Funderar på OSX, men finns det något Fläkt-styrningsprogram som Speedfan?

Permalänk
Medlem

Funderar på OSX, men finns det något Fläkt-styrningsprogram som Speedfan?

Annars kommer nog datorn låta för mycket för att jag ska orka tyvärr :/

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ställa fläktarna manuellt från BIOS, annars kan du ju köpa något som http://www.inet.se/produkt/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flaktk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Du kan ju alltid ställa fläktarna manuellt från BIOS, annars kan du ju köpa något som http://www.inet.se/produkt/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flaktk...

Bios går ofta inte att ställa vettigt. Vissa nya kort klarar det.
Manuell fläktkontroller är inte vettigt kräver för mycket arbete tycker jag.
Bättre o köra bra fläktkurvor i Software som man kan modulera enklare.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Bios går ofta inte att ställa vettigt. Vissa nya kort klarar det.
Manuell fläktkontroller är inte vettigt kräver för mycket arbete tycker jag.
Bättre o köra bra fläktkurvor i Software som man kan modulera enklare.

Om du säger det så, annars snackas det mycket gott om den här:

http://download.cnet.com/smcFanControl/3000-18487_4-102230.ht...

Edit: Av någon anledning kan jag inte få det installerat på min Hackintosh, jaja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Om du säger det så, annars snackas det mycket gott om den här:

http://download.cnet.com/smcFanControl/3000-18487_4-102230.ht...

Edit: Av någon anledning kan jag inte få det installerat på min Hackintosh, jaja...

Redan läst om det, fick en dålig känsla i magen av det... därför jag frågade här!

Stog bara upp till 10.7 i specen, kör du 10.8 på din?

tack för svaret btw

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Redan läst om det, fick en dålig känsla i magen av det... därför jag frågade här!

Stog bara upp till 10.7 i specen, kör du 10.8 på din?

tack för svaret btw

Jo, kör på 10.8.4, inga problem, lycka till med att hitta någon software, tror dock att en fläktkontroller skulle göra susen i ditt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Jo, kör på 10.8.4, inga problem, lycka till med att hitta någon software, tror dock att en fläktkontroller skulle göra susen i ditt fall

Jag har datorn bakom en stor vägg för att minimera ljudet från det tyvärr... ;p

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Om du säger det så, annars snackas det mycket gott om den här:

http://download.cnet.com/smcFanControl/3000-18487_4-102230.ht...

Edit: Av någon anledning kan jag inte få det installerat på min Hackintosh, jaja...

Har för mig att hackintosh installationen modifierar smc, det kanske är därför?

Annars om du kör tonymac installationen finns hwmonitor och så vidare som funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Har för mig att hackintosh installationen modifierar smc, det kanske är därför?

Annars om du kör tonymac installationen finns hwmonitor och så vidare som funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske det kanske, vet ej faktiskt hehe... Nej, jag kör på iAtkos L2 tror jag att de heter.

Permalänk
Medlem

De flesta klagomål jag hört angående fläktkylningen på mac är att apple tillåter "alldeles för hög temp" innan fläktarna startar. Om det stämmer ska jag låta vara osagt, men jag skulle inte rekommendera att man går och ställer upp tröskeln för fläktstart ännu mer.

Mina macar är tysta och fina. iMacen (2011) har börjat susa det senaste halvåret eller så och borde nog få en städning, tror jag. Då den var ny var den absolut knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med iStat Menus, ger massor med info (som en hel del andra program) som man lätt kommer åt från den "heliga" menyn längst upp på skärmen (:P) där kan man lägga in ett par steg för fläktarna, vet ej om det tillåter kurvor dock. (Jag har inte ett behov av kurvor och klarar mig bra på ett par förinställda lägen att växla mellan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Jag sitter med iStat Menus, ger massor med info (som en hel del andra program) som man lätt kommer åt från den "heliga" menyn längst upp på skärmen (:P) där kan man lägga in ett par steg för fläktarna, vet ej om det tillåter kurvor dock. (Jag har inte ett behov av kurvor och klarar mig bra på ett par förinställda lägen att växla mellan)

lust o checka bror?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

De flesta klagomål jag hört angående fläktkylningen på mac är att apple tillåter "alldeles för hög temp" innan fläktarna startar. Om det stämmer ska jag låta vara osagt, men jag skulle inte rekommendera att man går och ställer upp tröskeln för fläktstart ännu mer.

Mina macar är tysta och fina. iMacen (2011) har börjat susa det senaste halvåret eller så och borde nog få en städning, tror jag. Då den var ny var den absolut knäpptyst.

Jag kör PC. Tänkte köpa MAC OSX.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

lust o checka bror?

Efter att ha tittat runt så ser det inte ut som att det finns fläktkurvor, tyvärr. Det ser ut som man gör såhär:

Och vill man då ändra vilka presets man har:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Efter att ha tittat runt så ser det inte ut som att det finns fläktkurvor, tyvärr. Det ser ut som man gör såhär:

http://i.imgur.com/I2VZRae.png

Och vill man då ändra vilka presets man har:

http://i.imgur.com/MloIV8w.png

TACK. bara det klarar av att styra fläktarna så bör det funka, bara o köra manuellt då varje gång man gör något krävande...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U