Vad är skillnaden mellan ''H87'' och ''Z87''?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan ''H87'' och ''Z87''?

Vad är skillnaden igentligen?

Har tänkt använda Intel Core i5-4670k.

Vilken är bättre att spela med?

Permalänk
Medlem

Z87 är modellen du använder när du ska överklocka. Så har du inte tänkt göra det kan du spara några hundralappar och ta H87.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Största skillnaden är att z87 är mycket bättre att klocka på. (Kanske inte ens går på H87?)
Sen om du ska köra mer än 2st grafikkort så bör du också ha Z87.
Samt att det ofta är mindre antal typ sataportar osv. på ett H87 moderkort.

Har du inte tänkt överklocka så finns det i princip ingen anledning att köpa ett Z87 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Z87 är modellen du använder när du ska överklocka. Så har du inte tänkt göra det kan du spara några hundralappar och ta H87.

Jag har inga planer på att overclocka, då behöver man ingen cpu-kylare va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Största skillnaden är att z87 är mycket bättre att klocka på. (Kanske inte ens går på H87?)
Sen om du ska köra mer än 2st grafikkort så bör du också ha Z87.
Samt att det ofta är mindre antal typ sataportar osv. på ett H87 moderkort.

Jag ska använda ett grafikkort och har inga planer på att klocka

Permalänk

Kylare behöver du ju såklart
Men originalkylaren duger nog utmärkt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waok:

Jag har inga planer på att overclocka, då behöver man ingen cpu-kylare va?

En kylare är ett måste, annars hinner du inte säga ett ord innan du bränt sönder processorn. Men du behöver ingen annan kylare än den som medföljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waok:

Jag har inga planer på att overclocka, då behöver man ingen cpu-kylare va?

Du kommer fortfarande behöva CPU-kylare men ingen värsting. Det räcker med den som följer med såvida du inte vill få det tystare.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Haha mitt fel, glömde säga en köpt kylare :3 (tänkte på Cooler Master Hyper Evo).

Har en Cooler Master kylare hemma liknande den här:

Är den bättre än den som kommer med processorn?

Permalänk
Medlem

Du kanske inte känner att du kommer överklocka nu, men om 4 månader, 1 år eller 2 år, kanske du tänker "fan vad dumt att jag inte köpte ett z-kort istället" (om du nu tänkte behålla delarna i 2 år).

Att köpa en k-processor och ett H-moderkort känns överlag väldigt dumt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du kanske inte känner att du kommer överklocka nu, men om 4 månader, 1 år eller 2 år, kanske du tänker "fan vad dumt att jag inte köpte ett z-kort istället" (om du nu tänkte behålla delarna i 2 år).

Att köpa en k-processor och ett H-moderkort känns överlag väldigt dumt.

Sitter även i den tanken just nu

Som du sa, nu kanske jag nöjer mig med detta men i framtiden då? Får funderar lite.

Jag fick iallafall svar på min fråga vad som är skillnaden, nu när jag vet det kan jag kolla vidare, tackar ni som hjälpte mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waok:

Vad är skillnaden igentligen?

Läs och begrunda...

Kort summering: skall du inte överklocka K-processorer eller inte använda SLI/Crossfire köp H87...

Permalänk

Dock är ju "K" processorn billigare av nån anledning.