Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Nej varför det när WP väl kommer över 10% så blir det svårt för utvecklarna att inte släppa sina appar där också

Det är nog svårt redan nu. Det jag menar är att han kan inte veta vilka som är mina favoritappar hos iOS eller Android, det finns nog appar hos iOS som inte kommer dyka upp hos Android eller vice versa. Att alla "stora" appar kommer komma så småningom till WP8 det tror jag också, även att unika WP8 appar kommer dyka upp hos WP8 som iOS och Androidanvändare kommer suktar efter. Men som sagt jag kan också ha en liten egen favorit som kanske bara kommer finnas på ett system. Sen behöver ju inte den appen hindra mig från att byta system.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Your favorite apps are coming to Windows Phone 8, it's simply a matter of when . Hoppas Bryan Biniak säger det i egenskap av privatperson. Annars tycker jag det var att lova lite väl mycket.

Hur menar du att det skulle bli annorlunda om han sa det som privatperson? Kan han säga något utan att vara anställd av Nokia? Detta är ett officiellt uttalande av honom och det kan aldrig bli privat då han uttalar sig om företaget och att bolagets olika möten numera handlar om när och inte om om.

Skrivet av Anonymous FTW:

Det jag menar är att han kan inte veta vilka som är mina favoritappar hos iOS eller Android,

Det säger han ju inte heller. Han säger, och kan givetvis veta vilka som är de mest populära hos respektive OS. Det är dem han pratar om. Inte att alla ska få sina favoriter, utan att de största/populäraste hos de andra OSen också ska komma till WP.

Citat:

Att alla "stora" appar kommer komma så småningom till WP8 det tror jag också

Bra, han med, och jag också.

Citat:

Men som sagt jag kan också ha en liten egen favorit som kanske bara kommer finnas på ett system.

Den lilla appen talar han inte om. Det fattar väl vem som helst att ingen är så dum att hen utlovar att alla ska få sin favoritapp.

Permalänk
Medlem

Finns det något alternativ/app/sätt för att stänga av melodin som spelas när jag ansluter min laddare (Förutom att stänga av ljudet...)? Ett litet och smått störande alternativ då jag konstant glömmer sätta igång ljudet på telefonen och har en tendens att missa att det är någon som ringer. Jag vill nämligen egentligen ha alla andra ljud avstängda förutom min ringsignal... Misstänker redan innan jag ställt min fråga att alternativet inte existerar, men lika bra att kolla.

(Och ja, jag vill ha flera olika inställningar/nivåer på ljud för olika saker...).

Permalänk
Avstängd

Sprint har för första gången fått tillgång till en Windows Phone 8.
HTC® 8XT

http://shop.sprint.com/mysprint/shop/phone_details.jsp?prodId...

Kul att även HTC agerar så det inte bara blir Nokia.
Men det är också viktigt i ett större perspektiv. Nu har alla fyra USA operatörer till gång till Windows Phone 8.

Verizon
AT&T
T-Mobile
Sprint

Skulle tror att marknadsandelarna där lär öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Sprint har för första gången fått tillgång till en Windows Phone 8.
HTC® 8XT

http://shop.sprint.com/mysprint/shop/phone_details.jsp?prodId...

Kul att även HTC agerar så det inte bara blir Nokia.
Men det är också viktigt i ett större perspektiv. Nu har alla fyra USA operatörer till gång till Windows Phone 8.

Verizon
AT&T
T-Mobile
Sprint

Skulle tror att marknadsandelarna där lär öka.

Processorn i den är ju en qualcom 400 i 1,4ghz hur står sid den mot det som sitter i de äldre (ex lumia 920och 8x)? Bättre eller sämre? 8xt o sig verkar ju vara en budget enhet i alla fall.

Någon annan som tycker skrivrutan på mobilsidan (swec) är lite väl lång i wp8 webbläsaren? Irriterar mig varje gång jag gör inlägg på telefonen så kör oftast desktop sidan även i luren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Processorn i den är ju en qualcom 400 i 1,4ghz hur står sid den mot det som sitter i de äldre (ex lumia 920och 8x)? Bättre eller sämre? 8xt o sig verkar ju vara en budget enhet i alla fall.

Någon annan som tycker skrivrutan på mobilsidan (swec) är lite väl lång i wp8 webbläsaren? Irriterar mig varje gång jag gör inlägg på telefonen så kör oftast desktop sidan även i luren.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska väl vara Sprints budgetalternativ, för de som vill ha mer prestanda ska de även saluföra Samsung Ativ S Neo:
http://www.phonearena.com/reviews/Samsung-ATIV-S-Neo-Preview_...

Permalänk
Medlem

Lite intressanta notiser

"Windows Phone är det enda mobila OS:et som tillåter utvecklarna att utveckla i det språk de trivs med bäst vare sig det är C#, native C/C++, Java XAML eller Html5.

Inget annat OS har den öppenheten.

För övrigt växer Microsoft Store snabbare än både Android Market och Apple App Store både procentuellt och i absoluta tal.

Microsoft Store har nu över 170,000 appar och hade så sent som den 10:e Maj 2013 145,000 appar så det växer någonting oerhört just nu.. konstigt med tanke på hur svårt du verkar tycka att det är att utveckla appar till Windows Phone"

"När Microsoft Word lanserades var man 4:e största ordbehandlaren efter 1 år.

När MS SQL kom fanns tunga dominerande aktörer på marknaden - idag är det MS SQL som dominerar marknaden.

När XBOX lanserades var Nintendo och Sony så dominanta att ingen trodde att XBOX skulle bli någonting mer än en entusiastprodukt i marginalen. Idag har XBOX susat om Sony Playstation och är nu störst... och Nintendo har bara 12% av marknaden.

Microsoft har, och kommer alltid att jobba på det här sättet. Man har inte alltid gjort saker först, men ständigt utvecklat sina produkter och tagit marknadsandelar om än sakta, men säkert."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Microsoft Store har nu över 170,000 appar och hade så sent som den 10:e Maj 2013 145,000 appar så det växer någonting oerhört just nu.. konstigt med tanke på hur svårt du verkar tycka att det är att utveckla appar till Windows Phone"

Jag var på en lunchföreläsning om Windows 8. Där pushade de för att studenter skulle göra appar och visade vissa bitar av operativsystemet. De hade/har en tävling där man kunde vinna ett antal W8-surfplattor. Man skulle göra 5 appar i store två till W8 och två på WP8 + en valfri. "Vi har gjort en exempelapp som läser en rss-feed. Ta den modifiera lite och ladda upp." De ville öka intresset och få studenterna att utveckla, men med de kraven resulterar det bara i att man skräpar ner i store.

Sedan tycker jag inte helt om kommentarssystemet som är nationellt. Jag vill ju ha in mer åsikter än de få som kommer från Sverige. På en del appar fungerar det, men de som är mindre populära här blir det lite tomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Sedan tycker jag inte helt om kommentarssystemet som är nationellt. Jag vill ju ha in mer åsikter än de få som kommer från Sverige. På en del appar fungerar det, men de som är mindre populära här blir det lite tomt

Det kan jag väl delvis hålla med om, men jag tror det hade varit oöverskådligt med flera hundra/tusen kommentarer. Dessutom tror jag svenskar är mer intresserade av vad vi själva tycker, än vad araber och asiater tycker. Lite svårt för oss att absorbera om de upplever vissa problem som kanske är regionala. Exempelvis. Kanske att man kunde ta med Norden. Hursomhelst så skriver en del på engelska och några av dem kanske är icke-svenskar.

Dessutom tror jag det hade varit jävligt jobbigt om det skrevs massa kommentarer på alla möjliga språk, vi hade ju inte fattat mycket ändå.

Permalänk
Medlem

Hur går det för Microsoft egentligen, borde inte en grym AWESOME uppdatering av Windows Phone 8?
Tips som kan få många att titta en extra gång på Lumia 920/925 före Galaxy 4 /Iphone 5

Notification Center (Swipe åt höger)
Fade'ande windowslogo när missat sms/samtal har kommit

Men jag tror folk väljer annat före pga apparna?
Instagram
Bra Facebook app
Bra Youtube app.

Permalänk
Skrivet av downup:

Hur går det för Microsoft egentligen, borde inte en grym AWESOME uppdatering av Windows Phone 8?
Tips som kan få många att titta en extra gång på Lumia 920/925 före Galaxy 4 /Iphone 5

Notification Center (Swipe åt höger)
Fade'ande windowslogo när missat sms/samtal har kommit

Men jag tror folk väljer annat före pga apparna?
Instagram
Bra Facebook app
Bra Youtube app.

Det ska väl komma en stor uppdatering till vintern som fixar notifikationscenter och stöd för fullHD men det känns ju lite sent den borde komma nu.
Och kvaliten på apparna är ju ett stort problem också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Telepati:

"Windows Phone är det enda mobila OS:et som tillåter utvecklarna att utveckla i det språk de trivs med bäst vare sig det är C#, native C/C++, Java XAML eller Html5.

Det enda? Då måste jag ha missat något som utvecklare själv. C#, ja om man nu vill koda i det så går det med både på iOS och Android genom Xamarin.iOS och Xamarin.Android.

C/C++, där ska du nog se att iOS och BlackBerry har bättre stöd än Microsoft. Microsoft har fortfarande inget vidare jättebra stöd för C99 eller C++11. De försöker men de lyckas inte så bra än så länge.

Java? Hmm... Pratar du om Javascript/ECMAscript eller? För Java har Windows Phone inte stöd för. Det närmsta är väl Android med sin Dalvik-motor.

XAML? Finns bara för Windows Phone. Inget argument i fördel för WP. Då kan vi likväl ta upp Cocoa Touch för iOS, Cascades 10 för BlackBerry 10, m.fl.

HTML5. Det stödjer alla plattformar idag på ett eller annat sätt.

Det faktum är att WP har inte fler utvecklingsspråk tillgängliga än konkurrenterna. Apple iOS har ju Objective-C, C/C++, ECMAscript+HTML, Ruby, Mono, m.fl. Android har sin vanliga Dalvik-Java, C/C++-stöd genom NDK, Mono, C++ med Qt/QML, m.fl. BlackBerry 10 har C/C++, Qt/QML, Cascades 10, ECMAscript+HTML5, AdobeAir, m.fl.

Vad de alla har gemensamt, förutom Windows Phone, är att de också stödjer OpenGL ES 2. Det är en stor fördel för spelutvecklare som då får det bra mycket enklare att porta deras spel och spelmotorer mellan diverse platformar. Windows Phone är däremot alltid massor med extra arbete (om man inte är villig att betala för en tredjepartsmotor som redan gör det jobbet åt en - dock inte Unreal engine som inte stöds av WP).

Utvecklingsvärlden är inte svartvit. Det var lång tid sedan Microsoft låg före konkurrenterna när det gäller verktyg och stöd för utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Det ska väl komma en stor uppdatering till vintern som fixar notifikationscenter och stöd för fullHD men det känns ju lite sent den borde komma nu.
Och kvaliten på apparna är ju ett stort problem också.

exakt hinner tröttna innan det kommer, exakt som många gjorde på LG Optimus 3D. 4.0 Android kom aldrig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det ser ut som Instance har slutat fungera med Instagram:
http://allaboutwindowsphone.com/flow/item/18036_Instagram_blo...

Vilket visar vikten av officiella appar. Går inte lita på tredjepartsalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Det ser ut som Instance har slutat fungera med Instagram:
http://allaboutwindowsphone.com/flow/item/18036_Instagram_blo...

Vilket visar vikten av officiella appar. Går inte lita på tredjepartsalternativ.

Går inte att lita på giriga utvecklare som själva vägrar utveckla till plattformen.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

Går inte att lita på giriga utvecklare som själva vägrar utveckla till plattformen.

En trist situation. Jag spekulerar bara men det kanske är facebook (ägare av Instagram) som vill ha ett horribelt högt för en Windows Phone 8 app så inte ens Microsoft är beredda att betala det.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

En trist situation. Jag spekulerar bara men det kanske är facebook (ägare av Instagram) som vill ha ett horribelt högt för en Windows Phone 8 app så inte ens Microsoft är beredda att betala det.

Fast MS är väl delägare i Facebook å sin sida. De borde kunna ställa lite krav på Facebook.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast MS är väl delägare i Facebook å sin sida. De borde kunna ställa lite krav på Facebook.

Exakt. Indirekt så är MS delägare i Instagram då det är ägt av ett bolag som MS är delägare i. Därför är denna soppan ofattbar, MS och FB gör andra stora affärer tillsammans (köp av kodak-patenten som ett exempel) men ändå ska de vela om Instagram. Mark Z har en annan bra koppling till MS också, vilket har gjort att MS prioriterats framför Google.

Min gissning är att när det kommit lite vassare modeller så kommer Instagrams WP-version att slå de andra. Sist, men inte minst, sas. Det skulle inte vara den första appen som då finns på alla OS men som är bäst på WP. Finns flera exempel på det.

Sedan tror jag lite på ketchupeffekten., att när det väl lossnar så kommer det komma många omnämnda i en följd, lite som Brian B åsyftade.

Permalänk
Medlem

Lumia 1020 skulle nog behöva instagram. Man har den bästa kameratelefonen men kan ändå inte få ut bilden när den är tagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lumia 1020 skulle nog behöva instagram. Man har den bästa kameratelefonen men kan ändå inte få ut bilden när den är tagen.

skydrive funkar utmärkt för att "få ut bilden".
vore väl snarare att förstöra bilden att slänga upp den på instgram

men ja, WP behöver instagram för att få fler användare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Lumia 1020 skulle nog behöva instagram. Man har den bästa kameratelefonen men kan ändå inte få ut bilden när den är tagen.

Facebook fungerar lika bra att sätta ut bilder på Har aldrig förstått innebörden av instagram

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

skydrive funkar utmärkt för att "få ut bilden".
vore väl snarare att förstöra bilden att slänga upp den på instgram

men ja, WP behöver instagram för att få fler användare

Skickades från m.sweclockers.com

Frankrike och Storbritannien har ökat mycket:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/18040_Kantar_data_s...

Det är ju folkrika länder så det blir väl snart svårt att ignorera alla Windows Phone användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Facebook fungerar lika bra att sätta ut bilder på Har aldrig förstått innebörden av instagram

Jag har väll egentligen heller inte förstått varför man behöver gå via instagram när man kan lägga den direkt på facebook. Men jag använder inte någon av tjänsterna.

Skrivet av betan:

skydrive funkar utmärkt för att "få ut bilden".
vore väl snarare att förstöra bilden att slänga upp den på instgram

men ja, WP behöver instagram för att få fler användare

Skickades från m.sweclockers.com

Även om man förstör bilden så förmedlar man iaf ögonblicket på instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lumia 1020 skulle nog behöva instagram. Man har den bästa kameratelefonen men kan ändå inte få ut bilden när den är tagen.

Du kan väl få ut den via Instagraph om jag inte missat något. Men själva huvudappen behövs, inget snack.

Skrivet av betan:

men ja, WP behöver instagram för att få fler användare

Utan tvekan. Alla populära appar behövs. Mer eller mindre.

Skrivet av johnh3:

Frankrike och Storbritannien har ökat mycket:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/18040_Kantar_data_s...

Det är ju folkrika länder så det blir väl snart svårt att ignorera alla Windows Phone användare.

Paris och London är två av världen trendigaste städer. Att få mark i dessa länder, som dessutom är stora rent geografiskt, är mycket bra och mycket viktigt. Man har väl tagit sig fram även i Italien, som också är en viktig marknad då landet står för mycket mode och trend.

Skrivet av jocke92:

Jag har väll egentligen heller inte förstått varför man behöver gå via instagram när man kan lägga den direkt på facebook. Men jag använder inte någon av tjänsterna.

Inte jag heller, men bevisligen är det många andra som gör det. Dessa måste tillgodoses.

Permalänk
Medlem

Tänk om
http://www.youtube.com/watch?v=tRVC4BKWaP8

Tycker allt där är något jag saknar!

Permalänk
Skrivet av downup:

Tänk om
http://www.youtube.com/watch?v=tRVC4BKWaP8

Tycker allt där är något jag saknar!

Snyggt, men att dra från sidan för att få upp musik eller notifikationer (3.39 i videon) skulle nog jag störa mig på då jag säkert skulle råka dra ut det av misstag ofta. Även (1.40 till 2.48 i videon) ser lite överdrivet ut då jag gillar enkelheten i wp8. Dock att dra från de tre knapparna längst ner skulle jag gärna se i en uppdate.

Permalänk
Medlem

Efterlängtad uppdatering av Skype, så man slipper se alla kontakter i den appen, utan nu kan man välja. Nu kan man sortera ut Skype-kontakterna enkelt genom att bara välja dem som synliga. Jag menar, vilka andra vill man ha där?

Okej att det inte gör något om Skype-kontakterna står med bland övriga i den vanliga kontakt-appen,, men då det är i så stor majoritet så var det perfekt att sålla bort dem i Skype.

Permalänk

Jäsiken vilket uppsving på nedladdningar WP i Store. En miljard nedladdningar tog från 2010 till strax före WP8?. Miljard nummer två gjorde de på bara sex månader. Nu har ju som det står i kurvan länderna utökats, men ändå.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag hatar min Lumia 820 mer och mer för var dag.
Efter att jag fyllt ut mitt internminne och ställt in att spara nya foton på SD-kort, så har den börjat duplicera många bilder på SD-kortet. Nu idag då jag såg att ett av mina kort fanns i fem exemplar så fick jag nog och raderade 4 av dem. Det kvarvarande exemplaret fanns kvar, även efter omstart, så jag raderade resten av kopiorna också. Efter några minuter flashade bildgalleriet till, och sedan var även orginalen borta. Jag laddade tillbaka de bilder jag hade backup av, och på bara några minuter hade ett kort duplicerats till 3 exemplar. Men det viktiga här är att jag förlorade många bra bilder som jag inte ännu hade hunnit ta backup på (eller ja, vitbalansen på Lumia 820 är skräp så jag vet inte om man kan tala om bra bilder öht).

Permalänk
Skrivet av jetten:

Jag hatar min Lumia 820 mer och mer för var dag.
Efter att jag fyllt ut mitt internminne och ställt in att spara nya foton på SD-kort, så har den börjat duplicera många bilder på SD-kortet. Nu idag då jag såg att ett av mina kort fanns i fem exemplar så fick jag nog och raderade 4 av dem. Det kvarvarande exemplaret fanns kvar, även efter omstart, så jag raderade resten av kopiorna också. Efter några minuter flashade bildgalleriet till, och sedan var även orginalen borta. Jag laddade tillbaka de bilder jag hade backup av, och på bara några minuter hade ett kort duplicerats till 3 exemplar. Men det viktiga här är att jag förlorade många bra bilder som jag inte ännu hade hunnit ta backup på (eller ja, vitbalansen på Lumia 820 är skräp så jag vet inte om man kan tala om bra bilder öht).

Dags att börja spara bilderna du tar på Skydrive då kanske? Är väl ett av det mest säkra sätten att ha kvar bilder om det händer något med dom på din mobil.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11