Intel förbereder Silvermont för stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Vad är problemet med fastlödda processorer? Om priset sjunker med fastlödda processorer så är det ju jättebra! Jag vet inte vad ni gör med era processorer men jag har då aldrig tagit bort min processor från moderkortet och jag har inga planer på att göra det heller! Ärligt talat, vem uppgraderar endast processorn? Lycka till att hitta en ny processor till socket 1156...

Jag röstar JA för fastlödda processorer!

En del saker har ju redan nämnts i tråden tror jag.

En vinkel som jag tycker man borde tänka på är miljön. Vilket slöseri att löda fast processorer och så visar sig moderkortet inte sälja. Då har tillverkarna kastat både ett antal moderkort och ett antal processorer i sjön. Samma sak om ditt kort får sönder (eller processorn); man får ta och kassera hela alltet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Nja, vi har ju inte sett något från Y-serien överhuvudtaget egentligen och det är ju dit man går om man vill under 15W TDP. NUC måste ju fundera på grafiksidan också, en NUC med GT3e vore intressantare kanske tycker jag. Processorerna i den klassen tillåter inte diskret grafikkort heller. Thunderbolt 2.0 behövs nog för att det ska bli riktigt intressant som någon form av modulär dator baserad på mobila delar.

Server/Nätverksvarianterna baserade på Silvermont är nog intressantare, även om det gäller färdiga lösningar. Desktopvarianterna har hur som helst x86-64, virtualiseringsstöd, stöd för 8GB minne, Gen7 HD-Graphics och (upp till) 4 st PCI-e 2.0 lanes iaf. Ingen SATA 3 / 6Gbit/s. I det hela inte så imponerande när ett par NICs tar upp 2 st PCI-e lanes. En SATA-kontroller bör gå att trycka dit, men i de systemen vill man nog inte ha instickskort.

SATA III kan jag överleva utan så länge det finns tillräckligt med SATA II. Jag räknar också med att moderkortet kommer ha integrerad NIC så personligen har jag inget behov av att köra det som expansionskort. Dyker den upp i mITX till ett attraktivt pris så kommer jag vara intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

SATA III kan jag överleva utan så länge det finns tillräckligt med SATA II. Jag räknar också med att moderkortet kommer ha integrerad NIC så personligen har jag inget behov av att köra det som expansionskort. Dyker den upp i mITX till ett attraktivt pris så kommer jag vara intresserad.

Integrerade NICs tar fortfarande upp PCIe-lanes, likaså de flesta WLAN-kort. De kort vi såg på sommarens mässor med Bay-Trail hade en (eller ingen) PCI-e 2.0 x1 för expansion, en eller två mini-PCIe-platser, Gigabitlan och två SATA II-portar samt ett par SO-DIMM för minnet. Jag skulle inte köra utan någon extra SATA-kontroller. Sen kan den givetvis vara onboard.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Integrerade NICs tar fortfarande upp PCIe-lanes, likaså de flesta WLAN-kort. De kort vi såg på sommarens mässor med Bay-Trail hade en (eller ingen) PCI-e 2.0 x1 för expansion, en eller två mini-PCIe-platser, Gigabitlan och två SATA II-portar samt ett par SO-DIMM för minnet. Jag skulle inte köra utan någon extra SATA-kontroller. Sen kan den givetvis vara onboard.

Jag vet att även integrerat går via PCI-e för det mesta men det är mindre relevant för mig då jag som sagt bara behöver en NIC och då är det oändligt mycket smidigare om den sitter integrerad än om jag måste trycka dit ett löst kort. Eventuellt misstolkade jag ditt första inlägg lite nu när jag tänker efter.

Ja då var det samma antal portar som tidigare Atom-plattformar vilket gör dem mindre lämpade för filserver. Får se hur de faktiska produkterna ser ut sen. Ett löst RAID-kort kostar ju inte jättemycket om man kollar på eBay och bakom ett nätverk borde inte ens en lina PCI-e vara en flaskhals. Det är väl 500 MB/s åt varje håll för en kanal och teoretiskt max på 120 MB/s över Gbit-LAN. Sen ligger ju hårddiskar fortfarande inte så mycket över 100 MB/s även om de är stora.

Får som sagt se hur plattformarna ser ut sen i praktiken och vad de kostar. Finns ju en risk att det kostar lika mycket med en Haswell-baserad plattform i slutändan ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingenting ingår förutom SoC. Men 94 dollar är drygt 620kr exkl moms, lägg till ett par hundra för minne och en femhundring för moderkort exkl moms och du hamnar väl på 1500-2000kr inkl moms som mest. [...]Samt operativsystem för någon tusenlapp då.

Lite intressant att notera att i så fall skulle OS stå för ca 30% av systemets totalkostnad. Det gör det värt att i varje fall prova PC-BSD eller likande.