Fördelar med Mac vs PC (Fanboys undanbedes)

Permalänk

Har gått från att kombinera MBP och stationär pc till att sälja ut pc då jag lagt spelandet på hyllan till att enbart använda MBP nu.

När jag köpte min första Macbook så hade jag den i över ett år till att enbart surfa på aftonbladet och dylikt för att jag inte orkade sätta in mig i osx och de medföljande programmen. Dock så kom vändningen när jag upptäckte vad man egentligen kunde göra med Garageband och hur pass kompetent det var som hemmastudio för hobby-inspelning. Nu i efterhand när jag lärt mig macen (samt bytt upp mig till MBP) så tycker jag att det känns som att man får väldigt mycket mer av kompetent programvara med osx+ilife för pengarna än vad man får med windows (enligt min personliga upplevelse dvs.).

Något som tål att upprepas angående bärbara macar är styrplattan. Personligen så håller jag på att få ett mindre nervsammanbrott så fort jag ska fixa något med en bärbar pc idag. Givetvis så handlar detta i huvudsak om en vanesak, men det finns många småsaker med styrplattan på dagens macar som efterliknas från iphone och dylikt med scroll, zoom osv (nu vet jag dock inte om fler tillverkare har börjat med denna typ av funktioner på senare tid). Hur som helst så är styrplattan väldigt behaglig och användarvänlig och ger faktiskt ett större plus än man kan tro om man inte är van vid att använda mac.

Ytterligare ett stort plus är som någon nämnde tidigare, magsafe-laddaren som sitter med magnet. Har man små barn (alt. planerar skaffa snarast), hundar, klumpig fru eller dylikt som kan fastna i sladden om man sitter i tv-soffan så är denna inte bara "bra" utan även en stor försäkring att man bara behöver sätta i sladden igen med ett léende och fortsätta med vad man gjorde. Detta istället för att behöva ödsla sitt sista batteri på att skriva en "hjälp"-tråd på swec ,och 2 månader senare sitta på en kompis dator och sålla sig till mängden trådar med klagomål över att tillverkaren vill ha betalt för att byta ut datorn ström-kontakt då de anser att det är ett användarfel medan man själv tycker att kvalitén borde varit bättre och hållbarare så det borde gått på garantin.

Angående att ha 2st extra skärmar så kopplar du lätt in skärmarna som "plug'n play" via thunderbolt. Dock verkar det enbart vara retina-macarna som har dubbla thunbolt-kontakter. I övrigt så funkar denna anslutningen ypperligt då jag själv kör en extra-skärm ibland via thunderbolt och resultatet blir en separat skärmyta som jag kan ha ett program maximerat på medans jag kör ett annat på macens skärm. Något som är värt att tillägga med är att min extra-skärm körs i sin native upplösning automatiskt (1080p i detta fall) och kopierar inte macens.

Avlutningsvis vill jag dock säga som jag brukar när folk omkring ska handla bärbar och funderar på att köpa mac: Ska du köpa en mac så gör det för att du ska använda den som en mac de fördelar du kan hitta (för egen del så handlar det om att jag fastnat för "Logic Pro"). Men ska du bara surfa, kolla facebook osv. så är en mac oftast utslängda pengar såvida du inte strikt tänkt köpa en dator i den prisklassen oavsett.

Skrivet av rhalla:

Mac är mer idiotvänligt och enformigt, inget för entusiaster direkt. Men vill du ha en användarvänlig stabil dator som kostar en slant extra så varför inte, de är ju inte dåliga.

Om än något råhugget så var det i grund och botten en ganska bra och simpel beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Grejen är väl att jag vill pröva på ett nytt operativsystem. Jag vet inte vad som motiverar mig annars till att köpa en mac, därav tråden.

Alla pratar om designen, och kvalitén som de mest utmärkande skillnaderna, men är detta verkligen värt en +5000kronors (om man tar en mac vs pc som har samma prestanda) skillnad? Det är frågan.

Går det inte att testa OS X i någon virtuell miljö först bara för att just testa lite hur man gör saker annorlunda etc?

Skrivet av Saeros:

Jag tror Apple har slutat med icke-blanka skärmar helt för de stationära. Hade en kollega som beställde en Macbook i vintras och fick lägga till rätt mycket för att slippa en blank skärm. Extremt bra tips, köp inte något som är högblankt!

Själv älskar jag blanka skärmar (ändå så har jag två matta skärmar, som jag inte gillar...)

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Har gått från att kombinera MBP och stationär pc till att sälja ut pc då jag lagt spelandet på hyllan till att enbart använda MBP nu.

När jag köpte min första Macbook så hade jag den i över ett år till att enbart surfa på aftonbladet och dylikt för att jag inte orkade sätta in mig i osx och de medföljande programmen. Dock så kom vändningen när jag upptäckte vad man egentligen kunde göra med Garageband och hur pass kompetent det var som hemmastudio för hobby-inspelning. Nu i efterhand när jag lärt mig macen (samt bytt upp mig till MBP) så tycker jag att det känns som att man får väldigt mycket mer av kompetent programvara med osx+ilife för pengarna än vad man får med windows (enligt min personliga upplevelse dvs.).

Något som tål att upprepas angående bärbara macar är styrplattan. Personligen så håller jag på att få ett mindre nervsammanbrott så fort jag ska fixa något med en bärbar pc idag. Givetvis så handlar detta i huvudsak om en vanesak, men det finns många småsaker med styrplattan på dagens macar som efterliknas från iphone och dylikt med scroll, zoom osv (nu vet jag dock inte om fler tillverkare har börjat med denna typ av funktioner på senare tid). Hur som helst så är styrplattan väldigt behaglig och användarvänlig och ger faktiskt ett större plus än man kan tro om man inte är van vid att använda mac.

Ytterligare ett stort plus är som någon nämnde tidigare, magsafe-laddaren som sitter med magnet. Har man små barn (alt. planerar skaffa snarast), hundar, klumpig fru eller dylikt som kan fastna i sladden om man sitter i tv-soffan så är denna inte bara "bra" utan även en stor försäkring att man bara behöver sätta i sladden igen med ett léende och fortsätta med vad man gjorde. Detta istället för att behöva ödsla sitt sista batteri på att skriva en "hjälp"-tråd på swec ,och 2 månader senare sitta på en kompis dator och sålla sig till mängden trådar med klagomål över att tillverkaren vill ha betalt för att byta ut datorn ström-kontakt då de anser att det är ett användarfel medan man själv tycker att kvalitén borde varit bättre och hållbarare så det borde gått på garantin.

Angående att ha 2st extra skärmar så kopplar du lätt in skärmarna som "plug'n play" via thunderbolt. Dock verkar det enbart vara retina-macarna som har dubbla thunbolt-kontakter. I övrigt så funkar denna anslutningen ypperligt då jag själv kör en extra-skärm ibland via thunderbolt och resultatet blir en separat skärmyta som jag kan ha ett program maximerat på medans jag kör ett annat på macens skärm. Något som är värt att tillägga med är att min extra-skärm körs i sin native upplösning automatiskt (1080p i detta fall) och kopierar inte macens.

Avlutningsvis vill jag dock säga som jag brukar när folk omkring ska handla bärbar och funderar på att köpa mac: Ska du köpa en mac så gör det för att du ska använda den som en mac de fördelar du kan hitta (för egen del så handlar det om att jag fastnat för "Logic Pro"). Men ska du bara surfa, kolla facebook osv. så är en mac oftast utslängda pengar såvida du inte strikt tänkt köpa en dator i den prisklassen oavsett.

Den sista meningen gjorde mig lite orolig.

Vad ser du för fördelar med PC då?

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Den sista meningen gjorde mig lite orolig.

Vad ser du för fördelar med PC då?

Det jag menar är att om du bara ska ha en bärbar för att surfa och inte jagar något speciellt så kan du köpa en billig plast-pc för 2-3.000:- istället och spara pengar. Är du med?

Permalänk
Avstängd

Bärbart=Mac
stationär=Pc

Permalänk

Det jag menar är att om du bara ska ha en bärbar för att surfa och inte jagar något speciellt så kan du köpa en billig plast-pc för 2-3.000:- istället och spara pengar. Är du med?

Givetvis, jag är med.

Jag ska inte "bara" surfa, men det är inga tunga processer som jag ska jobba med.

Streama, jobba med (mejl osv), spela poker, lyssna på spotify, arbeta på två skärmar.

Som sagt, vad ser du för fördelar med en PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Beskriv gärna

Windows änvänder jag som oftast till Spel, om dom inte finns på OSX. Annars är det några småsaker på jobb som kräver att jag har tilgång till windows men det löser sig med virtualisering.

OSX Använder jag till Allt annat. Inkluderat musikprod och foto osv. Det är et behagligt OS. Man blir kanske för bekväm på äldre dagar...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Något som tål att upprepas angående bärbara macar är styrplattan. Personligen så håller jag på att få ett mindre nervsammanbrott så fort jag ska fixa något med en bärbar pc idag. Givetvis så handlar detta i huvudsak om en vanesak, men det finns många småsaker med styrplattan på dagens macar som efterliknas från iphone och dylikt med scroll, zoom osv (nu vet jag dock inte om fler tillverkare har börjat med denna typ av funktioner på senare tid).

Det har de, men implementationen är ofta ganska så dålig. Dessutom verkar alla hålla sig till 2 fingrar som mest, vilket väl visserligen är ett steg i rätt riktning men jag tror nog att de skulle kunna göra något bättre om de ville. Nu när touchskärmar är på gång så blir nog touchpaden mindre prioriterad.

Ska man vara petig så kopplar du in skärmen via Mini-DisplayPort, då det är samma kontakt som ThunderBolt.
Kan också tillägga att hanteringen av flera skärmar kommer att bli bättre i Mavericks, med exempelvis en menybar per skärm och möjlighet att köra ett program i fullskärmsläge på en skärm och ett "vanligt" skrivbord på en annan. Läs mer här: http://www.apple.com/osx/preview/#multiple-displays

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Givetvis, jag är med.

Jag ska inte "bara" surfa, men det är inga tunga processer som jag ska jobba med.

Streama, jobba med (mejl osv), spela poker, lyssna på spotify, arbeta på två skärmar.

Som sagt, vad ser du för fördelar med en PC?

I dagsläget ser jag personligen inga direkta fördelar med en pc mer än som stationär spelburk. Det jag behöver finns på macen. De program som jag behöver finns i appstore till billiga pengar. Och JAG tycker att osx samt apple-program är mycket trevligare att använda i just arbets-syfte.

För att förtydliga det sista jag skrev lite så handlade det mer om vad jag brukar säga rent allmänt när jag diskuterar mac/pc med folk med mindre datorvana. Typ, man får inte fler vänner på facebook med en dyr mac, aftonbladet skriver inte bättre nyheter. Kort sagt så blir "svensson-surfandet" inte bättre på en dator för ca 12k än på en för 3k. Anledningen till att jag lade till den meningen nu var i huvudsak pga. att jag själv tyckte att det jag skrev lät lite väl "fanboy-aktigt" när jag läste det rent objektivt.

Så ska jag ge, vad som för mig skulle vara en fördel med en bärbar pc... ja det skulle endast vara att man kan få en enkel sådan för väldigt billiga pengar.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Ska man vara petig så kopplar du in skärmen via Mini-DisplayPort, då det är samma kontakt som ThunderBolt.
Kan också tillägga att hanteringen av flera skärmar kommer att bli bättre i Mavericks, med exempelvis en menybar per skärm och möjlighet att köra ett program i fullskärmsläge på en skärm och ett "vanligt" skrivbord på en annan. Läs mer här: http://www.apple.com/osx/preview/#multiple-displays

Bra förtydligande, tänkte på det, men glömde det

Ang. fullskärmsläge på extern skärm så får det mer eller mindre redan den funktionen med maximerat fönster pga avsaknad av både Meny-bar samt Dockan på extra-skärmen

För egen del kör jag mycket med detta när jag använder tex. mixern på Logic Pro på extra skärmen, samtidigt som jag har text och pop-uper (och ibland webläsare eller annat) på standard-skärmen

Permalänk
Inaktiv

Jag har en iMac sedan 2010, bytte från PC, kör PC i jobbet och rattar dotterns PC.

Hela känslan i Mac-världen är bättre kvalitet och enklare att jobba med. Inga obehagliga överaskningar, flera trevliga överraskningar. Till exempel är ljudet riktigt bra ur min iMac, skulle nästan kunna ha den som stereo. Inbyggda kameran gör Skype busenkelt. Blåtand till tangentbord och mus gör att jag bara har en enda kabel, nätkabeln. Lättare att installera program, busenkelt att uppdatera OS:et.

Nackdelen är lite slutenheten. Fick kämpa rätt bra för att plocka isär den och uppgradera den till SSD. iTunes är ett hatobjekt. Finder för filhantering är rätt korkat, Explorer i Windows-världen är mycket bättre, köpte PathFinder för filhantering som å andra sidan är overkill. Safari som browser känns lite menlös bredvid Chrome men inget problem alls.

Gillar hårdvaran skarpt, hur läcker som helst. Knepigt nog inte alls lika imponerad av OS X rent designmässigt. Bara inte impad. Går att göra snyggare. Hoppas Jony Ive kan göra något bra där.

Gillar väldigt mycket min Apple Airport Extreme router också.

Kommer definitivt fortsätta med Mac. Blir troligen en MacBook Pro i nästa vända. Känns som ett nerköp att gå tillbaka Windows 7 även om jag gillar Windows 7. Windows 8 har jag hört så mycket negativt om att jag duckar det utan att testa.

Skickade just ett mail till Apple och begärde att nästa MacBook Pro skall ha kraften inbyggd, den skall alltså bara ha en anslutning för vanlig 2-polig ojordad nätkabel, precis som på Mac Mini. Ingen mer "power adapter" att fippla runt med, en pryl som för övrigt har uselt rykte för MacBook-serien, de går sönder stup i kvarten.

Bara mina 2c.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har du någon koll på hur det är med lagg och så vidare vid 2 externa skärmar? Är lite rädd för detta.

Permalänk
Medlem

Har inte läst genom hela tråden men en av fördelarna med mac är priset på uppdateringar av operationssystem. Jag tror det kostar ungefär 150 kronor att köpa en ny version av operativsystemet vilket kan jämföras med windows 8 som kostar över 1000 kronor nu mera

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Hejsan,

Står i valet om kvalet om jag ska köpa en ny Mac eller PC.

Jag har alltid haft PC, men är eventuell lite sugen att pröva ett nytt operativsystem.

Det uppenbara är att komponenterna kostar mer per krona än vad det gör i en PC, men resten?

Vad finns det för för- och nackdelar med varje operativsystem?

Som sagt så vill jag helst inte ha något krig i en tråd som denna, utan folk som besvarar får gärna vara "open minded" och inte ställa sig på den ena sidan eller andra.

Tack

har en gammal macbook 2008 aluminium, som jag är sjukt nöjd med (mer än jag någonsin varit på laptop fronten)
väldigt bra optimerat system/OS
touchpaden, både jag och mina vänner reagerade på hur bra respons det är på den kontra andra laptops från konkurrenterna, utklassade min 8000kr asus från 2012 iaf...

mail klienten är kalas! gillar att det ser ut som A4 papper när man scrollar igenom och läser.
kalendern är en annan favorit. synkas med min gmail där jag lägger in möten och annat. kommer upp notiser uppe i högra hörnet för mig där jag kan snooza eller stänga ned påminnelsen.

anteckningar och safari som synkades med min iPhone var kalas. (bytte till S4 pga skärm storlek och 4G)
kunde göra anteckningar på gymmet och sedan när jag kom hem justera det lite snyggare om jag önskade.
och safari då som sagt, började jag läsa en artikel hemma kunde jag fortsätta på exakt samma sida då det synkades i iCloud.
även favoriter/bokmärken synkas med apple prylarna, så jag kan lägga till en favorit på iPad och sedan hamnar den på min dator också.

ja sedan har jag iMessage som jag använder då och då, mest för att jag inte orkar ta upp mobilen och skriva med de som använder iOS/OS X enheter, kostnadsfritt är alltid kul.

jag har bara 3GB ram i denna macbook, men den flyter på något otroligt visst seg i starten pga gammal HDD men går alltid bota med en SSD för _min_ del.

säkert något jag inte tänker på rent generellt men, jag kommer aldrig ha en windows baserad dator de närmaste åren(edit: förtydligar , inom laptops då.), funderar faktiskt på en MBP retina när de släpper uppdateringen på dom i oktober förhoppningsvis.

ja bakgrundsbelyst tangentbord är väll standard på alla förmodar jag, något som jag uppskattar när det är mörkt.

nya MBA har Intel HD Graphics 5000 vilket borde räcka för vardagligt behov, och tydligen ska 13" modellen ha runt 11h batteri tid på de tester jag sett. apple säger ju upp till 12h vilket stämmer ganska bra.

förmodar MBP får wifi-AC när de uppdateras, som air har idag.

ett tips, gå in till en apple store, eller mediamarkt och tala med apple killarna.
säg att du vill ha en guidad rundtur av dom eller liknande för du går i valet och kvalet mellan windows/os X och behöver mer kött på benen.

edit:
var bara ovant med command+C för copy t.ex första 1-2timmarna men sedan tyckte jag det var närmare och smidigare tangenterna.
en annan sak jag kom på som jag inte använder så ofta är att man kan "nypa" pinch-to-zoom i safari, och gör man det snabbt inåt så får man upp alla flikarna som bilder där man kan scrolla åt sidorna vilken man vill hoppa till.

och delningsknappen i safari är en favorit hos mig, ibland hittar man kanske någon film/bild/hemsida man vill dela på facebook/mail och det är bara ett knapptryck ifrån.

design är något som är väldigt subjektivt, men jag gillar apples designspråk, varför jag inte har listat det som ett +.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Grejen är väl att jag vill pröva på ett nytt operativsystem. Jag vet inte vad som motiverar mig annars till att köpa en mac, därav tråden.

Alla pratar om designen, och kvalitén som de mest utmärkande skillnaderna, men är detta verkligen värt en +5000kronors (om man tar en mac vs pc som har samma prestanda) skillnad? Det är frågan.

Skiljer det 5000 kr mellan macen och den pc med samma prestanda kan jag lova dig att macen har minst 100 % bättre batteritid, en touch som fungerar (sjukt viktigt på en laptop!) och ett trådlöst nätverkskort som spöar pcns. Att den väger mindre, har displayport, är tystare och snabbare (ssd) kommer som en bonus

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av truedesire:

ett tips, gå in till en apple store, eller mediamarkt och tala med apple killarna.
säg att du vill ha en guidad rundtur av dom eller liknande för du går i valet och kvalet mellan windows/os X och behöver mer kött på benen.

edit:
var bara ovant med command+C för copy t.ex första 1-2timmarna men sedan tyckte jag det var närmare och smidigare tangenterna

Hade tänkt göra detta, det tråkiga är dock att man inte får en objektiv "rundtur", utan det är verkligen Mac som gäller, allt annat suger.

Permalänk
Medlem

Folk säger att Mac är väldigt låst, även i operativsystemet vilket inte är sant. Köper du en vanlig Macbook pro så kan du byta batterier och minnen samt hårddiskar väldigt enkelt som man kan göra på alla bärbara datorer. Det du inte kan är att stoppa in tex Quadro-kort som du kan göra i vissa bärbara Windows datorer, men dessa datorer kostar en slant också och är tveksam på att du är i behov utav en sådan dator.

OSX är inte "låst" heller, du kan köra piratprogram där också vilket några vänner gör. Det du inte riktigt kan göra är att byta tema som man kan göra i windows (tex få osx look på menyn osv vilket du måste ha massvis med program till) vilket jag iallefall inte brukar göra.

De som påstår att OSX är låst får gärna citera och skriva varför det är det då jag aldrig märkt detta, trots att jag både använder Windows och OSX varje dag.

edit; Någonting jag glömde att nämna är att batteritiden är så mycket bättre på Mac. Känslan är också väldigt bra, trackpaden samt designen är underbar. Så du betalar inte för en processor samt grafikkort som du gör på en windowsdator utan du betalar väldigt mycket för saker som inte nämns och behövs upplevas, det är då man får uppskatta vad som egentligen skiljer Apple och Windows åt.

Skrivet av Saeros:

Jag tror Apple har slutat med icke-blanka skärmar helt för de stationära. Hade en kollega som beställde en Macbook i vintras och fick lägga till rätt mycket för att slippa en blank skärm. Extremt bra tips, köp inte något som är högblankt!

Har en matt på min. Det du betalar för (på en vanlig macbook pro) om du köper matt skärm är en högre upplösning. Tror jag betalade 1600kr för matt. Det jag är säker på är att den skärmen med hög upplösning (1680x1050?) kostar lika mycket som samma upplösning samt blank. Dock kan du inte köpa matt + standardupplösningen. Retina räknas som blank men apple har fixat glaset på den skärmen och den fungerar riktigt bra. Den vanliga skärmen på macbook pro kan jag dock inte rekommendera, den är skräp enligt mig, både högblank och låg upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vigge50:

Har inte läst genom hela tråden men en av fördelarna med mac är priset på uppdateringar av operationssystem. Jag tror det kostar ungefär 150 kronor att köpa en ny version av operativsystemet vilket kan jämföras med windows 8 som kostar över 1000 kronor nu mera

Håller helt med där. Skönt att slippa tramset med olika versioner av OS:et Home/Professional/Ultimate whatever, bara en version för alla och uppgraderingarna är billiga och busenkla.

En återkommande känsla med Mac är att man blir bättre behandlad som kund och att produkten har stil och klass därefter. Windows ger hela tiden en svag känsla av ett ytligt hafsverk som går ut på att krama folk på pengar. Apple är inte billiga men dom är mera schyssta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Går det inte att testa OS X i någon virtuell miljö först bara för att just testa lite hur man gör saker annorlunda etc?

Själv älskar jag blanka skärmar (ändå så har jag två matta skärmar, som jag inte gillar...)

Jo det kan man, jag själv hade OS X i Virtualbox en gång och de funkade hyfsat,
blev dock lite grafikbuggar ibland i vissa animationer (antagligen av just anledningen att det var i virtuel maskin).

När jag jämfört Apple Macs skärmar med dom flesta PC skärmarna (laptops) så tycker jag Mac ser bättre ut
och skulle helt klart hellre välja det istället. Men alla har sin smak

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Hade tänkt göra detta, det tråkiga är dock att man inte får en objektiv "rundtur", utan det är verkligen Mac som gäller, allt annat suger.

så är det alltid med säljare, de kan försöka intala dig att deras byxknapp är gjord av titan om de vill

men, viktigt att påpeka är ju att se hur appar/funktioner fungerar
finns under settings där man kan ställa in touchpaden, något jag gjorde direkt för att jag vill ha när jag tar 2 fingrar nedåt, ska det scrolla nedåt på hemsidor/bilder/dokument etc. där finns även en mini guide som visar hur man kan använda den och vilka funktioner man vill ha aktiverat. 4 fingrar uppåt svep är riktigt bra att ha när man har mycket uppe samtidigt.

en annan sak jag kom på som jag inte använder så ofta är att man kan "nypa" pinch-to-zoom i safari, och gör man det snabbt inåt så får man upp alla flikarna som bilder där man kan scrolla åt sidorna vilken man vill hoppa till.

Visa signatur

Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Bygg en "hackintosh" så kan du prova på mac os x och om du inte gillar det kan du installera windows :).

Permalänk
Skrivet av sander00se:

Bygg en "hackintosh" så kan du prova på mac os x och om du inte gillar det kan du installera windows :).

om han ska bygga en hackintosh laptop måste han förmodligen ha en som finns bra guider till med allt bök och krångel det innebär...
allt kommer inte lira 100% som en genuin apple produkt med drivrutiner etc.

Visa signatur

Permalänk

Här är en guide hur du kör osx virtuellt i windows
http://lifehacker.com/5938332/how-to-run-mac-os-x-on-any-wind...
Jag själv kör en pc med dualboot med osx som primärt och windows när jag ska spela.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Testa lite på en kompis mac laptop men var inte imponerad, sitter kvar på win 7 tills nått mer lämpat för spel kommer.

Men jag som inte använder apple produkter kan inte förstå varför folk betalar så mycket för dom.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Fördelar du har med OS X är väl i grund och botten relaterat till säkerhet. OS X är säkrare än Windows, men där med inte sagt att Windows är osäkert. Jag rekommenderar alla Mac användare att installera ett antivirusprogram oavsett så att de inte sprider virus vidare om de skulle få hem en smittad fil exempelvis.

Fördelar med Windows är bland annat att du har ett nyare (och bättre) Office paket tillgängligt. Nuvarande versionen till OS X har fått mycket kritik för att vara rent ut sagt dålig medan Office 2013 är riktigt vasst enligt mig. Sen har du så klart hela världens programutbud (och medföljande risker) som finns till Windows medan det är bra mycket mer begränsat till OS X.

En smaksak skulle jag säga.
Sedan beror det på prisklassen också. Upp till 7000kr finns det inte så mycket alternativ alls från Apple. Det finns värdiga kombatanter mot Macbook Air. Mac Pro i instegsmodell är väl idag aldrig ett alternativ skulle jag säga då Air är så lik i prestanda men så mycket lättare

Min Asus UX21A är klockren, en i7 processor, 4gb ram, 256gb SSD, 1080p monitor och en vikt på 1,07kg eller något sådant. Mycket sämre batteritid än en Macbook Air men aldrig upplevt det som ett problem. Högre upplösning värderas högre av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Har du någon koll på hur det är med lagg och så vidare vid 2 externa skärmar? Är lite rädd för detta.

Kör du via ThunderBolt/Mini-DisplayPort porten så är det givetvis ingen fördröjning, sen kan du använda en Apple TV som extra skrivbord och då blir det en fördröjning.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

De flesta som har en Mac har troligtvis en iPhone också.

Min stilla undran är hur det går att koppla in en android-lur med USB till Macen.

Är det bara att tuta å köra med någon form av utforskare där man kan hantera sina filer(musik/fotografier m m.) eller är systemen ovilliga att prata med varandra?

Permalänk
Skrivet av brillorm:

De flesta som har en Mac har troligtvis en iPhone också.

Min stilla undran är hur det går att koppla in en android-lur med USB till Macen.

Är det bara att tuta å köra med någon form av utforskare där man kan hantera sina filer(musik/fotografier m m.) eller är systemen ovilliga att prata med varandra?

fick meddelande om att jag behöver ladda ned "android file transfer" aldrig tänkte på detta faktiskt, använder mac'ens BT eller dropbox för det mesta

http://www.android.com/filetransfer/

nu fungerar det som "vanligt"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att testa en Mac så skulle jag rekommendera dig att göra det.
Själv skaffade jag mig en MBP 13" för 1,5år sedan. Anledning var att jag var nyfiken att prova samt att jag pluggar IT och känner att jag behöver bredda mina vyer.

Min personliga åsikt är att man betalar en massa extra pengar för design, dock vill jag inte påstå att det skulle vara något dåligt.
När man sitter några timmar om dagen framför datorn, så gör jag det gärna med en snygg dator.
Macen är rapp, snygg, ljudlös, har upplyst tangentbord och touchpaden är överlägsen, en mycket trevligare upplevelse som helhet.
Nu gäller detta vid dagligt användande så som surf o word mm.. men jag anser att när man gör detta så ofta och mycket så kan man unna sig lite premiumkänsla till vardagen.

Saker som kan vara störande med Mac kan vara hur dåligt stöd den har för saker som annars bara är plug'n'play på en PC. Typ koppla in en handkontroll funkar inte eller att få en ikopplad usb-hårddisk att fungera är ett irriterande projekt. Sånt kan kännas störande ibland, när en usbsticka inte vill bli avläst kan man bli irriterad, men att bara använda datorn i sig är väldigt behagligt.

Permalänk
Skrivet av emahex:

*snip*
Saker som kan vara störande med Mac kan vara hur dåligt stöd den har för saker som annars bara är plug'n'play på en PC. Typ koppla in en handkontroll funkar inte eller att få en ikopplad usb-hårddisk att fungera är ett irriterande projekt. Sånt kan kännas störande ibland, när en usbsticka inte vill bli avläst kan man bli irriterad, men att bara använda datorn i sig är väldigt behagligt.

jag har inte stött på några problem med USB stickor eller externa diskar, filformatet eller prylarna i sig som bråkar?
då har jag ändå provat med mina USB enheter och även min systers usb minne samt andra vänners usb minnen och ÄN har jag inte hittat någon som bråkat. *peppar peppar*

haft mer bekymmer med usb stickor på windows plattform att de inte vill gå i sin fulla hastighet ibland och går i snigelfart, ut med minne och in igen så har de gått snabbare igen.

å andra sidan, använder bara windows för de få spel när man väl spelar.

Visa signatur