Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Det är jäkligt skumt... Jag har sett flera tester mot Göteborg med dom siffrorna, men från Malmö till Göteborg, så kommer jag alltid max mellan 60-80 mbit/s. Man kan tro att vi har enorma flaskhalsar här emellan.

Detta är taget just nu. (Test Modemet)

http://i42.tinypic.com/5p25wp.jpg

Intressant...

Något har hänt mellan Malmö och Göteborg sedan denna tidigare posten. Nya test gjorda idag och jag hamnar mellan 160 och 260 mbit/s. Helt klart en förbättring.

Detta är den bästa...

Testade Malmö också som har tidigare legat från 50 till 175 mbit/s beroende på väder och vind, hehe.

En SUPER förbättring!!!!!!!!

Jag gjorde bara ett test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Intressant...

Något har hänt mellan Malmö och Göteborg sedan denna tidigare posten. Nya test gjorda idag och jag hamnar mellan 160 och 260 mbit/s. Helt klart en förbättring.

Detta är den bästa...

http://i.imgur.com/TAAZxVI.jpg

Testade Malmö också som har tidigare legat från 50 till 175 mbit/s beroende på väder och vind, hehe.

En SUPER förbättring!!!!!!!!

Jag gjorde bara ett test.

http://i.imgur.com/gg7Yhfy.jpg

Du bor i Malmö-omådet eller? Varit så många turer i tråden ang detta tidigare så man vet ju inte längre Mätte du bara bra mot dendär Speedtest Norge Telenor AS tidigare men dåligt mot BBkollen? Kan ju vara något comhem routat om eller så har bbkollen haft nå strul med sin server i malmö? Svårt att veta. Iller, Saijda & Dentar hade ju nått liknande problem har jag för mig? Kanske fler? Verkar ju varit folk i "sydöstra" delarna av landet som stött på detta.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Du bor i Malmö-omådet eller? Varit så många turer i tråden ang detta tidigare så man vet ju inte längre Mätte du bara bra mot dendär Speedtest Norge Telenor AS tidigare men dåligt mot BBkollen? Kan ju vara något comhem routat om eller så har bbkollen haft nå strul med sin server i malmö? Svårt att veta.

Japp, jag bor i Malmö och du har helt rätt, mina tester mot Telenor i Norge har varit kanon bra hela tiden medans inom Malmö och Malmö - Göteborg har varit sanslöst dåliga genom BBkollen.

Men nu fungerar det, och det är ju kanon bra! Får se om Malmö - Göteborg kan bli kanske ytterligare lite bättre. Nya tester nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Japp, jag bor i Malmö och du har helt rätt, mina tester mot Telenor i Norge har varit kanon bra hela tiden medans inom Malmö och Malmö - Göteborg har varit sanslöst dåliga genom BBkollen.

Men nu fungerar det, och det är ju kanon bra! Får se om Malmö - Göteborg kan bli kanske ytterligare lite bättre. Nya tester nästa vecka.

Testa gärna det här om du har möjlighet
#13864738

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Beställde comhems 100/10 nu i tisdags, någon som en aning om hur lång tid det brukar ta att få hem det och ha det rullande?
enligt comhems hemsida står det inom 1vecka. Men det kan man ju aldrig lita på:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Beställde comhems 100/10 nu i tisdags, någon som en aning om hur lång tid det brukar ta att få hem det och ha det rullande?
enligt comhems hemsida står det inom 1vecka. Men det kan man ju aldrig lita på:P

Fick mitt på två eller tre dagar.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Fick mitt på två eller tre dagar.

Fan vad mysigt, dock lär jag få vänta till nästa vecka då:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Det här blir bara bättre och bättre!

Tur att man har ett 500/50Mbit bredband, så att det går snabbt ute på det häringa internätet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

Fan vad mysigt, dock lär jag få vänta till nästa vecka då:P

kolla på kollinumret du får av dom så ser du brukar stå beräknat leveransdatum

Permalänk
Skrivet av emilhalla:

kolla på kollinumret du får av dom så ser du brukar stå beräknat leveransdatum

Dessvärre har Com hem dåliga rutiner när det gäller tracking av paket.
De använder externt logistikcenter - senast jag fick något från Com hem (en digitalbox, ej bredbandsmodem iofs)
kom det från Strålfors i Ljungby med Schenker privpak.
Ingen bekräftelse från Com hem på mailen med möjlighet att följa paketets färd. De lägger en beställning till underentreprenören men det finns ingen återrapportering av kolli-id till Com hem fvb kunden.
Dessutom har de SMS-avisering i tjänsten från Schenker vilket innebär att Com hems
logistikpartner inte heller aviserar mottagaren med trackingnummer, bara med Schenkers löpnummer som behövs när man hämtar ut.
Rätt som det är kommer alltså en SMS-avisering i mobilen att paketet finns att hämta.
Det tog bara några dagar för mig senast men det hade varit bra att kunna spåra paketet om det tagit längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Dessvärre har Com hem dåliga rutiner när det gäller tracking av paket.
De använder externt logistikcenter - senast jag fick något från Com hem (en digitalbox, ej bredbandsmodem iofs)
kom det från Strålfors i Ljungby med Schenker privpak.
Ingen bekräftelse från Com hem på mailen med möjlighet att följa paketets färd. De lägger en beställning till underentreprenören men det finns ingen återrapportering av kolli-id till Com hem fvb kunden.
Dessutom har de SMS-avisering i tjänsten från Schenker vilket innebär att Com hems
logistikpartner inte heller aviserar mottagaren med trackingnummer, bara med Schenkers löpnummer som behövs när man hämtar ut.
Rätt som det är kommer alltså en SMS-avisering i mobilen att paketet finns att hämta.
Det tog bara några dagar för mig senast men det hade varit bra att kunna spåra paketet om det tagit längre tid.

Jag har flera gånger kunnat få kollinumret från Com Hems kundtjänst, så något gemensamt system har de. Har du kontaktat Com Hem och försökt att få ut ditt kollinummer efter du gjort en beställning eller har du bara väntat på att få det i någon bekräftelse?

Dessutom använder de flesta tjänsteleverantörer olika logistikcenter. Några exempel: Tre använder Electra, Tele2 använder Brightpoint och Bredbandsbolaget använder också Strålfors i Ljungby.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Jag har flera gånger kunnat få kollinumret från Com Hems kundtjänst, så något gemensamt system har de. Har du kontaktat Com Hem och försökt att få ut ditt kollinummer efter du gjort en beställning eller har du bara väntat på att få det i någon bekräftelse?

Dessutom använder de flesta tjänsteleverantörer olika logistikcenter. Några exempel: Tre använder Electra, Tele2 använder Brightpoint och Bredbandsbolaget använder också Strålfors i Ljungby.

Självklart kan Com hems kundtjänst få fram och kommunicera kollinummer/spårningsinfo om kunden frågar. De svarar så på Facebooksidan och Com hems Twitter dvs att man ska skicka PM med kunduppgifter så tar de fram informationen.
Det jag skrev om gällde att man inte direkt i samband med beställningsbekräftelsen från Com hem får information som gör att man kan följa ett kolli.
Jag har de gånger jag väntat på paket från Com hem haft turen att bli aviserad inom de tre-fyra arbetsdagar man brukar ange så jag har inte haft behov av att be kundtjänst ta fram numret åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det här blir bara bättre och bättre!

http://img547.imageshack.us/img547/5714/z1wb.jpg

Tur att man har ett 500/50Mbit bredband, så att det går snabbt ute på det häringa internätet.

Det är INTE fullt utbyggt här i Hässleholm. Har själv 100/50 linan och support sa att det inte är utbyggt helt

Bor själv borta vid Grönängsplan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Någon som vet om comhem har skyldighet att lämna ut uppgifter till radiotjänst om varje tv mottagare dom säljer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turglarokhn:

Någon som vet om comhem har skyldighet att lämna ut uppgifter till radiotjänst om varje tv mottagare dom säljer?

Ja, det är lag på det: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM#R6

Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

Idiotisk lag. Jag vet inte vart gränsen på "detaljhandeln" går, men jag misstänker att man tolkat det som att även beställningar via internet eller kundtjänst räknas in.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats byta LAN IP-adress på sin CG-3700? Jag har försökt ändra från default 192.168.0.1 till 192.168.1.1 men får bara ett felmeddelande "Invalid data: IP address".

Det går inte att byta till något IP mellan 192.168.1.1 - 192.168.8.1 men exempelvis 192.168.10.1 fungerar att byta till.. Det kan väl ändå inte vara meningen att det ska va så B? :/

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilhalla:

kolla på kollinumret du får av dom så ser du brukar stå beräknat leveransdatum

Vart kan jag hitta det?..
jag har inte fått något som jag sätt iaf, väntat 8 dagar nu, sen tisdag 10.. fått papper hem, men inget annat

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av BrytaPlanka:

Ja, det är lag på det: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM#R6

Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

Idiotisk lag. Jag vet inte vart gränsen på "detaljhandeln" går, men jag misstänker att man tolkat det som att även beställningar via internet eller kundtjänst räknas in.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av startrekfan:

Mitt CG3700 har 192.168.1.1 som default.
Använder du den som router eller bara som modem? Jag kör bara som modem. Det kanske påverkar.

Intressant! Jag använder den som router, när jag väljer att köra den som modem har jag inte lyckats komma åt gränssnittet. Vilken version av firmware har du? Min kör V0.02.09.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloha:

Intressant! Jag använder den som router, när jag väljer att köra den som modem har jag inte lyckats komma åt gränssnittet. Vilken version av firmware har du? Min kör V0.02.09.

När du kör den som modem så har den adressen 192.168.100.1.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

Vart kan jag hitta det?..
jag har inte fått något som jag sätt iaf, väntat 8 dagar nu, sen tisdag 10.. fått papper hem, men inget annat

Du får ringa ComHems kundtjänst. De kan kolla upp beställningen och ta fram uppgifter om ditt paket om det nu över huvud taget skickats.
Något har troligen hakat upp sig eftersom det tagit så lång tid.

Permalänk
Medlem

har precis bytt upp mig från 10/10 för 359kr i månaden till 50/10 för 339 kr i månaden (skyll inte på någon anna förutom mig själv och min lathet) och ska få nytt modem (Netgear CG3700)

nåt jag ska tänka på när jag installerar mitt modem?

kommer koppla in en switch samt en router (Asus RT-N66U) till det, måste jag brygga min gamla router?

Permalänk
Skrivet av dammskog:

har precis bytt upp mig från 10/10 för 359kr i månaden till 50/10 för 339 kr i månaden (skyll inte på någon anna förutom mig själv och min lathet) och ska få nytt modem (Netgear CG3700)

nåt jag ska tänka på när jag installerar mitt modem?

kommer koppla in en switch samt en router (Asus RT-N66U) till det, måste jag brygga min gamla router?

när jag hade 200/10 från dem så hade jag också deras netgear cg3700. jag tyckte faktiskt att den funkade bra som router också, kom upp i 180 mb/s trådlöst och över 200 trådat.

Permalänk

Köpa Router

Hej

Eftersom Comhem vägrar att skicka ny router så undrar jag vilken router jag skall köpa om jag skall brygga
den med cg3100 för att få ett fungerande WIFI? Tänkte något för ca:600-1000kr.

Med vänliga hälsningar
Sara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimension5:

Hej

Eftersom Comhem vägrar att skicka ny router så undrar jag vilken router jag skall köpa om jag skall brygga
den med cg3100 för att få ett fungerande WIFI? Tänkte något för ca:600-1000kr.

Med vänliga hälsningar
Sara

Dom från ASUS är typ bäst numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Precis som många andra har jag problem med WIFIt på min Netgear 3700. Precis bredvid modemet får jag ut 30Mbit (har 100/10) medans på våningen under i villan så får jag ut 2 (!) vilket gör det omöjligt att strömma film med hög kvalitet.

Enligt comhems support skall de tydligen rulla ut en ny firmware nu på tisdag - modemet skall uppdatera sig själv. Tror ni vi kan hoppas på det, eller är det läge att skaffa en separat router? Kan no bli aktuellt med det ändå, iom att 3700an bara hade två LAN-uttag, och med NAS och Sonos samt en eget tråd till spelburken så behövs ju minst tre.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Precis som många andra har jag problem med WIFIt på min Netgear 3700. Precis bredvid modemet får jag ut 30Mbit (har 100/10) medans på våningen under i villan så får jag ut 2 (!) vilket gör det omöjligt att strömma film med hög kvalitet.

Enligt comhems support skall de tydligen rulla ut en ny firmware nu på tisdag - modemet skall uppdatera sig själv. Tror ni vi kan hoppas på det, eller är det läge att skaffa en separat router? Kan no bli aktuellt med det ändå, iom att 3700an bara hade två LAN-uttag, och med NAS och Sonos samt en eget tråd till spelburken så behövs ju minst tre.

Dom releasar normalt sett inte ny fw i hela landet samtidigt. Svårt att säga vad som gäller i ditt område alltså. Kan mycket väl stämma men kan lika väl vara om 3v. Modemet måste startas om för att man ska få ny mjukvara.

Alltså beroende på hur huset är byggt är det inte säkert att du får bättre med någon annan router. Placering, andra nätverk, störningskällor och matrial i väggar spelar in. Dock har jag fått uppfattningen genom installation av netgears adslmodem att dom är rätt klena på wifit från den tillverkaren. Om du skaffar en egen router så köp en med externa antenner i så fall. ASUS routrar ryktas sända starkare än tillåtet (finns artikel på idg) och det är ju optimalt om förhållandena där du bor inte är optimala. Sedan beror det ju på vad du ska streama, 1080p? Dra i så fall kabel, väldigt svårt att få det att flyta via wifi även om hastigheten skulle vara bra. Kom ihåg att brygga/slå av NAT på modemet från comhem om du kopplar in egen router bakom.

Surfa till 192.168.0.1 admin/password om du inte ändrat själv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Dom releasar normalt sett inte ny fw i hela landet samtidigt. Svårt att säga vad som gäller i ditt område alltså. Kan mycket väl stämma men kan lika väl vara om 3v. Modemet måste startas om för att man ska få ny mjukvara.

Alltså beroende på hur huset är byggt är det inte säkert att du får bättre med någon annan router. Placering, andra nätverk, störningskällor och matrial i väggar spelar in. Dock har jag fått uppfattningen genom installation av netgears adslmodem att dom är rätt klena på wifit från den tillverkaren. Om du skaffar en egen router så köp en med externa antenner i så fall. ASUS routrar ryktas sända starkare än tillåtet (finns artikel på idg) och det är ju optimalt om förhållandena där du bor inte är optimala. Sedan beror det ju på vad du ska streama, 1080p? Dra i så fall kabel, väldigt svårt att få det att flyta via wifi även om hastigheten skulle vara bra. Kom ihåg att brygga/slå av NAT på modemet från comhem om du kopplar in egen router bakom.

Surfa till 192.168.0.1 admin/password om du inte ändrat själv.

Tack för tipsen!

Supporten hävdade att nu på tisdag var det dags i just mitt område, men man vet ju aldrig. Startar nog om mitt modem med jämna mellanrum den närmaste tiden för sökerhets skull.

Ja, mycket beror nog på var jag har prylarna placerade i huset. Modemet står på tredje våningen i ett hörn av huset, och vanligaste stället där jag har datorn som jag streamar till är i motsatta hörnet på plan 2. I mitten av huset finns ett trapphus, där jag får runt 10 Mbit generellt.

Preliminärt så skaffar jag nog en access point - typ zykel wpa3025 - i ett försöka ett få bättre signal ned genom huset. Kabel är dessvärre inget alternativ.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Någon som haft problem med tappad anslutningen senaste dagarna med Comhem i Göteborg? Idag har jag tappat anslutningen minst 2 ggr och samma sak lite till och från den gångna veckan...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Någon som haft problem med tappad anslutningen senaste dagarna med Comhem i Göteborg? Idag har jag tappat anslutningen minst 2 ggr och samma sak lite till och från den gångna veckan...

JA! och det gör mig tokig.. inte bara det jag får 20-30 mbits av den 100 jag betala för.. jag dålig service, och inte ett ord från supporten (samma sak händer ofta) har mailat och inte fått ett svar.

överväga att säga upp detta skrotavtal och gå över till stadsnätfiber, och tar hela områden med mig.