Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Vem exakt är det som ska betala till copyswede? Är det tillverkarna? Butikerna? Vad händer om de vägrar?

Blir som innan, det är importörer/återförsäljare som lägger på sig detta som sedan lägger på detta på priset dvs du och jag kommer betala deta i slutändan.

Skrivet av Fyren:

Någon mer än jag som köper hårddiskar från övriga EU i framtiden?

Danmark är ett par Km ifrån mig så kommer nog ta tåget/bilen för att köpa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det gnälls väldigt mycket på dessa 80 kr men det gnälls inte över att om ni är anställda på ett företag att staten tar ungefär 70% av det företaget får lägga ut för er. Pension och annat inkluderas i dessa 70% men om vi följer hur otroligt bra våra folkvalda politiker sköter ekonomin så kommer nog pensionen för 70-talisterna bli börd och vatten med 5 pers i en två-rummare ala 100 tillbaka i tiden. Pensioner sänks, allt måste effektiviseras och på Cypern tar staten inte pengarna via skatt utan nu istället tar dom en procentuell klumpsumma från alla bankkonton.

Efter dessa 70% så tillkommer en till skatt som för det mesta är 25%, men även 12% eller som på bensin/diesel är skatten 57-70% och på el nära 50%.

http://bilfront.org/bilfakta/
http://www.preem.se/templates/page____791.aspx
http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2006/Maj/Skatten-pa-el...

Avrundat så blir det nära 80% skatt, 20% kvar som verkligen används till något. Men hur mycket av dessa 20% går till att betala lån på bil, hus och vad företag tar ut på sina priser för att betala lån för sina butiker med mera?

Det har visat sig att det spelar ingen roll vilket parti det röstas på då inget parti i riksdagen idag vill lösa ekonomiska problemen, utan bara skapa ett lapptäcke som håller i max 4 år för att sedan bli sämre ekonomi för varje val. Vet dom inte hur man löser ekonomin eller vill dom inte att vi skall få det bättre?

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det den skötsamme och oskyldige som drabbas hårdast.

Comhem tar extra betalt åt Copyswede för kabel-TV till vår bostadssrättsförening, ingen i huset har inspelningsbar box men eftersom möjligheten finns ska man betala. Underbart?

Samma är det väl med hårddiskar, möjligheten finns att kopiera därför ska alla betala extra. Underbart?

Ett hörn på vårt staket är väldigt poppis att pinka på om man är hund.
Alla låter visserligen inte sina ögonstenar skvätta på staketet men möjligheten finns.
Tycker vi bildar en ekonomisk föreningen som vi kallar PeeSwede, den får i sin tur lobba för sin rätt att driva in avgifterna som sedan går tillbaka till alla stackars staketägare som får sitta och måla om pinkstolpen varje sommar. Underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Vem exakt är det som ska betala till copyswede? Är det tillverkarna? Butikerna? Vad händer om de vägrar?

Kunderna betalar. Om du betalar 1080Kr för en hårddisk så går 80Kr till copyswede. Förmodligen betalar butikerna en klumpsumma i månaden baserat på försäljning eller något sådant.

Om de vägrade så bussades väl kronofogden på dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Först köper jag musik på iTunes, som jag dessutom måste betala någon konstig lagringsavgift iom att HDD används. Sedan får jag bara kopiera den 5ggr. Skall jag bränna ut denna betalda musik på en skiva måste jag beta en "kopieringsavgift(?)", igen, för något jag redan betalt för?

Alltså, vad är det för motiv bakom detta?!

Detta måste vara det konstigaste påfundet hittills sedan den digitala distributionen kom igång!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jaha. Då tankar vi på då...

Skrivet av Rocklets:

Först köper jag musik på iTunes, som jag dessutom måste betala någon konstig lagringsavgift iom att HDD används. Sedan får jag bara kopiera den 5ggr. Skall jag bränna ut denna betalda musik på en skiva måste jag beta en "kopieringsavgift(?)", igen, för något jag redan betalt för?

Alltså, vad är det för motiv bakom detta?!

Detta måste vara det konstigaste påfundet hittills sedan den digitala distributionen kom igång!

Precis, börja ladda ned musik igen

Permalänk
Medlem

Här kanske är något för Facebook-bojkottare som mig själv: https://twitter.com/Copyswede

Skrivet av AddeezZ:

Jaha. Då tankar vi på då...

Är fortfarande inte lagligt att piratkopiera för det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ozzed:

46 000Kr i månaden för att lobba för att ge sig själv mer pengar? Inte alla som kan säga att de har ett sådant jobb.

Where do I sign up, oh wait

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När du köper en film, skiva, eller liknande, så har du laglig rätt att kopiera den och ge till alla du känner som du räknar som "nära vän". Det är detta den avgiften skall täcka. Det är dock viktigt att tänka på att kopian måste komma från en laglig förlaga, annars är det piratkopiering, inte privatkopiering.

Om jag inte minns fel så har du endast rätt till att ge bort originalet! kopiering får endast göras för eget bruk, sen kan du göra va fan du vill med originalet efter det ^^

Permalänk
Avstängd

Vad är det för jävla skitland vi lever i? Kanske är dags att lära sig att importera via bra tjänster via USA. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket, inga skattekronor till Sverige i fortsättningen

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av leafbranch:

Ganska naturligt när det gäller allt va?

Folket har ingen talan, inget händer, folk tröttnar.

Yupp, men vänta bara, till slut kommer saker att hända, även i Sverige

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad händer om en tillverkare säljer ett USB-minne utan att betala till Copyswede?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Härliga människor detta, nästa grej blir väll att avgiftsbelägga 3d skrivare för dom hade ju konst/formgivarnissarnas förbund bakom sig....dessa människor kan dra dit pepparn växer!

Permalänk
Medlem

Importerar du från annat EU-land är det ingen tull eller moms. Bara att beställa, ofta är fraktpriserna lägre också. Skicka paket till England från Sverige kanske 350kr, från England till Sverige: 120 kr max!

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred| MB: Gigabyte MA790X-DS4| Processor: AMD X2 5050e 2.6GHz| Minne: 4GB Corsair Dominator 1066MHz| Grafik: Radeon HD4650| Hårddisk: WD Caviar Green 500/640GB| Nätagg: Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Gött nu kommer jag aldrig köpa en låt/film/bio igen! Åååå eee åååå å tanka på så hårt det går!

Permalänk
Medlem

Man får privatkopiera filmer och musik så länge man inte bryter kopieringsskyddet.
Alla filmer och CD-skivor med musik nuförtiden har ett kopieringsskydd.
Varför i [censur] [censur] idiotiska [censur] måste vi betala en extraavgift för privatkopiering då vi ändå inte kan privatkopiera någonting.
Det skulle vara en sak om vi skulle få kringgå kopieringsskydden på CD/DVD/Blue Ray, men nu så får vi inte det, och därav får vi då endast privatkopiera kassettband och grammofonskivor, vilket är teknologi som ingen gör kopior av, för dess teknologi har så gott som gått i graven.

Surfplattor och Spelkonsoler är inte ämnade för filmer. Men som vanligt försöker de hitta nya sätt att mjölka på möjligheterna de blivit givna.
Nästa steg är väl att de lägger en extraavgift på samtliga CD/DVD/Blue Ray skivor som säljs med musik/filmer (inte tomma), bara för att man kan privatkopiera dem (utan tanke på existerande kopieringsskydd). Likväl avgift på bredband, bara för att man kan dela med sig av sin privatkopierade musik/filmer med sina vänner genom det.

Jag kommer rösta Piratpartiet vid nästa val, bara för att demonstrera mot detta utnyttjande av sin makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Finns det någon med politisk bakgrund eller intresse och har en uppfattning till vilken lokal- eller regeringspolitiker man bör komma i kontakt med detta om? Eller hur man må göra något konkret i frågan? Det CopySwede må inte vara olagligt - men må skapa en illa trend för en redan utsatt teknikbransch i landet som inte riktigt behöver högre avgifter för att bekosta några fiktionella artister.

Borde snarare ta det med EU-politikerna:
"Vi har fått många frågor om bakgrunden till privatkopieringsersättningen. Ersättningen infördes för att Sverige är bundet att följa EU:s direktiv. Kompensation för privat kopiering är obligatoriskt inom EU, om kopiering för privat bruk överhuvudtaget ska vara tillåtet. Motsvarande ersättningar på dessa produkter finns redan i ett tiotal EU-länder."
Taget från deras facebooksida.

Permalänk
Inaktiv

De kan väl börja kräva avgift på våra hjärnor om vi kommer ihåg en t.ex. låt utantill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vulture:

Importerar du från annat EU-land är det ingen tull eller moms. Bara att beställa, ofta är fraktpriserna lägre också. Skicka paket till England från Sverige kanske 350kr, från England till Sverige: 120 kr max!

Inte riktigt så, den som exporterar till privat slutkund i annat land inom unionen skall även ta in moms, men du har rätt om att vi har tullfrihet.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-Mortar-Mint22-WD-BlackSN850Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
LianLi"denÄldre"Windows10-vid-behovRyzen7™2700-den-också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Det gnälls väldigt mycket på dessa 80 kr men det gnälls inte över att om ni är anställda på ett företag att staten tar ungefär 70% av det företaget får lägga ut för er. Pension och annat inkluderas i dessa 70% men om vi följer hur otroligt bra våra folkvalda politiker sköter ekonomin så kommer nog pensionen för 70-talisterna bli börd och vatten med 5 pers i en två-rummare ala 100 tillbaka i tiden. Pensioner sänks, allt måste effektiviseras och på Cypern tar staten inte pengarna via skatt utan nu istället tar dom en procentuell klumpsumma från alla bankkonton.

Efter dessa 70% så tillkommer en till skatt som för det mesta är 25%, men även 12% eller som på bensin/diesel är skatten 57-70% och på el nära 50%.

http://bilfront.org/bilfakta/
http://www.preem.se/templates/page____791.aspx
http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2006/Maj/Skatten-pa-el...

Avrundat så blir det nära 80% skatt, 20% kvar som verkligen används till något. Men hur mycket av dessa 20% går till att betala lån på bil, hus och vad företag tar ut på sina priser för att betala lån för sina butiker med mera?

Det har visat sig att det spelar ingen roll vilket parti det röstas på då inget parti i riksdagen idag vill lösa ekonomiska problemen, utan bara skapa ett lapptäcke som håller i max 4 år för att sedan bli sämre ekonomi för varje val. Vet dom inte hur man löser ekonomin eller vill dom inte att vi skall få det bättre?

Du tycker att det är en bra jämförelse med copyswedes avgifter och vad medborgare betalar för skola, vägar, sjukvård, polis etc etc etc i form av skatt? Hur puckad kan man vara...

Det handlar om vart dessa pengar går och varför man blir *tvingad* att betala dessa, -lite mer likt hur man får betala tvavgiften oavsett om man kollar på tv eller ej, så får man betala *privatkopieringsavgift* oavsett om man använder sin spelkonsol till att spela spel eller att man skulle använda den som en usbsticka för att dela med sig av musik till sina vänner.

Hur pundat är inte detta system där man ska betala en avgift till *ett företag* som med rätten på sin sida kan ta ut avgifter på snart all elektronik som säljs för att den i praktiken kan användas för att dela med sig av köpt musik? Hur många köper ens musik längre när tjänster som spotify finns?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Visst kan det tyckas vara en struntsumma. 80:- /hdd
Men hur många hårddiskar, surfplattor etc säljs det i Sverige per år?
Räkna det gånger 80:-

Kan ju direkt påstå att det inte handlar om struntsummor längre.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Men det här var ju inte helt rättvist!

Jag har ingen jag kan privatkopiera ifrån men jag måste ändå betala en avgift? Då får jag ju se till att jag får valuta för de 80kr jag får betala per disk! Hello warez!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teson:

Om jag inte minns fel så har du endast rätt till att ge bort originalet! kopiering får endast göras för eget bruk, sen kan du göra va fan du vill med originalet efter det ^^

Det är riktigt som Ozzed säger, att PrivatKOPIERINGSavgiften är till för att kompensera artister för vår rättighet att kopiera lagligt köpt media och dela det med familj/nära vänner. Har för mig dock att gränsen för hur många man får dela med är 5 st eller något.

Kanske skulle ta och starta en tracker med ratiolimit 1:5. Borde vara lagligt så länge som orginaluppladdaren slutar seeda när 5 kopior har delats ut.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Asså vafan! Giriga jävlar! Blir så förbannad för att varenda jäkel skall komma på fanskap för att tjäna pengar på andra..

Sen går 99% av de pengarna åt till att betala löner till copyswede anställda, och nästan inget går till artisterna/utvecklarna

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om ni undrar hur det här kunde hända så kan ni ta er en funderare på vad ni gjort för att det inte ska hända. Har ni tex röstat på ett parti som är emot sånthär? Hint: det finns nästan bara ett parti som är det. Har ni slutat ge pengar till alla dessa organisationer som står bakom CopySwede? Knappast, ni ger antagligen dem pengar ofta, kanske mer eller mindre varje dag. Så ni gör ingenting för att motverka detta samtidigt som ni belönar CopySwede hela tiden. Vad trodde ni skulle hända? Och avgiften kanske ser låg ut idag. Den kan säkert höjas, ja säkert tio-dubblas framöver. Vem/Vad hindrar det? Du?

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Genom en liten förening kommer det alltså att tillkomma en avgift på lagringsenheter för en tillämpning som sällan används och som verkar ha en oklar, väldigt allmän definiering av som faller inom ramarna för den. Utöver det måste vi som ej utnyttjar denna tillämpning betala för den, även fast den till och med, om jag nu har förstått allt rätt, inkluderar material som ibland kan hittas både gratis och lagligt på nätet?

Låter förjäkligt. Undrar hur detta ens kan genomföras.

Permalänk
Medlem

Men detta är ju rent absurt!??!?!

Va fan håller de på med måste ju finnas något man kan göra mot COPYSWE de går liksom bara för långt har lust att skriva ord
och uppmana till saker men jag väljer att knipa men nu jävlar är jag trött på de idioterna !

Dax att alla svenska företag har lager tex i tyskland för att sen skicka hit så vi kan kväva dessa idioter en gång för alla !!!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tur att man sitter på +3TB internet, 2x 32Gb MicroSD, 2x 500Gb externt och ett par små diskar som ligger och skräpar

Men fy fan vilka bovar!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Piratpartiet skulle inte kunna stoppa det. De kommer alldrig ett inflytelserikt parti, och i andra frågor så är andra partier bättre. Har bara en röst och den lägger jag på andra pga andra frågor.

Tyvärr så kan man ju inte heller ta upp det med EU, de vill ju tom ta avgift på molntjänster

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Skojar dom eller? Kul att dom helt godtyckligt kan bestämma sig för att införa en avgift...

Well, dags att börja köpa även HDDs från utlandet...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX