Permalänk
Medlem

Macbook Air, vilken

Tjena!

Sitter och funderar på att slå till på min första Macdator, närmare bestämt en Macbook Air, och hittar bl a dessa två varianter:

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka...

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka...

I detta specifika fallet undrar jag varför den med 1,3GHz processor är dyrare än den med 1,8GHz? Förvirrar mig. Den är nyare och har Inte HD Graphics 5000, men annars? Vilken skulle ni valt? Tänk skolarbete, surf, etc.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Skrivet av Borche:

Tjena!

Sitter och funderar på att slå till på min första Macdator, närmare bestämt en Macbook Air, och hittar bl a dessa två varianter:

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka...

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbooka...

I detta specifika fallet undrar jag varför den med 1,3GHz processor är dyrare än den med 1,8GHz? Förvirrar mig. Den är nyare och har Inte HD Graphics 5000, men annars? Vilken skulle ni valt? Tänk skolarbete, surf, etc.

Den nyare med 1.3 ghz verkar vara den med den nya generationen processor (haswell) Den är energisnålare och batteriet kommer att räcka betydligt längre än i förra generationen. Så om du har mycket i skolan och vill slippa leta strömuttag under en hel skoldag så skulle jag köra på den nyare. Även grafikkortet är mer kapabelt att spelas på om man jämför med förra generation. Finns en mängd olika förbättringar så det att processorn är 1.3 ghz kommer att vara i stort sett likvärt med en på 1.8 från förra generationen

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Då blir det den nya då. 1,3GHz kändes väldigt långsamt, men det är ju iofs inte så krävande saker som skall göras på den så.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Skrivet av Borche:

Tack för svaret. Då blir det den nya då. 1,3GHz kändes väldigt långsamt, men det är ju iofs inte så krävande saker som skall göras på den så.

Som sagt finns en hel del förändringar i den nya bortsett från just GHZ siffran på processorn. Tex att Processorn är mycekt mer aggresiv då det gäller turbo, så om den kan kommer den att köra hög tubo, sedan så är SSD hårddisken snabbare än den som fanns i föregåendemodell så programmen kommer att laddas in i ram snabbare. Den har snabbare trådlöst nätverk AC standard, Bättre batteritid, Bättre grafikkort osv osv

Jag har aldrig ägt någon mac och äger inte denna men kollade runt lite vad som var nytt med nya AIR och det är vad jag kom fram till så om jag var tvungen att välja skulle jag köra på den nya=)

Titta här

http://www.youtube.com/watch?v=bQvJUivX-3s

Permalänk
Medlem

Har du csn-kort eller känner någon som har det får du 10% rabatt på datorn om du köper via apple, betydligt billigare än om du köper via netonnet ^^

Permalänk
Medlem

Har du övervägt att kolla på ASUS ZENBOOK Prime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Som sagt finns en hel del förändringar i den nya bortsett från just GHZ siffran på processorn. Tex att Processorn är mycekt mer aggresiv då det gäller turbo, så om den kan kommer den att köra hög tubo, sedan så är SSD hårddisken snabbare än den som fanns i föregåendemodell så programmen kommer att laddas in i ram snabbare. Den har snabbare trådlöst nätverk AC standard, Bättre batteritid, Bättre grafikkort osv osv

Jag har aldrig ägt någon mac och äger inte denna men kollade runt lite vad som var nytt med nya AIR och det är vad jag kom fram till så om jag var tvungen att välja skulle jag köra på den nya=)

Titta här

http://www.youtube.com/watch?v=bQvJUivX-3s

Tack, ska kika på den. Ja jag såg batteritiden hade fått sig en rejäl skjuts. Läste också lite om Haswell nu så yes, jag förstår att den fått sig lite nyare saker.

Skrivet av Aarox:

Har du csn-kort eller känner någon som har det får du 10% rabatt på datorn om du köper via apple, betydligt billigare än om du köper via netonnet ^^

Jag har faktiskt CSN-kort ja. Tack för tipset, ska kolla in detta.

Skrivet av J0ELIZE:

Har du övervägt att kolla på ASUS ZENBOOK Prime?

Jag har övervägt Asus Zeenbooks, yes. Just 'Prime'-versionen vet jag inte dock. Hurså?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borche:

Jag har övervägt Asus Zeenbooks, yes. Just 'Prime'-versionen vet jag inte dock. Hurså?

Mest lik Macbook air fast den är enligt mig mycket mer prisvärd och bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J0ELIZE:

Har du övervägt att kolla på ASUS ZENBOOK Prime?

Hur är batteri tiden på den. För dom flesta Windows dator har riktigt dålig batteri tid

Permalänk
Medlem

Rent spontant så tycker i alla fall jag att 4Gb är för lite.
Välj en air med 8Gb, så är du lite mer framtidsäker.

Bra att tänka på, eftersom minnet inte går att bygga ut på air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Hur är batteri tiden på den. För dom flesta Windows dator har riktigt dålig batteri tid

Har själv ingen egen erfarenhet av den alls då jag inte har ett behov av en ultrabook men runt 6.5 timmar av trådlöst surfande hittade jag på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borche:

Tack för svaret. Då blir det den nya då. 1,3GHz kändes väldigt långsamt, men det är ju iofs inte så krävande saker som skall göras på den så.

Du måste tänka på att den har Turbo på långt över 2GHz när du gör mer krävande saker.
Samt att 1,3GHz på en Intel Haswell cpu inte är så dåligt för vardagliga saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J0ELIZE:

Har själv ingen egen erfarenhet av den alls då jag inte har ett behov av en ultrabook men runt 6.5 timmar av trådlöst surfande hittade jag på internet.

Okej, Det var inte så bra

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt tagit 2013 Air modellen.

+ Haswell, lite bättre prestanda, mycket bättre batteritid
+ HD5000 grafikkort
+ PCI SSD istället för vanlig Sata. Detta innebär read speeds på nästan 800 mb/s och write ~500 mb/s.
+ Dubbla mikrofoner för brusreducering. Tror även den har bättre webcam.

Köp en med 8GB ram, det är nog klokt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Naxos:

Köp en med 8GB ram, det är nog klokt.

Detta, gör inte misstaget att köpa 4GB RAM till en Macbook år 2013.
Kan intyga att min egna Macbook årsmodell 2010 är lite seg ibland på grund av att den bara har 4GB RAM, OS X drar typ 0.5GB RAM mer än Windows 7 och jag är ju van vid att multitaska en hel del med min stationära så när jag sitter på Macbooken så blir jag deppig över hur lite jag kan ha uppe samtidigt.

Köp en med 8GB är mitt råd!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart ska du satsa på årets modell! Här har du en utförlig recension.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Det blir årets modell! Hoppas man blir nöjd med en mac nu då!

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem

Den nya MB Air med Haswellteknik har någon procent långsammare processor än föregångaren. Dock snabbare SSD. I praktiken kommer du knappast att märka nån skillnad, prestandan räcker gott i båda fallen.

Det som gör Haswellmaskinen bra är som någon redan nämnt batteritiden som är fenomenal.

Och köp med 8GB när du ändå köper. Du kan inte uppgradera i efterhand. Det är bara dumsnålt att välja 4GB för det är ett val du inte kan göra om.

Med det sagt så har jag själv en 2011 Air i5:a med 4GB som rullar på fint. Jag gör dock inget krävande på den, den är bara soffsurf- och skrivdator. Men utan SSD skulle den vara trög. Har även en Mac Mini med stenåldershårddisk och 4GB i TV-möbeln och det tog inte länge efter att jag packade upp den innan jag började skriva inköpslista med SSD och mer RAM.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av J0ELIZE:

Mest lik Macbook air fast den är enligt mig mycket mer prisvärd och bättre.

Mer prestanda för pengarna, men det är till ett pris. Den är mycket sämre ihopplockad än en Air. Inte alls samma kvalitetskänsla över varken montering eller materialvalet.

Äger en Zenbook UX31A själv, den är helt okej men det är verkligen ingen MBA, by any means. Core i7'an som sitter i UX31A vill mer än vad TDP och kyldesign tillåter dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Den nya MB Air med Haswellteknik har någon procent långsammare processor än föregångaren. Dock snabbare SSD. I praktiken kommer du knappast att märka nån skillnad, prestandan räcker gott i båda fallen.

Det som gör Haswellmaskinen bra är som någon redan nämnt batteritiden som är fenomenal.

Och köp med 8GB när du ändå köper. Du kan inte uppgradera i efterhand. Det är bara dumsnålt att välja 4GB för det är ett val du inte kan göra om.

Med det sagt så har jag själv en 2011 Air i5:a med 4GB som rullar på fint. Jag gör dock inget krävande på den, den är bara soffsurf- och skrivdator. Men utan SSD skulle den vara trög. Har även en Mac Mini med stenåldershårddisk och 4GB i TV-möbeln och det tog inte länge efter att jag packade upp den innan jag började skriva inköpslista med SSD och mer RAM.

Nja processorn är inte direkt långsammare, bara lägre frekvens som basic men
kör du i Turbo läge får du ju upp till 2,6GHz vilket inte alls är så dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag är också inne i detta kvalet inför skolstarten! Går det uppgradera SSDn i efterhand på en AIR? Apple tar liksom 2000 kronor mellan 128GB och 256GB modellen.
En annan fråga är om det är värt att satsa på en i7 när man ändå håller på? Jag kommer sälja av den stationära för att få råd till en MBA. Det kanske är bäst att satsa på en rejäl processor?

Mvh

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Köp den nya med 8GB internminne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fille044:

Jag är också inne i detta kvalet inför skolstarten! Går det uppgradera SSDn i efterhand på en AIR? Apple tar liksom 2000 kronor mellan 128GB och 256GB modellen.
En annan fråga är om det är värt att satsa på en i7 när man ändå håller på? Jag kommer sälja av den stationära för att få råd till en MBA. Det kanske är bäst att satsa på en rejäl processor?

Mvh

Ang. processorvalet - avgör själv.

Nej, det går inte att byta ut SSD:n, i alla fall inte i nuläget, eftersom det inte finns några på marknaden som passar. SSD:n är dock inte fastlödd eller något i den stilen, så det går att byta ut den så länge någon tillverkar en kompatibel produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

Jag är också inne i detta kvalet inför skolstarten! Går det uppgradera SSDn i efterhand på en AIR? Apple tar liksom 2000 kronor mellan 128GB och 256GB modellen.
En annan fråga är om det är värt att satsa på en i7 när man ändå håller på? Jag kommer sälja av den stationära för att få råd till en MBA. Det kanske är bäst att satsa på en rejäl processor?

Mvh

Har haft samma dilemma de senaste veckorna och kom fram till att 128GB kommer att räcka för mig. Varför? Därför att jag kommer att använda datorn sekundärt och behålla min stationära. Efter att ha browsat åtskilliga timmar på macrumors forum är jag av uppfattningen att man bör införskaffa 256GB/512GB om det är ens enda dator. Vad gäller i5 vs. i7 vill jag hålla med många andra om att skillnaden är marginell och är bäst lämpad för entusiaster.

Glöm för guds skull inte 8GB RAM bara!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skall också påpekas att HD4000 mot HD5000 är en rejäl skillnad.

Så skall du spela något, än om litet - så har du en stor vinst i att ha den mer aggressiva turbon, men framförallt den extra kraften i HD5000.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt köpa den nya macbook airen men jag vet inte om jag ska köpa den "billigaste" eller om det är värt att betala extra för 8GB Ram, i7 processorn och/eller större hårddisk. Jag kommer mest använda datorn för skolarbete, surfa och kolla på film/serier så just nu känns det inte som att jag har behov av det där extra. Men jag vill gärna kunna ha datorn länge, helst fem år eller mer, och undrar om jag därför borde välja till nåt extra? Kommer det förlänga livslängden på den, och vad borde jag välja till i så fall? Jag vill ju inte betala en massa för något jag aldrig kommer ha nytta av heller. Är inte så jättebra på det här med datorer, så är tacksam för lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Lägg pengar på mer RAM isf för det kan man inte uppgradera senare. Den lilla skillnaden i processorhastighet märker man inte av. Behöver du mer plats så kan du alltid använda en extern disk.

Permalänk

Har en liten fråga angående macbook air modellerna.

När det kommer till 13" modellerna så finns det hela 13st på prisjakt, men på Apples hemsida så finns det 2stycken.

Waddup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Har en liten fråga angående macbook air modellerna.

När det kommer till 13" modellerna så finns det hela 13st på prisjakt, men på Apples hemsida så finns det 2stycken.

Waddup?

Man kan konfigurera de två modellerna ytterligare på Apples hemsida.
Klicka på en av dom och du kan sedan ändra CPU/RAM/HDD.

Konfigurationer MBA 13":
Processor [1.3 i5, 1.7 i7]
Minne [4, 8]
HDD [128, 256, 512]

Kombinationer: 2*2*3 = 12st

Dold text

Kan även vara så att det finns äldre modeller på Prisjakt, därför du bör söka med hjälp av modellnummer istället för "Macbook Air".
Har funnits en hel del "Macbook Air" sedan 2008. Elva modeller för att vara exakt.

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Man kan konfigurera de två modellerna ytterligare på Apples hemsida.
Klicka på en av dom och du kan sedan ändra CPU/RAM/HDD.

Konfigurationer MBA 13":
Processor [1.3 i5, 1.7 i7]
Minne [4, 8]
HDD [128, 256, 512]

Kombinationer: 2*2*3 = 12st

Dold text

Kan även vara så att det finns äldre modeller på Prisjakt, därför du bör söka med hjälp av modellnummer istället för "Macbook Air".
Har funnits en hel del "Macbook Air" sedan 2008. Elva modeller för att vara exakt.

Dock så finns INGEN utav modellerna på prisjakt som finns på Siba / Elgiganten / Media markt, mycket märkligt. Inte vad jag kan hitta iallafall, ni får jättegärna motbevisa mig