Fakta om Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Tja, man tog ju bort Windows Photo Gallery, Windows Movie Maker och Windows Mail i Windows 7 och gjorde dessa tillgängliga via nedladdning i ett "Windows Live"-paket också. Det är inte så märkligt att ha digital distribution i ett modernt operativsystem.

Vad är nyttan för kunden? Jag ser det som en ren försämring. Uppdateringar och förbättringar kan man gärna köra online i ett "modernt operativsystem", men varför ta bort programmen helt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kört Windows 8 sedan Release Preview, blivit så van med nya startmenyn att jag blir frustrerad när man sätter sig bakom sambons dator med Windows 7.

Det kan sammanfattas till att jag som W8 användare har noll problem med förändringarna som infördes från W7 idag och föredrar W8 över W7, förutom ändringarna infördes det en del förbättringar som tippar balansen på vågen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Tycker också Startskärmen blivit riktigt nice med 8.1 Har vant mig också så pass mycket att jag letar efter startknappen eller försöker klicka på windowsknappen i windows 7.

Riktigt nice att få bättre filprestanda osv också. Tänkte radda upp de 5 top sakerna jag tycker om med windows 8.

1. Utseendet , slår föregående versioner samt att man slipper Aero.
2. Filprestanda samt filkopiering o nya explorer är riktigt trevligt, både via nätverk samt mellan diskar osv.
3. Hyper-V är så grymt ! Kunna köra virtuella datorer på sin burk utan att behöva betala för en VM-Ware licens är riktigt bra.
4. Startskärmen är riktigt nice och saknar inte startmenyn , använder mina appar och spel som jag vill ha på taskbar eller startskärmen
5. Windows +X eller högerklick på startknappen tar mig snabbt dit jag vill , riktigt smidigt.

Sen några andra smågrejer som jag också diggar är att man kan ha bildspel på låsskärmen,skalningen när man kör 3 skärmar fungerar utmärkt och lätt att ändra också om man inte är nöjd med hur windows skalar beroende på upplösning, för övrigt kör jag också nVidia och har inte haft ett enda problem sen jag bytte till Windows 8 , i 7an hade jag ofta drivrutinskrasher eller det klassiska problemet med "Display driver stopped responding and has recovered" som fuckar upp aero osv skönt att slippa sånt.

Tycker dock att 8.1 startar lite segare än 8.0 , någon annan som upplever det? tycker det är samma både på stationära och laptopen då kan jag nämna att båda kör UEFI samt SSD.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

I detta fallet är ju dock nackdelen att man tvingas dela skärmen med appen och skrivbordet istället för att låta det ligga snabbtillgängligt strax bakom fönstret man håller på med andra grejer i.
Inget större problem egentligen för en annan kanske då det går kvickt att växla mellan skrivbordet och appen upp till vänster.

win+tab går ännu fortare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför är det borttaget som standard? Vet massor som spelar de där spelen, märkligt att ta bort något som är så uppskattat och krångla till det med extra nerladdningar.

För att du ska registrera dig och börja använda Microsoft Store förstås. Microsoft Store är grundbulten i det framtida Windows. Det är där Microsoft ska tjäna pengar i framtiden.

Skrivet av Oneone:

Kunna köra virtuella datorer på sin burk utan att behöva betala för en VM-Ware licens är riktigt bra.

VMWare Player och VMWare ESXi är gratis.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Likaså virtualbox

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Likaså virtualbox

Virtualbox stöder inte win8...än. Vissa grejer funkar, andra inte.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd

Miracast demo, trådlös överföring av bild/ljud.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

win+tab går ännu fortare.

Åtminstone ett snabbkommando som är lätt att komma ihåg. Jag har inte orkat lägga ner tid på diverse snabbkommandon för windows, har redan så många att hålla reda på i programmen jag använder att jag blandar ihop dem ibland. Har ju dock koll på några av de operationer jag oftast utför.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Miracast kommer ju bli riktigt sexigt och förhoppningsvis fungera bättre än WiDi.
Men jag tänker på en sak angående 5.1 ljudet, fan, eftersom den streamar bild och ljud till tvn, då får man typ köra optisk kabel till recievern från tvn då va för att få ut det?

Är det någon här som testat RT mot RDS och autotriggad VPN och vet om det fungerar fint?

(förlåt men måste slänga in en fråga som inte handlar om fakta. är det någon som hittat en vettig app för video som kan hitta nätverksshares? de appar jag testat än så länge kommer bara åt usb enheter samt library)

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

men VMWare Player är väl typ kass medans ESXi knappast kan jämföras med en hypervisor i ett OS då den är ett. Nu kan jag ju ha fel då det var länge sen jag höll på med vmware.
hur som helst, att ha en hypervisor i ett klient os är riktigt smutt, speciellt när hyperv fungerar så pass bra

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv

http://www.guardian.co.uk/world/2013/jul/11/microsoft-nsa-col...

Kanske kan vara något för de som funderar på Win8 och dess underbara molnintegration. Underbart OS om man vill att USA ska kolla igenom varenda dokument man har (speciellt bekvämt nu när default är skydrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

De finns dock att ladda ner gratis i windows store. De har även lagt till några nya.

Jo, de lär finnas att ladda ner, men varför ska man behöva göra det ?

Dessutom, lär de vara helt omgjorda, och se gräsliga ut

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Likaså virtualbox

virtualbox? jo det kan du ju använda om du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att du ska registrera dig och börja använda Microsoft Store förstås. Microsoft Store är grundbulten i det framtida Windows. Det är där Microsoft ska tjäna pengar i framtiden.

Absolut, du får inte samma prestanda och inte samma funktionalitet men det går väll, skulle jag aldrig göra dock.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Absolut, du får inte samma prestanda och inte samma funktionalitet men det går väll, skulle jag aldrig göra dock.

Nog känns det som att Microsoft börjar springa ifrån konkurrenterna när det gäller virtualisering? Rent tekniskt alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Virtualbox stöder inte win8...än. Vissa grejer funkar, andra inte.

nä men den funkar finfint på W7

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Det var inte det jag syftade på. Jag fick ju ett svar via citering att Microsoft kanske blockerar Start8 och andra Metro blockerande program via updates, och för att vara på den säkra sidan så har man Microsoft Updates off. Sen förstår jag inte varför man orkar bry sig om säkerheten, det tar cirka 10 minuter att installera Windows 8 på SSD så det gör ju mycket skada om ett virus, eller något farligt kommer in. Har man koll på vad man gör på nätet, och håller sig från att klicka in sig på en massa så funkar det ju fina fisken utan nya säkerhets uppdateringar.

Din dator har antagligen fått springmask ;/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamala:

Jo, de lär finnas att ladda ner, men varför ska man behöva göra det ?

Dessutom, lär de vara helt omgjorda, och se gräsliga ut

Jag har väl inte bättre koll än någon annan om varför man numera är tvungen att ladda ner dem själv... Men hade du läst bara några inlägg längre upp så har det gissats en del om den saken.

Nja, inte gräsligare än vad som var väntat med tanke på hur de ändrat utseendet på spelen de senaste windowsversionerna.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nog känns det som att Microsoft börjar springa ifrån konkurrenterna när det gäller virtualisering? Rent tekniskt alltså.

Nä, De är på väg att komma ikapp VMWare men än så länge ligger de efter. Det är ju först med 8.1 versionerna de får pxe boot på de optimerade nätkorten tex. VMWare har fixat det hur länge som helst.
Jag har inte kollat själv men har MS äntligen fixat USB hanteringen
Jag vet att copy/Paste kommer att börja funka på rätt sätt iom 8.1 versionerna
Går man sen ned i nätstacken så ligger VMWare ännu mera före.
Återigen så kommer MS med förbättringar i 8.1 men det är då splitterny kod jämfört med sånt som redan är verifierat i storskalig produktion

Så nä, de närmar sig VMWare men det är ett par releaser kvar innan de ä
r helt ikapp

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Nä, De är på väg att komma ikapp VMWare men än så länge ligger de efter. Det är ju först med 8.1 versionerna de får pxe boot på de optimerade nätkorten tex. VMWare har fixat det hur länge som helst.
Återigen så kommer MS med förbättringar i 8.1 men det är då splitterny kod jämfört med sånt som redan är verifierat i storskalig produktion

r helt ikapp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Å fan... då var det ingen tillfällighet att jag inte hittade det, men jag tänkte att det kanske hade mer att göta med att det var en Preview och så.

På det personliga planet bryr jag mig inte jättemycket då jag mest tyckt det varit en "kul grej" som jag kört när jag köpt ny hårdvara/överkockat osv.

Men på det stora hela ser jag negativt på det då det verkar vara ytterligare en åtgärd för att ta död på den stationära PC'n, och det är ju inte direkt någon hemlighet att jag gillar ATX-datorer.

Sedan kan jag också tycka det är synd för att det har varit ett lätt sätt för "lekmän" att veta om en viss hårdvara är bättre eller sämre än den man har, då de oftast haft med WEI i reviews och liknande. Sedan dödar de ju även hobbysporten att försöka få full pott på WEI.

Själv förstår jag inte hur någon kan tycka att det är negativt att wei försvinner. Det var ju extremt opålitligt och fullkommligt värdelöst. Har varit med om flera gånger där sämre grafikkort får bättre resultat än det bättre grafikkortet. Som att hd 5850 vinner över 5870. Eller att gtx 570 får samma resultat som gtx 680. Man kan inte ens använda det för att veta om man har bättre hårdvara än innan då det närmast verkar vara slumpdrivet. Jag tror inte det är ett sätt att ta död på den stationära pcn. Jag tror att det bara handlar om att ta bort en funktion som inte tillför något, närmast bara förstör, så att man slipper folk som är förvirrade då det inte fungerar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av issue:

men VMWare Player är väl typ kass medans ESXi knappast kan jämföras med en hypervisor i ett OS då den är ett.

Nej, Player funkar bra. Det är en strippad version av Workstation, t.ex. saknas snapshot-funktion, men vill man bara installera ett OS och provköra så duger det mer än väl.
Vad gäller prestanda får jag samma nätverkshastighet mot bredbandskollen som i host-OS, och runt 80% av värdet i benchmarks, så det är inga problem. Det är också betydligt bättre integrerat med host-OS än vad HyperV Client är.

Visa signatur

Permalänk

Bra tips. Jag får se up så jag inte skaffar mer än 2 terabyte RAM eller 160 CPUer när jag uppgraderar min dator.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bra tips. Jag får se up så jag inte skaffar mer än 2 terabyte RAM eller 160 CPUer när jag uppgraderar min dator.

Jag tror att Microsoft själva har rätt stor nytta av det där, de kör förstås alla sina tjänster (Skype/Skydrive m.m) på sina egna produkter. Över en miljon servrar påstår de att de har så... Om du börjar jobba på ett stort företag med IT-drift kan du ha nytta av det.

Poängen är hur pass bra det skalar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag tror att Microsoft själva har rätt stor nytta av det där, de kör förstås alla sina tjänster (Skype/Skydrive m.m) på sina egna produkter. Över en miljon servrar påstår de att de har så... Om du börjar jobba på ett stort företag med IT-drift kan du ha nytta av det.

Fast det är väl per maskin/installation, inte per moln/serverpark.
(I ärlighetens namn ska sägas att det finns ganska gott om superdatorer som skulle slå i både minnes & CPU taket, men för en hemma-användare är det lika meningslöst som att säga att man bör välja JFS1 som filsystem istället för NTFS för att JFS1 stöder diskar på upp till 32 petabyte medan NTFS "bara" stöder 1 exabyte stora diskar)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fast det är väl per maskin/installation, inte per moln/serverpark.
(I ärlighetens namn ska sägas att det finns ganska gott om superdatorer som skulle slå i både minnes & CPU taket, men för en hemma-användare är det lika meningslöst som att säga att man bör välja JFS1 som filsystem istället för NTFS för att JFS1 stöder diskar på upp till 32 petabyte medan NTFS "bara" stöder 1 exabyte stora diskar)

Du har helt rätt i att det spelar väldigt liten roll för hemma-användare om virtualiseringsprodukten skalar till 160 eller 320 processorer. Men om man ska jämföra hur långt fram rent tekniskt två produkter är så är det intressanta siffror.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Du har helt rätt i att det spelar väldigt liten roll för hemma-användare om virtualiseringsprodukten skalar till 160 eller 320 processorer. Men om man ska jämföra hur långt fram rent tekniskt två produkter är så är det intressanta siffror.

Säger det så mycket egentligen ? Det kan ju skilja i verklig prestanda och användbarhet på andra sätt än antalet cpuer, så det är bara bättre på just den egenskapen, allt annat blir inte automatiskt bättre, men förmodligen så utvärderar de som bygger så pass stora servrar olika system och väger ihop alla egenskaper som är relevanta och väljer utifrån det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Säger det så mycket egentligen ? Det kan ju skilja i verklig prestanda och användbarhet på andra sätt än antalet cpuer, så det är bara bättre på just den egenskapen, allt annat blir inte automatiskt bättre, men förmodligen så utvärderar de som bygger så pass stora servrar olika system och väger ihop alla egenskaper som är relevanta och väljer utifrån det.

Det finns förstås många fler sätt att jämföra virtualiseringsplattformar. Jag visade ett sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

r helt ikapp

Alltså, du jämför en produkt som i grund och botten är skriven för server , VMware Workstation har funnits i X antal år , MS har slängt med Hyper-V i clientversionen utan att direkt ändra något för att livet skall bli lättare som copy paste eller delade mappar som har funnits i Vmware länge. Dock har de ju uppgraderat Hyper-V til en nyare version där det faktiskt går att köra copy paste tex som många har saknat , varför vet jag inte tycker det fungerar utmärkt att köra RDP så kan man köra copy paste eller så kan man dela ut en mapp på den virtuella eller fyfiska servern om man nu vill dela mappar. En annan sweet funktion är ju Hyper-V replicas du kan replikera ut dina maskiner vart du vill i princip, vilket är jävligt nice för redundans.

Sen att du kan köra live storage migration och live migration över SMB 3 , testa det på en vmware och se hur det fungerar tex. sen med Gen 2 hyper-v maskiner har vi ännu högre prestanda , USB hantering har funnits sedan ganska länge dock förbättrad iom 2012 samt 2012 R2 som kommer precis nu sen när det gäller Nätkoden att inte kunna PXE boota , ja... prestandan blev inte direkt lidande det är igentligen ingen prestandaskillnad utan det är väll snarare funktionalitet som skiljer men om man nu vill ha det så går det ju bara att byta om man promt måste installera via nätet.

Visa signatur