Har gått från att kombinera MBP och stationär pc till att sälja ut pc då jag lagt spelandet på hyllan till att enbart använda MBP nu.
När jag köpte min första Macbook så hade jag den i över ett år till att enbart surfa på aftonbladet och dylikt för att jag inte orkade sätta in mig i osx och de medföljande programmen. Dock så kom vändningen när jag upptäckte vad man egentligen kunde göra med Garageband och hur pass kompetent det var som hemmastudio för hobby-inspelning. Nu i efterhand när jag lärt mig macen (samt bytt upp mig till MBP) så tycker jag att det känns som att man får väldigt mycket mer av kompetent programvara med osx+ilife för pengarna än vad man får med windows (enligt min personliga upplevelse dvs.).
Något som tål att upprepas angående bärbara macar är styrplattan. Personligen så håller jag på att få ett mindre nervsammanbrott så fort jag ska fixa något med en bärbar pc idag. Givetvis så handlar detta i huvudsak om en vanesak, men det finns många småsaker med styrplattan på dagens macar som efterliknas från iphone och dylikt med scroll, zoom osv (nu vet jag dock inte om fler tillverkare har börjat med denna typ av funktioner på senare tid). Hur som helst så är styrplattan väldigt behaglig och användarvänlig och ger faktiskt ett större plus än man kan tro om man inte är van vid att använda mac.
Ytterligare ett stort plus är som någon nämnde tidigare, magsafe-laddaren som sitter med magnet. Har man små barn (alt. planerar skaffa snarast), hundar, klumpig fru eller dylikt som kan fastna i sladden om man sitter i tv-soffan så är denna inte bara "bra" utan även en stor försäkring att man bara behöver sätta i sladden igen med ett léende och fortsätta med vad man gjorde. Detta istället för att behöva ödsla sitt sista batteri på att skriva en "hjälp"-tråd på swec ,och 2 månader senare sitta på en kompis dator och sålla sig till mängden trådar med klagomål över att tillverkaren vill ha betalt för att byta ut datorn ström-kontakt då de anser att det är ett användarfel medan man själv tycker att kvalitén borde varit bättre och hållbarare så det borde gått på garantin.
Angående att ha 2st extra skärmar så kopplar du lätt in skärmarna som "plug'n play" via thunderbolt. Dock verkar det enbart vara retina-macarna som har dubbla thunbolt-kontakter. I övrigt så funkar denna anslutningen ypperligt då jag själv kör en extra-skärm ibland via thunderbolt och resultatet blir en separat skärmyta som jag kan ha ett program maximerat på medans jag kör ett annat på macens skärm. Något som är värt att tillägga med är att min extra-skärm körs i sin native upplösning automatiskt (1080p i detta fall) och kopierar inte macens.
Avlutningsvis vill jag dock säga som jag brukar när folk omkring ska handla bärbar och funderar på att köpa mac: Ska du köpa en mac så gör det för att du ska använda den som en mac de fördelar du kan hitta (för egen del så handlar det om att jag fastnat för "Logic Pro"). Men ska du bara surfa, kolla facebook osv. så är en mac oftast utslängda pengar såvida du inte strikt tänkt köpa en dator i den prisklassen oavsett.
Mac är mer idiotvänligt och enformigt, inget för entusiaster direkt. Men vill du ha en användarvänlig stabil dator som kostar en slant extra så varför inte, de är ju inte dåliga.
Om än något råhugget så var det i grund och botten en ganska bra och simpel beskrivning.