Permalänk

Fråga till comhem:

Idag har jag 200mb/s men på eran sida är det nu borttaget och ersatt utav 250mb/s, kommer jag även få ökad internethastighet till samma pris? Eller är detta något som ni väljer att begränsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Fråga till comhem:

Idag har jag 200mb/s men på eran sida är det nu borttaget och ersatt utav 250mb/s, kommer jag även få ökad internethastighet till samma pris? Eller är detta något som ni väljer att begränsa?

Dom har aldrig uppgraderat någon automatiskt tidigare mer än när dom tar bort extremt gamla tjänster och tror inte dom får enligt avtalet heller utan att meddela 3mån innan. Vill du ha 250 får du ringa dem. Samma pris? Ja beror ju på om 250 kostar samma som du redan betalar för 200 nu? Det är ju inte som att 200 utgår, bara att den inte nysäljs längre. Finns folk jag stöter på med 8/8mbit och 24/1 fortfarande. Måste vara 4+år sedan de tjänsterna såldes av comhem. Är man inte aktiv så lär man efter några år betala mer för sämre hastighet än andra. Stött på samma med adsl privat. Kunde uppgradera till 30mbit för samma pris som 24 men hade jag inte hört av mig hade 24mbit rullat på i "all oändlighet".

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2
Skrivet av Xarox:

Hmm...

Jag har ett test modem och med det har jag maxat på 175mbit ner och 50 upp. Just nu ligger det på runt 147 ner och 50 upp.

Jag gjorde en sökning på min address om vad det ska finnas tillgängligt efter deras uppdatering. Där stod det 500mbit. Som testare, liksom flera andra, skulle jag inte ha 500mbit under test tiden om det nu fanns i min fastighet?

Personligen är jag nöjd med 100 ner och 10 upp som jag har nu och lär inte beställa högre, men det har varit kul att testa modemet.

Hej,

Vi vill framför allt få ut modemet i lite olika miljöer och testa det, samt bjuda på lite högre hastigheter för er som varit med och testat. Har du aldrig kommit över 175 Mbit/s i tester?

För övrigt kan alla ni som har testmodem fortsätta att köra på om ni vill, vi kommer återkomma med info till er om hur länge och hur ni kan fortsätta att köra nytt modem/nya hastigheter.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phunky:

Dubbelkolla med comhem så det inte bara räcker att byta uttag, det är i så fall gratis. Om inte det går kan du i princip ge upp bredband via koax i den bostaden. Comhem aktiverar aldrig ett enskillt uttag. I normalfallet är nätet seriekopplat och hela nätet i huset/området behöver en översyn. Då får du kontrollera med förening/fastighetsägaren om dom vill uppgradera hela koaxnätet. Skulle tro att det är lika bra att kontrollera möjligheten till fiber via comhem eller annan lev. i så fall istället. Inte värt investeringen att rusta upp gamla koaxnät.

Com Hem kunde inte bara byta ut uttagen utan det är lite annat smått & gott som måste bytas, förstärkas, etc. Hursomhelst har vi bett om en offert till 72 fastigheter och kommer man undan billigt så kan man nog övertyga resten av området av att uppgradera så får man äntligen chansen att kunna dra in snabbare hastigheter. Dessutom kostar bredbandet endast 250 kr (250 mbit/s), vilket är billigare än Telias fiber som ligger på 500 kronor varje månad. Såvida man inte har gruppavtal på fibret, (något som skulle vara riktigt svårt att fixa i området pga gamlingarna som inte använder internet) så blir det svårt för Telia att matcha dessa priser.

Saken är ju den att fiber är jävligt mycket dyrare och att fler folk kommer att vägra att betala kostnaderna (bor många 60-plussare i det här området). Därför känns ju den där investeringen lite svårare att ro i hamn men jo, personligen är ju fiber det optimala men jag kommer att flytta inom ett par år och då kan man hellre titta på den möjligheten vid nästa bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Samma sak gäller tydligen för Studentabonnemangen.

Ehm, vadå. Får man inte KÖPA mer hastighet uppströms om man har studentabb? Helt värdelöst.

Permalänk
Skrivet av wdrsn:

Ehm, vadå. Får man inte KÖPA mer hastighet uppströms om man har studentabb? Helt värdelöst.

Det verkar inte bättre. Talade med deras försäljningsavdelning som sa att man måste uppgradera till ett fullprisabonnemang att kunna göra det.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi vill framför allt få ut modemet i lite olika miljöer och testa det, samt bjuda på lite högre hastigheter för er som varit med och testat. Har du aldrig kommit över 175 Mbit/s i tester?

För övrigt kan alla ni som har testmodem fortsätta att köra på om ni vill, vi kommer återkomma med info till er om hur länge och hur ni kan fortsätta att köra nytt modem/nya hastigheter.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

[EDIT!:] Jag har tydligen kört tester mot långsamma test mål. Bredbandskollen inkluderat. ... Bättre resultat längre ner på denna sidan.

Japp, jag kör tester dagligen.

Alla dom högsta testerna har legat runt 175 (+-2) och det är typ mitt i natten när jag suttit uppe länge och väldigt tidigt på morgonen. Jag har precis provat igen 2 ggr, men nu är det visserligen kväll och väldigt belastat nät gissar jag.

Speedof.me

Permalänk
Medlem

Idag är det väldigt belastat då jag inte når över 100Mbit (närmare 78Mbit) på min 200MBit lina med compal-test-modem.
Upload däremot har inga problem att nå 45-50Mbit.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Hur vore det om comhem kunde börja erbjuda 100/100 då det finns en stor efterfrågan på högre upload. 100 Mbit upload finns hos alla comhems konkurrenter i fibernäten. 500 Mbit download är det nog ganska få som verkligen behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Hur vore det om comhem kunde börja erbjuda 100/100 då det finns en stor efterfrågan på högre upload. 100 Mbit upload finns hos alla comhems konkurrenter i fibernäten. 500 Mbit download är det nog ganska få som verkligen behöver.

Tror knappast Com Hems nät kan hantera en massa kunder med 100Mbit upload i dagsläget på koax.
Det dröjer några år innan kapaciteten är där.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tror knappast Com Hems nät kan hantera en massa kunder med 100Mbit upload i dagsläget på koax.
Det dröjer några år innan kapaciteten är där.

Kan du förklara tekniken?
Vad är det som gör att koax klarar höga nedladdningshastigheter men inte höga uppladdningshastigheter?

Permalänk
Medlem

Överbelastningen/felet här blir bara värre och värre.
50/22 på ett 500/50 abonnemang, good job.
Och inte ett ljud från kundtjänst..
SUCK

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

SUCK

http://img692.imageshack.us/img692/747/pzz2.jpg

Får detsamma som dig på bredbandskollen. Likaså lika dåligt mot teknikmejeriets server nere i malmö på speedtest.net.
Men får bättre hastigheter om man laddar ner några linux-distro samtidigt.

Prova Telenor Oslo på speedtest.net

Skrivet av Tuvok:

Kan du förklara tekniken?
Vad är det som gör att koax klarar höga nedladdningshastigheter men inte höga uppladdningshastigheter?

Högre hastigheter fungerar över RF-kabel. Det är inte tekniken som är problemet.
Jag menar snarare att Com Hem inte har kapaciteten i sitt nät att de vågar släppa den tjänsten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

SUCK

http://img692.imageshack.us/img692/747/pzz2.jpg

Har inga problem och maxa min 200 lina här i Hässleholm. Stabila 210/11. Bor vid Statoil / Shell. Så vi kör genom samma nod. Bytte till 100/50 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Får detsamma som dig på bredbandskollen. Likaså lika dåligt mot teknikmejeriets server nere i malmö på speedtest.net.

http://www.speedtest.net/result/2915443220.png

Ja jäklar vad det rasslade till i lådan. Nu blev det något helt annat.

Jag trodde per automatik att företagen i Malmö och Köpenhamn hade bra fart på sitt internet, men tydligen inte.

Sanslöst, men nu vet vi att det finns flås linorna.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Finns ingen teoretisk övre gräns i dl/ul på docsis3. Begränsningen sitter på modemen (hur många kanaler modemet kan bonda i vardera riktningen) och det utrymme/antal kanaler comhem vill upplåta till bredband. Fler kanaler till modemen lika med färre tvkanaler och vice versa. Tror inte kapaciteten skulle räcka för 100upp faktiskt, inte som nätet är byggt idag. Vi får vara nöjd med 50upp som verkar vara pågång. Bra mycket bättre än 10. Börjar nog närma oss maxet för vad koax klarar när man räknar vad comhem totalt skeppar i kabeln.

Vilken bandbredd dvs hur många Mbit/s behöver en kabel-tv-kanal i HD 1080i när den sänds i Com hems koaxnät?
Finns det risk för att bredband upp till 500 Mbit/s nedströms blir en hämmande faktor när det gäller att ge plats för fler HD-kanaler?
Com hem har ju inte lanserat en ny HD-kanal på ganska lång tid nu - däremot har ju en del fallit bort bl a Viasat Premier League HD och ESPN America HD.
Jag har förstått att koaxnät liksom allt annat har en gräns för sin kapacitet och att konkurrensen mellan kabel-tv och bredbandstjänster i samma nät kan hämma utvecklingen av HD-kanaler till förmån för snabbare bredband.
Com hem lanserar nu under hösten TiVo och det är möjligt att den ökade bredbandskapaciteten har något med den lanseringen att göra.
Samtidigt bäddar Com hem för bättre förutsättning för olika streamingtjänster t ex Viaplay och Netflix hos Com hems bredbandskunder vilket kan verka underligt då man därigenom tar bort kundunderlag från den egna kabel-tv-verksamheten.
Vore intressant att höra synpunkter på det där med kabel-tv och bredband i samma nät och konkurrensen dem emellan om en given bandbredd. Många fastighetsägare har ju fortfarande bara det koaxnät från Com hem som man satte in på 90-talet. Självklart innebär ett öppet fibernät en annan valfrihet när det gäller operatör men i de flesta Com hem-hus finns för närvarande bara den bandbredd som koaxnätet ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

http://www.speedtest.net/result/2915443220.png

Nästan sämre mot Oslo.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Min upload är nu 53Mbit/s
113 Mbit/s ner

Permalänk
Medlem

"Finns det risk för att bredband upp till 500 Mbit/s nedströms blir en hämmande faktor när det gäller att ge plats för fler HD-kanaler?" teoretiskt ja. tekniskt vet jag inte.

Tv och bredband är sepparerat på olika frekvenser så dom stör aldrig in i varandra i realtid MEN vill comhem lansera fler tv-kanaler eller fler downstreams modemen ska kunna bonda och det tex inte finns fler frekvenser att tillgå måste det ju tas någonstans ifrån. Nu vet jag inte om det är akut frekvensbrist i comhem's nät men man börjar nog nå taket snart. Då kan man iofs pilla med olika modulationer för bredband/tv och olika mpeg på digital-tv för att få in mer på samma frekvenser. Dock blir nätet betydligt känsligare för fel då också.

Tuvok: Rent tekniskt får det plats mindre trafik i en upstreamfrekvens än i en downstreamfrekvens. Delvis för att man kör med lägre QAM/modulation för att det ska bli mindre störningskänsligt i den del av frekvenskartan som sällan är förskonad från störningar. Dessutom ligger upstreamfrekvenserna lågt i frekvens (jämfört med downstreamfrekvenserna) där det finns annat tex analog radio osv som kan störa/ta upp plats. Det är mer frekvenser "ledig" där man kan lägga fler downstreams. Sedan beror det ju på vilken teknisk lösning comhem kör med centralt och på modemen.

http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS har mycke info om saken.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Heh, var tvungen att sätta detta. Det har aldrig hänt att jag någonsin har maxat hastigheten och att Norge skulle ha det bästa speedtest målet, det trodde jag aldrig heller.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

"Finns det risk för att bredband upp till 500 Mbit/s nedströms blir en hämmande faktor när det gäller att ge plats för fler HD-kanaler?" teoretiskt ja. tekniskt vet jag inte.

Tv och bredband är sepparerat på olika frekvenser så dom stör aldrig in i varandra i realtid MEN vill comhem lansera fler tv-kanaler eller fler downstreams modemen ska kunna bonda och det tex inte finns fler frekvenser att tillgå måste det ju tas någonstans ifrån. Nu vet jag inte om det är akut frekvensbrist i comhem's nät men man börjar nog nå taket snart. Då kan man iofs pilla med olika modulationer för bredband/tv och olika mpeg på digital-tv för att få in mer på samma frekvenser. Dock blir nätet betydligt känsligare för fel då också.

Tuvok: Rent tekniskt får det plats mindre trafik i en upstreamfrekvens än i en downstreamfrekvens. Delvis för att man kör med lägre QAM/modulation för att det ska bli mindre störningskänsligt i den del av frekvenskartan som sällan är förskonad från störningar. Dessutom ligger upstreamfrekvenserna lågt i frekvens (jämfört med downstreamfrekvenserna) där det finns annat tex analog radio osv som kan störa/ta upp plats. Det är mer frekvenser "ledig" där man kan lägga fler downstreams. Sedan beror det ju på vilken teknisk lösning comhem kör med centralt och på modemen.

http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS har mycke info om saken.

Här hos mig har det kvar det analoga grundutbudet. Skulle de skippa det så skulle man ju få plats med en 30 HD kanaler på samma utrymme. Antalet kunder som delar på en kabel måste ju vara en begränsande faktor. Någon som har koll på hur många kunder Comhem har max per koax nät. Här där jag bor har de ju fiber in i källaren så säkert inte så många bredbandsabonnenter som delar på bandbredden i en kabel.

Skrivet av Xarox:

Heh, var tvungen att sätta detta. Det har aldrig hänt att jag någonsin har maxat hastigheten och att Norge skulle ha det bästa speedtest målet, det trodde jag aldrig heller.

http://www.speedtest.net/result/2916503753.png

Jag får också ofta bättre resultat mot Norge, Danmark och Tyskland när det gäller Speedtest.net. Många av de svenska testservrarna har nog ganska kass uppkoppling.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Här hos mig har det kvar det analoga grundutbudet. Skulle de skippa det så skulle man ju få plats med en 30 HD kanaler på samma utrymme. Antalet kunder som delar på en kabel måste ju vara en begränsande faktor. Någon som har koll på hur många kunder Comhem har max per koax nät. Här där jag bor har de ju fiber in i källaren så säkert inte så många bredbandsabonnenter som delar på bandbredden i en kabel. .

Ja analog-tv och analog-radio är de som tar upp mest plats "i onödan". Man får in mycke bredband och digitalkanaler per analog kanal. 4-6 digitala i SD tror jag beroende på modulation och mpeg2 eller mpeg4.

Det är olika från fall till fall hur många som är kopplad till samma kabel. Det är nog i många fall fler potentiella kunder på en koax/fiber än vad som är "bra" men sedan finns det väl en övre gräns för antal tecknade tex bredbandskunder per område innan comhem delar nätet.

Gällande tv spelar det inte så stor roll hur många som är ansluten till samma nät, det är endå broadcast och begränsningen i slutändan är från närmaste förstärkare till vardera digitalbox hur många kanaler som får plats frekvensmässigt. Värre med bredband där man delar på utrymmet längre ut i nätet.

Tror inte det spelar någon roll om dom slopat analoga nätet i vissa stadsdelar. Blir endå inte fler tex tvkanaler dit trots extraplatsen. Det skulle segmentera nätets frekvensuppbyggnad och vilka tvkanaler man kan få per adress. Nu levererar dom samma utbud i hela sverige i 99% av fallen vilket underlättar marknadsförigsmässigt. Deras frekvensplan är nästan identisk i hela landet förutom där det inte finns analogtv längre, där är det numera outnyttjat utrymme. Möjligen kommer det nyttjas i framtiden men knappast innan en hel ort släckt utbudet.

Skrivet av Kabelkillen:

Jag får också ofta bättre resultat mot Norge, Danmark och Tyskland när det gäller Speedtest.net. Många av de svenska testservrarna har nog ganska kass uppkoppling.

Ja i alla fall bredbandskollen malmö verkar ju inte helt 100.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ja analog-tv och analog-radio är de som tar upp mest plats "i onödan". Man får in mycke bredband och digitalkanaler per analog kanal. 4-6 digitala i SD tror jag beroende på modulation och mpeg2 eller mpeg4.
Det är olika från fall till fall. Det är nog i många fall fler potentiella kunder på en koax/fiber än vad som är "bra" men sedan finns det väl en övre gräns för antal tecknade tex bredbandskunder per område innan comhem delar nätet.

Ja i alla fall bredbandskollen malmö verkar ju inte helt 100.

Då är det banne mig på tiden att comhem släcker ner de analoga signalerna i sitt nät. Vem tusan använder analog tv 2013? Och dom få som ev gör det kan använda en box som konverterar till analogt. Comhem behöver använda kapaciteten i nätet till att ge bredbandskunderna bättre upload!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Då är det banne mig på tiden att comhem släcker ner de analoga signalerna i sitt nät. Vem tusan använder analog tv 2013? Och dom få som ev gör det kan använda en box som konverterar till analogt. Comhem behöver använda kapaciteten i nätet till att ge bredbandskunderna bättre upload!

BETYDLIGT fler än du tror. Hörde nån siffra för nått år sedan att nästan 600.000 kunder bara kör analogt på sin tv i comhemlägenhet. Är väl mindre nu men det är ju en intäkt för comhem att leverera analogt också då fastighetsägaren betalar utbudet per lägenhet. Vi får nog leva ett tag med detta. Det är förövrigt analog radio via comhem-uttaget som ligger där man tekniskt skulle kunna lägga mer uploadfrekvenser OCH JA det finns folk som fortfarande använder radio hemma via comhem-uttaget konstigt nog

Tyvärr har ju i-landsstämpeln medfört att medelåldern på vår befolkning ökat markant sedan början av 1900

Men 500/50 är oavsett riktigt bra hastighet, varesig det är koax eller ej. Tror ingen annan lev oavsett land kör dessa hastigheter via cable. Comhem och compal är väldigt tidig med modem som hanterar 16 samtida downstreamkanaler. Vi får va glada att tekniken inte stannade av som adsl. Under många år följdes teknikerna åt hastighetsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Verkar va lite efter här men men....
Finns det någon chans att komma med i några tester nu? Har i dagsläget 100/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Verkar va lite efter här men men....
Finns det någon chans att komma med i några tester nu? Har i dagsläget 100/10.

Modemet är släppt nu, det kommer med 500Mbit-paketet och man kan beställa det separat också via Comhem. Så om det inte är tester i områden som inte har hastigheterna än tror jag inte det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Modemet är släppt nu, det kommer med 500Mbit-paketet och man kan beställa det separat också via Comhem. Så om det inte är tester i områden som inte har hastigheterna än tror jag inte det är möjligt.

Ok, på så vis, verkar rimligt.

Om inte annat borde jag ju kunna få det av CG3700 eftersom CG3100 som jag har nu går EOL. Det råkar inte va något som Comhem här kan fixa? eller ska man bli tvungen att ringa supporten...

Permalänk
Skrivet av Phunky:

BETYDLIGT fler än du tror. Hörde nån siffra för nått år sedan att nästan 600.000 kunder bara kör analogt på sin tv i comhemlägenhet. Är väl mindre nu men det är ju en intäkt för comhem att leverera analogt också då fastighetsägaren betalar utbudet per lägenhet. Vi får nog leva ett tag med detta. Det är förövrigt analog radio via comhem-uttaget som ligger där man tekniskt skulle kunna lägga mer uploadfrekvenser OCH JA det finns folk som fortfarande använder radio hemma via comhem-uttaget konstigt nog
...........
Skickades från m.sweclockers.com

Enligt senaste publicerade siffror har ComHem 1,78 milj anslutna hushåll.
Av dessa har 613 300 egna digital-tv-abonnemang.
Antalet unika kunder är 823 400 och antalet kunder som har både digital-tv, bredband och telefoni från ComHem sk Triple-play är 254 300.
ComHems styrka och svaghet är det analoga grundutbudet som ger stabila intäkter genom avtalen med fastighetsägarna. Det finns uppenbarligen över en miljon hushåll i Sverige där man nöjer sig med det analoga grundutbudet - i synnerhet när det är utökat till ca 15 kanaler.
(OK, finns naturligtvis hushåll i ComHem-hus där man har analogt grundutbud via fastigheten men använder parabol eller ip-tv istället för digital-tv-abonnemang hos ComHem. Hur många? Vet ej.)
När avtalen löper ut öppnar det upp för fastighetsägarna att teckna avtal om öppna nät, fibernät osv. ComHem försöker etablera sig även inom dessa områden för att tåget inte fullständigt ska rusa ifrån dem.
Bredband är uppenbarligen ett område där ComHem vill konkurrera bl a med hastighet. Idag har man 542 400 bredbandskunder.
Källa för siffror:
https://www.comhem.se/comhem/om-com-hem/press/pressmeddelande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Ok, på så vis, verkar rimligt.

Om inte annat borde jag ju kunna få det av CG3700 eftersom CG3100 som jag har nu går EOL. Det råkar inte va något som Comhem här kan fixa? eller ska man bli tvungen att ringa supporten...

Du kanske kan få ett nytt modem utan kostnad om du inte har ett bundet avtal och väljer att binda upp på en längre tid.

Men man får bara Compal-modemet med 500Mbit-abonnemanget. De andra har kvar Netgear CG3700. Vill man ha ett mindre abonnemang men Compal-modemt måste man betala för det, cirka 1000:- ligger det på.

Compal har 12/4 kanaler och 802.11ac medans CG3700 har 8/4 kanaler och 802.11n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Compal har 12/4 kanaler och 802.11ac medans CG3700 har 8/4 kanaler och 802.11n.

Compal har 16/4 kanaler annars var det rätt.

Andy: då slog jag till i underkant, minns väl fel helt enkelt. Det är värre än jag trodde alltså Iofs kör väl merparten av kunderna digitalt endå numera för kanalerna som är gratis via nån IDTV. Dom betalar inte för ett abonemang för extra kanaler. Den siffran går knappt att räkna på.

Visa signatur

Dooh!