Permalänk
Avstängd

SSD blir slöare pga lite minne?

Tjena, igår satt jag o surfade lite sådär nice, sedan tänkte jag spela lite bo2, brukar ligga på ungefär 125 fps med min dator.
Då låg jag på 60-70 ynka fps, sedan kom jag på bf3, där låg jag på ynka 30 fps, då jag brukar ligga på ungefär 80-100 fps på ultra, vafan tänkte jag.. O ringde komplett (där jag köpt min dator). Han visste inte riktigt vad det handlade om direkt, om man då går in min "min Dator" så brukar det vara i färgen blått om man har mycket/tillräckligt minne kvar, min ssd låg på röd, alltså hade jag ungefär 7Gb kvar på ssdn, då avinstallerade jag bo2 direkt, då funka allt som vanligt igen.. Alltså.... Kan problemet vara att jag hade för lite gig på ssdn?

Permalänk
Medlem

Ja, det kan det absolut vara.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Windows använder din dator som ett "virtuellt minne" för att flytta, bearbeta filer etc. som används när du kör ett program när allt inte får plats på i ramminnena. Dessutom öppnas och stängs olika filer på hårdisken och om hårddisken är full finns mindre plats för att utföra dess operationer och datorn kommer bli slöare. Det kvittar alltså om det är en SDD eller en traditionell HDD, man behöver viss plats ledig på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Alltså normalt sätt ska det inte påverka hastigheten på ssdn att du har lite utrymme, det brukar göra det på vanliga mekaniska diskar men inte på ssder.
Men som du beskriver det så låter det som att felet ligger i att den var för full ja.

Vad för typ av SSD är det du har i datorn? Kan ju bara vara så att den kanske har ett gammalt firmware behöver ett nytt som löser det eller så.

Vid 3-5GB ledigt brukar man dock kunna märka en försämring men det ska inte påverka FPSen så radikalt som du påstår.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ja, troligtvis har du växlingsfilen för windows där som används som en slags utökad ramminne. Detta medför oftast att datorn blir slö när den hårddisken börjar bli full. Generellt sett så vill man ha operativssystemet på ssd:n och sådant som tar stort uyrymme exempelvis massa foton, sin skivsamling eller liknande på en vanlig hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BaZZe:

Alltså normalt sätt ska det inte påverka hastigheten på ssdn att du har lite utrymme, det brukar göra det på vanliga mekaniska diskar men inte på ssder.

Detta är fel. Windows blir långsammare om man har lite utrymme kvar på systemdisken oavsett vad den är för typ. Detta beror på att Windows i hemlighet reserverar en viss del av disken för någon form av systemfiler. När utrymmet minskar kommer Windows att släppa till av det reserverade minnet, men sättet den gör det på gör att disken blir långsammare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man bör nog alltid försöka ha 30-50GB ledigt på C:\
siffrorna tagit ur luften, men iaf inte bra att ha knakfullt på c-disken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alpha77:

Man bör nog alltid försöka ha 30-50GB ledigt på C:\
siffrorna tagit ur luften, men iaf inte bra att ha knakfullt på c-disken.

Man ska ha Ramminne i datorn x 2 om man har Hibernate och Swapfil igång.
Har man ingen av dem så behövs inte direkt mycket virtuellt utrymme på hårddisken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Man bör nog alltid försöka ha 30-50GB ledigt på C:\
siffrorna tagit ur luften, men iaf inte bra att ha knakfullt på c-disken.

Nåja nu tog du nog i lite mycket....men visst vi förstår vad du menar:D
Och ja oroa dig inte...du är inte ensam här inne på forumet med att ta saker ur luften...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag hört att det kan vara sunt att hålla ca 10% ledigt utrymme på sina diskar för att undvika problem med dem. Om detta även gäller en SSD finns det nog mer kvalificerat folk än mig som kan svara på.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

har 16gb ram minne, så 32 gig ledigt utrymme.... Ska nog skaffa en ny ssd

Permalänk
Avstängd

hehe, ingen "ny" allstå, en till blir det