Värt att uppgradera grafikkort?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera grafikkort?

Hej!
Har nu tröttnat på att ha ett kort som inte har något stöd för dx11 (Har ett Geforce 7900 GTX) så har bestämt mig för att uppgradera lite grann. Jag märkte dock att när jag va i full färd med att klicka hem lite andra saker jag ändå va ute efter att man kanske skulle överväga en ny dator istället. Med tanke på att den nu har kommit upp i 7 år sedan jag inhandla den (Moderkort, RAM, CPU bytt för 1,5 år sedan) så kanske de inte vore så dumt.

Jag har kikat på de flesta tester och forum och kommit fram till att GTX 660 skulle lösa mina problem, dock är jag inte säker på att mitt gamla nätagg mäktar med detta. Den som sitter i idag är från HP och ligger någonstans på 460W. Skulle även vilja veta skillnad mellan "MAX POWER" och "Max combined power 12V a/b/c " då dessa skiljer i output.

min setup idag är följande:
CPU: AMD Athlon II X4 640 @ 3,2 GHz
RAM: 4 GB
Grafik: Nvidia Geforce 7900 GTX
Moderkort: Gigabyte GA-870-UD3
HDD: 2x Samsung SP2504C @ 250 GB
HP Media Drive @ 300 GB

Bör tilläggas att om jag uppgraderar så kommer CPU kylare, Chassiefläkt, RAM och HDD även bytas, eventuellt nätagg om de vore gynnsamt.

Så nu undrar jag bara vad eran input är, löjligt att hålla fast i en stenåldersdator eller går de att hålla den i liv då mina ambitioner inte är skyhöga?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa nytt om jag var du. 7 år är lång tid i teknikutvecklingen, och prylarna kommer inte hålla för evigt.

Om nätagget inte är extremt gammalt och har tappat väldigt mycket i maxkapacitet, så är 460W mer än nog för dina behov.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tack backfeed för svar!
Om man säger att jag spelar någon timma eller två i veckan men ändå skulle vilja klara av de nyare spelen som bf4 tex, i vilket prissegment skall man lägga sig då för en ny dator?
Har alltså inga krav på att datorn skall va värst bland polarna men en som klarar de mesta samt har lite framtidssäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundert:

Hej!
Har nu tröttnat på att ha ett kort som inte har något stöd för dx11 (Har ett Geforce 7900 GTX) så har bestämt mig för att uppgradera lite grann. Jag märkte dock att när jag va i full färd med att klicka hem lite andra saker jag ändå va ute efter att man kanske skulle överväga en ny dator istället. Med tanke på att den nu har kommit upp i 7 år sedan jag inhandla den (Moderkort, RAM, CPU bytt för 1,5 år sedan) så kanske de inte vore så dumt.

Jag har kikat på de flesta tester och forum och kommit fram till att GTX 660 skulle lösa mina problem, dock är jag inte säker på att mitt gamla nätagg mäktar med detta. Den som sitter i idag är från HP och ligger någonstans på 460W. Skulle även vilja veta skillnad mellan "MAX POWER" och "Max combined power 12V a/b/c " då dessa skiljer i output.

min setup idag är följande:
CPU: AMD Athlon II X4 640 @ 3,2 GHz
RAM: 4 GB
Grafik: Nvidia Geforce 7900 GTX
Moderkort: Gigabyte GA-870-UD3
HDD: 2x Samsung SP2504C @ 250 GB
HP Media Drive @ 300 GB

Bör tilläggas att om jag uppgraderar så kommer CPU kylare, Chassiefläkt, RAM och HDD även bytas, eventuellt nätagg om de vore gynnsamt.

Så nu undrar jag bara vad eran input är, löjligt att hålla fast i en stenåldersdator eller går de att hålla den i liv då mina ambitioner inte är skyhöga?

Köp ett nytt. (Passa även på att köpa nytt nätagg, typ 500W borde räcka gott)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

då ska du ha den här;

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764736

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Köp ett nytt. (Passa även på att köpa nytt nätagg, typ 500W borde räcka gott)

Okej de låter vettigt, du tror inte det kommer inte bli någon flaskhals med processor eller dylikt?

Skrivet av Gtoxed:

Oj, ja i sådana fall kommer jag ju billigt undan om ett 650ti räcker!
Borde jag nöja mig med 1GB minne eller spendera någon hundring extra til 2 GB ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag i vart fall lagt en beställning på nytt grafikkort tilsammans med lite andra tillbehör.
Blev ett GTX 660 som kommer drivas med de gamla nätagget. Kollade upp måtten för de gamla och de skillde en tiondels tum så därför skulle de ej passa i den upphängningen.

Stort tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com