Podcast 26: "Teknikredo för semestern"

Permalänk
Melding Plague

Podcast 26: "Teknikredo för semestern"

Sommaren har anlänt och med det är det hög tid att planera inför semestern. Redaktionens Emil Åkered sitter ned med Ida Lindkvist och diskuterar vilka teknikprylar som åker ned i kappsäcken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar bilden med "ufoäggen" hehe

Själv blir det bara PSVita som följer med på semestern, och eventuellt en lite eee-PC om den får plats.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Nämen, har Emil gift sig och bytt efternamn på köpet? Grattis!

Permalänk
Medlem

Grattis Emil !!!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Grattis Emil Bjö... jag menar Åkered..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Grattis till fingerbojan!

Wow, en bild med bondägg på, woho, kolla, det finns alltså liv utanför sthlm?:o

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Grattis Emil!

Permalänk
Medlem

Saknar Jonas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte väl att det var nåt när Emil bytte namn här på Swec, grattis!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Grattis Emil! Av de podcasts jag lyssnat på så verkar du vara en empatisk och smart kille, den bästa kombinationen som finns därute

Lycklig kvinna som gift sig med dig!

Permalänk
Medlem

Kan för övrigt flika in en snabb kommentar om hur man skiljer ambulanser från brandbilar:

Ambulansen har en högtalare med ett digitalt sirénljud, och låter varken högt märkvärdigt. Brandbilen å andra sidan har ordentliga tutor i lastbilsmanér. Dessa låter metalliskt och HÖGT, du får garanterat ont i öronen när en brandbil susar förbi.

Permalänk

Stort grattis Emil!

Permalänk

Grattis Emil!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

"Grattis Emil Åkered"

Tack för ett skönt podcast

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Grattis Emil ^_^

Permalänk
Relik 📜

Tack ska ni ha alla! En vacker dag vänjer jag mig nog vid nytt efternamn, tills dess får det bli lite vilda västern..

Skrivet av Zeiph:

Gillar bilden med "ufoäggen" hehe

Själv blir det bara PSVita som följer med på semestern, och eventuellt en lite eee-PC om den får plats.

Skrivet av godspeed:

Grattis till fingerbojan!

Wow, en bild med bondägg på, woho, kolla, det finns alltså liv utanför sthlm?:o

Bilden är tagen i Bringåsen utanför Östersund - alltså en bra bit från Stockholm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Grattis till fingerbojan!
Wow, en bild med bondägg på, woho, kolla, det finns alltså liv utanför sthlm?:o

KOägg !

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack ska ni ha alla! En vacker dag vänjer jag mig nog vid nytt efternamn, tills dess får det bli lite vilda västern..

Bilden är tagen i Bringåsen utanför Östersund - alltså en bra bit från Stockholm.

Såna där platser man hör talas om på nyheter, utanför stockholm, långt borta från ära och redlighet
Skämt åsido, grattis och det är en fin bild, får mig att längta hem till bonderiet och vyerna från morsans gård ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Stort grattis till giftemålet Emil!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Grattis Emil! Varför blev det inte Åkeredaktör? ^^

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Avstängd

Vad handlade podcasten om nu igen? Tror jag svimmade när jag hörde "Kort kjol".

Men hur som helst.. Grattis Emil.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jaså ja, du tog hennes efternamn? *Gör piskljud*

Permalänk
Medlem

Trevligt med ny röst i lurarna

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Som jag har undrat vilken den nya Åkered är som smygit sig in utan att det annonserats :> Grattis

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Åh......... Nu måste jag ju byta efternamn på "Personer som inspirerar dig" på Facebook

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Bara för att Ida frågar så ska jag vara så snäll att göra ett kort klipp med hur ett 7-11 ser ut i Taiwan. Det är ingen brist på dem direkt, hörde att det ska finnas runt 2500 bara i Taipei.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack ska ni ha alla! En vacker dag vänjer jag mig nog vid nytt efternamn, tills dess får det bli lite vilda västern..

Bilden är tagen i Bringåsen utanför Östersund - alltså en bra bit från Stockholm.

Gratulerar till giftemålet.
Hur kommer det sig att en östgöte har en bild på rundbalar i Bringåsen?
Är själv bördig från grannbyn Mo på andra sidan Mosjön.

Sedan till lite ris. Jag undrar hur ni tänkte när ni tyckte att vissa människor är lite "puckade" som inte har koll på ljusår när ni själva inte vet vilken spänning det är i vägguttagen?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av nyllet83:

Gratulerar till giftemålet.
Hur kommer det sig att en östgöte har en bild på rundbalar i Bringåsen?
Är själv bördig från grannbyn Mo på andra sidan Mosjön.

Jag har en studeikamrat som kommer därifrån, har blivit att åka upp senaste två somrarna.

Skrivet av nyllet83:

Sedan till lite ris. Jag undrar hur ni tänkte när ni tyckte att vissa människor är lite "puckade" som inte har koll på ljusår när ni själva inte vet vilken spänning det är i vägguttagen?

Hehe, kanske är att kasta sten i glashus, men.. Själv kan jag tycka det är mer acceptabelt att fastna vid det "indoktrinerade" 220 volt i studens hetta jämfört med att vara typ totalt oventandes om hur världen och universum ser ut eller fungerar. Det har säkert mycket med intresse att göra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har en studeikamrat som kommer därifrån, har blivit att åka upp senaste två somrarna.

Hehe, kanske är att kasta sten i glashus, men.. Själv kan jag tycka det är mer acceptabelt att fastna vid det "indoktrinerade" 220 volt i studens hetta jämfört med att vara typ totalt oventandes om hur världen och universum ser ut eller fungerar. Det har säkert mycket med intresse att göra.

Trevligt. Då kanske vi stöter på varandra om du skall upp något i sommar.

Jo jag skulle nog säga att ni kastade sten i glashus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
99:e percentilen

Gillar kontrasterna när SweC möter 99mac: Emil kallar sina prylar "[surf]platta" etc medan Ida i motsvarande fall oftast säger "iPad". Upplever att hon som regel utgår från en Apple-produkt, typ "Apple TV, eller nån motsvarande sån, typ Boxee Box".

Nåja, jag säger själv oftast "iPaden" om min egen surfplatta.

Skrivet av emilakered:

Tack ska ni ha alla! En vacker dag vänjer jag mig nog vid nytt efternamn, tills dess får det bli lite vilda västern..

Är Åkered din frus flicknamn eller ligger det någon annan historia bakom det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers