Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Möjligheten att kunna välja bakgrund själv till startskärmen kan ju kanske hjälpa till för att få bort intrycket av helskärm till en viss del, själv hade jag gärna sett så man kunnat ställa in någon slags genomskinlighet på startskärmens bakgrund, alternativt att det helt enkelt är skrivbordet man ser som bakgrund.

Det är väl troligast det som är tanken till att de plockade bort startmenyn från första början. Annars skulle de ju kunna fästa windows store i starmenyn också bland genvägarna till bilder, musik etc etc, på något smart vis. Fast startmenyn skulle nog bli ganska rörig om den skulle innehålla ett separat avsnitt för appar också.

Om det var konfigurerbart på samma sätt som startmenyn i Windows 7 så blir det bara så rörigt man själv vill.

Jag har testat decor8 som ger möjlighet till egen bakgrund. Nog ghälper det, men inte riktigt ända fram.

Men om man då säger att de hade gjort som du sa, med store i startmenyn, och lagt till att appar kan köras i fönster... Det hade kunnat bli bra. Folk hade kunnat testa appar lite försiktigt... hittat något kul kanske, och så småningom har man en appsamling stor nog att vara ett säljargument nästa gång man köper smartphone. Mycket bättre än upplägget de har nu. Men som sagt... 8.1 är i alla fall en bit på väg

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fast är det så? Metro och Desktop-program kan väl inte ens kommunicera med varandra?

Har ingen aning, men en Microsoft-rep förklarade för mig att Desktop inte laddas förrän man klickar ikonen.

När jag startar windows och loggar in har jag desktop på två av tre skärmar och startskärmen på den tredje. Hur skulle det gå ihop om det funkar som du påstår?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det var konfigurerbart på samma sätt som startmenyn i Windows 7 så blir det bara så rörigt man själv vill.

Jag har testat decor8 som ger möjlighet till egen bakgrund. Nog hjälper det, men inte riktigt ända fram.

Men om man då säger att de hade gjort som du sa, med store i startmenyn, och lagt till att appar kan köras i fönster... Det hade kunnat bli bra. Folk hade kunnat testa appar lite försiktigt... hittat något kul kanske, och så småningom har man en appsamling stor nog att vara ett säljargument nästa gång man köper smartphone. Mycket bättre än upplägget de har nu. Men som sagt... 8.1 är i alla fall en bit på väg

Ja, jag tänkte väl att det borde hjälpa men jag kan förstå om det inte når hela vägen fram. Det hade känts än mer enhetligt om man ändå sett sina öppna fönster i bakgrunden också, även om de kanske hade varit lite mörktonade eller något.
Jag provade något program som ordnade med egen bakgrund, minns inte vad det hette men det fungerade inget vidare och strulade på något vis till lite andra grejer så jag tog bort och lade ner det projektet. Nu får man ju dock möjligheten i 8.1 så jag kan nog vänta tills dess. Kanske kikar på decor8 efter jobbet dock

Även om det nog skulle gå att baka in ett app-avsnitt i den gamla startmenyn så tycker jag ändå det var på tiden att de försökt förnya windows lite mer än bara lägga till stöd för nya tekniker och flytta runt lite inställningar till olika grejer. MS lär (eller åtminstone borde) nog till viss del själva se 8:an som en brygga mellan gammalt och nytt men de kunde absolut skött övergången bättre.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Detta är inte Windows 8 MEN samma ändringar finns ju där också , tänkte visa det nya i Server 2012, och jag kan säga att jag redan gillar den nya startknappen!
Lägg också till SHUTDOWN och de andra nya genvägarna på Windows+X eller högerklick på den nya startknappen! riktigt nice, ett steg i rätt riktning!

Startskärmen

Startknappen-Högerklick eller Windows-X

Sök i desktop

Startknappen

Tog några till, Fonten är ju VÄLDIGT STOR på kategori under apps, kanske ändras? hehe...kanske för att jag kör låg res också iof i Hyper-V

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Har ingen aning,

Nej, märker det.
Med tanke på att Microsoft har ca 100 000 anställda så kanske du skulle frågar din MS representant vad han/hon sysslar med hos Microsoft, så att personen i fråga inte bara sopar korridorerna i Akalla.
FYI hade du provat en Windows RT produkt hade du märkt att detsktop finns där precis som vanligt. Och det går inte bara trolla bort den för att WinRT är fortfarande beroende av Win32.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

jag trior definitivt att de ville ge känslan av att desktop är en app i 8.0

"If you want to stay permanently immersed in that Metro world, you will never see the desktop - we won't even load it (literally the code will not be loaded) unless you explicitly choose to go there. - - - Essentially, you can think of the Windows desktop as just another app."

...men, ett års massivt negativ feedback och usla försäljningssiffror senare...

"We started talking about the desktop as an app. But in reality, for PC buyers, the desktop is important."

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Herregud vad fult.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligandet. Det var betydligt värre än jag trodde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jaså, du använder mest din dator till att starta program? Jag använder själva programmen mer än jag startar dom.

Det var du som hävdade att det inte var någon skilland så nu ber jag dig visa att det inte är någon.
Något du naturligtvis inte klarar därför att det är en mycket stor skillnad vilket du är fullt medveten om.
Ms säger själva nu att Desktopen är mycket viktig för användarna vilket vi som jobbar i branchen talade om för MS för ett år sen.
Då valde MS att inte lyssna på oss. Resultatet är ett förlorat år för MS.

Detta trots att logiken är väldigt enkel.
När användarna inte kan klicka i startmenyn för att få igång sitt program så använder de inte heller några program utan de sitter i telefonkön till supporten. Det tjänar företagen inte ett öre på och därmed vill företagen inte ha W8.

Med andra så finns det en enkle fix. Lägg tillbka startmenyn som den såg ut i W8 beta2 så är problemet löst. Dock så kommer detta att kosta en trave prestigetår hos MS och än så länge är de inte villiga att ta det steget fullt ut men vi får se hur länge det tar. Gartner (Var det väl) som idag spåde att Apple går om 2015. Fortsätter MS som de gör nu lär det gå fortare än så

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

8.1 ser faktiskt helt ok ut. Är van vid Windows 8 och 8.1 ser bara bättre ut.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

nu har jag en liten fråga som inte är det minsta relevant. men att dom släpper 8.1 känns bara som att dom försöker packa det mer snyggt än att säga service pack 1, helt fel av mig eller kan det vara så?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

nu har jag en liten fråga som inte är det minsta relevant. men att dom släpper 8.1 känns bara som att dom försöker packa det mer snyggt än att säga service pack 1, helt fel av mig eller kan det vara så?

Precis som du säger är frågan väldigt irrelevant. Ingen borde bry sig om det är en buggfix, service pack, uppdatering eller ny release av Windows. Det man bör fråga sig istället är:

"Har denna release några bra nyheter som jag har nytta av i jämförelse med den version som jag redan kör?"

I övrigt kan jag säga att Service pack de senaste decenniet för Microsoft inte har betytt några nya funktioner, bara fixar. W8.1 har en hel flora av nya funktioner, därför passar det inte att kalla det för ett service pack.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

8.1 ser faktiskt helt ok ut. Är van vid Windows 8 och 8.1 ser bara bättre ut.

Menar du allvar? Det ser ju förskräckligt ut. T.ex...

...jag trodde på fullt allvar först att det var en grafikbugg, så där kan fönster se ut på Win 7 om jag överklockar mitt grafikkort för mycket.

Hela interfacet påminner mest om nåt av de ultralätta Linux-distrona, typ XFCE, fast fulare.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Det var du som hävdade att det inte var någon skilland så nu ber jag dig visa att det inte är någon.
Något du naturligtvis inte klarar därför att det är en mycket stor skillnad vilket du är fullt medveten om.

Om du faktiskt hade läst vad jag skrev så hade du kanske sett att jag sa att det är, med undantag från startskärmen istället för startmenyn, samma arbetsmiljö som i win7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Text och bild.

Tycker inte att de ser så äckligt ut. Däremot så är det konstigt att de blandar två olika gränsnitt. Det ska ju vara likadant överallt men bara så de funkar så...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Precis som du säger är frågan väldigt irrelevant. Ingen borde bry sig om det är en buggfix, service pack, uppdatering eller ny release av Windows. Det man bör fråga sig istället är:

"Har denna release några bra nyheter som jag har nytta av i jämförelse med den version som jag redan kör?"

I övrigt kan jag säga att Service pack de senaste decenniet för Microsoft inte har betytt några nya funktioner, bara fixar. W8.1 har en hel flora av nya funktioner, därför passar det inte att kalla det för ett service pack.

Brandväggen i XP's SP2 och "security center" och allt vad det är räknas väl som nya funktioner? Stöd för USB3 i Windows 7 osv...

En annan extremt viktig funktion med Service packs har varit att de släppt hotfixes som tidigare bara funnits tillgängliga på begäran, eller om man haft andra avtal. Den biten är viktig att de får med hur de än väljer att göra, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Direct3D 11.2 kommer i W8.1 preview.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Direct3D 11.2 kommer i W8.1 preview.

Skickades från m.sweclockers.com

lyckats lista ut när det släpps under dagen? och vart?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Menar du allvar? Det ser ju förskräckligt ut. T.ex...
http://i.imgur.com/Ddh37ch.jpg

...jag trodde på fullt allvar först att det var en grafikbugg, så där kan fönster se ut på Win 7 om jag överklockar mitt grafikkort för mycket.

Hela interfacet påminner mest om nåt av de ultralätta Linux-distrona, typ XFCE, fast fulare.

Haha och precis breve har du ett ännu större tomrum i det gamla gränssnittet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

lyckats lista ut när det släpps under dagen? och vart?

Nä men det brukar vara när keynoten börjar, vilket är kl 18 tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Precis som du säger är frågan väldigt irrelevant. Ingen borde bry sig om det är en buggfix, service pack, uppdatering eller ny release av Windows. Det man bör fråga sig istället är:

"Har denna release några bra nyheter som jag har nytta av i jämförelse med den version som jag redan kör?"

I övrigt kan jag säga att Service pack de senaste decenniet för Microsoft inte har betytt några nya funktioner, bara fixar. W8.1 har en hel flora av nya funktioner, därför passar det inte att kalla det för ett service pack.

Skrivet av Ozzed:

Brandväggen i XP's SP2 och "security center" och allt vad det är räknas väl som nya funktioner? Stöd för USB3 i Windows 7 osv...

En annan extremt viktig funktion med Service packs har varit att de släppt hotfixes som tidigare bara funnits tillgängliga på begäran, eller om man haft andra avtal. Den biten är viktig att de får med hur de än väljer att göra, tycker jag.

Jo jag tänkte också på detta, samt i vista sp1 så kom det ju lite olika sorters stöd, t.ex. för exfat, det borde klassas som en funktion.
för mig känns det som att dom vill lämna begreppet service pack bakom sig för att det låter lite dåligt och istället få uppdateringarna det att låta som något nytt å häftigt.. win 8.1 låter ju bättre än win 8 sp1

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Jo jag tänkte också på detta, samt i vista sp1 så kom det ju lite olika sorters stöd, t.ex. för exfat, det borde klassas som en funktion.
för mig känns det som att dom vill lämna begreppet service pack bakom sig för att det låter lite dåligt och istället få uppdateringarna det att låta som något nytt å häftigt.. win 8.1 låter ju bättre än win 8 sp1

Det återgår ju snarare till det som är normalt när det gäller att namnge versioner av mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jo jag tänkte också på detta, samt i vista sp1 så kom det ju lite olika sorters stöd, t.ex. för exfat, det borde klassas som en funktion.
för mig känns det som att dom vill lämna begreppet service pack bakom sig för att det låter lite dåligt och istället få uppdateringarna det att låta som något nytt å häftigt.. win 8.1 låter ju bättre än win 8 sp1

Ja, en "uppdatering" låter som att man gör något bra bättre. Ett "Servicepack" låter som att man fixar något som är trasigt.

Det får heta vad det vill bara de inkluderar hotfixes!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Här är namnen på alla sessioner på Build 2013 där Windows 8.1 m.m. kommer presenteras.

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013?sort=status&direct...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ser snyggt ut i svart tema tycker jag:

http://www.neowin.net/news/windows-rt-81-preview-spotted-at-b...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För de som vill testa så kommer den att finnas här senare ikväll.
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av strejf:

Haha och precis breve har du ett ännu större tomrum i det gamla gränssnittet.

Det "gamla tomrummet" är en bakgrund, det täcker inte över allt som finns på en fjärdedel av skärmen.

Skrivet av Ozzed:

Ja, en "uppdatering" låter som att man gör något bra bättre.

Microsofts nya strategi var väl en mindre uppdatering per år, som Apple gör, istället för en stor ny windows-version vart (cirka) femte år som det var förut.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det "gamla tomrummet" är en bakgrund, det täcker inte över allt som finns på en fjärdedel av skärmen

Och det nya är en meny man tar fram (inte heller synlig hela tiden) där tomrummet fylls med sökresultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Och det nya är en meny man tar fram (inte heller synlig hela tiden) där tomrummet fylls med sökresultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är fördelen eller ens poängen med att ett nytt fönster/ny och temporär yta ska täcka allt som ligger under? Det är ju inte alls omöjligt att jag vill läsa något samtidigt som jag gör min sökning.

På vilket sätt är detta inte ett långt mycket bättre sätt att presentera sökningar

Dold text

d.v.s. inte låta resultatet täcka mer yta än nödvändigt för att visa resultatet? Det är vad som är problemet med Metro och också vad som var så mycket bättre med den "gamla" startmenyn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen: Du kanske ska uppdatera din första post, närmare bestämt ändra rubriken: "Windows 8.1 är gratis" till förslagsvis "Windows 8.1 är en gratis uppdatering för Windows 8-ägare/användare".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux