Permalänk
Medlem

HDMI-kontakt small och började röka

Hej, lite svårt att placera denna tråd - men då detta inträffade vid inkoppling mellan TV->Dator lägger jag den här.

Skulle igår som jag gjort hundratals, säkert tusentals gånger tidigare koppla in min stationära dator till TV:n för att se film. Döm om min förvåning och följande kallsvett när det smäller till och flyger gnistor och rök om kontakten när jag sätter in den i grafikkortet. Var helt säker på att om inte hela datorn skulle dö, var grafikkortet rökt i alla fall. Som tur var verkade inget ha skadats i datorn, inte heller i TV:n, kontakten däremot rökte det om och man kan tom se på bilden jag bifogar nedan att plåten böjt ned sig lite i vänstra kanten.

Har någon vart med om något liknande tidigare? Vad kan ha hänt?

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig ngnsin koppla in grejjer när de är igång.

Permalänk
Medlem

Men det är ju orimligt att stänga av TV + Dator varje gång man drar ur/sätter i en HDMI-kabel. Aldrig behövt göra under alla år och alla tusentals i- och urdragningar. Måste ju ha hänt något speciellt här som orsakade smällen?

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Inaktiv

Låter som dåliga drivrutiner. Eller ett defekt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hmm okej, men samma port verkar fungera hur bra som helst när jag använder den annars till min vanliga datorskärm. Grafikkortet är dessutom inte speciellt gammalt (4-5 månader) och aldrig upplevt problem tidigare vid inkoppling av TV:n. Skulle vara om det är drivrutinerna då för de uppdaterade jag faktiskt senast för ett par dagar sedan till de senaste från NVIDIA.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Träffade du möjligtvis grafikkortsplåten med kabeln istället för "i" uttaget?

Hur som helst finns det väl ingen anledning att någonsin koppla ur en stationär dator ifrån TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Låter som dåliga drivrutiner. Eller ett defekt grafikkort.

Jag vet att man alltid ska uppdatera sina drivrutiner, men att det där har med mjukvara att göra köper jag inte. Strömreglering till och från portar är mer reglerade av diskreta komponenter än mjukvara.

Liknande har hänt mig. Fick. Inte lika grova skador på kontakten som TS men problemet var att jag kom åt datorchassit med kontakten. Hade lite krypströmmar så en litren kortslutning helt enkelt.

Permalänk

Har du en aktiv eller passiv kabel?

Kabeldiametern i en HDMI ligger väl på 34 AWG vilket är ca 0,02mm² så stömstyrkan i bara signalkablarna borde inte kunna orsaka ett sådant märke.

Permalänk
Medlem

Hoppar alltid en gnista mellan grafikkortet och HDMI kablen när den är "påväg in" i kontakten. Tror det är något jordfelsproblem. Dock har min tv inte jordad kontakt utan bara extra isolerad. Så vet inte riktigt va man kan göra åt det.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Men det är ju orimligt att stänga av TV + Dator varje gång man drar ur/sätter i en HDMI-kabel. Aldrig behövt göra under alla år och alla tusentals i- och urdragningar. Måste ju ha hänt något speciellt här som orsakade smällen?

"Plötsligt händer det"

Inte alls orimligt, eftersom att du har en stationär dator så kan väl kabeln sitta i alltid?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Du får sätta upp en skylt där det står "rökning förbjudet" så kanske din HDMI-kabel går ut nästa gång den är röksugen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Träffade du möjligtvis grafikkortsplåten med kabeln istället för "i" uttaget?

Hur som helst finns det väl ingen anledning att någonsin koppla ur en stationär dator ifrån TVn.

Det skulle kunna vara detta som orsakade smällen, kan vara så att jag kom åt plåten bredvid uttaget - men ja, det lär jag ska ha gjort många gånger tidigare i sådana fall också. Kan ju vara lite som citerad person under skriver "plötsligt händer det".

Skrivet av WijK:

"Plötsligt händer det"

Inte alls orimligt, eftersom att du har en stationär dator så kan väl kabeln sitta i alltid?

Inte orimligt som att ha sakerna av tänker du? Oj, tänker bara spontant på vad drygt det skulle vara vid presentationer eller liknande på en föreläsning när en hel bunt studenter kopplar i och ur kablar utan att projektorer osv stängs av först. Så jo, det är lite orimligt att det skulle behöva vara ett krav, nästan lika orimligt som att en USB-kontakt skulle kräva det, i min värld iaf.

Grafikkortet har endast 1 hdmi port, denna använder jag för min datorskärm 99% av tiden och måste således dra ur den och sätta in HDMI-kabeln mellan TV->Dator när jag vill se något på den. Därför kan jag inte alltid ha den inkopplad. Dessutom av praktiska skäl kan jag inte ha den inkopplad hela tiden heller.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hoppar alltid en gnista mellan grafikkortet och HDMI kablen när den är "påväg in" i kontakten. Tror det är något jordfelsproblem. Dock har min tv inte jordad kontakt utan bara extra isolerad. Så vet inte riktigt va man kan göra åt det.

Här kanske vi är inne på något, när jag tänker efter nu kan samma gälla för min TV - dessutom ser jag aldrig någon gnista eller liknande när jag kopplar in min vanliga datorskärm i samma HDMI-port.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Potentialskillnad, dvs båda apparaterna har inte samma jordpotential.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Inaktiv

Vad för voltage kör du på gpu och cpu? Hur mycket har du överklockat dem?
Skumma problem och fel kan uppstå när man överklockar för mycket, speciellt med dålig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Här kanske vi är inne på något, när jag tänker efter nu kan samma gälla för min TV - dessutom ser jag aldrig någon gnista eller liknande när jag kopplar in min vanliga datorskärm i samma HDMI-port.

jag känner dessutom en kittlande känsla i handen när jag närmar mig grafikkortet med sladden. Har en samsung tv osäker på exakta modellen.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Det skulle kunna vara detta som orsakade smällen, kan vara så att jag kom åt plåten bredvid uttaget - men ja, det lär jag ska ha gjort många gånger tidigare i sådana fall också. Kan ju vara lite som citerad person under skriver "plötsligt händer det".

Säkert något jordfel någonstans, jag har även gnistor när jag pluggar ur och in just HDMI, och därför undviker jag detta så mycket det går.

Ditt grafikkort har antagligen en eller flera DVI portar, och det finns det ju sådana DVI->HDMI kablar som går att använda:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Men varför kör du inte DVI till datorskärmen? Har inte skärmen sådan ingång?

Citat:

Inte orimligt som att ha sakerna av tänker du? Oj, tänker bara spontant på vad drygt det skulle vara vid presentationer eller liknande på en föreläsning när en hel bunt studenter kopplar i och ur kablar utan att projektorer osv stängs av först. Så jo, det är lite orimligt att det skulle behöva vara ett krav, nästan lika orimligt som att en USB-kontakt skulle kräva det, i min värld iaf.

Grafikkortet har endast 1 hdmi port, denna använder jag för min datorskärm 99% av tiden och måste således dra ur den och sätta in HDMI-kabeln mellan TV->Dator när jag vill se något på den. Därför kan jag inte alltid ha den inkopplad. Dessutom av praktiska skäl kan jag inte ha den inkopplad hela tiden heller.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Men det är ju orimligt att stänga av TV + Dator varje gång man drar ur/sätter i en HDMI-kabel. Aldrig behövt göra under alla år och alla tusentals i- och urdragningar. Måste ju ha hänt något speciellt här som orsakade smällen?

Det är ganska vanligt att folk smäller HDMi portarna i tvapparaterna just för att de kopplar in grejjer när de är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Du får sätta upp en skylt där det står "rökning förbjudet" så kanske din HDMI-kabel går ut nästa gång den är röksugen.

Skickades från m.sweclockers.com

Där kom den! Tänkte det samma när jag klickade in på tråden!

Edit: Jag tror för övrigt att det var hand första cigg och inte visste hur han skulle hantera den så han brände sig lite bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Du får sätta upp en skylt där det står "rökning förbjudet" så kanske din HDMI-kabel går ut nästa gång den är röksugen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte precis samma sak när jag läste titeln!

Permalänk
Medlem

Det hände eftersom din dator har ett plåtchassi och inte är jordad. Du får en potentialskillnad på sisådär 110-115 V. Använd oskärmade kablar om du kan så du isolerar apparaten, det är rätt lätt att förstöra en kontakt/ingång på det här sättet. Men bäst är såklart att se till att allt är skyddsjordat.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter...
Dator läckström på 5 mA vilket är rätt mycket. Har för mig att de flesta jordfelsbrytare klipper på 30 mA vilket borde indikera att det är i den häraden det börjar bli lite riskabelt att få det igenom sin lilla lekamen.

Info på engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Stray_voltage

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Det är ganska vanligt att folk smäller HDMi portarna i tvapparaterna just för att de kopplar in grejjer när de är igång.

Men HDMI-uttag och USB-portar är ju så kallat "Plug n play" väl? Jag kopplar alltid in HDMI-kabeln till min dator när den är på och har gjort det i evigheter, detta låter som någonting annat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man ska aldrig ngnsin koppla in grejjer när de är igång.

De flesta typer av moderna kontakter och sändar/mottagarkretsar är gjorda för att tas i och ur under drift utan problem. Menar du att du t ex stänger av telefonen innan du tar ur den ur laddaren eller datorn?

HDMI är definitivt en standard som är gjord för i- och urkoppling under drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Men HDMI-uttag och USB-portar är ju så kallat "Plug n play" väl? Jag kopplar alltid in HDMI-kabeln till min dator när den är på och har gjort det i evigheter, detta låter som någonting annat.

Om du läser mitt inlägg precis ovanför ditt så hade du kunnat sluta undra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det hände eftersom din dator har ett plåtchassi och inte är jordad. Du får en potentialskillnad på sisådär 110-115 V. Använd oskärmade kablar om du kan så du isolerar apparaten, det är rätt lätt att förstöra en kontakt/ingång på det här sättet. Men bäst är såklart att se till att allt är skyddsjordat.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter...
Dator läckström på 5 mA vilket är rätt mycket. Har för mig att de flesta jordfelsbrytare klipper på 30 mA vilket borde indikera att det är i den häraden det börjar bli lite riskabelt att få det igenom sin lilla lekamen.

Info på engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Stray_voltage

Bra att veta om man sitter på ojordade uttag hemma, ska själv på visning av ny lägenhet ikväll så jag kommer direkt kolla efter jordade uttag annars kommer jag vara extremt försiktig med min HTPC.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har sett att det slagit gnistor om en USB-kontakt när jag skulle plugga in den, på framsidan, i en av mina äldre datorer. Det hände ett par-tre gånger sedan slutade den USB-ingången att fungera ordentligt, den fattade att exempelvis ett minne var inkopplat men jag kunde inte se något på minnet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Om du läser mitt inlägg precis ovanför ditt så hade du kunnat sluta undra...

Om du hade lagt märke till att jag skrev mitt inlägg 4 minuter efter ditt så kanske du hade kunnat fantisera om att sidan jag hade öppnat kanske öppnades före 12:58 då du skrev ditt inlägg och därav såg jag det aldrig för vet du vad? Det är så det är.

Hur som helst så låter det du säger ganska logiskt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jordningsfel, alltså att datorn som är stationär är kopplad i ett uttag och tv'n i ett annat. har dessa uttag olika jordpotential kommer en spänning uppstå mellan dessa enheter. Spänningen (volt) kan vara ganska hög, även om strömstyrkan (ampere) är låg.

Just när man kopplar in kontakterna och strömmen inte hunnit jämnat ut sig kan gnistor som dessa uppstå.

Det man gör är att stänga av sakerna innan man kopplar in dem, kanske även dra ut de ur eluttage. Det skulle även gå att sätta enheterna i samma eluttag och troligen slippa detta problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

Klassiskt problem med olika jordpotentialer, men det är första jag sett som ger sotmärken.

Typiskt orsak till de stora potentialskillnaderna är kabel-TV- eller centralantenner (hål i väggen) så just kombinationen att koppla till TV:n kan sluta så här. Har man inte en jordavskiljare till antennen rekommenderas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Du får sätta upp en skylt där det står "rökning förbjudet" så kanske din HDMI-kabel går ut nästa gång den är röksugen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, det lättade på trycket.