Permalänk
Medlem

Y kontakt?

Känner någon till om det finns en Y-kontakt, liten hubb eller annat som gör att jag kan dela en nätverkskabel till två datorer. Alltså en liten enkel sak, ingen switch eller hubb för flera enheter.
Höll på att glömma. Finns det någon kontakt som gör att jag kan förlänga en patchkabel. Trodde jag hade hittat en hos Kjell & Company men så sedan att det det var en RJ45 skarv som endast gällde för telefoner, inte datorer.
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Permalänk

Ska datorerna användas samtidigt, det finns y-kontakter men de funkar bara till en kabel åt gången. Annars är det switch som gäller.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Här har du en dubbelhona för nätverkskablage!

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

EDIT: Det är ingen splitter men eftersom TS var intresserad av en "förlängningsadapter" eller vad man ska kalla det länkade jag en sådan.:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Det där är enbart för förlängning.

Det är inte rekommenderat att göra som TS vill men det går med fasta IPn m.m. men räkna med kollisioner och risken att linan blir ostabil.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Bra JonteMC. Precis vad jag letade efter och naturligtvis missade jag den när jag letade i Kjells katalog. Det andra som jag letade efter var en enkel liten hubb som gjorde att jag kunde dra fram en kabel till två datorer och där satte jag denna enkla lilla hubb för att kunna koppla både datorerna till nätet. Fast den måste ju klara 1000 Mbits fart. Tänkte det skulle vara lite enklare än att dra fram dubbla TP kablar. Men, men jag aldrig sett en hubb med en ingång och två utgångar och det ser ut som om ni inte heller har det.
Det får väl bli en switch istället. Vad tror ni om D-Link DGS-105?
http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/connect/switches/dg...
eller en D-Link DES-105
http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/connect/switches/de...

Permalänk
Medlem

Den kommer duga fint. Men bara för att vara säker: Visst har du flera IP-adresser att tillgå?

Permalänk
Medlem

Vad menar du MrMadMan?

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte får 1000 + 1000 hastighet (förutom anslutningar bakom samma switch) om du belastar nätverket fullt, utan blir ju 2 datorer som delar på 1000, är väl antagligen inga problem men kan vara värt att nämna.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Vad menar du MrMadMan?

Vad han frågar efter är om det kommer sitta en router i andra sidan switchen (för lokala adresser via DHCP).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Det finns ju dessa, du behöver två dock. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Läs här för hur de fungerar. http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Sätta en switch är dock att föredra.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Visst har jag en router och sedan en switch eftersom jag har fler enheter än routerns fyra utgångar. Men hela den här biten har jag haft uppe i en annan tråd. Här var det mer just om det fanns enkla hubbar i form av y-koppling. Men så tycks ju inte fallet vara så jag får ju dra dubbla kablar hela vägen.

Permalänk
Medlem

Går ju ha flera switchar i ett nätverk. Sedan finns det små switchar med. Jag har 2st Netgear GS switchar hemma.

Router sitter i hallen, en sladd till datorrummet med en GS108 för lite extra portar och en sladd till vardagsrummets GS105.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

JonteMC.
Jag köpte den dubbelhonan du hänvisade till. Jag får använda den under tiden jag drar kablar till mitt hemmanätverk.
Men det fungerar helt OK. Får likartade mätvärden hos Bredbandskollen vare sig jag använder kontakten tillsammans med en extra kabel eller har det kopplat direkt routern så som jag brukar.
Lösningen var ju inte billigare än att köpa en helt ny längre kabel men attans så mycket enklare.
Tack för hänvisningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

JonteMC.
Jag köpte den dubbelhonan du hänvisade till. Jag får använda den under tiden jag drar kablar till mitt hemmanätverk.
Men det fungerar helt OK. Får likartade mätvärden hos Bredbandskollen vare sig jag använder kontakten tillsammans med en extra kabel eller har det kopplat direkt routern så som jag brukar.
Lösningen var ju inte billigare än att köpa en helt ny längre kabel men attans så mycket enklare.
Tack för hänvisningen.

Varsågod:D
Har en sådan själv också(dock inte exakt den, men alltjämt en dubbelhona), och även om jag inte behöver den i min nuvarande nätverkssetup är den väldigt bra att ha vid tex. LAN eller andra situationer man vill koppla in en extra dator men inte har tillräckligt lång sladd.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

om det enda problemet är att du vill dra i samma kabel så kan du ju använda 100mbit ethernet som bara använder 2 av dom fyra paren. har gjort så några gånger och det har fungerat ypperligt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.