Permalänk
Medlem

Billig TV med motion interpolation

Finns det någon billig TV (4000-5000 kr) som har en sån där motion interpolation effekt som gör att allt som går 30 FPS ser ut att gå 60 FPS? Hur många "hz" ska det finnas för att det ska se ut så?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Yuel Beast Calypso ||

Permalänk

det du söker är det vi lite "finsmakande" tvtittare stänger av..

förstör bilden nåt så otroligt... enligt mig

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Finns det någon billig TV (4000-5000 kr) som har en sån där motion interpolation effekt som gör att allt som går 30 FPS ser ut att gå 60 FPS? Hur många "hz" ska det finnas för att det ska se ut så?

Ursäkta en något onyanserad åsikt men motion plus, pixel plus, natural motion osv är kanske ett av de mest onödiga påfund som TV-industrin lyckat klämma ur sig...

Jag köpte en 47" Philips för 5.500 kr och inte ens den var förskonad. Så det borde inte vara några problem för dig att hitta en lite mindre i en välsorterad butik nära dig.
Självklart ser det bra ut på noga utvalda klipp men om sanningen skall fram så består inte mycket innehåll i en film av scener där tekniken kommer till sin rätt, tvärtom är det vanligare med panoreringar och där är risken för kronisk åksjuka överhängande. I stillsamma scener gör det varken från eller till.

Köper du en TV med denna teknik inbyggd behöver du inte fundera så mycket på hur många Hertz som behövs. Allt du behöver vet är att du kan stänga av det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Finns det någon billig TV (4000-5000 kr) som har en sån där motion interpolation effekt som gör att allt som går 30 FPS ser ut att gå 60 FPS? Hur många "hz" ska det finnas för att det ska se ut så?

Om du vill köra ett spel som har 30fps på en tv och sedan aktivera "motion-smoother" effekten så blir fördröjningen från handkontroll till TV värre än det här.

Börjar bli min favorit GIF (Jiff)

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte riktigt på den funktionen, har upplevt den som bra för några år sen, men efter jag köpte min tv och äntligen skulle få använda den funktionen och allt skulle flyta som smör så vettifan! Jag har 4 eller 5 steg jag kan ställa in den på, jag kan inte ens ha den på första snäppet utan att bilden släpar efter. Har tillverkarna verkligen testat denna funktion och tyckt att den är bra?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Om du vill köra ett spel som har 30fps på en tv och sedan aktivera "motion-smoother" effekten så blir fördröjningen från handkontroll till TV värre än det här.

lol... jag tvivlar på det. Jag har spelat med motion smoothing, och det var inte alls mycket fördröjning. Men det beror mycket på vilken TV det är.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

lol... jag tvivlar på det. Jag har spelat med motion smoothing, och det var inte alls mycket fördröjning. Men det beror mycket på vilken TV det är.

Du får 180ms med en Panasonic ST60Y med effekten på som värst . Den lägger till 100ms.

Du vill alltså ha en TV som har lägst ms i din prisklass och som kan simulera 100hz?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Du får 180ms med en Panasonic ST60Y med effekten på som värst . Den lägger till 100ms.

Du vill alltså ha en TV som har lägst ms i din prisklass och som kan simulera 100hz?.

Låg ms är inte så viktigt, för man behöver inte nödvändigtvis ha 100hz aktiverad. Men är det verkligen smidig bild på en TV om den har 100hz? När jag har kollat på vissa billiga TV som ska ha 100 eller 200hz så ser de inte speciellt smidiga ut, men vissa dyrare TV ser smidiga ut.

Den där TVn du nämner verkar ha 2500hz, så måste man ha så många hz för att det ska se bra ut?: http://www.dustinhome.se/product/5010673260/panasonic-tx-p42s...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Låg ms är inte så viktigt, för man behöver inte nödvändigtvis ha 100hz aktiverad. Men är det verkligen smidig bild på en TV om den har 100hz? När jag har kollat på vissa billiga TV som ska ha 100 eller 200hz så ser de inte speciellt smidiga ut, men vissa dyrare TV ser smidiga ut.

Vad ska du göra med TV'n mest? Är det sport eller gaming? En dyrare TV renderaren mer bilder så det flyter bättre, sen är det väldigt olika vilken TV som förmedlar den bästa bilden som inte ger alltför mycket "Glamour" effekt.

http://cdon.se/hemelektronik/42_led-tv_samsung_ue42f5005akxxe... har bara 28ms för sin prisklass och dubblerar "nästan" bara bilderna med clear motion rate.

Annars kan du ta vilken billig TV som helst som har bättre såp-opera effekt om du inte bryr dig om svarstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Den där TVn du nämner verkar ha 2500hz, så måste man ha så många hz för att det ska se bra ut?: http://www.dustinhome.se/product/5010673260/panasonic-tx-p42s...

Med ST60Y får du en väldigt bra bild med effekten på, juggerfri och inte den där starka såp-opera effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Med ST60Y får du en väldigt bra bild med effekten på, juggerfri och inte den där starka såp-opera effekten.

Fast såpopera effekten innebär ju att filmer ser ut att ha högre FPS, och det är det som jag vill ha. Jag kan nog inte köpa från nätet, utan jag får gå och kolla i butiker, för att det verkar vara det enda sättet att vara säker på att den har smidig bild, eftersom vissa TV har som sagt inte smidig bild fast de har 100 eller 200hz.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Fast såpopera effekten innebär ju att filmer ser ut att ha högre FPS, och det är det som jag vill ha. Jag kan nog inte köpa från nätet, utan jag får gå och kolla i butiker, för att det verkar vara det enda sättet att vara säker på att den har smidig bild, eftersom vissa TV har som sagt inte smidig bild fast de har 100 eller 200hz.

Spelar du filmerna från datorn?

Om du har en vettig quadcore så funkar Smooth Video Project superfint

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Fast såpopera effekten innebär ju att filmer ser ut att ha högre FPS, och det är det som jag vill ha. Jag kan nog inte köpa från nätet, utan jag får gå och kolla i butiker, för att det verkar vara det enda sättet att vara säker på att den har smidig bild, eftersom vissa TV har som sagt inte smidig bild fast de har 100 eller 200hz.

Såp-opera effekten innebär att bilden känns ojämn, artificiell, overklig. En dyrare TV jämnar ut flytet så den blir jämnare och upplevs bättre mot vad verkligheten ser ut för våra egna ögon. Dvs bilden får bättre konstant FPS och inte den overkliga ojämna snabbuppspelningen som bromsas och speedas fram och tillbaka. Men du har helt rätt, åk till butik så du kan jämföra dem mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

ojämn, artificiell, overklig.

Det är precis vad folk sade om Hobbit-trailern som var i 48 "riktiga" fps, så såpoperaeffekten har antagligen väldigt lite med själva interpoleringen att göra. Såpoperorna som gett namn åt effekten var ju inte heller interpolerade utan bara filmade i högre fps.

(edit: tillverkaren kan ju dock implementera den dåligt och det kanske var det du menade nu när jag läste ditt inlägg igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är precis vad folk sade om Hobbit-trailern som var i 48 "riktiga" fps, så såpoperaeffekten har antagligen väldigt lite med själva interpoleringen att göra. Såpoperorna som gett namn åt effekten var ju inte heller interpolerade utan bara filmade i högre fps.

(edit: tillverkaren kan ju dock implementera den dåligt och det kanske var det du menade nu när jag läste ditt inlägg igen).

Japp jag menade att implementeringen är olika mellan apparaterna. The Hobbit är ju ex riktiga 48fps *Edit såg att du skrev riktiga FPS också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Förstår mig inte riktigt på den funktionen, har upplevt den som bra för några år sen, men efter jag köpte min tv och äntligen skulle få använda den funktionen och allt skulle flyta som smör så vettifan! Jag har 4 eller 5 steg jag kan ställa in den på, jag kan inte ens ha den på första snäppet utan att bilden släpar efter. Har tillverkarna verkligen testat denna funktion och tyckt att den är bra?

Vad är det som släpar efter? Hur märker du t.ex. att en film ligger efter, och vad gör det för skillnad?

Det är ingen idé att försöka spela med det på, det är en rätt hårdvarutung interpolering som tar en stund att beräkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Vad är det som släpar efter? Hur märker du t.ex. att en film ligger efter, och vad gör det för skillnad?

Det är ingen idé att försöka spela med det på, det är en rätt hårdvarutung interpolering som tar en stund att beräkna.

bilden släpar efter, i snabba scener blir det stora artifakter

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda TV'n till då du vill ha en sådan hög simulerad Hz som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

bilden släpar efter, i snabba scener blir det stora artifakter

Släpar efter vad? Vad gör det om allt visas 0.2 sekunder senare, förutom att grannen får se rösterna i melodifestivalen en gnutta tidigare? Eller går det ojämnt, som om hårdvaran inte riktigt hänger med?

Artefakter blir det tyvärr ibland om tillverkaren snålat in på beräkningskraften så att de måste köra med en sämre interpolering för att hänga med. Jag ser sällan artefakter (och aldrig att det går ojämnt) när jag kör SVP från datorn, men då kräver det också en vettig quadcore som t.ex. i5 2500k, gärna kombinerad med ett grafikkort som man kan lägga ut OpenCL-beräkningar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Släpar efter vad? Vad gör det om allt visas 0.2 sekunder senare, förutom att grannen får se rösterna i melodifestivalen en gnutta tidigare? Eller går det ojämnt, som om hårdvaran inte riktigt hänger med?

Artefakter blir det tyvärr ibland om tillverkaren snålat in på beräkningskraften så att de måste köra med en sämre interpolering för att hänga med. Jag ser sällan artefakter (och aldrig att det går ojämnt) när jag kör SVP från datorn, men då kräver det också en vettig quadcore som t.ex. i5 2500k, gärna kombinerad med ett grafikkort som man kan lägga ut OpenCL-beräkningar på.

jag har väll ingen aning om vad som gör det, men det blir somsagt artifakter..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Vad ska du använda TV'n till då du vill ha en sådan hög simulerad Hz som möjligt?

Jag ska titta på TV, filmer och spela lite konsolspel. Jag tycker bara att det vore en rolig grej att ha, för att jag gillar inte låg FPS, men det är kanske inte värt att betala ett par tusen extra för det. Det känns som att fler TV förut hade den här funktionen, men kanske för att folk inte gillar den så har de inte den på många billiga TV längre, och de har bara en fejk '100hz' som gör inget för att göra rörelser smidigare.

Interpoleringen med den där SVP programmet för datorn ser väldigt bra ut, det är sån interpolering jag skulle vilja ha i TV också.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte låg fps när jag spelar. Min gräns är 60fps och det är redan för många PC-spelare alldeles för lågt när de vant sig med över 100fps på de flesta nya skärmar till datorer gjord för gaming. Därför kör jag ingen konsol idag. 30fps ger mig huvudvärk, för att inte tala om frustrationen med låg fps på en stor skärm. För filmvisning vill jag ha 24p, men jag har också kunnat se en hel film med svag interpolering utan att klaga, vilket känns ovanligt för mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag gillar inte låg fps när jag spelar. Min gräns är 60fps och det är redan för många PC-spelare alldeles för lågt när de vant sig med över 100fps på de flesta nya skärmar till datorer gjord för gaming. Därför kör jag ingen konsol idag. 30fps ger mig huvudvärk, för att inte tala om frustrationen med låg fps på en stor skärm. För filmvisning vill jag ha 24p, men jag har också kunnat se en hel film med svag interpolering utan att klaga, vilket känns ovanligt för mig själv.

Jag undrar om det här med interpolering är något som är lite ovanligt i TV nuförtiden, för jag har kollat i butiker, men det verkar som att nästan ingen av dom har motion interpolation. Det där med 100hz verkar nuförtiden betyda bara att den reducerar motion blur, men jag skulle ju vilja ha fler fejk FPS genom interpolering, jag bryr mig inte om motion blur.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jag undrar om det här med interpolering är något som är lite ovanligt i TV nuförtiden, för jag har kollat i butiker, men det verkar som att nästan ingen av dom har motion interpolation. Det där med 100hz verkar nuförtiden betyda bara att den reducerar motion blur, men jag skulle ju vilja ha fler fejk FPS genom interpolering, jag bryr mig inte om motion blur.

Du har inga planer på att köra en av de nya konsoler som kör i 60fps?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Du har inga planer på att köra en av de nya konsoler som kör i 60fps?.

Jo, men jag har läst att de flesta kommer faktiskt bara vara 30 FPS:
http://www.giantbomb.com/forums/general-discussion-30/superch...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-hands-on-wit...

I början kommer det kanske komma en del 60 FPS spel, precis som när PS3 släpptes, men när grafiken utvecklas så kommer dom gå ner till 30.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Släpar efter vad? Vad gör det om allt visas 0.2 sekunder senare, förutom att grannen får se rösterna i melodifestivalen en gnutta tidigare? Eller går det ojämnt, som om hårdvaran inte riktigt hänger med?

Artefakter blir det tyvärr ibland om tillverkaren snålat in på beräkningskraften så att de måste köra med en sämre interpolering för att hänga med. Jag ser sällan artefakter (och aldrig att det går ojämnt) när jag kör SVP från datorn, men då kräver det också en vettig quadcore som t.ex. i5 2500k, gärna kombinerad med ett grafikkort som man kan lägga ut OpenCL-beräkningar på.

Det är faktiskt ett problem om bilden släpar efter ljudet en hel del. Ligger bilden 0.2 secunder efter blir det väldigt irriterande att se på hur ljudet nästan passar ihop med vad som händer men inte riktigt; det blir till att man manuellt får lägga till fördröjning i VLC.
Men det är inte alla TVs som har så pass hög inputlag.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jo, men jag har läst att de flesta kommer faktiskt bara vara 30 FPS:
http://www.giantbomb.com/forums/general-discussion-30/superch...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-hands-on-wit...

I början kommer det kanske komma en del 60 FPS spel, precis som när PS3 släpptes, men när grafiken utvecklas så kommer dom gå ner till 30.

Äh 3 månader och 17 dagars gammal info. Killzone kom ut med en 60fps trailer för ett tag sedan och andra hakar på. Vägra 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Äh 3 månader och 17 dagars gammal info. Killzone kom ut med en 60fps trailer för ett tag sedan och andra hakar på. Vägra 30fps.

60 FPS är inte så nödvändigt för att man kan bara interpolera 30 FPS så att det ser ut som 60 FPS. Varför köpa ett nytt grafikkort var fjärde år när man kan bara koppla sin dator till en TV med interpolering, och få dubbelt FPS? Då behöver man bara köpa ett nytt grafikkort var åttonde år.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

60 FPS är inte så nödvändigt för att man kan bara interpolera 30 FPS så att det ser ut som 60 FPS. Varför köpa ett nytt grafikkort var fjärde år när man kan bara koppla sin dator till en TV med interpolering, och få dubbelt FPS? Då behöver man bara köpa ett nytt grafikkort var åttonde år.

Ja, eller varför inte halvera upplösningen också
Interpolering fungerar så att den kletar ut vad du vill se över flera bilder. Du vinner igentligen intenting grafiskt på det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold