även rätten att se på filmen. Dessa två kan du överlåta till vem du vill.
Däremot kan du givetvis inte överlåta rättigheterna till filmen eftersom du aldrig ägt dom.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det är ganska faschinerande att den yngre generationen redan visar acceptans mot de begränsningar som införs på konsoll som aldrig har funnits tidigare. Steam ger dig konstant hyrning av spel som du aldrig kan sälja. Microsoft vill göra något liknande och bara detta beslut gör att jag aldrig kommer köpa en Xbox One.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad över denna utvecklingen, ett spel är trots allt en digital upplevelse du köper. Att sälja det begagnat och inte låta utvecklarna få något betalt förstår jag att de vill få bort. Det är ju trots allt så att digital media inte slits, det är exakt samma upplevelse de som köper det begagnat får.

Som en biografbesökare köper den första biljetten, sen säljer sin biljett i andrahand till folk och stoppar pengarna i egen ficka.

Jag ser det inte som att man hyr spelet, snarare betalar för en upplevelse, som inte är jämförbar med en fysisk produkt som en "soffa eller bil" - som ofta dyker upp i dessa liknelser.

Sen förstår jag att folk vänder sig till begagnatmarknaden med dom hutlösa priser där ofta är på nya spel idag!

Jag är övertygad om att lägre nypriser är något alla hade tjänat på i längden, fler hade köpt spelet nytt, mer pengar till utvecklarna, mindre anledning att sälja spelet begagnat - det var ju inte så dyrt ändå ( sen kan ju mods och den typen av support få en att vilja behålla ett spel också, men det är en annan sak ).

Steams horribla nypriser är ju tyvärr något som drivs fram av utgivarna, som i sin tur i vissa fall hotas av retailbutikerna om att dom tar bort deras spel från hyllan om det går att köpa billigare online. Jag tror hela branchen hade mått bättre av lägre priser från början, som sedan successivt sänks med tiden.

Att konsoler går denna vägen är i varje fall inget som upprör mig. Fast jag håller mig mest till PC i vilket fall som

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är väldigt dumt med att man måste ha en uppkoppling för att kunna få Xbox One verifierad en gång om dagen. Men jag tror att det lutar åt att många andra även kommer att ha det i framtiden. T.ex Spotify Offline måste ha det nu pga copyright.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Problemet med spel idag är att det har gått från en produkt till mer av en servis med intåget av online. Genom att nu kostar det pengar för företagen även efter att ett spel har skickats ut till kunderna i form av server kostnader och så. Och man kan inte köpa olika serviser begagnat. Ett annat problem är att digital produkter inte blir utslitna under tiden som fysiska saker blir därför får man exakt samma produkt för ett billigare pris. Sen får även inte företagen några pengar även fast det fortfarande koster dom pengar att håla spelen uppe. EA har försökt lösa detta problem med nycklar till online så man måste köpa tillgång till den delen på grund av att det kostar pengar för dom att driva det men det klagade all också på så det finns inte så många alternativ.

Permalänk
Medlem

Usch, riktigt vidrigt

Jag förväntar mig dock ett liknande system hos Sony, det är inte så lätt för Sony att stå emot utgivarna ifall de börjar hota med att bara stödja Xbox One

Permalänk
Medlem

Hoppas det går åt helvete vid release, men några trogna kötthuvuden till köpare ska det ju alltid vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Du "äger" ju rätten att spela spelet och den rätten ska du kunna överlåta till någon annan tillsammans med eventuella fysiska saker som tex skiva och manual.
Jämför med en DVD-film. Du äger förstås den fysiska skivan men även rätten att se på filmen. Dessa två kan du överlåta till vem du vill.
Däremot kan du givetvis inte överlåta rättigheterna till filmen eftersom du aldrig ägt dom.

Det beror ju helt enkelt vilka villkor som gäller i den aktuella licensen, har man personliga kort i lokaltrafiken ger det bara en viss person rätt att åka. Har man opersonliga kort kan man låna ut dom bäst man vill alternativt sälja efter att halva tiden är förbrukad etc.

Utvecklingen går numera åt det förstnämda hållet inom området digital underhållning, kanske kan fler typer av dataprogram ansluta sig till affärsmodellen så småningom.

Tyvärr (om man nu ser det så) har Steam visat vägen, utan framgångarna för denna butik är det väl tveksamt om denna utveckling startat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;13585512']Jag är inte förvånad över denna utvecklingen, ett spel är trots allt en digital upplevelse du köper. Att sälja det begagnat och inte låta utvecklarna få något betalt förstår jag att de vill få bort. Det är ju trots allt så att digital media inte slits, det är exakt samma upplevelse de som köper det begagnat får.

Som en biografbesökare köper den första biljetten, sen säljer sin biljett i andrahand till folk och stoppar pengarna i egen ficka.

Jag ser det inte som att man hyr spelet, snarare betalar för en upplevelse, som inte är jämförbar med en fysisk produkt som en "soffa eller bil" - som ofta dyker upp i dessa liknelser.

Alltså ska vi inte slösa skattepengar på att jaga folk som kopierar dessa "upplevelser" heller, det ska vara fritt fram att cracka, sprida och göra vad man vill.

Får vi konsumenter inte dra nytta av de rättigheter upphovsrättslagen ger oss ska inte företagen få sina rättigheter heller, säger väl sig självt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;13585512']

Att konsoler går denna vägen är i varje fall inget som upprör mig. Fast jag håller mig mest till PC i vilket fall som

Jag kan inte riktigt hålla med att spelet är en "upplevelser". Alla saker är ju en upplevelse, även när man sätter sig i en Ferrari och kör iväg eller sätter sig i en soffa. ATt gå på bio så betalar du inte bara för filmen, utan för upplevelsen med den stora duken och ljudet.

Därför tycker jag att spel skall gå säljas vidare. På samma sätt som du kan kränga ett gammalt kubbspel. Biobiljetten är en förbrukningsvara, vilket ett spel inte är. Du får ju spela om spelet flera gånger. Däremot så måste du betala en ny biljett för biofilmen även om du väljer att se filmen 3 ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Titta på dom större spelen till iOS/Android, är dom lika populära som dom simplare?
Nej, för spel till en mobil/platta är för dom flesta tidsfördriv eller lite nöje medan man
har rast i skolan, sitter på tåget eller man kanske inte har tillgång till dator/konsol.
Sen är det kanske inte lika kul att spela shooters osv på touchskärm.
Det är ju inte så att det inte finns stora spel/appar till mobiler utan det är bara så att
dom inte är lika populära just på iOS och Android.
Att dom säljer enskilda låtar är väl bara bra för det är inte alla som gillar alla låtar i ett album.

De stora spelen på Android/iOS som du talar om. Kan man sälja dem begagnade? Eller gör dem som Microsoft. Dvs låter ägarna av apparna tillåta begagnad försäljning om de vill.

Permalänk
Medlem

Ja, allt jag ser i artikeln är att begagnatmarknaden för Xbox One spel inte kommer existera. Och jag tycker det är löjligt att de drar in piratkopiering in i detta hela tiden. Utan att flasha eller modda sin konsoll så går det inte att köra brända spel, och M$ arbetar ständigt på att hitta och identifiera dessa som kör med ett sådant Xbox uppkopplat mot internet.

Begagnade spel = Ingen inkomst för utvecklarna.
Inga begagnade spel = Inkomst för varje spel som körs.

Företag behöver få in inkomster för att överleva. Och då det kommer till ex. EA som kämpar för att överleva, så kommer många av dessa (om inte alla) låsa spelen så de får del av kakan på begagnade spel. De vill ju inte att andra företag ska tjäna pengar på deras produkter om dem inte får något i förtjänst av dessa företag. Och i deras värld så kommer de nog inte se någon mindre försäljning om spelen blir låsta, utan istället ökad inkomst för varje "begagnat" spel som körs. Enligt dem så kommer vi spelare klaga ett tag, men sedan tystna ned och vänja oss.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Smart av Microsoft att vidarebefodra bajsmackan till utgivarna. När någon gnäller på att det inte går att köpa och sälja begagnade spel längre behöver de bara peka på utgivarna och säga att de är oskylda, det är de där snåla utgivarnas fel! Riktigt smart måste jag säga.

Men när folk väljer att köpa PS4 istället så är det ändå Microsoft som får ta smällen.