Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs gärna alla inlägg. Helt felmonterad kylare gör inte det hela bättre.

ska den sitta åt ett visst hål?

Skrivet av era909:

Har du flyttat minnena så de sitter rätt?

ja det har jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andenn91:

ska den sitta åt ett visst hål?

Läs mitt första inlägg så klarnar det nog. Du behöver ändå läsa en manual eller instruktionsvideo för att se hur man gör. Pushpinsen/monteringspinnarna är alltså felvridna och kan lossna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs mitt första inlägg så klarnar det nog. Du behöver ändå läsa en manual eller instruktionsvideo för att se hur man gör. Pushpinsen/monteringspinnarna är alltså felvridna och kan lossna.

okej kan det orsaka att den inte startar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

okej kan det orsaka att den inte startar då?

Nej. Du kan (men datorn kommer slå i överhettningsskyddet) starta utan fläkt så det är inte det som är felet. Att folk påpekar det misstaget är bara så du bygger bättre nästa försök.

Som nämnts så är det troligen tyvärr så att du har avrättat ditt moderkort, förutsatt att powerknappen från chassit är korrekt inkopplad och att nätaggregatet är helt och på.

Bara utifall att: Det är inte så att du råkat komma åt power knappen på nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

okej kan det orsaka att den inte startar då?

Knappast.
Men du får nog bekräfta att kablarna från frontpanelens powerknapp är rätt monterade.
Tänk på skillnaden för power och reset.
Kan du ta en macro närbild där?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thandol:

Nej. Du kan (men datorn kommer slå i överhettningsskyddet) starta utan fläkt så det är inte det som är felet. Att folk påpekar det misstaget är bara så du bygger bättre nästa försök.

Som nämnts så är det troligen tyvärr så att du har avrättat ditt moderkort, förutsatt att powerknappen från chassit är korrekt inkopplad och att nätaggregatet är helt och på.

Bara utifall att: Det är inte så att du råkat komma åt power knappen på nätagget?

Skrivet av GTXOla:

Knappast.
Men du får nog bekräfta att kablarna från frontpanelens powerknapp är rätt monterade.
Tänk på skillnaden för power och reset.
Kan du ta en macro närbild där?

kan försöka ta en bild, kan man starta utan powerknappen för att se ifall moderkortet fungerar ?

Permalänk
Avstängd

testa tjuvstarta datorn med en skruvmejsel

Permalänk

Håll inne resetknappen, startar datorn då och stänger av när du släpper knappen så har du bara kopplat power och reset fel.

Permalänk
Medlem

Fick igång den nu kopplat powerknappen fel nu till nästa problem jag får ingen bild, har testat med hdmi i både grafikkortet och moderkortet men inget :/

Permalänk
Medlem

Får du ingen bild alls eller ingen bild efter BIOS post screen? För det första tycker jag mig ha sett fler som har varit i behov av att flasha moderkortet för att 760 ska fungera, har du annat grafikkort att testa med? Kontrollera också så att du verkligen tryckt i grafikkortet ordentligt i sin slot.

FÖ så måste du se till att fläkten på CPU sitter ordentligt som tidigare påpekat. På bilderna sitter den löst och kommer antagligen inom kort innebär att processorn kommer bli för varm och stängas av.

EDIT: på bild 3 ligger det en kabel löst, varför är inte den inkopplad någonstans? Är rätt risig upplösning, men ser ut att kunna vara hdmi för moderkortet. Skulle kunna vara så att den måste vara inkopplad och att det i BIOS och står inställt på att den ska använda interna gpun istället för ditt 760.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

Fick igång den nu kopplat powerknappen fel nu till nästa problem jag får ingen bild, har testat med hdmi i både grafikkortet och moderkortet men inget :/

Satte du dina minnen i de gula eller svarta slotsen? Jag satte mina fel vid mitt första bygge och fick då ingen bild av någon anledning.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Läs gärna alla inlägg. Helt felmonterad kylare gör inte det hela bättre.

Så länge datorn ligger ner så är detta inte ett problem... menar det att datorn ska ändå starta.Och om kylaren är felmonterad lär den visa skyhöga värden i bios , hans problem är att datorn inte ens botar inget händer då han trycker på knappen. dom 3 bilderna jag kollade på såg det faktist ut som 4/8 pinns kontakten inte va i men är det som han säger och vissa agg har så är det en splittad 4 sladd OCH en 8pinns han har.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

En varning, du skall ha distanser där det behövs samt inga distanser där det inte behövs. Missar du distanserna eller lägger distanser där det inte skall finnas kan kortslutning ske. Mycket vanligt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

Fick igång den nu kopplat powerknappen fel nu till nästa problem jag får ingen bild, har testat med hdmi i både grafikkortet och moderkortet men inget :/

Ett av de allra första förslagen du fick i tråden var att kolla att powerknappen var rätt kopplad...

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

Fick igång den nu kopplat powerknappen fel nu till nästa problem jag får ingen bild, har testat med hdmi i både grafikkortet och moderkortet men inget :/

Ibland är det så att man första starten inte har HDMI aktiverat per default och då måste man boota med nån annan kabel typ dvi el dvi till vga.
Prova det.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |