AMD FX-9590 i prestandatest

Permalänk
Medlem

Men klart att den här inte är prisvärd, men det är ju samma sak med 3970x...det är ju inga plånboksvänliga prollar...blir så oerhört tjötigt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Alltså finns det någon som helst anledning till att välja denna istället för t.ex en 3930k eller kanske t.o.m en 4770k?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av milo_:

En riktig penisförlängare med andra ord. En processor som visar att man kan nå höga frekvenser, men till ingen nytta i verkligheten. Tur att det finns en marknad för sådant i alla fall.

I de fallen så får du väl jämföra med en Intelprocessor som mer direkt konkurrerar med FX-9590. Jag tänker på den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1467203 och motsvarande Haswell lär väl dyka upp snart. Jag har svårt att se hur FX-9590 ska stå pall mot en i7 extreme i någon tillämpning alls.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

lol min fx 8350 clockad till 4,7 ghz 24/7 slår denna, när jag hadde clockat den till 4,8 GHz fick jag 9049 i 3d mark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

I de fallen så får du väl jämföra med en Intelprocessor som mer direkt konkurrerar med FX-9590. Jag tänker på den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1467203 och motsvarande Haswell lär väl dyka upp snart. Jag har svårt att se hur FX-9590 ska stå pall mot en i7 extreme i någon tillämpning alls.

Är det inte det jag syftar på? jag förstår inte?

Permalänk
Skrivet av milo_:

Är det inte det jag syftar på? jag förstår inte?

Det kan det vara men jag kan ha missuppfattat det Jag uppfattade det som att du hävdade att allt från Intel är till för spel och porrsurf.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

fu all
och bra jobbat amd jag gillar de höga klockfrekvenserna

allt nytt hatas men sen så förstår folk att det är evolution vilket leder till bättre saker ;D
folk föritiden hatade volta för att han elchockade djur/grodor/människor men pga honom så sitter ni och spelar bf3 och utan amd på plan så är det kommunism

Permalänk
Medlem

är väl bara ett pr stunt menar deras normala modeller framstår ju som billigare i och med denna. sedan så krävs det ju ganska speciella skäl till att välja amd framför intel idag...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Det kan det vara men jag kan ha missuppfattat det Jag uppfattade det som att du hävdade att allt från Intel är till för spel och porrsurf.

Verkligen inte, jag syftar på att 9590:s höga frekvenser inte gör en stor skillnad i det verkliga användandet. Den presterar fortfarande lika bra som en billigare Intel-CPU som är lägre klockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha så du får inte stånd pga fejka boobs?
hmmm det får jag, hoppas jag e inte konstig på nåt sätt

Haha fick fan tänka efter där lite smart tänk xD När du säger det så såå xD

Hade de kunnat sälja dessa för 2000:- som nån sa så hade det slagit stort - värme eller ej, vattenblock till dej, amd grej

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tycker väl att denna cpu har en bra ghz! och man slipper klocka upp den själv till 5ghz! men 7500kr är ju rent vansinne!
2500-3000kr fine.
Tycker dock att dem borde lägga mera krut på att komma ikapp intel efter alla dessa år istället för att spotta ut den ena cpun efter den andra med samma teknik och ingen förbättring alls.

Hoppas att AMD kommer ikapp snart! skulle gärna köra AMD igen.

Permalänk
Citat:

Vad aggresiva alla är!

Kul med ny teknik och utveckling . Eller? Ny prudukter , ny vinklingar? Och om ingen här jobbar på AMD eller INTEL på marknadsavdelningen
så har jag svårt att förstå någon åsikt om varför de gör som de gör!

Och om det är rätt eller fel att släppa denna Processorn får vi väl se....

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Tycker väl att denna cpu har en bra ghz! och man slipper klocka upp den själv till 5ghz! men 7500kr är ju rent vansinne!
2500-3000kr fine.
Tycker dock att dem borde lägga mera krut på att komma ikapp intel efter alla dessa år istället för att spotta ut den ena cpun efter den andra med samma teknik och ingen förbättring alls.

Hoppas att AMD kommer ikapp snart! skulle gärna köra AMD igen.

Tja hur tror du annars de skulle göra??

[start] Pengar --> producera ---> sälja -----> utveckla [go to "start"]
Om något fattas så går inte nästa steg.
Pengar får man från investerare och bästa sättet att locka dem är som bevisat reklam!

Permalänk
Medlem

Kan ju inte annat än att tycka synd om AMD. Har man skit att jobba med kommer det fortfarande vara skit även om man gör de bra. Jag kör AMD för några år sedan på grund av att dom inte är snåla som intel och stryper sina processorer utan vill att användaren ska få ut så mycket som möjligt för sina pengar. Jag fortsätter köpa AMD i hopp om att det nån gång ska vända och att inte INTEL ska vara diktatorer på prissättningen.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Hade de kunnat sälja dessa för 2000:- som nån sa så hade det slagit stort - värme eller ej, vattenblock till dej, amd grej

Är trodligen ingen vinst att massproducera dessa och sänkt pris skulle nog göra att de går med förlust! Om det finns 100 ex och 200 som vill köpa så går priset upp....

Men vad händer om det finns 2 000 ex och 200 vill köpa? Tror du att om de hade laggt priset på 1 000 skr så skulle alla köpa denna och byta till denna processorn?
Tydligen vill många som har skrivit här att AMD ska sänka priset så att ni kan köpa den. Då finns det intresse ! Men tänk om du hade 10 000 00 liggande i en hög som skräpade skulle du inte köpa denna då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Japp, helt normalt när det gäller affärer.

Vad vet du om det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Ptah:

Kan ju inte annat än att tycka synd om AMD. Har man skit att jobba med kommer det fortfarande vara skit även om man gör de bra. Jag kör AMD för några år sedan på grund av att dom inte är snåla som intel och stryper sina processorer utan vill att användaren ska få ut så mycket som möjligt för sina pengar. Jag fortsätter köpa AMD i hopp om att det nån gång ska vända och att inte INTEL ska vara diktatorer på prissättningen.

har haft Intel i typ 10 år nya riggen köper jag amd all-in. Måste ju testa!

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Vad vet du om det!

Låter helt normalt för mig med ^^ .. Kolla bara på coca cola ^^^Vissa kedjor får bara sälja dem och inte pepsi ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av liseldisel:

Är trodligen ingen vinst att massproducera dessa och sänkt pris skulle nog göra att de går med förlust! Om det finns 100 ex och 200 som vill köpa så går priset upp....

Men vad händer om det finns 2 000 ex och 200 vill köpa? Tror du att om de hade laggt priset på 1 000 skr så skulle alla köpa denna och byta till denna processorn?
Tydligen vill många som har skrivit här att AMD ska sänka priset så att ni kan köpa den. Då finns det intresse ! Men tänk om du hade 1.000.000 liggande i en hög som skräpade skulle du inte köpa denna då ?

Jag hade antagligen köp en 3970x om jag hade 1 mille liggandes Grejen med ett pris på 2000:- hade varit konkurrensen det hade gett. Med en normal "budget" så skulle jag definitivt funderat över den om vi säger att 2700k eller motsvarande stod som alternativ B om denna fanns för 2-3000:-. Det finns tyvärr inget coolt eller lockande med en processor som har dålig prestanda : pris-ratio dock

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Laggzor:

ja precis! medans vi ändå är igång kan vi väl tvinga alla nya cpu'er o komma ut klockade till säg 0.8 - 1 ghz? bra tdp och sånt då

för det vore ju trist om någon gjorde nåt annolunda nån gång

Du menar som t.ex. denna (TILEmpower) som har 72st 64-bitars MIPS-kärnor @1.0-1.2GHz som totalt drar runt 150W?

Notera hur brutalt mycket effekten går upp jämfört med denna (TILEPro) som är en väldigt snarlik produkt men där man kör de 64st kärnorna i 700MHz i stället, här ligger effekten runt 20W...

Annars finns ju Xeon Phi med 60 kärnor och totalt 240 CPU-trådar (4 trådar per kärna). 225W vid 1.05GHz..

Skulle vara kul att få prova på att programmera TILEmpower med 72 kärnor. De exempel på vad man gör med den har ett stort överlapp med vad många gör med de system jag normalt jobbar med: 2x Xeon med 6- eller 8-kärnor. Misstänker att det är rätt mycket lättare att programmera för 12-16 kärnor än för 72-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av skruvis:

P4:an låg efter duktigt på den tiden & som alla säkert minns så körde intel ett otroligt fult spel mot amd när det gällde att sälja cpuer till bla. dell vilket innebar att dell exempelvis fick rejäl rabatt som bara gällde om man inte köpte in amd proppar..

Förstår inte riktigt hur det är relevant? Då AMD är en i förhållandet liten spelare kan de inte köra samma fulla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

är väl bara ett pr stunt menar deras normala modeller framstår ju som billigare i och med denna. sedan så krävs det ju ganska speciella skäl till att välja amd framför intel idag...

Speciella skäl för spel, kanske. Men så nischad och svag är inte AMD på personmarknaden. Deras AM3-plattform är enormt prisvärd och FM1- och FM2 med sina APU:er öppnar upp ordentligt utrymme för relativt starka, billiga och kompakta system.

FX-9590 är inte annat än ett sorts experiment, lite utav ett diskussionsunderlag för att få folk att prata om AMD igen. Det är ju uppenbart att AMD inte har något intresse att tillhandahålla dessa processorerna i några stora volymer.

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligare att se överklockning på ett gäng såna här. De ska ju ha handplockat de bästa exen under en längre tid och med tanke på hur högt vanliga kan klocka så skulle det vara kul att se om folk får en avsevärt högre klock, om man tänker medelvärde såklart.

Skrivet av Woods:

Dom vill inte att det ska slå stort eftersom att antalet är högst begränsat.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Förstår inte riktigt hur det är relevant? Då AMD är en i förhållandet liten spelare kan de inte köra samma fulla spel.

Intel sänkte AMD genom att kränga proppar med förlust, kapital som AMD hade behövt till sin utveckling.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jupp, det vore intressant med något sådant.
Då skulle man få se alternativa lösningar, som kanske 1000+ kärnor på 800 MHz, eller kanske 10000 kärnor på 100 MHz.

Grafikkort är det du letar efter...

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Inaktiv

Vadå flopp, vad tänker ni med, det här är bara ett PR trick och inget annat, dom är ju först med 5ghz och extremt begränsat antal finns, då blir priset högt.

För vanliga svensson finns 8320/8350

Permalänk
Skrivet av milo_:

Verkligen inte, jag syftar på att 9590:s höga frekvenser inte gör en stor skillnad i det verkliga användandet. Den presterar fortfarande lika bra som en billigare Intel-CPU som är lägre klockad.

Då är jag med på banan!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

dom kanske vill visa att 8350/8320 är jävligt prisvärda cpu som kan ha samma hastighet som en 7500kr cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Vadå flopp, vad tänker ni med, det här är bara ett PR trick och inget annat, dom är ju först med 5ghz och extremt begränsat antal finns, då blir priset högt.

För vanliga svensson finns 8320/8350

Klart det är ett PR trick se bara här hur det diskuteras!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tänka sig 2005 var det tvärtom.... Enligt många här på SweC. borde Intel begå självmord då eftersom P4:an var ett regelrätt skämt enligt dom, tur att Intel inte gjorde det då eller hur?

Förövrigt håller jag med Damodred.

Svårt i en bransch som denna att leva(sälja) på gamla meriter, speciellt om det är så länge som åtta år sedan.

Men kanske är det AMDs surhink o leva på gamla meriter....vi var ju i varje fall snabbast 2005! .
Kanske är det dags för AMD att kasta ut den där P4an ur testlabbet och köpa in lite moderna CPUer från Intel.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.