Permalänk
Medlem

Ny processor - datorn fortfarande seg

PROBLEMET LÖST!

Tjenare!

Jag har nyligen skaffat en i5 4670k + ASUS Z87-A och upplevde att fpsen var bra (i WoW + ArmA 2) i början, men nu ca 1 vecka efter så känns det inte lika bra då jag får FPS drops. CPUn verkar inte vara det som drar ner mig, den ligger på ~40C när jag spelar. Min GPU ligger på ca 60C när jag spelar med 35% Fan Speed. Spelar i 1920x1080 och jag använder 2 skärmar.

Formaterade min hårddisk när jag fick min nya CPU. Börjar tröttna på det här, vill bara ha skön FPS när jag lirar.

Mina specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 4670k
Processorkylare: Stock
Moderkort: ASUS Z87-A
Minne: 4 x Corsair 2GB (1x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE
Grafikkort: XFX Radeon HD 6950 1GB
Hårddisk: 500GB WD Caviar blue
Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
Övriga komponenter: Optiarc AD-7640S DVD-Brännare

Är det något som flaskar? Vill verkligen fixa det här!

PROBLEMET LÖST!

Permalänk
Avstängd

Caviar blue är inte till för att spela med, det är en lagringsdisk för laptops.

Ta och fixa en caviar black eller en SSD så ska du se att det lär lösa dina problem.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Tjenare!

Jag har nyligen skaffat en i5 4670k + ASUS Z87-A och upplevde att fpsen var bra (i WoW + ArmA 2) i början, men nu ca 1 vecka efter så känns det inte lika bra då jag får FPS drops. CPUn verkar inte vara det som drar ner mig, den ligger på ~40C när jag spelar. Min GPU ligger på ca 60C när jag spelar med 35% Fan Speed. Spelar i 1920x1080 och jag använder 2 skärmar.

Formaterade min hårddisk när jag fick min nya CPU. Börjar tröttna på det här, vill bara ha skön FPS när jag lirar.

Mina specs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 4670k
Processorkylare: Stock
Moderkort: ASUS Z87-A
Minne: 4 x Corsair 2GB (1x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE
Grafikkort: XFX Radeon HD 6950 1GB
Hårddisk: 500GB WD Caviar blue
Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
Övriga komponenter: Optiarc AD-7640S DVD-Brännare

Är det något som flaskar? Vill verkligen fixa det här!

1GB grafikminne kanske kan vara problemet. Använd MSI Afterburner för att visa minnesanvändningen på skärmen när du spelar och se om du når upp i max när du upplever FPS-drops.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazin87:

Caviar blue är inte till för att spela med, det är en lagringsdisk för laptops.

Ta och fixa en caviar black eller en SSD så ska du se att det lär lösa dina problem.

Tror det är dags att gå lägga sig Står ingenstans att det är en 2.5" disk. En vanlig WD 500GB Blue är en 7200rpm disk.

TS: Du skriver 2 skärmar, dvs du spelar i 3840*1080 eller? Har du uppdaterad alla drivrutiner osv?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Nya grafikdrivare + kolla ram och gpu-minnesanvändning

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Caviar blue är inte till för att spela med, det är en lagringsdisk för laptops.

Ta och fixa en caviar black eller en SSD så ska du se att det lär lösa dina problem.

Tror du fick svar från Screamin-daemon på detta förslag

Skrivet av era909:

1GB grafikminne kanske kan vara problemet. Använd MSI Afterburner för att visa minnesanvändningen på skärmen när du spelar och se om du når upp i max när du upplever FPS-drops.

Problemet är att jag upplever dålig FPS hela tiden, efter en stund får jag bra FPS i ca 10s, sen droppar den till dålig fps igen, vill ligga på stadiga 60FPS åtminstone när jag kör på allting lägst i t. ex. WoW. Och jag har ingen aning om vad jag tittar på i MSI Afterburner, Memory Usage (minnesanvändning) ligger på ca 650MB.

Skrivet av Kent:

Tror det är dags att gå lägga sig Står ingenstans att det är en 2.5" disk. En vanlig WD 500GB Blue är en 7200rpm disk.

TS: Du skriver 2 skärmar, dvs du spelar i 3840*1080 eller? Har du uppdaterad alla drivrutiner osv?

Nej, det är inte en 2.5" disk, det är en 3.5" disk! Jag har spelet på ena skärmen (main-skärmen) och surfar/övrigt på andra skärmen, både är 24" skärmar, spelar oftast i Windowed Fullscreen, och ja, har alla drivrutiner up-to-date.

Skrivet av kvicksilv3r:

Nya grafikdrivare + kolla ram och gpu-minnesanvändning

Har senaste grafikdrivrutinerna och min RAM-minnesanvändning ligger på 3,61GB enligt Windows Task Manager samt min GPU har ca 650mb i minnesanvänding (om jag kollade rätt på MSI Afterburner).

Permalänk
Medlem

Tror det kan var som många redan föreslår att grafikminnet tar slut, som redan nämnts kolla upp det. Kan nog vara där ditt problem ligger

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Tror det kan var som många redan föreslår att grafikminnet tar slut, som redan nämnts kolla upp det. Kan nog vara där ditt problem ligger

Hmm, hur mycket grafikminne är att föreslå? En polare har också två skärmar med 1280MB grafikminne (GTX 570) och han laggar ingenting i spel.

Permalänk
Medlem

Vad har din polare för hårddisk?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Hmm, hur mycket grafikminne är att föreslå? En polare har också två skärmar med 1280MB grafikminne (GTX 570) och han laggar ingenting i spel.

Och vad har han för komponenter i sin dator?

Permalänk
Entusiast

Du vet vilka spel du pratar om va?

Förutom WoW och Arma 2 så ingår Guild Wars 2 i "Lagg-trion" bland spel som finns just nu, kan inte komma på något mer ooptimerat spel just nu men de där tre är de jag har memorerade.

WoW ändrar dynamiskt din FPS efter hur många spelare som är runt dig även om du inte tittar på dem av någon anledning så där kan du har svaret på lagg i WoW om du nu inte får det i "vanliga världen" helt ensam.

Arma 2 är ett mysterium för mig men servrar har jag märkt kan skilja väldigt mycket och det laggar oftast i byar eller städer, prova att spela på Swecs DayZ-server (Eller Arma 2 om det finns) och kolla FPS:en, kommer ihåg att jag hade bra FPS på den servern.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Vad har din polare för hårddisk?

Skrivet av Puttefnasket:

Och vad har han för komponenter i sin dator?

Vet inte vad han har för hårddisk, ingen SSD iaf. Det enda jag vet mer om hans dator är hans CPU som är en i5 3570k.

Skrivet av Uzanar:

Du vet vilka spel du pratar om va?

Förutom WoW och Arma 2 så ingår Guild Wars 2 i "Lagg-trion" bland spel som finns just nu, kan inte komma på något mer ooptimerat spel just nu men de där tre är de jag har memorerade.

WoW ändrar dynamiskt din FPS efter hur många spelare som är runt dig även om du inte tittar på dem av någon anledning så där kan du har svaret på lagg i WoW om du nu inte får det i "vanliga världen" helt ensam.

Arma 2 är ett mysterium för mig men servrar har jag märkt kan skilja väldigt mycket och det laggar oftast i byar eller städer, prova att spela på Swecs DayZ-server (Eller Arma 2 om det finns) och kolla FPS:en, kommer ihåg att jag hade bra FPS på den servern.

Jo, men när jag är den enda i vårat samtal som har FPS problem i Arma 2 så tror jag inte att det är servern utan snarare min dator; har sett på lan och jämfört att det skiljer ofantligt mycket. Och WoW funkade fint första dagen jag fick min dator i en 25man raid, nu så laggar jag för ingenting i en 10man (men ibland så får jag 60 fps och då ser det jättefint ut, för att sen droppa till ~20 fps igen).

Permalänk

Har du kollat i MSI afterburner medans du spelar/stressar dator någorlunda? tex. när du kör Arma II?

Annars är ju inte WD Caviar Blue den bästa prestanda-hårddisken att ha operativsystemet på men det ska ju bara göra att det laddar långsammare och inte göra så att det blir sämre fps...

Vilka andra spel har du provat?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Ah, ser att du har 8GB RAM glöm nedanstående!

Kontrollera så inte ditt RAM är begränsningen,
börjar det swappa till disk, får man definitivt prestandaförluster...

Fo3

PS En uppgradering till 8GB RAM eller mer skadar knappast, oavsett om det är ditt problem eller inte. DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Har du kollat i MSI afterburner medans du spelar/stressar dator någorlunda? tex. när du kör Arma II?

Annars är ju inte WD Caviar Blue den bästa prestanda-hårddisken att ha operativsystemet på men det ska ju bara göra att det laddar långsammare och inte göra så att det blir sämre fps...

Vilka andra spel har du provat?

Har bara provat WoW och Arma 2 då det är det enda jag spelar (har dock Arma 3 installerat också). Ska köra lite Arma 2 med MSI Afterburner igång och kommer med en edit om ca 20 min.

EDIT: Med två skärmar så var Memory Usage uppe på 1000mb, med en skärm så var det ca 600mb (dock så laggade det fortfarande).

Skrivet av FatherOfThree:

Ah, ser att du har 8GB RAM glöm nedanstående!

Kontrollera så inte ditt RAM är begränsningen,
börjar det swappa till disk, får man definitivt prestandaförluster...

Fo3

PS En uppgradering till 8GB RAM eller mer skadar knappast, oavsett om det är ditt problem eller inte. DS

Såg inte att du hade gjort en edit, hehe.

Hur märker man att det "swappar till disk"? Finns det något program för det? Jag har 8GB RAM redan, står i mina specs fast kanske var lite otydligt av mig. Har 4 RAM-stickor som alla ligger på 2GB vardera = 8GB.

------------------------------------------

Har spelat lite med en skärm nu, känns som att det flyter på bättre. Det är nog grafikkortet som måste bytas ut då det nog behövs mer grafikkortsminne.