Skrivet av Telepati:
"Windows Phone är det enda mobila OS:et som tillåter utvecklarna att utveckla i det språk de trivs med bäst vare sig det är C#, native C/C++, Java XAML eller Html5.
Det enda? Då måste jag ha missat något som utvecklare själv. C#, ja om man nu vill koda i det så går det med både på iOS och Android genom Xamarin.iOS och Xamarin.Android.
C/C++, där ska du nog se att iOS och BlackBerry har bättre stöd än Microsoft. Microsoft har fortfarande inget vidare jättebra stöd för C99 eller C++11. De försöker men de lyckas inte så bra än så länge.
Java? Hmm... Pratar du om Javascript/ECMAscript eller? För Java har Windows Phone inte stöd för. Det närmsta är väl Android med sin Dalvik-motor.
XAML? Finns bara för Windows Phone. Inget argument i fördel för WP. Då kan vi likväl ta upp Cocoa Touch för iOS, Cascades 10 för BlackBerry 10, m.fl.
HTML5. Det stödjer alla plattformar idag på ett eller annat sätt.
Det faktum är att WP har inte fler utvecklingsspråk tillgängliga än konkurrenterna. Apple iOS har ju Objective-C, C/C++, ECMAscript+HTML, Ruby, Mono, m.fl. Android har sin vanliga Dalvik-Java, C/C++-stöd genom NDK, Mono, C++ med Qt/QML, m.fl. BlackBerry 10 har C/C++, Qt/QML, Cascades 10, ECMAscript+HTML5, AdobeAir, m.fl.
Vad de alla har gemensamt, förutom Windows Phone, är att de också stödjer OpenGL ES 2. Det är en stor fördel för spelutvecklare som då får det bra mycket enklare att porta deras spel och spelmotorer mellan diverse platformar. Windows Phone är däremot alltid massor med extra arbete (om man inte är villig att betala för en tredjepartsmotor som redan gör det jobbet åt en - dock inte Unreal engine som inte stöds av WP).
Utvecklingsvärlden är inte svartvit. Det var lång tid sedan Microsoft låg före konkurrenterna när det gäller verktyg och stöd för utvecklare.