Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

men hur kommer titan klara sig när jag har 3 skärmar senare??

bättre eftersom titan har 6gb vram. cf hd 7970 har 3x2gb, men kan bara använda 3 gb.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Skulle köpa Titan. 2x7970 har högre prestanda, men det finns ju alltid problem med CF, stabilare med singelkort.
Titan kommer klara sig utmärkt, har mer minne än 7970 och finns prestanda så det räcker.

Sen kan du ju alltid köpa ett titan till senare och köra SLI

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

men hur kommer titan klara sig när jag har 3 skärmar senare??

Den har ju då mer minne än 7970 så minnes mässigt så ska den klara det bättre, sen vet jag inte hur resten är

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Skulle köpa Titan. 2x7970 har högre prestanda, men det finns ju alltid problem med CF, stabilare med singelkort.
Titan kommer klara sig utmärkt, har mer minne än 7970 och finns prestanda så det räcker.

Sen kan du ju alltid köpa ett titan till senare och köra SLI

Freddie

Skrivet av rocksman:

bättre eftersom titan har 6gb vram. cf hd 7970 har 3x2gb, men kan bara använda 3 gb.

Skrivet av mecke96:

Den har ju då mer minne än 7970 så minnes mässigt så ska den klara det bättre, sen vet jag inte hur resten är

tack för svaren

men tror ni ja kommer kunna köra ultra på bf3 på 3 24tums skärmar? måste inte de. men kul o veta

Permalänk
Skrivet av specel:

tack för svaren

men tror ni ja kommer kunna köra ultra på bf3 på 3 24tums skärmar? måste inte de. men kul o veta

kolla länken ovan, om det är 3st 1920x1080 skärmar så fick dom ca 40fps i singelplayer, så i multiplayer kanske du får drops till 30fps i stora banor, så jag skulle nog inte köra i ultra med 3 skärmar, och storleken på skärmarna spelar ingen roll för prestanda, utan bara upplösningen på dem

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

kolla länken ovan, om det är 3st 1920x1080 skärmar så fick dom ca 40fps i singelplayer, så i multiplayer kanske du får drops till 30fps i stora banor, så jag skulle nog inte köra i ultra med 3 skärmar, och storleken på skärmarna spelar ingen roll för prestanda, utan bara upplösningen på dem

okej. men då bör den klara medium bra o high sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej. men då bör den klara medium bra o high sådär

jadå

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocksman:

när vi ändå är inne på just titan nu så undrar jag om de finns nån annan kylare o fixa till dom? eller hur bra är den kylaren som sitter på från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

när vi ändå är inne på just titan nu så undrar jag om de finns nån annan kylare o fixa till dom? eller hur bra är den kylaren som sitter på från början?

Den är faktiskt helt okej för att vara en radialkylare, kör på den så länge du inte har extrema krav

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Den är faktiskt helt okej för att vara en radialkylare, kör på den så länge du inte har extrema krav

nejdå haha de har jag inte men då får de minsann bli ett titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

när vi ändå är inne på just titan nu så undrar jag om de finns nån annan kylare o fixa till dom? eller hur bra är den kylaren som sitter på från början?

Kylaren som sitter på från början är riktigt bra. Köp en med den så kan du köra två titan någon gång i framtiden,.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på dubbla 780?
Lite dyrare än en titan men 10% lägre prestanda kort mot kort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

när vi ändå är inne på just titan nu så undrar jag om de finns nån annan kylare o fixa till dom? eller hur bra är den kylaren som sitter på från början?

Gigabyte bundlar med deras windforce kylare som du får montera själv. Inga 2:e parts kylare monterade från fabrik får förekomma, dvs Asus DCII osv, förutom för EVGA korten eftersom de bara tillverkar åt nvidia.
Sen kan du ju köpa Artic Cooling och andra fabrikat och smacka på kortet

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

kolla länken ovan, om det är 3st 1920x1080 skärmar så fick dom ca 40fps i singelplayer, så i multiplayer kanske du får drops till 30fps i stora banor, så jag skulle nog inte köra i ultra med 3 skärmar, och storleken på skärmarna spelar ingen roll för prestanda, utan bara upplösningen på dem

aa, men 2st 7970 ca 54fps med 3st skärmar och då också drops till ca 44 fps. alltså bättre, eller?
Minnet är bättre på titan men jag vet i fasen om det inte är bättre med 2st 7970 ghz,
http://www.anandtech.com/bench/Product/769?vs=764

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

aa, men 2st 7970 ca 54fps med 3st skärmar och då också drops till ca 44 fps. alltså bättre, eller?
Minnet är bättre på titan men jag vet i fasen om det inte är bättre med 2st 7970 ghz,
http://www.anandtech.com/bench/Product/769?vs=764

Alltid bättre att ta ett starkt kort än två svaga. Man får möjligheten att uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

tack för svaren

men tror ni ja kommer kunna köra ultra på bf3 på 3 24tums skärmar? måste inte de. men kul o veta

Klockar du ett titan (som klockar riiiiiktigt bra) får du antagligen ut 60fps på ultra. Titan mår riktigt bra utav överklockning.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Alltid bättre att ta ett starkt kort än två svaga. Man får möjligheten att uppgradera i framtiden.

okej

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

2st 7970 är inget problem, men fler än så och det blir väldigt spännande...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

2st 7970 är inget problem, men fler än så och det blir väldigt spännande...

är faktiskt riktigt suger på 2 7970. för ja gillar o ha mtk saker i datorn på nått sätt men vill så klart också ha bäst prestanda. för köper ja tex 2 7970. kan ja ju bara köpa ett till 7970 senare om nu de kommer behövas??

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

är faktiskt riktigt suger på 2 7970. för ja gillar o ha mtk saker i datorn på nått sätt men vill så klart också ha bäst prestanda. för köper ja tex 2 7970. kan ja ju bara köpa ett till 7970 senare om nu de kommer behövas??

Två 7970 fungerar i stort sett felfritt i dag, för utom i vissa spel som t.ex Farcry 3 där man måste begränsa frame-rate:n i RadonPro eller likande.
Tre kort rekommenderar jag verkligen inte, just gått från två till tre 7970 och det fungerar verkligen inte bra, får se om det blir någon skillnad när de nya drivrutinerna dyker upp i Juli.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av specel:

är faktiskt riktigt suger på 2 7970. för ja gillar o ha mtk saker i datorn på nått sätt men vill så klart också ha bäst prestanda. för köper ja tex 2 7970. kan ja ju bara köpa ett till 7970 senare om nu de kommer behövas??

Med både mina och SweClockers erfarenheter sliter AMDs kort väldigt med micro-stuttering jämfört med Nvidias och har rent generellt mer problem. Med ett Titan garanterar du att spelen flyter när du vill det, och du borde även ha i åtanke att alla spel inte har stöd för CF - vips så ligger du långt bakom Titan.

CF vs Single säger du. Jag säger Single, det finns bara fördelar. Det finns inget positivt heller med att köra Triple CF.

I min mening. Köp ett Titan och (köp ett till om du verkligen behöver) slipp alla problem någonsin med AMD och deras CF.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sängkant:

Med både mina och SweClockers erfarenheter sliter AMDs kort väldigt med micro-stuttering jämfört med Nvidias och har rent generellt mer problem. Med ett Titan garanterar du att spelen flyter när du vill det, och du borde även ha i åtanke att alla spel inte har stöd för CF - vips så ligger du långt bakom Titan.

CF vs Single säger du. Jag säger Single, det finns bara fördelar. Det finns inget positivt heller med att köra Triple CF.

I min mening. Köp ett Titan och (köp ett till om du verkligen behöver) slipp alla problem någonsin med AMD och deras CF.

okej. om det är mycket krångel o sånt me cf så får de bli titan klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej. om det är mycket krångel o sånt me cf så får de bli titan klart

Ja. Och du sa ju att du gillar att ha mycket saker i datorn. Senare kan du köra 2 titan. Då...!

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

aa, men 2st 7970 ca 54fps med 3st skärmar och då också drops till ca 44 fps. alltså bättre, eller?
Minnet är bättre på titan men jag vet i fasen om det inte är bättre med 2st 7970 ghz,
http://www.anandtech.com/bench/Product/769?vs=764

köper du 2 7970 blir det svårt att uppgradera i framtiden, medans om du köper ett titan har du chansen att köpa fler senare, sen kommer nog det behövas 6gb till den upplösningen snart, samt att titan är strömsnålare och tystare och du slipper alla problem med flerkortslösningar. Men ja, 7970 har mer prestanda för billigare peng men det är nog inte värt det om man inte redan har ett 7970

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ja. Och du sa ju att du gillar att ha mycket saker i datorn. Senare kan du köra 2 titan. Då...!

ja de klart. fast visste inte att de krånglar så mtk med cf.

Permalänk
Medlem

CF krånglar inte med dagens spel.......... + att det är sagt att myten om microstuttering ska fixas med nya drivers den 30Juni.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar verkligen inte 7970 crossfire...

har det i datorn i sign, men har massor av problem.

Tex så börjar korten trottla i bf3 om du tabbar ner, vilket resulterar i ca 20 fps.... enda man kan göra då är o starta om datorn, o inte tabba ner...:P

Sen är det många som snackar mycket om RadeonPro, men det löser inte alla problem, dock tar det bort microstutering i vissa spel iaf.

AMD har lovat nya drivrutiner, men jag har haft problem i 1.5år, så jag vågar inte hoppas för mycket på att AMD löser detta helt mirakulöst med de nya drivrutinerna....

Kort o gott, satsa på antingen titan eller 780, iofs har nvidia oxå drivrutinsproblem med 700 serien, men dom bör lösa det asap, redan en "ok" beta ute. köp inte 770 eller 680 med 2gb bara, då får du nog problem med 3 skärmar

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Jag rekomenderar verkligen inte 7970 crossfire...

har det i datorn i sign, men har massor av problem.

Tex så börjar korten trottla i bf3 om du tabbar ner, vilket resulterar i ca 20 fps.... enda man kan göra då är o starta om datorn, o inte tabba ner...:P

Sen är det många som snackar mycket om RadeonPro, men det löser inte alla problem, dock tar det bort microstutering i vissa spel iaf.

AMD har lovat nya drivrutiner, men jag har haft problem i 1.5år, så jag vågar inte hoppas för mycket på att AMD löser detta helt mirakulöst med de nya drivrutinerna....

Kort o gott, satsa på antingen titan eller 780, iofs har nvidia oxå drivrutinsproblem med 700 serien, men dom bör lösa det asap, redan en "ok" beta ute. köp inte 770 eller 680 med 2gb bara, då får du nog problem med 3 skärmar

This.

CF kanske inte krånglar i alla spel. AMDs kort kanske inte krånglar i alla spel, men enligt mig är Nvidia ett stabilare alternativ, och har framförallt stabilare drivrutiner.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Skrivet av Sängkant:

Nvidia ett stabilare alternativ, och har framförallt stabilare drivrutiner.

De senaste drivrutinerna har ju fått kort att brinna upp, samt att många har klagat på de som släppts innan.
Få det inte att låta som att Nvidia är helt felfria drivisar, för det har de inte.

Visa signatur

Insert funny joke here