Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Arma 3 - Användning av cpu och gpu

Permalänk

Arma 3 - Användning av cpu och gpu

Som många har säkert märkt så kräver Arma 3 en rejäl cpu för att kunna driva spelet i en hög fps.
Men något som jag har stött på är att Arma 3 använder ung 50% av mina 4 kärnor på cpun och 20-35% av min gpu.

Något jag inte hade förväntat mig.

Hur är eran användning av Cpu / Gpu vid gaming av arma??
Skulle vara intressant att se vilka cpuer som använder Arma 3 bäst (Intel förmodligen).

Permalänk
Medlem

Kärnorna går inte över 50grader iaf på min 2600K lätt klockad.
GPUn blir desto varmare!

Edit: Inte så givande kommentar! Sitter på jobbet och kämpar för att inte ögonen skall falla igen!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

Beror väl på dålig optimering av spelet.. Det är likadant i arma 2. Jag skulle vilja veta bra inställningar för hög fps och lång renderdistance? Specs: 3770k @4.6 och GTX780

Permalänk
Medlem

Arma 3 är fortfarande såpass nytt att förbättringar sker hela tiden.
Det kommer tro mig, de arbetar ruskigt bra med de problemen som finns.

Permalänk
Medlem

Tydligen ska de ha släppt en typ 1.5gb patch nyligen? Sist jag spelade, innan patchen, så hade jag ung 40% cpu-anvädning och 30% gpu, vilket ledde till typ 25 fps på ultra.
Denna bugg är enormt välkänd av utvecklarna, finns typ 5000 trådar i deras feedbackforum om just detta, så du är inte ensam.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Jag kör absolut max på precis allt, inklusive view distance och AA...fps varierar mellan 50 och 100+.
CPU- och GPU-load kan gå ner väldigt lågt ibland. Det konstiga är att även när jag har låg fps så kan loaden vara som lägst, så det har väl med motorn att göra.
Det är bara att vänta och se...finns inga tweaks som gör nån skillnad i nuläget iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Är väl säkert skuggorna som ställer till problem, om man ställer ned de på låg kvalitet då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Är väl säkert skuggorna som ställer till problem, om man ställer ned de på låg kvalitet då?

Det enda som gör skillnad är view distance. Inget annat påverkar min fps överhuvudtaget. Får samma med allt på low som på ultra, så länge view distance är oförändrad.

PiP-inställningen (backspeglar etc) gör dock skillnad när man sitter i bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Jag kör absolut max på precis allt, inklusive view distance och AA...fps varierar mellan 50 och 100+.
CPU- och GPU-load kan gå ner väldigt lågt ibland. Det konstiga är att även när jag har låg fps så kan loaden vara som lägst, så det har väl med motorn att göra.
Det är bara att vänta och se...finns inga tweaks som gör nån skillnad i nuläget iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du max på view distance och får minst 50 fps? Hur?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Kör du max på view distance och får minst 50 fps? Hur?

Dubbla Titans som gör sitt ihop med en kraftigt överklockad cpu.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Dubbla Titans som gör sitt ihop med en kraftigt överklockad cpu.

Multiplayer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har hört att fpsen ska bli mycket bättre av att ha snabb lagring. Så testa med ssd/ramdisk och se om det stämmer

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Multiplayer?

Mutiplayer beror till enormt stor del på servern, så det är inte direkt nån bra benchmark för ens hårdvara.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]