Första bygget - nyköpt dator startar inte.

Permalänk

Första bygget - nyköpt dator startar inte.

Hej Sweclockers,

Detta blir min första post. Och naturligt nog behöver jag er hjälp.

Detta är alla komponenter jag har köpt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3604011/2013-07-15

Har fått ihop allt men datorn vill helt enkelt inte starta. Jag har testat allt jag kommer på och är nu kvar med bara nätagg och moderkort kvar i datorn - men fortfarande startar den inte. Min strömkälla är fungerande och när jag slår på strömmen så knäpper det till, vilket är ett tecken på att den borde få ström. Alla sladdar sitter i så gott det går, men ingen lampa lyser på moderkortet. Å andra sidan verkar det inte ens finnas en lampa på detta moderkort. Det finns heller ingen ON/OFF-switch vad jag kan finna.

Är det någon som har en idé vad man kan göra? Tror inte jag har haft sönder något, men kan såklart inte veta det till hundra procent. Är som sagt mitt första bygge och hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet nu bara. Om ni behöver bilder så säg bara till.

Tack på förhand!

EDIT: Mitt första problem löste sig. En av distanserna var trasig(!) och hade en spricka i sig. Så fort jag märkte detta och bytte ut den gick datorn igång. Tack till alla er som varit hjälpsamma. Ofattbart många svar

Däremot dör nästa problem upp lika fort. Skärmen är nämligen helt svart. No input signal säger den. Prövat HDMI + VGA på min BenQ och tog fram min gamla skärm och prövade VGA på den med, samma sak på båda skärmarna.

Hur löser man nu detta problem är frågan?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du inte har glömt en skruv till fästningen av moderkortet?, gjorde det misstaget med mitt första bygge för länge sedan. (När jag satte dit sista skruven, fick jag ström i moderkortet).

Permalänk
Medlem

Du behöver moderkort, processor, minne och nätagg för att starta. Har du kopplat strömknappen på chassit till rätt pinnar på moderkortet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att du har kopplat in alla kablar?

En del glömmer av den här kabeln:

Använde du moderkortsdistanser?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Avstängd

Distanser mellan mobo och chassit? 4/4pins bredvid eller ovanför cpun?

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Har du kollat så du inte har glömt en skruv till fästningen av moderkortet?, gjorde det misstaget med mitt första bygge för länge sedan. (När jag satte dit sista skruven, fick jag ström i moderkortet).

Har 6 skruvar i. Det finns två hål till på höger sida, de längst ner i kanterna på Gwaniiz bild men där finns ingen plats för distanser och därför skippade jag dem.

Skrivet av Barak:

Du behöver moderkort, processor, minne och nätagg för att starta. Har du kopplat strömknappen på chassit till rätt pinnar på moderkortet?

Allt check förutom RAM-minnet. Tog ut ett i taget och den startade inte även om jag bara hade ett av två kvar i, tog ut det sista och prövade också - där jag är nu. Chassiknappen har jag trippelkollat att den sitter rätt, så hoppas fan inte att det är det som är felet. I så fall är jag bara dum och borde sova istället för att bygga dator.

Skrivet av Gwaniiz:

Är du helt säker på att du har kopplat in alla kablar?

En del glömmer av den här kabeln:

http://img200.imageshack.us/img200/1228/az8.png

Använde du moderkortsdistanser?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6fryZW...

Kabeln på bilden en del glömmer sitter i. Har använt distanser till alla 6 skruvar.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Distanser mellan mobo och chassit? 4/4pins bredvid eller ovanför cpun?

Ja, har använt distanser för alla skruvar. Borde jag haft fler än bara för skruvarna? 2 x 4/4 pins enligt pilen på bilden ovan.

Permalänk
Medlem

Testa och kortlust pinnarna till strömknappen med en mejsel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Testa och kortlust pinnarna till strömknappen med en mejsel.

Förlåt men förstår inte hur jag ska göra det. Lust att förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pickpocker:

Förlåt men förstår inte hur jag ska göra det. Lust att förklara?

Håll mejseln vid de pinnar som är till power button.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Har du kollat så du inte har glömt en skruv till fästningen av moderkortet?, gjorde det misstaget med mitt första bygge för länge sedan. (När jag satte dit sista skruven, fick jag ström i moderkortet).

Du får ursäkta mig men det där är inget annat än rent trams om det skulle behövas skruvar för moderkortets fastsättning för att det överhuvudtaget skall starta så innebär detta att ett löst moderkort som ligger på en bit kartong tex inte skulle fungera... Som sagt rent trams

En fråga till trådskaparen, har du slagit på strömbrytaren till ditt nätagg som sitter vid strömmatningen på baksidan av nätagget?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Håll mejseln vid de pinnar som är till power button.

Okej, tyvärr hjälpte inte detta heller.

Skrivet av Puttefnasket:

Du får ursäkta mig men det där är inget annat än rent trams om det skulle behövas skruvar för moderkortets fastsättning för att det överhuvudtaget skall starta så innebär detta att ett löst moderkort som ligger på en bit kartong tex inte skulle fungera... Som sagt rent trams

En fråga till trådskaparen, har du slagit på strömbrytaren till ditt nätagg som sitter vid strömmatningen på baksidan av nätagget?

Som tur är så är detta någonting jag tänkt på - strömbrytaren är påslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du får ursäkta mig men det där är inget annat än rent trams om det skulle behövas skruvar för moderkortets fastsättning för att det överhuvudtaget skall starta så innebär detta att ett löst moderkort som ligger på en bit kartong tex inte skulle fungera... Som sagt rent trams

Ja det kan man tycka, men i detta fall fungerade det inte utan den sista skruven. Om det berodde på Jordning eller inte det vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickpocker:

Okej, tyvärr hjälpte inte detta heller.

Som tur är så är detta någonting jag tänkt på - strömbrytaren är påslagen.

Då är mitt tips till dig, ta bort moderkortet från chassit och lägg det på en bit kartong, anslut därefter alla kablar från nätagget som skall vara anslutna och starta felsökningen, det låter som om en eller flera pinnar i sockeln är skadade men förhoppningsvis har jag fel på den punkten.

Permalänk

Kolla i manualen efter "JFP1, JFP2: Front Panel Connectors" där ser du Power Switch på JFP1 piggarna 6,8 (där du satt Power Switch kablen från chassit) startar datorn när du ansluter dom piggarna men inte funkar när Power Switch kabeln sitter där så kan det vara fel på chassits kabel/knapp

Edit
Såg att detta redan var testat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pickpocker:

Okej, tyvärr hjälpte inte detta heller.

Som tur är så är detta någonting jag tänkt på - strömbrytaren är påslagen.

Riv ut allt utom cpu (kylare) minnen mobo chassi samt nätdel och kolla att 24 pins inte glappar eller en annan.

Permalänk
Medlem

Har du satt CPU-fläkten i CPU_FAN?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Då är mitt tips till dig, ta bort moderkortet från chassit och lägg det på en bit kartong, anslut därefter alla kablar från nätagget som skall vara anslutna och starta felsökningen, det låter som om en eller flera pinnar i sockeln är skadade men förhoppningsvis har jag fel på den punkten.

Hur genomför jag denna felsökning bäst?

Skrivet av Alle22:

Riv ut allt utom cpu (kylare) minnen mobo chassi samt nätdel och kolla att 24 pins inte glappar eller en annan.

Testat - funkar inte.

Skrivet av MrSir:

Har du satt CPU-fläkten i CPU_FAN?

Ja.

Permalänk
Medlem

Använde du någon sorts ESD skydd när du byggde? Armband eller liknande?

La du komponenterna på någon sorts syntetiskt material, såsom en filt eller liknande? Eller bara om du la chassit på en matta eller liknande?

För om du har skadat någon komponent med Electro Static Discharge ( Statisk urladdning) så kan denne komponent gått sönder då dom inte tål det ( i många fall så går det bra) men om komponenterna har varit utsatt för alldeles för mycket ESD så är det nog detta som är problemet, då kan t.ex moderkort ha pajat eller processorn, du böjde inga pins i processorsockeln ?

Permalänk
Medlem

Kan ju ha blivit ESD skador om du inte hade esd armband/ESD matta när du byggde den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pickpocker:

Hur genomför jag denna felsökning bäst?

Testat - funkar inte.

Ja.

Har du möjlighet till ett annat nätdel? Testa ett minne i taget och port.

Permalänk
Skrivet av Axelind:

Använde du någon sorts ESD skydd när du byggde? Armband eller liknande?

La du komponenterna på någon sorts syntetiskt material, såsom en filt eller liknande? Eller bara om du la chassit på en matta eller liknande?

För om du har skadat någon komponent med Electro Static Discharge ( Statisk urladdning) så kan denne komponent gått sönder då dom inte tål det ( i många fall så går det bra) men om komponenterna har varit utsatt för alldeles för mycket ESD så är det nog detta som är problemet, då kan t.ex moderkort ha pajat eller processorn, du böjde inga pins i processorsockeln ?

Jag hade ett ESD armband på mig. Använde ett glasbord som underlag. Detta borde väl inte ställa till problem?

Jag är 99% säker på att jag inte böjde någon pin i proccerosockeln, men tittade inte efter när jag väl placerat den. Satte den dock rätt direkt så tror inte det borde varit något problem.

Skrivet av sander00se:

Kan ju ha blivit ESD skador om du inte hade esd armband/ESD matta när du byggde den

Läs ovan. Dock ingen matta.

Skrivet av Alle22:

Har du möjlighet till ett annat nätdel? Testa ett minne i taget och port.

Kan inte testa ett annat nätagg tyvärr. Har bara en 7+ år gammal HP dator som jag kommer amputera handen om jag ska komma åt 24pinnen där. Fördjävla trångt Redan prövat att komma åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Använde du någon sorts ESD skydd när du byggde? Armband eller liknande?

La du komponenterna på någon sorts syntetiskt material, såsom en filt eller liknande? Eller bara om du la chassit på en matta eller liknande?

För om du har skadat någon komponent med Electro Static Discharge ( Statisk urladdning) så kan denne komponent gått sönder då dom inte tål det ( i många fall så går det bra) men om komponenterna har varit utsatt för alldeles för mycket ESD så är det nog detta som är problemet, då kan t.ex moderkort ha pajat eller processorn, du böjde inga pins i processorsockeln ?

Jag vill verkligen INTE dra igång en diskussion om ESD för dom slutar aldrig, men är det verkligen så att komponenter kan gå sönder direkt som följd av ESD, brukar inte det ske efter ett tag?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat på köpet, men det låter även som om bioset kan vara föråldrat och behövs uppdateras för processorn..
Och då lättast gör man det hos dig återförsäljare? En datorbutik?

Då datorn behöver en annat kompatibel processor som ska fungera med en tidigare version..

Distansmuttrarna så hoppas jag att man inte behöver dessa, det enda jag kan tänka mig att de kan gära är att ha ett antal jodningspukter eller ett sätt att sätta fast moderkortet i burken på ett säkert sätt.. men tänkte kolla upp detta hos någon kunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

Jag vill verkligen INTE dra igång en diskussion om ESD för dom slutar aldrig, men är det verkligen så att komponenter kan gå sönder direkt som följd av ESD, brukar inte det ske efter ett tag?

Vid för mycket ESD under en lång tid under bygget så kan komponenten bli indirekt skadad, farsan hade ett par moderkort som flög åt fan för säkert 10 år sen p.g.a det, men vet inte hur det är idag, jag tar inga chanser i alla fall

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla igenom så att du inte råkat böja någon kondensator på moderkortet, typ i kanterna. Sedan så finns det väl två olika sorters 4 pins 12v kablar, EPS / ATX. Kanske stoppat i ATX fast d ska va EPS?

Permalänk
Medlem

Annars skydd mot stötar är helt onödigt 'Nästan'!
Se till att du är jodad mot chassit med armarna eller nått..

Annars har jag gjort en egen burk nu och totalt skitit i allt vad skydd innebär! (Även haft en portabel fräs/slip maskin onödigt nära kablar, kretskort m.m.. och fungerar än, fast med möjligt med spår av trä i sig.)

Men använd lite förnuft när du petar på alla dessa delar, försök stt endast ta i hörnen eller dylikt, där det ser minst känsligt ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phonox:

Jag har inte kollat på köpet, men det låter även som om bioset kan vara föråldrat och behövs uppdateras för processorn..
Och då lättast gör man det hos dig återförsäljare? En datorbutik?

Då datorn behöver en annat kompatibel processor som ska fungera med en tidigare version..

Distansmuttrarna så hoppas jag att man inte behöver dessa, det enda jag kan tänka mig att de kan gära är att ha ett antal jodningspukter eller ett sätt att sätta fast moderkortet i burken på ett säkert sätt.. men tänkte kolla upp detta hos någon kunnig.

Enligt MSI's hemsida ska 3450 funka med första biosversionen.

Permalänk
Medlem

Ok nu får kanske någon rätta mig, men måste man inte ha alla distanser i fästskuvarna till moderkortet för att inte chassit skall orsaka en kortslutning?

Quote från swedroid

Citat:

Haha när jag byggde min dator för många år sedan så missade jag detta. Försökte i timmar med att få igång datorn.. testade tammefan ALLT och fick igång datorn i x antal timmar till slut men sen bara dog den helt random (inte så konstigt kanske). Hade testat starta den en ~200 ggr och när jag väl insåg felet facepalmade jag Ingenting hade gått sönder dock så det var major luck.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara vettigt o ta kort på spektaklet med tillbehör och vad du tror den ska se ut?
Så kanske man kan se om du har missat någon el kabel?