Fördelar med Mac vs PC (Fanboys undanbedes)

Permalänk
Entusiast

PC:
Total frihet (Än så länge). Varianter av hårdvara finns det drösvis av. Billig, dyrt, smidigt, stort, specialanpassat, designat, tråkigt, nämnde jag billigt?
Bygga eget eller köp färdigt.
Det är därför jag kör med "PC", Jag bygger min egen dator (Och åt andra). Man får exakt de komponenter man vet är bra och är av bra kvalitet till ett riktigt vettigt pris. Att skruva ihop, modifiera och dona är även det en del av nöjet. Man får verkligen datorn EXAKT så som man vill ha den.

Mac:
Den enkla raka vägen i gräddfilen. Det fungerar direkt. och "fungerar" är centrum i Apples affärsidé.
Mac OS har verkligen tagit hela konceptet med "Plug'n'Play" till en nivå som borde vara industri-standard. Är hårdvaran Apple-certifierad, kommer den garanterat att fungera så fort man stoppat i kontakten. Ingen konfiguration (Eller minimalt), bara knöka in och kör.
Där man i andra system måste knöla runt med installation av drivrutiner, sökvägar, setup.exe och så vidare, är det en fröjd att sitta med Mac OS. Plug in *ping* kör.
Windows har visserligen kommit långt med plug'n'play, men är fortfarande inte ens i närheten av Mac OS i den bemärkelsen.

Men eftersom jag är den där typen som gillar att specialanpassa allt jag har framför mig, är Mac OS inget för mig i längden. I alla fall inte privat.
Jag brukar vilja specialanpassa min hårdvara så att jag får ut mest prestanda för pengarna, alternativt komma riktigt billigt undan utan att missa för mycket.
Windows är heller inget för mig. Jag kör Linux. En "moddares/anpassares" stora våta dröm. Visst kan jag köra Linux på Apples hårdvara, men det besegrar liksom hela idén att man betalar en större summa pengar för att använda Mac OS. Som att köpa en färdig superbil och kasta ut motorn för att sedan installera en egen motor. Bortkastade pengar.
Där passar PC-hårvaran bättre. Jag skaffar det jag vill ha till ett vettigt pris. Sedan knökar jag in ett anpassningsbart operativsystem som är långt över Windows och Mac OS när det kommer till konfigurationsbarhet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

En annan fördel jag glömde tillägga förut var att med alla Macbooks får du som standard med Magsafe
eller vad det nu heter, skitbra då det är magnet så om du råkar gå på sladden välter du inte datorn.

Det är faktiskt det enda jag gillar med macen tillsammans med batteritiden. Använder windows hemma och hade en mac i skolan innan jag tog studenten.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

PC:
Total frihet (Än så länge). Varianter av hårdvara finns det drösvis av. Billig, dyrt, smidigt, stort, specialanpassat, designat, tråkigt, nämnde jag billigt?
Bygga eget eller köp färdigt.
Det är därför jag kör med "PC", Jag bygger min egen dator (Och åt andra). Man får exakt de komponenter man vet är bra och är av bra kvalitet till ett riktigt vettigt pris. Att skruva ihop, modifiera och dona är även det en del av nöjet. Man får verkligen datorn EXAKT så som man vill ha den.

Fast det angående att bygga osv gäller bara stationärt, denna tråd handlar om bärbara och då är det en annan sak

Skrivet av FoamBox:

Det är faktiskt det enda jag gillar med macen tillsammans med batteritiden. Använder windows hemma och hade en mac i skolan innan jag tog studenten.

Det, batteritiden och väldigt gött tb samt pekplatta. Gillar OS X mycket även om jag inte använt det
så mycket egentligen, än så länge tycker jag det verkar smidigare än Windows i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag hade en rMBP under 2 veckor i juni i år. (lämnade tillbaka den och väntar på nya rMBP nu istället)
Jag har hållit på med PC sen vår första 166mhz dator vi hade när jag var liten.
Och det har varit Windows rakt igenom.
Men jag har slutat med dator spelandet och tänkte att jag skulle ge OSX en chans iallfall.
Och jag måste säga att det var ganska jobbigt i början. Allt är samma men ändå annorlunda eller vad man ska säga.
Det gick dock väldigt fort att lära sig ändå.
Jag har Windows 8 på min HTPC och jag tycker den har varit jobbigare att lära om sig med, än att flytta över till OSX.
Det som var jobbigast var det nya tänket med installerade program, att lära sig finder och små saker som att stänga av program, kort kommandon och vart man hittar saker.
Men när man väl lärt sig det så är OSX väldigt skönt att jobba med.
Det går väldigt smidigt helt enkelt.
Och mycket av det beror på styrplattan faktiskt.
Den stora Achilles hälen på PC laptops över lag är styrplattan.
Den är jobbig att jobba med längre stunder.
Multitouch fungerar ofta halv dåligt.
Den är efter, och inte så exakt.
Osv osv.

Och det problemet har man inte på en Mac helt enkelt.
Och det låter som en liten grej kanske men bara det flytet och att styrplattan inte är jobbig att ha och göra med, gör väldigt mycket för upplevelsen.
Sen är multitouchen på Mac helt underbar.
Alla multitouch gester gör att allt går "smidigt".

Fördelarna i OSX i sig är väl att det är mer användarvänligt. Alla inställningar osv är lätta att hitta och att göra.
Det är raka motsatsen till Windows 8 skulle man kunna säga. Där inställningar osv ligger utspritt överallt.
Det är skönt med app centret som uppdaterar alla dina program på samma ställe.
Istället för att varenda litet program ska ha en autostart funktion som ligger i bakgrunden för att leta efter uppdateringar som det gör i Windows.
I Windows blir operativet rätt lätt "bloated". Och det problemet finns inte på samma sätt i OSX.

Detta är dom sakerna jag la märke till när jag använde Macen, under dom 2 veckorna jag hade datorn.
Och även om det är en inlärnings kurva, och i början förstår man inte riktigt varför saker är gjorda på ett viss sätt.
Så efter ett tag när man lärt sig och fattat. Så är "användarupplevelsen" (som det snackas så mycket om), väldigt mycket bättre än det är på motsvarande PC laptop.

Ang priset på Mac så håller jag inte med riktigt om att dom är så mycket dyrare, än andra motsvarande laptops.
Om man tittar på dom laptops som har samma egenskaper och bygg kvalitet från Asus och Samsung tex, så ligger dom i samma prisklass.

Och man kan inte jämföra med tex en gaming laptop, som har enormt mycket mer prestanda. Men faller bakom på alla andra områden.
Om man ska ha en dator som är lika lätt, "snygg", samma batteri tid, tunn, prestanda och bygg kvalitet som Mac laptopsen har. Så kostar motsvarande PC det samma, eller väldigt nära samma pris.

Och jag vet inte hur det är för dig, men det är inte bara operativet och prestandan som spelar roll.
Utan känslan i tangentbord, styrplattan, kvalitets intrycket och designen, gör en hel del för helhets intrycket av en laptop det med.

Och sist men inte minst. Skulle du bli missnöjd och inte palla med OSX så kan du installera Windows på datorn ändå.
Men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli så.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Fast det angående att bygga osv gäller bara stationärt, denna tråd handlar om bärbara och då är det en annan sak

Jo. Det är sant.
Men det är fortfarande delvist sant även på den bärbara fronten.
Mångfalt fler tillbehör som passar en PC. Även bärbara. Det finns massor av PC-kompatibla tillbehör, som inte har några Mac OS drivare alls, varken från tillverkaren eller Apple.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

jag har inte stött på några problem med USB stickor eller externa diskar, filformatet eller prylarna i sig som bråkar?
då har jag ändå provat med mina USB enheter och även min systers usb minne samt andra vänners usb minnen och ÄN har jag inte hittat någon som bråkat. *peppar peppar*

haft mer bekymmer med usb stickor på windows plattform att de inte vill gå i sin fulla hastighet ibland och går i snigelfart, ut med minne och in igen så har de gått snabbare igen.

å andra sidan, använder bara windows för de få spel när man väl spelar.

När de kommer till usb funkar det som oftast att läsa från stickan utan problem, dock för att skriva till den behöver jag ofta formatera om den. Självklart funkar det till slut.. men det är sånna småsaker som funkar så bra till pc.

Precis som många argumenterar för iphone av anledningen att det "just works" så tycker jag det är motsatsen när de kommer till dator, allt funkar som standard till en PC men vill du att de ska funka till en Mac så krävs lite meck.
Undantag här är ju självklart alla olika apple produkter som fungerar tillsammans väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Mac är dyrare för samma hårdvara. OSX tycker vissa är trevligare än Windows.

Men en sak jag alltid stör mig lite på är PC-fanboys som gnäller på att på Mac betalar man "bara en massa för design". Ja? So what? Du betalar ju för design på hur många andra grejer som helst som du köper. Design har ett värde. De flesta datoranvändare är folk som inte håller på så sjukt mycket mer med datorn än att surfa, glo på film, använda internettjänster på olika sätt, spela musik till sin stereo, hantera textdokument och dylikt. Dessa personer klarar sig egentligen med en billigare PC. Men många vill ha Mac pga den speciella designen (och Mac ÄR snygga!). Varför ska det vara fel att köpa en snyggt designad dator och betala extra just för detta? PC-entusiaster betalar extra för att fläktarna ska lysa rött och för att ha maxi-towers med glasskiva på sidan så man kan se de snygga komponenterna. Det är inte heller fel!

Har en kompis som köper allt Mac. Macbook pro, iMac, iPhone, Apple TV, iPad och så vidare. Det är ju självklart att han gillar (och betalar för) designen, samt att allt funkar tillsammans utan att han behöver anpassa någonting. Men så är det faktiskt snyggt också. Klart han kunde få bättre prestanda om han (som mig) byggde en stationär och köpte en prisvärd PC-laptop och en prisvärd skärm i ett annat märke. Men då får han inte helhetsdesignen i hemmet som han gillar, och vad ska han med den ytterligare prestandan till när han ändå bara använder sina saker på sättet jag nämnde ovan (dvs spelar inte ens spel)?

Permalänk

MAC vs. PC

Inte så bevandrad i ämnet och har funderat på MAC laptop ett tag.

Men det känns som man ska köra allt från Apple när man väl börjar med deras grejor. Iphone, Ipod, Apple TV osv...

Så för min den skulle det bli en PC i nuläget. Dessutom så gillar jag inte Itunes, det vill jag slippa så mycket jag kan.

Permalänk
Skrivet av Olle_Lofgren:

Inte så bevandrad i ämnet och har funderat på MAC laptop ett tag.

Men det känns som man ska köra allt från Apple när man väl börjar med deras grejor. Iphone, Ipod, Apple TV osv...

Så för min den skulle det bli en PC i nuläget. Dessutom så gillar jag inte Itunes, det vill jag slippa så mycket jag kan.

varför skulle man gå all-in på apple? bara för man gillar en produkt i utbudet behöver man inte köpa allt annat?
iTunes använder jag väldigt sällan, kanske 1gång i månaden när jag ska köpa någon låt men annars står VLC för det mesta.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

När de kommer till usb funkar det som oftast att läsa från stickan utan problem, dock för att skriva till den behöver jag ofta formatera om den. Självklart funkar det till slut.. men det är sånna småsaker som funkar så bra till pc.

Det är sådana småsaker man tjänar genom att ha 95% (Ungefär?) av marknaden. Hårddiskar säljs formaterade i NTFS för att "alla" använder Windows.
Så visst, det kan vara smidigt att vara en del av majoriteten.

Skrivet av Olle_Lofgren:

Dessutom så gillar jag inte Itunes, det vill jag slippa så mycket jag kan.

Får man fråga varför du skall använda iTunes om du inte vill det?
För jag gissar att du inte använder iTunes nu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det känns överdrivet dyrt att köpa en Macbook, om det ända du ska göra är att se film och spela poker.

Jag personligen gillar inte Mac lika mycket som pc. Jag gillar inte hur filhanteringen är uppbyggd och känner mig begränsad så fort jag ska göra något.
Det som är absolut bäst med Mac är touchpaden enligt mig, den är överlägsen mot PC Laptops. Fast det kanske finns PC Laptops med likadan, det vet jag inte.

Till protokollet ska tillföras att jag inte använt Mac jättemycket. Min flickvän har en, och ibland behöver jag göra nåt på den.

För mig vinner PC på grund av mjukvarustöd.

Summa kardemumma: Min åsikt är att lite kaka för pengarna med en mac om allt du ska göra är att se film och spela poker. Det kanske snarare är en läsplatta du är ute efter?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

...

Att säga att Mac är en ripoff som kostar 3x mer för samma prestanda är ren skitsnack.
Tror det finns mycket fler PC fanboys som inte kan något eller ens kollar upp saker och ting.
Många anser ju att prestandan är det enda viktiga i en dator oavsett, och dom ska man ju aldrig lyssna på.

Många glömmer att det är mer än hårdvaran som räknas in i priset.
När man betalar för en Mac, så betalar man en del för logon. (Det är ändå en märkesprodukt av den dyrare varianten.)
Men man betalar också en del för den utmärkta mjukvaran. Däribland operativsystemet.
Mac OS har en mycket högre kvalitet som operativsystem än andra operativsystem på marknaden.
Jag vågar till och med säga att Mac OS är kvalitet, och Windows är kvantitet.

En kan ju fråga sig varför jag inte kör helhjärtat på Mac.
Två anledningar:
1: PC ger mig mer frihet. Jag köper helst en dator utan operativsystem, och sköter operativet på egen hand. Men det är för att jag gillar att anpassa min arbetsmiljö lång bortom vad Mac OS och Windows kan ge mig. Sedan är det här med fri mjukvara som tilltalar mig mest.
2: Jag har inte råd att skaffa en Mac. Dessutom är jag ingen märkesmänniska. Jag kör noname / nobrand.
Dessutom slår det hårdare att jag anpassar och modifierar min dator bortom gränserna, än att jag kör med en dyr märkesprodukt.

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av brillorm:

De flesta som har en Mac har troligtvis en iPhone också.

Min stilla undran är hur det går att koppla in en android-lur med USB till Macen.

Är det bara att tuta å köra med någon form av utforskare där man kan hantera sina filer(musik/fotografier m m.) eller är systemen ovilliga att prata med varandra?

Inga problem alls. Är bara att tuta och köra

Permalänk

Blir eventuellt en Mac.

Jag kollade lite på prisjakt, men det finns över 20st laptops som är mac, både pro och air.

Vilken laptop utan retina display är den bästa på pappret?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skinnsoffa:

Blir eventuellt en Mac.

Jag kollade lite på prisjakt, men det finns över 20st laptops som är mac, både pro och air.

Vilken laptop utan retina display är den bästa på pappret?

Det är efter ina behov. Precis som med PC, så får du titta på vad du behöver, och inte behöver.
Behöver du BluRay-läsare? till och med bluray brännare? eller räcker det med DVD läsare/brännare?
Processorprestanda? Har du behov av de snabbaste processorerna eller räcker det med de lite långsammare? Nackdelen med de snabbaste är kortare batteritid. Det ena ger det andra.
Hårddiskutrymme? Hur mycket är du i behov av, och hur mycket tror du att du kommer att nyttja inom snar framtid?, kan en extern hårddisk i pocket-format vara ett alternativ? Vill du satsa på en SSD, eller räcker det med en mekanisk?
Storlek på skärmen? Ju större skärm, desto större blir datorn. Naturligtvis.

Fråga: Varför inte Retina-upplösning? Är det priset på dessa som avskräcker eller är det något annat?

Visa signatur

-

Permalänk

Oj.. Nu har jag läst igenom alla inlägg i denna tråden! Jag har så mycket jag vill dela med mig om men jag vet inte var jag skall börja?

Det finns fördelar och nackdelar med allt här i världen, så även med PC och Mac. Jag använder båda två frekvent varje dag och har gjort så i 10 år.
Vad är då mina erfarenheter? För att inte gå in på detaljnivå kan jag väl sammanfatta det så här:

Mac:
En totalupplevelse i form, design, funktionalitet och användarvänlighet. Är man ny på datorer så är detta det självklara valet! Allt är så enkelt - från att installera program till att radera saker på datorn. Allt fungerar till 99,9%. Och att oroa sig för virus och annat krafs - ja den tiden kan man lägga på annat! Utseendet verkar ju uppenbarligen tilltala en hel del oxå, då man numera ser fler Mac's på stan än PC-datorer.
MEN! Även solen har sina fläckar... Den dagen man får problem, ja då får man PROBLEM! Där man med en PC oftast kan fixa och trixa till det själv kan man med en Mac snabbt konstatera att här blir det till att söka hjälp (och det kan bli en dyr historia) En Mac e helt enkelt inte lika lätt å "mecka" med om man får problem (gäller självklart inte de allra kunnigaste) Sedan har vi ju den biten med att Applegrejer gillar Applegrejer... men det e en alldeles för lång historia för att dra här.
Vad det beträffar priset... ja, allt är ju subjektivt. Billigt? Dyrt? Det får man avgöra själv.

PC
En frihetskänsla med valmöjligheter. Här kan man välja högt och lågt! Allt från pris, form, märke, hårdvara och mjukvara. Helt klart det rätta valet om man vill bestämma själv över sin tillvaro. Ett större och "billigare" urval av mjukvara kan vara ack så viktigt för att användarupplevelsen skall kännas behaglig. Vad det beträffar hårdvaran så kan man, i många fall, välja å vraka fritt för att bygga precis det man själv vill! När det kommer till att lira spel så är PC det självklara valet! Kan inte nog betona detta!
MEN! En PC e alltid en PC. Virus, trojaner, maleware å annan skit är vardagsmat (för många, inte alla) för dess användare - vilket kan leda till en viss oro och ett konstant uppdaterande av virusprogram och ett febrilt letande efter skiten. Blåskärmar är ju inte heller det allt för ovanligt tyvärr. Sedan kan ju detta som upplevs som en frihet för vissa, upplevas som en djungel för andra - Vilken processor? Hur mycket RAM? Vilket grafikkort? Ja ni fattar...

När mina vänner (och föräldrar för den delen ) frågar mig denna frågan, så brukar jag göra en jämförelse med att åka utomlands. Där Mac är en charterresa till Mallorca med utflycktspaket, medan PC är som att backpacka i Sydamerika. Macanvändaren får allt serverat för sig - enkelt, funktionellt och snyggt inpackat. PCanvändaren får boka flygstol själv och nästla ut resan som man själv behagar.

Nu till det viktigaste! Jag möts allt för ofta av så kallade "fanboys", och det finns precis lika många på vardera sida! Varje gång skall det diskuteras om vad som är bäst med just deras val... *suck!
Kan vi inte bara komma överens om, en gång för alla, att det är rädsla för det okända (det vi inte riktigt kan) som gör att vi blir sådana här? Kan man inte bara svälja sin stolthet och säga "Jag kör Mac/Pc och är nöjd med det - Kan inte så mycket om det andra så jag väljer att inte kommentera, då jag inte har tillräcklig kunskap inom området.

Så.. Skall man köra PC eller Mac? Ja du... Ska du lira spel så e det PC som gäller... Annars e det bara upp till var å en å bestämma vad man vill!

MVH: En sakkunnig användare av både PC & Mac - IOS & Android - Windows & OSX

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det är efter ina behov. Precis som med PC, så får du titta på vad du behöver, och inte behöver.
Behöver du BluRay-läsare? till och med bluray brännare? eller räcker det med DVD läsare/brännare?
Processorprestanda? Har du behov av de snabbaste processorerna eller räcker det med de lite långsammare? Nackdelen med de snabbaste är kortare batteritid. Det ena ger det andra.
Hårddiskutrymme? Hur mycket är du i behov av, och hur mycket tror du att du kommer att nyttja inom snar framtid?, kan en extern hårddisk i pocket-format vara ett alternativ? Vill du satsa på en SSD, eller räcker det med en mekanisk?
Storlek på skärmen? Ju större skärm, desto större blir datorn. Naturligtvis.

Fråga: Varför inte Retina-upplösning? Är det priset på dessa som avskräcker eller är det något annat?

Sista frågan: Givetvis priset.

Behöver inte en stor storlek på hårddisken, men det ska helst vara ssd, sen vill jag ha en bra processor, och helst 8gb ram, alternativt att jag kan uppgardera själv.

Det viktigaste är egentligen att jag får en bra processor.

13 eller 15 tum har jag inte satt mig in i än. Känns som att 13 räcker, men skiljer det inte mer än 1 tusenlapp så är det strunt samma, men det lär skilja 2-3000 kronor.

Sen att det fanns bluray spelare visste jag inte ens om. Det hade väl varit roligt, men om det skiljer tusenlappar så är det inte min grej.

Edit: Denna känns riktigt prisvärd, då är det ändå retina:

http://www.siba.se/product/11648027/apple-mb-pro-md212s-a?ref...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skinnsoffa:

Sista frågan: Givetvis priset.

Behöver inte en stor storlek på hårddisken, men det ska helst vara ssd, sen vill jag ha en bra processor, och helst 8gb ram, alternativt att jag kan uppgardera själv.

Det viktigaste är egentligen att jag får en bra processor.

13 eller 15 tum har jag inte satt mig in i än. Känns som att 13 räcker, men skiljer det inte mer än 1 tusenlapp så är det strunt samma, men det lär skilja 2-3000 kronor.

Sen att det fanns bluray spelare visste jag inte ens om. Det hade väl varit roligt, men om det skiljer tusenlappar så är det inte min grej.

Edit: Denna känns riktigt prisvärd, då är det ändå retina:

http://www.siba.se/product/11648027/apple-mb-pro-md212s-a?ref...

Mina personliga åsikter:

• Optisk enhet: Skippa den helt. Optiskt media är så hopplöst långt efter. Idag använder man SD-kort, USB-minnen och externa hårddiskar. Det är billigare, säkrare och tåligare. Där är Air-modellerna bättre, då dessa kommer utan optisk enhet.
    Det är det stora som skilljer Air från Pro: Air har ingen optisk enhet. Mitt val: Air -serien. Det gör också datorn lättare och plattare. Bonus!

• RAM-minne: Kan man aldrig ha för mycket av. Även om man idag inte nyttjar allt idag, kommer kraven i framtiden att ändra på det. 8 GiB. 16 GiB om möjligheten finns och inte kostar på tok för mycket.

• Skärm: Jag undviker de allra största. Det blir onödigt stora. Behöver jag rejäl skärmstorlek, kör jag hellre på en rejält tilltagen extern skärm på arbetsplatsen/hemmet och dockar datorn. Mitt val: Så portabelt det bara går. Man köper en bärbar för att den skall vara just bärbar... fast 11.6 tummaren är nog lite väl liten. Dessutom lite väl låg upplösning på den. Jag går på 13 tummaren istället.
    13 tummaren: 1440x900 Lite väl låg upplösning även där för min smak, fast det är gränsfall till godkänt, så det accepterar jag.

• Hårddisk: Jag själv lagrar mina stora filer i regel på externa hårddiskar och min filserver/NAS som jag dessutom kommer åt från Internet. Jag satsar hellre på en snabb SSD än en rymlig mekanisk. Jag är i mer behov av en rapp dator än en rymlig sådan.
    128 GiB räcker gott för operativ, program, dokument och några spel... och fortfarande utrymme kvar. Vill man tumma ner priset så fungerar 64 GiB utmärkt det också.

• Processor: I en bärbar behöver jag ingen über-prestanda. Det är det jag har min stationära till. Jag satsar hellre på batteritid. Processorkraft är inget som man är i lika stort behov av idag, som för 10-15 år sedan. en 1.6 GHz processor är mer än tillräcklig för de flesta uppgifterna. Hellre fler kärnor i så fall. Det som slöar ner en dator idag är inte processorn, utan hårddisken. Därför valde jag SS-enheten ovan. Det är där man märker en största prestandavinsten. Jag kan gott vänta på att photoshop tar några tiotal sekunder extra på de filter och effekter jag använder. Så #¤% bråttom har jag inte att enstaka sekunder räknas.

Mitt personliga val och rekommendation blir då:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1983678
Processor: 1.3 GHz Intel Core i5
Minne: 8 GiB RAM
Optisk enhet: Saknas. Ger en plattare dator.
Skärm: 13" känns lagom när man är på resande fot utan att bli för litet.
Hårddisk: 128 GiB SSD. Snabb och tillräckligt rymlig för de flesta behoven. Kompletteras med en extern och rymlig pocket-disk för de stora filerna.

Fast ditt val är rätt trevligt också. Mest för Retina-skärmen med den upplösningen. Rymmer mycket på skärmen utan att datorn behöver bli onaturligt stor.
Fråga: Vad är du i mest behov av? Skärmutrymme eller portabilitet?
Portabilitet: Kolla mitt personliga val ovan:
Skärmutrymme: Ditt val är helt okej. Kör på det.

Visa signatur

-

Permalänk

Gör en lista för dig själv där du skriver upp alla krav/önskemål du kan komma på, poängsätt gärna...
Komplettera sedan listan med saker som går fetbort.

Nu har du en kravspec som du sen följer, dvs stirra dig inte blind på märken/modeller/etc.
Borde vara relativt få produkter som matchar, är det massor gå då igenom kravspecen och se om du kan vara lite petigare eller missat något...

Vill du tänja lite på kravspecen för att ett visst märke/modell/etc inte ska sållas bort så kan du skrota kravspec och inse att du är en fanboy och följa ditt hjärta då du ändå kommer uppleva det valet som mycket bättre än alla andra.

Det är väldigt lätt att göra kravspecar som inte går att uppfylla alternativt matchar nästan alla produkter på marknaden...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Mina personliga åsikter:

• Optisk enhet: Skippa den helt. Optiskt media är så hopplöst långt efter. Idag använder man SD-kort, USB-minnen och externa hårddiskar. Det är billigare, säkrare och tåligare. Där är Air-modellerna bättre, då dessa kommer utan optisk enhet.
    Det är det stora som skilljer Air från Pro: Air har ingen optisk enhet. Mitt val: Air -serien. Det gör också datorn lättare och plattare. Bonus!

• RAM-minne: Kan man aldrig ha för mycket av. Även om man idag inte nyttjar allt idag, kommer kraven i framtiden att ändra på det. 8 GiB. 16 GiB om möjligheten finns och inte kostar på tok för mycket.

• Skärm: Jag undviker de allra största. Det blir onödigt stora. Behöver jag rejäl skärmstorlek, kör jag hellre på en rejält tilltagen extern skärm på arbetsplatsen/hemmet och dockar datorn. Mitt val: Så portabelt det bara går. Man köper en bärbar för att den skall vara just bärbar... fast 11.6 tummaren är nog lite väl liten. Dessutom lite väl låg upplösning på den. Jag går på 13 tummaren istället.
    13 tummaren: 1440x900 Lite väl låg upplösning även där för min smak, fast det är gränsfall till godkänt, så det accepterar jag.

• Hårddisk: Jag själv lagrar mina stora filer i regel på externa hårddiskar och min filserver/NAS som jag dessutom kommer åt från Internet. Jag satsar hellre på en snabb SSD än en rymlig mekanisk. Jag är i mer behov av en rapp dator än en rymlig sådan.
    128 GiB räcker gott för operativ, program, dokument och några spel... och fortfarande utrymme kvar. Vill man tumma ner priset så fungerar 64 GiB utmärkt det också.

• Processor: I en bärbar behöver jag ingen über-prestanda. Det är det jag har min stationära till. Jag satsar hellre på batteritid. Processorkraft är inget som man är i lika stort behov av idag, som för 10-15 år sedan. en 1.6 GHz processor är mer än tillräcklig för de flesta uppgifterna. Hellre fler kärnor i så fall. Det som slöar ner en dator idag är inte processorn, utan hårddisken. Därför valde jag SS-enheten ovan. Det är där man märker en största prestandavinsten. Jag kan gott vänta på att photoshop tar några tiotal sekunder extra på de filter och effekter jag använder. Så #¤% bråttom har jag inte att enstaka sekunder räknas.

Mitt personliga val och rekommendation blir då:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1983678
Processor: 1.3 GHz Intel Core i5
Minne: 8 GiB RAM
Optisk enhet: Saknas. Ger en plattare dator.
Skärm: 13" känns lagom när man är på resande fot utan att bli för litet.
Hårddisk: 128 GiB SSD. Snabb och tillräckligt rymlig för de flesta behoven. Kompletteras med en extern och rymlig pocket-disk för de stora filerna.

Fast ditt val är rätt trevligt också. Mest för Retina-skärmen med den upplösningen. Rymmer mycket på skärmen utan att datorn behöver bli onaturligt stor.
Fråga: Vad är du i mest behov av? Skärmutrymme eller portabilitet?
Portabilitet: Kolla mitt personliga val ovan:
Skärmutrymme: Ditt val är helt okej. Kör på det.

Tyvärr inte sugen på en Air dessvärre.

Den jag länkade till verkar ha samma processor som den billigaste pro:n vilket oroar mig lite, nästan alla andra pro:s har bättre processorer.

Optisk enhet eller ej struntar jag i.

Ram ska vara 8gb.

13" räcker.

Känns som att den jag länkade till känns som ett bra val, men är lite osäker angående processorn som sagt.

Edit: Är det någon ny Mac på gång förresten, så man lika väl kan vänta tills den kommer?

Alternativt, kommer dessa att gå ner markant i pris någon gång inom en snar framtid eventuellt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skinnsoffa:

Den jag länkade till verkar ha samma processor som den billigaste pro:n vilket oroar mig lite, nästan alla andra pro:s har bättre processorer.

Ram ska vara 8gb.

13" räcker.

Känns som att den jag länkade till känns som ett bra val, men är lite osäker angående processorn som sagt.

Edit: Är det någon ny Mac på gång förresten, så man lika väl kan vänta tills den kommer?

Alternativt, kommer dessa att gå ner markant i pris någon gång inom en snar framtid eventuellt?

Processorprestanda är inget man måste ha idag. Till och med så att man bör undvika de snabbaste modellerna om man inte har mycket specifika behov av de snabbare modellerna.
Gott om RAM-minne och en SSD i ett system ger långt mycket mer prestandavinst än vad en snabb processor ger.
Jag själv sitter än idag med en urgammal Compaq EVO n400 med en Pentium M 700 MHz processor, och den kör Senaste Gentoo Linux med KDE miljö utan några som helst problem. Tyvärr är det hårddisken som slöar ner den datorn. Inte processorn.

Fråga dig själv: Vad är det du utför på datorn som behöver processorprestanda? och hur ofta behöver du det?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

1. En ny Macbook Pro Retina kommer runt september (enligt ryktena). Mac Pro'n kommer i slutet av året, sen så är det väl iPhone 5S(6). Sen så har jag hört att iPad Mini med Retina skärm ska komma ut i slutet på året, men jag vet inte om det är sant eller inte.
2. Apple produkter går inte ner i pris för att en ny modell kommer ut.

Jag kan starkt rekommendera en Macbook Air. Så lätt, tyst och osar kvalitet som vanligt.
Om du vill kunna uppgradera din Mac i framtiden så rekommenderar jag en vanliga Macbook Pro. Då kan du byta ut ram minnena, samt fixa en optibay, så att du kan ha 2st SSD:er och lite sånt.
Jag har inte testat Retina Macbook Pro'n, men min bror säger att skärmen är väldigt behaglig att titta på (om det nu hjälper, haha).

Hoppas det hjälper

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Ram ska vara 8gb.

13" räcker.

Kollar man på den billigaste 13" som ligger på ca 9.500:- idag så kommer de ej att bli mycket billigare. (har hänt vid enstaka tillfällen att de varit nere på 8-9000:- i samband med släpp av nyare modeller).

Att tänka på vid prisskillnaden mot retina-mac är att retinan innehåller redan 8gb ram jämfört med den vanliga 13"arens 4gb samt en 128gb ssd. Köper du en vanlig 13" så får du vara beredd på att byta dessa delar själv. Dock blir det billigare samt att du har original-ramen i reserv. Och gällande ssd så kan en större än 128gb vara att rekommendera och den ursprungliga disken blir fin att sätta i ett externt kabinett för bla. timemachine (säkerhetskopiering).

Permalänk
Medlem

Macbook Pro kommer uppgraderas till Haswell i höst, så vänta lite med köpet.

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Permalänk
Avstängd

Bygg dig en bra Hackintosh av kompatibla PC-komponenter så slipper du välja. Se länken nedan för info om hur det går till.

http://www.tonymacx86.com/

Permalänk
Medlem

Jag har en MacBook Air från skolan med både OSX och Windows 7 på. Jag upplever att allt är mycket "mjukare" i OSX, exempelvis om du surfar så känns skrollfunktionen mycket jämnare och helt utan hack/ryck tillskillnad från hur det är i Windows 7 på samma dator(kanske bara är dåliga drivisar men iaf)

Windows 7 däremot känns mycket lättare att navigera mappar, hitta kompatibla program/spel. Sen misstänker jag att mkt av detta är på grund av att jag är mer van med Windows.

Linux å andra sidan (lekt runt lite med Ubuntu på min stationära) känns lite som Mac men mycket mer öppet. Det är även mycket lätt att driva runt och den händige kan hitta på mycket kul....

Observera att jag skriver "känns", detta är hur det känns för mej. I slutändan är det ju faktiskt hur det känns som räknas, eller?

Edit: Kanske knäpp som skriver om smådetaljer men det var något som jag reagerade på.....

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Macbook Pro kommer uppgraderas till Haswell i höst, så vänta lite med köpet.

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Det tråkiga är att det bara är rykten, frågan är hur starka dessa rykten är.

Uppdateras både retina och icke retina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Det tråkiga är att det bara är rykten, frågan är hur starka dessa rykten är.

Uppdateras både retina och icke retina?

båda i såna fall. Mest logiskt.

Permalänk
Skrivet av DDemis:

både i såna fall. Mest logiskt.

Tänkte mer eventuellt ifall retina blir en ny standard

Om det annonseras en ny mac på deras event i September, när brukar den släppas efter "avslöjandet"? Om man jämför med tidigare annonseringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Tänkte mer eventuellt ifall retina blir en ny standard

Om det annonseras en ny mac på deras event i September, när brukar den släppas efter "avslöjandet"? Om man jämför med tidigare annonseringar?

I stort sett alla produkter som Apple släpper (visar upp) kan man köpa inom en månad beroende på var man är i världen. (Oftast samma dag, men alltid USA först)
Det är väl delvis det som är en stor skillnad mellan Apple och andra datortillverkare. Dom andra kan visa upp en dator/design/ide ett halvår innan man kan köpa den, och då är suget inte lika stort när den väl släpps. Dålig taktik.

Det var första gången på länge som Apple inte gjorde detta i och med nya Mac Pro.