Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som har en Odroid-U2?

Permalänk
Medlem

Någon som har en Odroid-U2?

Hej!

Har en Odroid-U2 på väg hem. Bara lite nyfiken på om någon på swec har en och vill ge lite feedback/tips.

Kommer endast köra någon form av linux på den. Användningsområden är mot slösurf burk/retro emulatorer/media (vet att hw decoding inte är knäckt ännu men såg ut att klara en hel del klipp i 1080p via mjukvara).

Har redan påbörjat mitt chassi/vindtunnel bygge för att kunna köra den i 2.0GHz (lägger upp det i galleriet om det ser "ok" ut.

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har en!

Så har ni frågor kanske jag kan svara på några.

Leverans hem till dörren tog ca 2v

Out of box bild.

Mitt hemmabyggda chassi (sitter en 120mm fläkt i fronten.

Upp and running.

Starta fint men inte hunnit leka runt ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Intressant! Ganska maffig kylfläns den kommer med. Blir den varmare än rumstemperatur vid "vanlig" användning?
Uppdatera gärna tråden med hur det går.
Är intresserad av hur utvecklingen på HW-decoding går.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant! Ganska maffig kylfläns den kommer med. Blir den varmare än rumstemperatur vid "vanlig" användning?
Uppdatera gärna tråden med hur det går.
Är intresserad av hur utvecklingen på HW-decoding går.

temperaturen utan mitt chassi med 120mm fläkten är runt 25-35 med lätt installerandes av appar osv.
Ska uppdatera något mer men sitter fast som fasiken med att få igång mitt ms wedge tangentbord via bluetooth...riktigt konstiga fel som uppstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Att mjukvaru-rendera video går bra upp till 720p. 1080p som nämndes på odroid forumet har jag inte lyckats med.
3D stöd ska finnas/fungera men har inget program att testa mer än GLXGEARS som gav 120fps~ (testat med es2gears och fick 167fps)
Överklocka till 2.0GHz gick fint med lite aktiv kylning. Testade inte köra oc passivt. Ska enligt odroids forum kunna bli strul.
Nes fick jag igång utan problem och flöt fint. PCSX kraschade kort efter start av spel.
Snes har jag inte hittat fungerande emulator att testa ännu (kompilerade snes9x men emulatorn frös vid laddning av rom.
Surf/desktop är snabbt och flyter helt okej. youtube/flash videos har jag inte fått igång i något över 360p.
Fick ut 7MB/s från min NAS till U2. Troligen SD kortet som begränsade farten. Får testa mer senare. (testat ock kunde nå 100Mbit utan problem. Var SD kortet som flaskade)

minst 8GB emmc/microSD (gärna 16GB) krävs. Tex xubuntu imagen gav mig 2-3GB ledigt efter jag bootat. Lite i minsta laget.

Snabb rå-prestanda som kan bli väldigt trevlig om bara buggar/program ordnas till. Skulle Odroid teamet ordna video decoding i upp till 1080p så är denna definitivt en mycket roligt alternativ gentemot raspberry Pi.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Intressant...

Fortsätt gärna rapportera status båda två. Jag hoppas det kan bli en bra XBMC "htpc" men vill få till HW decoding i så fall så klart.
XBMC Dev sa att de har fungerat i tidigare releaser tydligen...

Vad har du för hastighet på SD kortet om du tror det begränsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlun:

Fortsätt gärna rapportera status båda två. Jag hoppas det kan bli en bra XBMC "htpc" men vill få till HW decoding i så fall så klart.
XBMC Dev sa att de har fungerat i tidigare releaser tydligen...

Vad har du för hastighet på SD kortet om du tror det begränsar?

class 10. Fick runt 5-8MB/s när jag skrev image filen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Börjar få pli på enheten nu.

Xubuntu kör awesome som wm. Big buck bunny 1080p H264 går spela upp i fullskärm. Kraftig liten best detta, som fixar det utan något speciellt vpu chip som hjälper till.

Youtube gick få igång okej om man la in greasemonkey/viewtube så klippen spelas upp med xine.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten video där jag visar surf,video uppspelning och uppstart av gimp. (Har inte hittat/fått igång mer än NES emulator. Det får bli en senare video om jag fixar det.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Fick du betala tull på din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlun:

Fick du betala tull på din?

Ja. 288kr. Faktura fwdex.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

En uppdatering.

Har nu testat android på U2an.

Klarar många 1080p videos utan problem. Har haft tearing på videos i linux men android är perfekt.
Emulatorer fungerar bra rent prestandamessigt. Lite nes/snes/n64a. Dock har jag alltid upplevt input lagg på android och det finns där. Så för mig ospelbart. När jag körde samma saker på xubuntu fanns inget märkbart lagg, så det är android i sig som har det.
Android är överlag väldigt lätt och stabil att få igång gentemot linux varianterna och fungerar utan några direkta buggar.

Nu gillar jag inte inputlagg/multitasking möjligheterna på android så jag kommer nog inte köra android längre (om jag nu inte bara använder U2an till att spela upp videos)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB