Får man bättre ljud om man kopplar in headsetet i ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Får man bättre ljud om man kopplar in headsetet i ljudkortet?

Får man bättre ljud om man kopplar in headsetet i ljudkortet (bak) istället för fram? Och vad beror det på?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red110:

Får man bättre ljud om man kopplar in headsetet i ljudkortet (bak) istället för fram? Och vad beror det på?

Beror väl antagligen på att kablarna från moderkortet till frontpanelen inte är särskilt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Har också märkt att ljudet kan försvinna när det är inkopplade i frontpanelen, beror det på kablarna också?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red110:

Har också märkt att ljudet kan försvinna när det är inkopplade i frontpanelen, beror det på kablarna också?

Det är iaf det första jag skulle misstänka...är ju inte direkt bästa sortens sladdar. Sen kan ju själva frontpanelen vara av varierande kvalitet också.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Nja..... kablarna skall inte göra stor skillnad. Finns andra omständigheter som påverkar mer. Val av ljudkort, inbyggt eller separat? Är "front panel audio" korrekt inställt i bios? ...mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoltz:

Nja..... kablarna skall inte göra stor skillnad. Finns andra omständigheter som påverkar mer. Val av ljudkort, inbyggt eller separat? Är "front panel audio" korrekt inställt i bios? ...mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör man med det integrerade ljudkortet och det låter sämre i frontpanelen än i kontakterna direkt på moderkortet är det väl rimligt att anta att det är nåt som ställer till det på vägen mellan frontpanelskontakten på moderkortet och kontakterna i frontpanelen.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag svara nej.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

När jag trstar både fram och bak så är det lite bättre ljud bak då är det när jag försökte med högtalare, headset kan jag inte riktigt prova då dom är ganska trasiga, glapp typ

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

När jag trstar både fram och bak så är det lite bättre ljud bak då är det när jag försökte med högtalare, headset kan jag inte riktigt prova då dom är ganska trasiga, glapp typ

Hur menar du bättre? Jag skulle tippa på att det antingen är placebo eller så finns det en spänningskillnad som gör att du får en högre utnivå vid bakutgången.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Beror mycket på ljudkort/ moderkort och vilket chassi man använder, kan finnas skillnader men borde inte vara några större skillnader dock om det inte är något som är smått trassigt eller någon komponent tex. gpu som stör signalen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Hur menar du bättre? Jag skulle tippa på att det antingen är placebo eller så finns det en spänningskillnad som gör att du får en högre utnivå vid bakutgången.

Mindre brus bak än fram

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Kör man med det integrerade ljudkortet och det låter sämre i frontpanelen än i kontakterna direkt på moderkortet är det väl rimligt att anta att det är nåt som ställer till det på vägen mellan frontpanelskontakten på moderkortet och kontakterna i frontpanelen.

I 9 fall av 10 ligger felet på användare, inte komponenten. Nu utgår jag ifrån att TS har ett "onboard ljudkort". Om man skulle fälja den röda tråden så börjar man men chassit. Många av dagen chassi har dubbla uppsättningar av kablar, "ac97" och "hd audio" - är det rätt kabel använt? Om vi fortsätter till moderkortet... I bios finns det åter igen inställningar för "front panel audio" - är det rätt inställt? Slutligen kommer vi till ljudkortet i sig. I stort sett alla ljudkort har separata inställningar för "front panel audio". - är det rätt?

Men eftersom TS inte har skrivit ner vad för komponenter vi pratar om är det omöljigt att komma fram till vad som är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

För mig är det bättre ljud i frontpanelen än i bakpanelen. (Mer cleant ljud.)

Visa signatur

#illerex-Pictures @ Youtube