Permalänk
Medlem

Krångel Med Nybyggd Speldator

Hej,

Jag har precis byggt ihop min första speldator. Eller ja, det kanske var en månad sen nu. Men i alla fall så stämmer inte allt. Jag får liksom framedrops i spel som datorn borde klara klockrent. Dom här spelen behöver inte alls vara grafik krävande. (Jag får mer framedrops i minecraft än i css.) Jag har kört "Heaven 4.0" Men mina poäng stämmer och min prestanda verkar fungera, men varför dessa framedrops då?

Spec:s

1TB WD Caviar Blue 551 kr 1 st 0 st 1 st 551 kr
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) 1 749 kr 1 st 0 st 1 st 1 749 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 490 kr 1 st 0 st 1 st 490 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr
Nexus 120mm 82 kr 1 st 0 st 1 st 82 kr
XFX Core Edition 550W 80+ Bronze 521 kr 1 st 0 st 1 st 521 kr
DVI-kabel ha-ha Svart 2m 149 kr 1 st 0 st 1 st 149 kr
ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII 1 849 kr 1 st 0 st 1 st 1 849 kr
Tillbehör till ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII
Assassins Creed 3 - På köpet med utvalda 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr
In-game voucher, medföljer GTX660 och 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr
---
MSI Z77A-G45 ATX 996 kr 1 st 0 st 1 st 996 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1 873 kr 1 st 0 st 1 st 873 kr
Arctic Cooling Alpine 11 PLUS 88 kr 1 st 0 st 1 st 88 kr
DVD±RW ASUS DRW-24B5ST SATA Bulk 149 kr 1 st 0 st 1 st 149 kr
Acer 22" S220HQLBrbd LED 1 090 kr 1 st 0 st 1 st 1 090 kr
Zalman Z11 Plus Svart 599 kr 1 st 0 st 1 st 599 k

Det verkar alltså vara något litet som inte stämmer i med att jag får höga prestanda päng.

Några funderingar?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Avstängd

Ska funka bra...

Permalänk
Medlem

Har du på några bakgrundsprogram?..

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Har du alla senaste drivrutiner? Senaste .net och java (med tanke på att minecraft körs på java).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Har du på några bakgrundsprogram?..

Nej, AVG i så fall men annars inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har du alla senaste drivrutiner? Senaste .net och java (med tanke på att minecraft körs på java).

Jag har senaste java men .NET frameworks har jag inte tänkt på, så jag installerar det nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Så nu har jag installerat .Net, men ingen skillnad. :/
Någon annan idee?

Visa signatur

Permalänk

Kan du posta en fullständig lista på exakt vilka spel det är som krånglar samt vilka som fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att avinstallera AVG och installera avast.

Har hört att AVG kan få datorn att lagga, och sen så är det ju knappast det bästa virusskyddet heller...
Avast är snabbare, ger färre falska alarm och är mer precist.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unaimednr1:

Kan du posta en fullständig lista på exakt vilka spel det är som krånglar samt vilka som fungerar?

Det finns nog inget spel som fungerar helt felfritt, men vissa spel laggar mer än andra tex. "Minecraft".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Har hört att AVG kan få datorn att lagga, och sen så är det ju knappast det bästa virusskyddet heller...

Okej, jag ska testa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag har nu tagit bort AVG från datorn, men jag märker ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Jag har nu tagit bort AVG från datorn, men jag märker ingen skillnad.

Nyaste drivers till allt? och provat äldre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nyaste drivers till allt? och provat äldre.

Japp, jag har dom senaste drivrutinerna. Men vad menar du med äldre? Ska jag testa andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Japp, jag har dom senaste drivrutinerna. Men vad menar du med äldre? Ska jag testa andra?

Tja om det strular kan ju äldre driver fixa det. Testa annan grafikdrivrutin som är äldre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja om det strular kan ju äldre driver fixa det. Testa annan grafikdrivrutin som är äldre.

Okej, det är väl värt ett försök.

Men vart får jag tag på dom? Eller ja... GTX så klart, men hur gamla ska jag fixa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Okej, det är väl värt ett försök.

Men vart får jag tag på dom? Eller ja... GTX så klart, men hur gamla ska jag fixa?

Gtx , hm denna kanske är äldre än den du har http://www.geforce.co.uk/drivers/results/48909 . Men avinstallera först den du har först

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gtx , hm denna kanske är äldre än den du har http://www.geforce.co.uk/drivers/results/48909 . Men avinstallera först den du har först

Så, nu har jag testat att installera äldre drivrutiner. Men det hjälpte inte heller.

Det borde väl inte handla om grafik kortet om jag får lagg i "minecraft"?

Visa signatur

Permalänk

Du blandar inte ihop screentearing med lagg hoppas jag? Gå in i nvidias kontrollpanel och slå på vsync.

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony_fjellborg:

Du blandar inte ihop screentearing med lagg hoppas jag? Gå in i nvidias kontrollpanel och slå på vsync.

Jag har testat att slå på "v-sync" men jag märker ingen skillnad. :/

Visa signatur

Permalänk

Dina framedrops uppstår dom även när du står still och inte gör något i spelen eller endast när det händer mycket. Eller när du tex går in i nya områden?!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Dina framedrops uppstår dom även när du står still och inte gör något i spelen eller endast när det händer mycket. Eller när du tex går in i nya områden?!

Det uppkommer framedrops hela tiden kan man säga. Jag behöver inte vara i "action" direkt. Bara att stå still i minecraft och dra musen, det blir liksom inte "smooth". Ibland kan det även komma stora fps-drops-bomber som typ fryser allt i några sekunder, jätte konstigt. O_o När jag spelar "Skyrim" så får jag både smått framedrops och konstiga grafik-hack. Som sagt jag behöver inte vara i action. Inget spel fungerar felfritt men vissa spel fungerar bättre än andra tex. Counter strike source.

Konstigt att mina Benchmark poäng blir så höga.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Powaz:

Det uppkommer framedrops hela tiden kan man säga. Jag behöver inte vara i "action" direkt. Bara att stå still i minecraft och dra musen, det blir liksom inte "smooth". Ibland kan det även komma stora fps-drops-bomber som typ fryser allt i några sekunder, jätte konstigt. O_o När jag spelar "Skyrim" så får jag både smått framedrops och konstiga grafik-hack. Som sagt jag behöver inte vara i action. Inget spel fungerar felfritt men vissa spel fungerar bättre än andra tex. Counter strike source.

Låter lite som ett hårddisk problem på det sättet att det fryser när tex när du tittar dig omkring och visa delar av kartan laddas fram! Vad jag vet är att vi har en gammal dator som hade ungefär samma problem hos oss och det var då pga en slö hårddisk som gjorde att frame stutter kom med jämna mellan rum i spel som hade många texturer eller spel som var tungt moddade som i det fallet Skyrim du nämnde oftast är.

Du säger att Counter strike fungerar ganska bra och det låter ju som något stämmer då det inte är ett så intensivt spel på den fronten. Dock säger du att du får grafik-hack? Kan du beskriva det lite tydligare för det enda jag kan tänka mig att det beror på då är dit grafikkort.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Är någon del i ditt system överklockad?
Hur har du kopplat strömmen till ditt grafikkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Låter lite som ett hårddisk problem på det sättet att det fryser när tex när du tittar dig omkring och visa delar av kartan laddas fram! Vad jag vet är att vi har en gammal dator som hade ungefär samma problem hos oss och det var då pga en slö hårddisk som gjorde att frame stutter kom med jämna mellan rum i spel som hade många texturer eller spel som var tungt moddade som i det fallet Skyrim du nämnde oftast är.

Du säger att Counter strike fungerar ganska bra och det låter ju som något stämmer då det inte är ett så intensivt spel på den fronten. Dock säger du att du får grafik-hack? Kan du beskriva det lite tydligare för det enda jag kan tänka mig att det beror på då är dit grafikkort.

Jag har kört HD Tune och skannat alla mina "Gigabytes" men inget fel där.

Jag tror att "grafik hacken" mest beror på mina framedrops. Skärmen blir liksom lite hackig (svårt att förklara). Jag har bara sätt detta när jag spelar skyrim.
Men om det nu skulle vara grafik kortet, hur vet jag då om kortet fungerar som det ska? Finns det något test?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Är någon del i ditt system överklockad?
Hur har du kopplat strömmen till ditt grafikkort?

Nej, jag har inte överklockat något i mitt system.

Vad menar du med att koppla strömmen till grafik kortet?

Visa signatur

Permalänk

Tja du hade redan kört benchmarks och fått normala poäng, under testen fick du några framedrops då!? Annat som kan testas är tex underklocka dit grafikkort! Simpelt vore ju om du hade något gammalt kort som du kunnat stoppat in bara för och testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Nej, jag har inte överklockat något i mitt system.

Vad menar du med att koppla strömmen till grafik kortet?

Strömkablarna från nätagget som ska in i grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Strömkablarna från nätagget som ska in i grafikkortet.

eh, ja jag har kopplat in en sladd till grafik kortet. Det är väl bara en sladd man behöver?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Tja du hade redan kört benchmarks och fått normala poäng, under testen fick du några framedrops då!? Annat som kan testas är tex underklocka dit grafikkort! Simpelt vore ju om du hade något gammalt kort som du kunnat stoppat in bara för och testa.

Benchmarken säger att mina fps ligger såhär -> [32,5 fps | Min 7,4 fps | Max 76,4 fps]
Jag märker själv att videon inte går helt smooth.

Jag har tyvärr inte tillgång till ett gammalt grafikkort. Men jag är ganska säker på att det inte har med grafikkortet att göra.

Visa signatur