Permalänk
Skrivet av atriix:

Ok, på så vis, verkar rimligt.

Om inte annat borde jag ju kunna få det av CG3700 eftersom CG3100 som jag har nu går EOL. Det råkar inte va något som Comhem här kan fixa? eller ska man bli tvungen att ringa supporten...

Tyvärr får du nog inte något nytt modem gratis av ComHem, om du inte tecknar nytt avtal. Enligt hemsidan kostar ett CG3700 995:-.
I så fall kan du lika gärna köpa ett Compal, det kostar 1069:-

https://www.comhem.se/comhem/bredband/prislista/-/6268/6268/-/index.html

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Compal har 16/4 kanaler annars var det rätt.

Andy: då slog jag till i underkant, minns väl fel helt enkelt. Det är värre än jag trodde alltså Iofs kör väl merparten av kunderna digitalt endå numera för kanalerna som är gratis via nån IDTV. Dom betalar inte för ett abonemang för extra kanaler. Den siffran går knappt att räkna på.

Med godkänd digitalbox men utan programkort kan alla i ComHem-hus ta emot de fria digitala kanalerna i SD-kvalitet dvs SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24 och SVT Barnkanalen, TV4, TV6, AXESS TV och Tv Com Hem.
Kan vara ganska många som utnyttjar detta numera eftersom moderna tv-apparater har inbyggd DVB-C mottagare.

Permalänk
Medlem

För 1-2 år sedan så hade jag comhem som isp. Bytte till bredbandsbolaget för att jag hade enbart strul med comhem, uppkopplingen dog flera gånger om dagen och det tog typ 3 minuter innan uppkopplingen hoppa igång igen. Dom kunde inte lösa det, ringde säkert 50 ggr. Hade även en tekniker från comhem hos mig men han förstod inte varför det var problem. Jag har sedan dess flyttat till en annan lägenhet.
I år skaffade jag comhem igen, då tjejen pluggar och dom hade en trevlig deal för studerande så jag ville ge dom ett försök igen.
I början fungerade det bra och jag var nöjd och glad.

Nu har dock problemen börjat igen, flera gånger om dagen så bryts internetuppkopplingen men bara under ca 10 sekunder. Sitter jag i skype så bryts samtalet, spelar jag t ex HoN så tappar jag kontakten med servern (dock så kan jag fortsätta spela automatiskt när internet kommer igång igen så jag måste inte hoppa in i spelet igen).

Finns det någon annan som kan relatera till detta och vad bör jag göra? Har faktiskt inte ringt comhem då jag har noll förtroende för deras support då senast jag hade problem inte fick någon hjälp.

Permalänk
Skrivet av mppl:

Finns det någon annan som kan relatera till detta och vad bör jag göra? Har faktiskt inte ringt comhem då jag har noll förtroende för deras support då senast jag hade problem inte fick någon hjälp.

Om du inte redan gjort det så är tipset för att få en fungerande uppkoppling att brygga modemet (stänga av NAT) och sedan koppla in en riktig router efter modemet. Till denna router ansluter du datorer, mobiler, ipads mm.

Routerfunktionaliteten i ComHems modem är undermålig och bryter anslutningen i tid och otid när den känner sig överbelastad.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fick mitt Compal-modem i går. Får cirka 250Mbit ner på vissa servrar på speedtest.net. Upp runt 57Mbit på flera olika tester. Såg i configurationen att den har 16 kanaler låsta ner trots att jag bara har 250/50-abbonemang. Trådlösa fungerar riktigt bra, fina hastigheter det lilla jag testat. I övrigt så är Compalmodemet fult plastigt vitt, ser billigt ut.

Såg i loggen att det loggats in med telnet på modemet. Är Comhem? Såg ut så på IP-adressen i alla fall, eftersom den låg på en 1:a på Comhems nät och svarar med tb-doc--bu70.comhem.se på en ping.

Sat Aug 24 00:56:20 2013 Critical (3) Telnet user logged out. Sat Aug 24 00:56:09 2013 Critical (3) Telnet user logged in from IP address 83.251.48.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Fick mitt Compal-modem i går. Får cirka 250Mbit ner på vissa servrar på speedtest.net. Upp runt 57Mbit på flera olika tester. Såg i configurationen att den har 16 kanaler låsta ner trots att jag bara har 250/50-abbonemang. Trådlösa fungerar riktigt bra, fina hastigheter det lilla jag testat. I övrigt så är Compalmodemet fult plastigt vitt, ser billigt ut.

Såg i loggen att det loggats in med telnet på modemet. Är Comhem? Såg ut så på IP-adressen i alla fall, eftersom den låg på en 1:a på Comhems nät och svarar med tb-doc--bu70.comhem.se på en ping.

Sat Aug 24 00:56:20 2013 Critical (3) Telnet user logged out. Sat Aug 24 00:56:09 2013 Critical (3) Telnet user logged in from IP address 83.251.48.1.

Ja modemen försöker alltid bonda alla för den modellen möjliga kanaler oavsett vilken tjänst man väljer. I alla fall i downstream. Hastigheten styrs av andra saker tex konfigfilen som modemet tar emot från comhem. Även de med netgearmodem och 10mbit bondar det maxmimala 8 på dem. Nedgraderar du till 10/10 kommer ditt compal alltså mest troligt fortfarande bonda 16 kanaler. i Upstream vet jag inte om det hanteras på samma sätt.

Sat Aug 24 00:56:09 2013 ja den tiden känns konstig att någon på comhem skulle orkat kontrollera ditt modem. Dock är det ju inte omöjligt. Stämmer ens klockan i modemet? Finns vad jag vet en hel drös hinder så att enbart operatören ska kunna göra detta i normalfallet (utöver användarnamn och lösenord) så tveksamt att det var någon utomstående som lyckats. Kanske hämtar dom loggar automatiskt via nått script på domhär modemen när dom är såpass nya för att hitta buggar? Troligen den mest logiska förklaringen. Tror dock du kan få liknande meddelande om du ber deras support aktivera wifi på ditt modem från deras sida istället för manuellt också. Tror inte loggen särskiljer på remote-user och telnet-user men är för dåligt insatt faktiskt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jo den verkar stämma, minus sommartid. Körde en portscan från GRC och var inget som var öppet i alla fall, och allt ser ut som det ska i konfigurationen. Struntar i det, bara såg det när jag kollade igenom inställningsmöjligheter. I övrigt så fick jag även 250Mbit ner från Steam när jag tankade Saints Row IV, så hastigheten är som den ska.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har också på senare tid märkt av problem med Comhem. Beslutat mig för att testa att byta till https://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ba...

Tror ni att det skulle göra skillnad?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Hej!

Har också på senare tid märkt av problem med Comhem. Beslutat mig för att testa att byta till https://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ba...

Tror ni att det skulle göra skillnad?

Ja det är möjligt beroende på vilka problem du har. Har du NAT avstängt i modemet?

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

krångel med CG3700

Jag har haft comhem i 5 år utan att det har krånglat (100/10 över kabel-tv nätet). Problemen började när jag bytte till det senaste modemet CG3700 för någon vecka sedan.

Jag har bara gjort lite grundläggande inställningar så som att stänga av "port scan detection", ställt in port-forwarding för vissa tjänster, wlan lösenord, osv.

problemen yttrar sig i att det går riktigt, riktigt segt att besöka diverse siter. i skrivande stund testade jag att besöka aftonbladet (med adblock igång dessutom), det tog 42 sekunder för hela sidan att ladda.

sammanfattningsvis:
1. problemen började samma stund jag bytte modem
2. ibland funkar det ok, men det är mer ett sällsynt undantag än regel
3. siter laddar otroligt segt.
4. ofta så laddas t.ex bara html och någon enstaka bild, requests för resterande delar av siten (bilder, javascript, etc) kan timea ut
5. ofta går siten inte att ladda alls
6. om jag administrerar modemet och kör ping i diagnostics, t.ex mot googles dns server 8.8.8.8, så får jag svarstider på runt ca 20ms. detta trots att siter kanske står och timear ur exakt samtidigt.

någon som kan tänkas veta vad problemet är?

Edit: My bad. Jag var helt säker på att jag hade bockat i "Disable Port Scan and DoS Protection", det var det första jag fixade när jag fick modemet (från mina erfarenheter med CG3100). Jag måste ha råkat bocka ur den igen.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk

Den som har Bredband 200 och vill fortsätta med näst högsta hastigheten och alltså inte satsa på Bredband 500 kan kostnadsfritt och utan ytterligare bindningstid gå över till Bredband 250 genom att kontakta kundservice. Det är samma lägsta garanterade hastighet dvs 100 Mbit/s men det verkar som man får några extra tiotal Mbit/s genom att lägga om till Bredband 250. Priset är detsamma dvs 499 kr/mån.
Jag hade max nedströms 202 Mbit/s tidigare och nu på morgonen efter uppgradering till Bredband 250 maxar det 230 Mbit/s. Men hastigheten pendlar mellan 200-230 Mbit/s så jag tror inte att det är någon egentlig fördel hastighetsmässigt att uppgradera till Bredband 250. Mer en principsak för det är ju samma pris.
Jag har ett Netgear CG3100 så man behöver inget nytt modem för Bredband 250.

Edit: Uppmätte 252 Mbit/s ned nu tidigt på måndagmorgonen. Detta mot Telenor, Norge i Speedtest. Kul att se maxhastigheten. Men jag får väldigt olika download under dygnet.
T ex mätte jag igår kväll vid ca kl 20 med Bredbandskollen och fick då 120 Mbit/s och körde direkt efter Speedtest mot Telenor och fick 230 Mbit/s. Så man vet inte riktigt vad som gäller från stund till stund med olika mätservrar osv.
Men så länge jag tycker bredbandet fungerar som det ska så är det nog inte så viktigt vilken hastighet som det går med vid olika mätningar. Det är så mycket annat som avgör ett bredbands prestanda. Och i praktiken är även 100 Mbit/s helt tillräckligt för alla normala behov. Det är ju lite som att ha 200 eller 400 hästkrafter i en bil. I köerna på Essingeleden fungerar det lika dåligt med bägge alternativen.

Permalänk
Skrivet av jahknee:

Jag har haft comhem i 5 år utan att det har krånglat (100/10 över kabel-tv nätet). Problemen började när jag bytte till det senaste modemet CG3700 för någon vecka sedan.

Börja med att kolla om det blir som "natt o dag" om du stänger av NAT. Misstänker nämligen det med just den.problembeskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Börja med att kolla om det blir som "natt o dag" om du stänger av NAT. Misstänker nämligen det med just den.problembeskrivningen.

Tack för att du tog dig tid att svara, men du missade min edit av inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahknee:

Tack för att du tog dig tid att svara, men du missade min edit av inlägget.

Din Edit ovan säger inget om du testat slå av routerfunktionen helt och hållet på modemet. Finns under Advanced->Router mode om jag inte minns fel. Är det samma med routerfunktionen avslagen är nog modemet paj. Är det inte samma fel så är det väl kanske nån fw-bugg men inte sett nån annan beskriva ditt symptom.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Din Edit ovan säger inget om du testat slå av routerfunktionen helt och hållet på modemet. Finns under Advanced->Router mode om jag inte minns fel. Är det samma med routerfunktionen avslagen är nog modemet paj. Är det inte samma fel så är det väl kanske nån fw-bugg men inte sett nån annan beskriva ditt symptom.

nej. min edit säger att jag bockade i "Disable Port Scan and DoS Protection" och att det avhjälpte problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahknee:

nej. min edit säger att jag bockade i "Disable Port Scan and DoS Protection" och att det avhjälpte problemet.

Vart la jag läsglasögonen nu igen? My bad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Ja det är möjligt beroende på vilka problem du har. Har du NAT avstängt i modemet?

Det verkar inte göra skillnad. Vilken skillnad ska man förvänta sig genom att ha NAT av/på?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp mig från 100/10 till 250/50 och får ut 252Mbit/s ner och runt 20Mbit/s upp.
Kan det ha att göra med CG3100? Jag får samma hela tiden(ungefär), även mot flera olika servrar och både testat Speedtest och Bredbandskollen.

Övrigt: NAT avslaget, använder bara CG3100 som modem.

Permalänk
Medlem

CG3100 skall klara av 50 i upload såvitt jag förstår. Du bör nog ringa till comhem och be dom kolla, har aldrig sett nån som fått fel upload med comhem men då har dom ju iofs bara haft 10 tidigare.

Permalänk

Netgear CG3100 har åtta "downstream bonded channels" som väl alltid ska vara "locked" oberoende av vilken hastighet man har på tjänsten?
Sedan finns fyra "upstream bonded channels" där jag alltid bara har sett en "locked". Jag har den vanliga hastighten 10-11 Mbit/s upp så det är säkert som det ska vara.
Ska det vara någon skillnad om man uppgraderar uppströmshastigheten till 30-50 Mbit/s dvs ska flera än en kanal då vara låst? Kan ju vara läge att kolla för den som uppgraderat men inte får rätt uppströmshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Det verkar inte göra skillnad. Vilken skillnad ska man förvänta sig genom att ha NAT av/på?

Så som att ifall man har långsam hastighet eller att sidor laddas långsamt. Med NAT påslaget måste routern/modemet processera trafiken ytterligare för att avgöra vilken dator som ska få paketet, och detta kan vara granska prestandakrävande. Comhems routrar har varit kända för att strula med NAT påslaget, men jag vet inte hur det är på just din modell. Märker du ingen skillnad så är nog inte NAT problemet.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Netgear CG3100 har åtta "downstream bonded channels" som väl alltid ska vara "locked" oberoende av vilken hastighet man har på tjänsten?
Sedan finns fyra "upstream bonded channels" där jag alltid bara har sett en "locked". Jag har den vanliga hastighten 10-11 Mbit/s upp så det är säkert som det ska vara.
Ska det vara någon skillnad om man uppgraderar uppströmshastigheten till 30-50 Mbit/s dvs ska flera än en kanal då vara låst? Kan ju vara läge att kolla för den som uppgraderat men inte får rätt uppströmshastighet.

Jag har tre låsta på uppström och en olåst. Får dock bara ut runt 20Mbit iaf.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ringa comehm på 90 222 eller 08 90 222 från mobil. Vet ni vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xnor:

Jag kan inte ringa comehm på 90 222 eller 08 90 222 från mobil. Vet ni vad problemet kan vara?

Testat med gamla numret?
0771 - 55 00 00

Hörde att någon annan haft problem att nå det nya numret, men gick bra med det gamla.

Permalänk

Jag har ett CG3700 med en Asus RT-N66U som router. Alltså ska CG3700 bara agera modem och inget annat. Finns det några allmänt vedertagna tweaks man bör göra på modemet?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Testat med gamla numret?
0771 - 55 00 00

Hörde att någon annan haft problem att nå det nya numret, men gick bra med det gamla.

Tackar! Det funkar bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superstoffe:

Jag har ett CG3700 med en Asus RT-N66U som router. Alltså ska CG3700 bara agera modem och inget annat. Finns det några allmänt vedertagna tweaks man bör göra på modemet?

Brygga modemet genom att slå av NAT, inget annat behöver göras.

Permalänk

Ok, då ska jag prova det. Tack!

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Nu har man beställt ett Intel wireless AC 7260 kort till laptopen för att testa comhems AC standard med test modemet.

Permalänk
Medlem

"Äntligen!"
ComHem har efter nästan 10 månader erkänt kapacitetsproblem i området och bygger ut.

Naturligtvis fanns det ingen chans att någon på denna planet visste när detta skulle vara klart.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]