tips om Android telefon som inte är för stor

Permalänk
Medlem

tips om Android telefon som inte är för stor

Jag letar efter en andoidtelefon som ligger bra i fickan och som man inte behöver hålla med båda händerna.

Skulle gärna haft en galaxy s4 men den är på tok för stor och vad jag förstår tappar man rätt mycket prestanda + kamera för att köpa s4 mini.

Jag gillar storleken på iphone 5 men är ingen större fan av apples i övrigt och är bekväm med android.

Kameran är ett plus om den är bra men i övrigt letar jag efter en mindre telefon som inte tappar i prestanda och kamera. Stor skärm betyder inte jättemycket för mig

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Avstängd

Det finns inga Android-telefoner med topp-prestanda som inte har stor skärm, jag antar för att tillverkarna anser att det hade varit slöseri med hög prestanda när telefonen ändå inte kan utnyttja den (med sin lägre upplösta skärm osv.). Prestandan i exempelvis S4 Mini är sämre än i stora S4 men inte så att det skulle märkas utanför benchmarks eller om du typ ska använda den som mediacenter kopplad till teven eller så. I exempelvis spel, som ju ofta är vad som kräver prestanda, så väger den låga upplösningen upp då spelen blir mycket mer lättdrivna när upplösningen är lägre. Jag vet att många älskar att klaga på detta på diverse forum, men hade de faktiskt testat exempelvis S4 Mini och jämfört med stora S4 så hade de inte haft så mycket att klaga på.

Kameran är det ju förstås värre med dock. Min åsikt är dock att om man köper en telefon baserat på vilken kamera den har kanske man skulle köpt en kamera från början istället, till och med en kamera för 1500 slår ju alla kameramobiler (ok kanske inte Lumia 1020 men dels finns inte den här ännu och dels är den sjukt tung och fet och ganska dyr).

Permalänk
Medlem

Xperia Z tycker jag, men den kanske är lite för liten, då kan du istället köpa Mega-versionen.

Men seriöst nu, det finns inga mobiler med liten skärm och topprestanda/kamera.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns inga Android-telefoner med topp-prestanda som inte har stor skärm.

Skrivet av Marcsmen:

Men seriöst nu, det finns inga mobiler med liten skärm och topprestanda/kamera.

Ni har båda fel.

Xiaomi M2S har 4,3"-skärm, 720P och får högre poäng i benchmarks än Galaxy S4 och HTC One.

(Nej, den finns inte på felgiganten).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Ni har båda fel.

Xiaomi M2S har 4,3"-skärm, 720P och får högre poäng i benchmarks än Galaxy S4 och HTC One.

(Nej, den finns inte på felgiganten).

Ja, ok. Men den är ganska mycket tyngre än S4, har mycket lägre upplösning, mycket mindre batteri och finns inte tillgänglig i Sverige. Bortsett från det är det säkert ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, ok. Men den är ganska mycket tyngre än S4, har mycket lägre upplösning, mycket mindre batteri och finns inte tillgänglig i Sverige. Bortsett från det är det säkert ett bra val.

Du verkar vara överdrifternas mästare. "Mycket lägre upplösning"? Öh, Ska det vara 1080P på en 3" skärm eller vadå? Bättre än 720P på 4,3" finns inte, och finns ingen som skulle se skillnad. Särskilt inte när S4 använder pentile ändå så det är ändå inte fulla 1080P (och det på en 5"-skärm).

Det finns både 2000 mAh och 3000 mAh till Xiaomi. Sen klagar de flesta på batteritiden på både S4 och Htc One så är nog ganska kvalificerad gissning att M2S klarar sig längre än dessa två.

Angående vikten så är den 2 gram tyngre än HTC One, och jag har inte sett någon som har klagat på vikten på den.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Du verkar vara överdrifternas mästare. "Mycket lägre upplösning"? Öh, Ska det vara 1080P på en 3" skärm eller vadå? Bättre än 720P på 4,3" finns inte, och finns ingen som skulle se skillnad. Särskilt inte när S4 använder pentile ändå så det är ändå inte fulla 1080P (och det på en 5"-skärm).

Det finns både 2000 mAh och 3000 mAh till Xiaomi. Sen klagar de flesta på batteritiden på både S4 och Htc One så är nog ganska kvalificerad gissning att M2S klarar sig längre än dessa två.

Angående vikten så är den 2 gram tyngre än HTC One, och jag har inte sett någon som har klagat på vikten på den.

720p är en mycket lägre upplösning än 1080p, eller? Ppi är en annan sak men nu pratade vi om upplösning.

Det finns större batterier till S4 också. Men större batterier ökar ju både tjockleken och vikten.

Att den väger ungefär som One har väl mindre betydelse när vi diskuterar S4. Poängen med att vilja ha en mindre skärm är ju vanligtvis att man vill ha en mindre telefon, inte en lika stor eller större/tyngre som hade blivit fallet om man valt Xiaomi över S4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

720p är en mycket lägre upplösning än 1080p, eller? Ppi är en annan sak men nu pratade vi om upplösning.

Det finns större batterier till S4 också. Men större batterier ökar ju både tjockleken och vikten.

Att den väger ungefär som One har väl mindre betydelse när vi diskuterar S4. Poängen med att vilja ha en mindre skärm är ju vanligtvis att man vill ha en mindre telefon, inte en lika stor eller större/tyngre som hade blivit fallet om man valt Xiaomi över S4.

Spela roll om det är 720 eller 1080 på en 4,3" när du inte ser någon skillnad (dock märks skillnaden när S4 laggar hela tiden).

Poängen var i alla fall att du/ni hade fel och att det finns små high-end-mobiler med Android. Det var bara du som diskuterade S4.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Spela roll om det är 720 eller 1080 på en 4,3" när du inte ser någon skillnad (dock märks skillnaden när S4 laggar hela tiden).

Poängen var i alla fall att du/ni hade fel och att det finns små high-end-mobiler med Android. Det var bara du som diskuterade S4.

Nu tycker jag ändå vi ska diskutera mobiler som går att köpa i Sverige...
Att den får högre poäng i benchmarks beror på den lägre upplösningen.

Till TS, Nexus 4 är hyfsat liten med dagens mått. Du hittar ingen high end Android under 4.7". Den är inte mycket större än iPhone 5, bara bredare. Vanilla Android och bra prestanda för 3k.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Nu tycker jag ändå vi ska diskutera mobiler som går att köpa i Sverige...
Att den får högre poäng i benchmarks beror på den lägre upplösningen.

Till TS, Nexus 4 är hyfsat liten med dagens mått. Du hittar ingen high end Android under 4.7". Den är inte mycket större än iPhone 5, bara bredare. Vanilla Android och bra prestanda för 3k.

Vi hade ju just hittat en highend Android under 4,7", varför fortsätter du sprida felaktigheter?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Finns inte i Sverige än men Motorola och Googles Moto X låter som exakt den mobilen du letar efter

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1230241-mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vi hade ju just hittat en highend Android under 4,7", varför fortsätter du sprida felaktigheter?

Ok, jag formulerade mig lite fel.

Men den går inte/är svårt att köpa i Sverige som jag skrev! Tror inte TS vill importera från Kina och sedan inte ha någon garanti.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag är i precis samma situation och letar efter en bra presterande mobil med en bra kamera i mindre format. Tyvärr ser det ju tufft ut, vill man ha en entusiast-android verkar man vara hänvisad till stora/gigantiska telefoner.

Jag håller ändå ögonen just nu på HTC One Mini som släpps i september om jag förstått det rätt - visst är prestandan sämre, men kamerans specs verkar likna Ones. Hoppas...
http://www.swedroid.se/kommande-htc-one-mini-jamford-med-vanl...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Ok, jag formulerade mig lite fel.

Men den går inte/är svårt att köpa i Sverige som jag skrev! Tror inte TS vill importera från Kina och sedan inte ha någon garanti.

Garanti får man, dock får man ofta betala kostnaden för frakt att skicka in den (precis som på expansys eller bazula).

Men den kostar under 2500 kr istället för 5500 kr för S4, så man får lite pengar över för eventuell garanti-frakt ändå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy Y men den är nog för långsam och dålig för övriga dagens användare.
Jag prioriterade dock Storlek före prestanda (på kamera och skärm) och denna är dessutom snabbare än min tidigare Motorola Defy. Grym batteritid.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Spela roll om det är 720 eller 1080 på en 4,3" när du inte ser någon skillnad (dock märks skillnaden när S4 laggar hela tiden).

Man kan se skillnad, du kanske inte kan det men jag kan i alla fall. S4 laggar heller inte hela tiden, vet inte varifrån du fått det.

Citat:

Poängen var i alla fall att du/ni hade fel och att det finns små high-end-mobiler med Android. Det var bara du som diskuterade S4.

Jo, jag bortsåg från de som inte fanns här, om man räknar med telefoner som inte finns på marknaden här så finns det ett par att välja på.

Jag diskuterade S4, ja, och du svarade på mitt inlägg och började jämföra med HTC One. I mina ögon är One sämre än S4 på flera punkter och jag antar du också har insett det och att det var därför du valde One att jämföra med. S4 väger exempelvis 130g medan Xiaomi väger 145g, S4 är 7,9mm tjock medan Xiaomi är 10,2mm, S4 har ett batteri på 2600mAh medan Xiaomi har 2000mAh osv. Hade jag velat ha en smidigare telefon än S4 så hade den inte ens kommit med på listan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan se skillnad, du kanske inte kan det men jag kan i alla fall. S4 laggar heller inte hela tiden, vet inte varifrån du fått det.

Och vilken 4,3" full-HD-skärm har du jämfört med? Isåfall måste du också kunna se skillnad på 5" skärmar med full-HD och de som inte är full HD (som S4 som inte är full-HD pga pentile).

Skrivet av snajk:

Jag diskuterade S4, ja, och du svarade på mitt inlägg och började jämföra med HTC One. I mina ögon är One sämre än S4 på flera punkter och jag antar du också har insett det och att det var därför du valde One att jämföra med. S4 väger exempelvis 130g medan Xiaomi väger 145g, S4 är 7,9mm tjock medan Xiaomi är 10,2mm, S4 har ett batteri på 2600mAh medan Xiaomi har 2000mAh osv. Hade jag velat ha en smidigare telefon än S4 så hade den inte ens kommit med på listan...

Du sa felaktigt att det inte fanns små Android-mobiler som var high-end. Det var även det som tråden handlade om, även om just du bara vill prata om S4 så är det inte ens din tråd.

De flesta som vill ha en stor eller liten telefon av olika anledningar har inte vikten som det viktigaste, särskilt inte när den är i linje med andra standardmobiler.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Saken är den att mini modellerna är egentligen "budget", dom luras ju lite med namnet att man tror det är samma prestanda bara i ett mindre format men så är ju nästan aldrig fallet.

Galaxy S4 Mini är en bra mobil för dess format, priset hade kunnat vara bättre men aja.
Annars finns alla Sonys olika modeller i olika prisklasser som i sig är prisvärda.

När det kommer till vikt och hur tunn en mobil är så suckar bara jag..
Så länge den inte väger ett halvt kilo och är 10cm tjock vem fan bryr sig allvarligt?
Dagens mobiler är ju nästan för tunna så man måste köpa skal så man kan få ett bra grepp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Och vilken 4,3" full-HD-skärm har du jämfört med? Isåfall måste du också kunna se skillnad på 5" skärmar med full-HD och de som inte är full HD (som S4 som inte är full-HD pga pentile).

Tja det beror ju på hur man definierar full HD, om man kräver att det ska vara 1920x1080x3 subpixlar så är inte S4 full HD men om man nöjer sig med att det ska vara 1920x1080 pixlar så är den det. Sen finns det massvis med paneler i alla möjliga storlekar, att se skillnad på 341ppi (720p @ 4,3'') och 512 (1080p @ 4,3'') gör nog de flesta, även 341 och 458 (1080p @ 4,8'' som på S4) är en ganska markant skillnad i mina ögon.

Pentile kan man diskutera hur länge som helst men faktum är att bristerna med den tekniken i princip har arbetats bort nu. På S2 var det ett problem men redan till den första Note så var det i princip borta och nu ligger vi ytterligare (minst) en generation längre fram.

Citat:

Du sa felaktigt att det inte fanns små Android-mobiler som var high-end. Det var även det som tråden handlade om, även om just du bara vill prata om S4 så är det inte ens din tråd.

Jo, jag hade fel, förlåt mig så himla mycket. Det finns små telefoner med Android, bara inga att köpa här, som är godkända för användning här, med svensk garanti och/eller dylikt.

Citat:

De flesta som vill ha en stor eller liten telefon av olika anledningar har inte vikten som det viktigaste, särskilt inte när den är i linje med andra standardmobiler.

Nej, vikten kanske inte är högsta prioritet för alla som vill ha en mindre skärm, många tycker exempelvis att problemet med stora skärmar är att de inte når hela skärmen på ett enkelt sätt, men jag tror att de flesta föredrar en telefon med större skärm om yttermåtten och vikten är de samma. Nu är inte yttermåtten eller vikten de samma utan S4 är en del mindre när det gäller tjocklek och vikt men aningen större när det gäller längd och bredd. Fortfarande ser jag inte att det är en fördelaktig kompromiss i de flesta fall om man inte har problem med att dagens telefoner generellt är för tunna, som en del verkar ha.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83 GHz CPU kylare: Arctic Cooling Alpine 11 GT Rev2 Moderkort: ASRock G41M-GS3 SSD: Sandisk 64 GB RAM: Kingston HyperX Blu DDR3 1333MHz 2x2GB GPU: ASUS EN210 PSU: FSP400-60APN 400W HDD: Western Digital 250 GB