10m HDMI kabel för 1080p och 60hz?

Permalänk
Hedersmedlem

Poängen är att HDMI-standarden är ganska väldefinierad, och om en kabel har rätt HDMI märkning för att fixa ditt användarfall och det inte funkar så är det fel på kabeln. Detta gäller oavsett om den kostat 150kr eller 1500kr. Och när kabeln funkar så blir resultatet detsamma.

Sedan gäller det så klart att vara noggrann när man köper en längre kabel, för ju längre kabel desto större risk att det inte funkar om du får tag på fel kabel. Och du vill verkligen se till att få rätt kabel, annars kan du ju inte hävda att den är trasig.

Sedan finns det ju en nedre smärtgräns. En 10m kabel för 150kr skulle jag inte lite på. Visst ska den funka om den har rätt märkning, men hur många gånger måste man byta den innan man hittar en som funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tyvärr är det så att de som inte har koll tror att en HDMI skickar paket där om det inte går är svart ruta och stängt i kiosken.

Jag kan av personlig erfarenhet säga att över 5 meter HDMI, såvidare du inte kör Kramer, Monster eller i den prisklassen kan du få vilka
sjuka spökfel som helst.

Den Deltaco High-speed som är listad här . Äger i fråga 1x3meter, 2x5 meter, 3x7,5 samt 1x10 meter i denna kvalitet.
2 av de 7,5 fungerar lite som de vill, kan fungera perfekt i 2 veckor, sen i 3-4 dagar så tappar dom signal typ 58 minuter in i en film osv.
Ibland fungerar ARC på de längre, ibland inte.

Dessa fel är inget som man märker när man packat upp kablen och kan direkt skicka tillbaka och få en ny. Den kommer säkerligen passera butikens
egna kontroll (dustin m.m.). Endå är den dålig.

Ska man köra 5 meter + så är det premium kabel som gäller, 1399kr fick jag personligen ge för att min 7,5 meters kabel skulle vara 100% ig.

Köpte min 10M deltaco för ett par hundra, haft den i snart ett år, använd dagligen till min TV, aldrig haft minsta lilla problem, kört hur mkt spel och filmer som helst.
Tror inte ditt fel ligger hos dina kablar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

mycket okunskap om digitala signaler här, folk borde läsa på lite innan dom ratar billiga kablar. så länge komponenterna är tillräckligt bra (typ ej trasiga) så kvittar det vilken kabel man använder. själv har jag använt två stycken 10m hdmi ( pc+bluray -> TV ) från netonnet, billigaste jag kunde hitta och det fungerade hur bra som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis 2 från kabelgiganten 10 meters, en kopplad till dator en kopplat till PS3 och sen projektor.

Inga problem med full HD alls. Gav 250:- st

Länk: http://www.kabelbutiken.com/hdmi-kabel-1-4-hq-10-m

(dessutom snabb leverans, fick min dagen efter.)

Ge mig din mail på PM så får du fri frakt kod, fick nämligen precis en sån kod i min mail och jag behöver den inte.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

mycket okunskap om digitala signaler här, folk borde läsa på lite innan dom ratar billiga kablar. så länge komponenterna är tillräckligt bra (typ ej trasiga) så kvittar det vilken kabel man använder. själv har jag använt två stycken 10m hdmi ( pc+bluray -> TV ) från netonnet, billigaste jag kunde hitta och det fungerade hur bra som helst.

Jo, fast det är ju tyvärr inte helt sant - En billig kabel kanske inte har tillräcklig isolering så det blir crosstalk, eller så har de parerat otillräcklig isolering med hårdare tvinning vilket leder till ökad dämpning.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av AkUs:

Synd ni har dålig koll. Har själv jobbat både på Elgigaten och Media Markt och provat MÅNGA kablar och maskiner.

Tråkigt att folk utan fackerfarenhet som ni som råkar köpa en Deltaco HDMI som fungerar bra sen bara utalar er i massa "struntprat" som det heter. Det där med att det är digitalt och inte .. det är RENT struntprat och visar hur fruktansvärt dålig koll du har. Har personligen pratat med både tekniker från Pioneer och Philips huvudkontor under utbildningar som inte säljer en meter HDMI kabel. Dom har samma erfarenhet.

Snacka med någon på returavdelingen på MediaMarkt och fråga hur många som köpt "No-name" HDMI sladdar och fått dom utbytta pga. helt vilda spökfel, speciellt då i längre längder, jämfört med Monster Cables t.ex.

Sjukt tråkigt att detta forum svämmar över med folk som äger i detta fallet en 1meter skit HDMI som lyckats vara välgjord och VIPS! Kan man rekomendera folk hej vilt. Hoppas inte TS ska bygga in i väggen o liknade och kör på en riktig tratt bara för ni sitter här o spyr ut er skit ni har noll koll om.

När det gäller försäljaren som skratta.... ja jag sålde kablen till migsjälv så jag skratta att jag äntligen skulle sluta ligga som en slavarbetare i min garderob med en grill gaffel och försöka peta ut 7,5 meter skit HDMI genom väggen efter försök nr 4.....

Låter lite som du vill försvara ditt otroligt dåliga köp i mina ögon.

Jag har som många andra här köpt en 10m+ kabel som fungerat i snart 4 år, några 5m+ och mååånga 2-3m alla från "no-name". EN av dem (2-3m) har slutat fungera, jag undrade varför tills jag såg att katten käkat upp en bit, då bilden blev bläcksvart.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Fett! Kopplar du cat7 till skärmar, det måste ju se ascoolt ut! Det är ju inte så att man får paketförlust på vägen till skärmarna, om grejerna inte räcker till brukar det crasha helt rätt omedelbart med skärmkablar. - Jag är absolut ingen expert, inte ens en tuff ingenjör, men av min erfarenhet när det gäller "digitala" skärmkablar så antingen funkar det, eller så funkar det inte alls.

Skaffa lite bra erfarenhet istället för att sprida ovishet.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Denna tråden lockar många kunniga personer, så jag har en liten OT-fråga om det går bra.... Jag tror mig veta svaret efter ja läst igenom många inlägg...

Fråga: Jag har en TV med 3st korta HDMI sladdar (1,5m) till en HTCP, ett Playstation och till min förstärkare med en inbyggd DVD-spelare.

HTCP'n fungerar perfekt, likaså mitt Playstation. Men nu när jag sätter in en DVD skiva i min förstärkare så kommer bara ljudet ut och bilden bara flimrar svart. Jag trodde att DVD'n var trasig men kan det vara så att det är min HDMI-kabel som är trasig och bara behöver bytas ut?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att mina kablar i mitt hem har antingen funkat eller så har det inte funkat, vilket har lett till mina erfarenheter - det vill säga saker jag upplevt i mitt liv. Dina kablar kanske är från en annan planet och leder till att jag får "bra" erfarenhet istället och min upplevelse förändras, vilket sålunda kommer leda till vishet!

Du är mer än välkommen att komma förbi på en kopp kaffe så kan du få titta på mina kablar som fungerar så kanske det leder mig till större vishet. Jag kan till och med gå och köpa några kablar, dagen till ära och köra en kontorsstol över dem några gånger så kanske vi får lite mer av din vishet som kommer leda till bra erfarenheter istället för mina helt vanliga erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Denna tråden lockar många kunniga personer, så jag har en liten OT-fråga om det går bra.... Jag tror mig veta svaret efter ja läst igenom många inlägg...

Fråga: Jag har en TV med 3st korta HDMI sladdar (1,5m) till en HTCP, ett Playstation och till min förstärkare med en inbyggd DVD-spelare.

HTCP'n fungerar perfekt, likaså mitt Playstation. Men nu när jag sätter in en DVD skiva i min förstärkare så kommer bara ljudet ut och bilden bara flimrar svart. Jag trodde att DVD'n var trasig men kan det vara så att det är min HDMI-kabel som är trasig och bara behöver bytas ut?

Byt sladd och testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Visst kan det vara kabeln. Jag har haft kablar som lagt av. Prova byta mot en som du vet fungerar innan du springer ut och köper en ny.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Köpte en Deltaco 10m vanlig hdmi och den fungerar 100%igt med samtliga uttag jag har prövat.
Uttag på en laptop, HD 7770 och GTX 670.

Kostade mig 70kr.

Sladdar är det absolut löjligaste överprisade. HDMI skickar digitala signaler och är det bara bra kontaktyta så ska det inte vara några problem. Undvik om möjligt att lägga en asfet strömkabel eller annan elektromagnetisk störningskälla precis bredvid dock.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Byt sladd och testa?

Jo, nu efter så skulle man ju gjort det men hade ingen tanke på att det kunde vara kabeln

Skrivet av ozo64:

Visst kan det vara kabeln. Jag har haft kablar som lagt av. Prova byta mot en som du vet fungerar innan du springer ut och köper en ny.

Ska göra det.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Bildexpert 📺

För mig är det uppenbart att det diskuteras två olika saker. Hur digital överföring fungerar i teorin och hur kablar fungerar i praktiken.

Argument A: Teorin är att det antingen fungerar eller inte eftersom det är digitalt. Ljud- och bildkvaliteten kan inte påverkas i subjektiv riktning av kabeln. Blir det fel så blir det fel. Vilket är helt sant men jag har heller inte läst någon i tråden påstå något annat.

Argument B: I praktiken händer det att det inte fungerar (precis som beskrivet i argument A) och det skiljer sig från kabel till kabel när det inträffar. Alla kablar är inte likadana och fungerar exakt likadant i varje situation. Når kabeln sin gräns kommer det blir helt svart eller endast fungera delvis med bitfel och tydliga störningar i bilden. Också detta är helt rätt, vilket kan intygas av flera personer i den här tråden: olika kablar fungerar olika bra.

Det ena argumentet utesluter alltså inte det andra.

Kabel #1 för 10 kronor/metern kan fungera exakt lika bra som kabel #2 för 100kr/metern så länge situationen för båda dessa kablar (sändare/mottagare, kraven på överföringshastighet, nivån av störningar, spänningsbortfall etc.) medför att alla bitar överförs.

Men det finns en gräns där kabelns konstruktion blir avgörande och bitfel börjar inträffar för att till slut inte ge någon bild alls. Där skiljer det sig från kabel till kabel och ju längre kabel, desto större risk. Nu är prislappen i sig självt inget avgörande riktmärke, men förhoppningsvis är kabel #2 bättre konstruerad och lyckas bättre när längderna ökar.

En vanlig orsak till att det blir helt svart eller att kontakt aldrig uppstår på långa kablar mellan källa ("source" i HDMI-termer) och display ("sink" i HDMI-termer) är att det ska ligga 5 Volt på DDC-kanelen. Faller den spänningen under 2,5 Volt passerar det tröskeln för när source och sink ska tolka det som en aktiv anslutning. Med andra ord, dämpar kabeln för mycket, vilket än en gång handlar om argument B - kvaliteten på kablar skiljer sig - kommer inte ens source och sink erkänna varandras existens. Lägg till att source kanske inte lägger ut 5 Volt, utan 4 Volt, så blir kvaliteten på kabeln än mer avgörande. En bra kabel kan hjälpa och en dålig kabel kan stjälpa. Detta alltså redan vi ens kan snacka argument A och digital bitar.

En HDMI-kabel kan inte göra själva bilden bättre eller sämre, men kabeln som sådan kan fungera som den ska eller försämra en specifik situation.

Now, make peace!

Permalänk
Medlem

har en 15m deltaco-kabel och den fungerar dåligt. med endast förstärkare(förstärkarens egna gränssnitt) så får jag en bild som flimrar till var 5-10:e sekund. Hälften av gångerna när jag sätter på datorn så får jag ingen bild. Men jag kanske har en felmärkt kabel som Falcon pratade om, dock har jag bara en 720p projektor och det tycker jag den borde klara. Men visst, när den fungerar med datorn så får jag bild och ljud men det är inte mer heller.

värt att nämna är att den fungerade u.a. när jag provade den med 2-3m utrullad, innan jag byggde in den i väggen. så här i efterhand skulle jag köpt en lite dyrare kabel än en för runt 150kr. Men det är lätt att vara efterklok.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En vanlig orsak till att det blir helt svart eller att kontakt aldrig uppstår på långa kablar mellan källa ("source" i HDMI-termer) och display ("sink" i HDMI-termer) är att det ska ligga 5 Volt på DDC-kanelen. Faller den spänningen under 2,5 Volt passerar det tröskeln för när source och sink ska tolka det som en aktiv anslutning. Med andra ord, dämpar kabeln för mycket, vilket än en gång handlar om argument B - kvaliteten på kablar skiljer sig - kommer inte ens source och sink erkänna varandras existens. Lägg till att source kanske inte lägger ut 5 Volt, utan 4 Volt, så blir kvaliteten på kabeln än mer avgörande. En bra kabel kan hjälpa och en dålig kabel kan stjälpa. Detta alltså redan vi ens kan snacka argument A och digital bitar.

Kan det bli så att kabeln bara släpper igenom bild men inte ljud? Eller är det alltid "allt eller inget"? Jag har problem med att ljudkällan genom HDMI inte alltid hittas. Dock så fungerar alltid bilden.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacPain:

Kan det bli så att kabeln bara släpper igenom bild men inte ljud? Eller är det alltid "allt eller inget"? Jag har problem med att ljudkällan genom HDMI inte alltid hittas. Dock så fungerar alltid bilden.

Det är ska inte vara kabeln som ställer till med detta utan det brukar handla om handskakningen och/eller problem och buggar i kommunikationen hos source och sink. Ljud och bild paketeras i samma dataström och det är alltså inte separata trådar för ljudet i HDMI-kabeln. Undantaget är ARC som går på egen tråd.

Eller ett annat sätt att uttrycka det: en kabel är en kabel. Den får inte plötsligt för sig att hindra specifika delar av innehållet i överföringen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacPain:

Två separata delar tar hand om video- repsektive ljudströmmen.
Ljudet behöver inte samma bandbredd som bilden, och har därför inte samma "krav" på signalkvalitén för att få ut en läsbar signal.
Medans bildprocessorn ständigt bråkar med tveksam bildsignal, och försöker starta om kommunikationen hela tiden, så kan ljudprocessorn lungt jobba vidare då ljudsignalen är mycket lättare att läsa av jämfört med bildsignalen.

En analog jämförelse: Två människor står på avstånd. Den ena heter "Ljud", den andra heter "Bild".
Personen "Bild" måste prata fort och mycket för att hinna med och beskriva allt denne ser. Det kan vara svårt att hänga med, men är det tyst runtom så går det bra. (Hög bandbredd)
Personen "Ljud" behöver bara berätta vad som hörs. "Ljud" behöver inte alls prata fort. Denne behöver bara beskriva det denne hör. (Låg bandbredd)

Föreställ dig nu samma situation, fast i en bullrig miljö.
Det är svårt att höra vad "Bild" säger. Det blir väldigt mycket "Va? Va sa du? Ta om det där. Jag hörde inte". Tillslut måste "Bild" fortsätta till nästa händelse i det denne ser. Kan ju inte stå där och försöka berätta samma sak om och om igen. Tåget hinner ju gå liksom.
"Ljud" däremot, pratar långsamt då denne bara berättar vad som hörs. Fastän det är bullrigt, finns det gott om tid att repetera vad som hörs. Om det mot all förmodan skulle vara svårt att höra vad "Ljud" berättar, så är det lungt. Fråga och "Ljud" repeterar. Det är ändå så pass lite att beskriva att det finns gott om tid att ta det sakligt och lungt.

Är det däremot tvärtom. att bild syns tydligt, men inte ljud, så är det mer troligt att ljud har kastat in handduken och gett upp. Vad som är orsaken til ldet vet ingen. Kanske lyssnaren (Mottagaren) och Ljud pratade helt olika språk och kunde inte förstå varandra?
Där är det inget fel på kabeln. Något annat är fel. (Källan försöker sända en SPDIF-signal som mottagaren inte kan förstå, är ett vanligt problem. Det vill säga fel inställningar)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ska inte vara kabeln som ställer till med detta utan det brukar handla om handskakningen och/eller problem och buggar i kommunikationen hos source och sink. Ljud och bild paketeras i samma dataström och det är alltså inte separata trådar för ljudet i HDMI-kabeln. Undantaget är ARC som går på egen tråd.

Eller ett annat sätt att uttrycka det: en kabel är en kabel. Den får inte plötsligt för sig att hindra specifika delar av innehållet i överföringen.

Skrivet av SysGhost:

Är det däremot tvärtom. att bild syns tydligt, men inte ljud, så är det mer troligt att ljud har kastat in handduken och gett upp. Vad som är orsaken til ldet vet ingen. Kanske lyssnaren (Mottagaren) och Ljud pratade helt olika språk och kunde inte förstå varandra?

Tack för era förklaringar. Olika språk pratar de ju inte då det oftast fungerar som det ska.
Kan tillägga en konstig sak som uppstår i samband med problemet.
När jag byter bildkälla till TVn så ska windows automatiskt även byta ljudkälla till hdmi-output, då denna källa är "överst" på default sound. Och som sagt, oftast går det bra och allt fungerar som det ska. Men ibland byter den inte ljudkälla när jag bytt skärm.
Försöker man då klicka upp "sounds-menyn" på kontrollpanelen så måste man vänta säkert 5 minuter innan den skärmen kommer upp. Och då är HDMI källan grå (ej aktiv). Väldigt konstigt fenomen. Hjälper inte heller att klicka direkt på "playback devices" från taskbaren. Varför tar det helt plötsligt 5 minuter att få upp den menyn i samband med att det här problemet uppstår?
Det känns som att ljudkortet krånglar? Fast då hdmi går från grafikkortet så är det väl rimligen ljudkortet på grafikkortet som krånglar?

Jag kan starta om TVn och förstärkaren utan resultat. Enda som hjälper är att starta om datorn för att den återigen ska hitta hdmi ljudkällan.

Men det Laxpudding sa om ARC. Kanske är det något med det som strular. Tror den är aktiverad på förstärkaren då jag mixtrade en del när den var ny. Den funktionen är väl dock helt onödig. Så kanske skulle avaktivera den och se om det blir bättre.
Men det är lite svårt att felsöka just för att man vet aldrig när problemet uppstår. Jag kan byta till tvn och allt går bra. Byter tillbaka till datorn sitter där ett tag. Byter tillbaka till tvn och kanske ser en film. Efter det tillbaka till datorn. Och sen tredje gången jag byter till tv kan det mystiska problemet helt plötsligt uppstå.

Ett oerhört störande problem iaf. Så om ni/någon skulle ha någon gissning så mottages den gärna

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Jag kör med vanlig telefonkabel som jag tryckt in i kontakterna med tandpetare, har skärmat med gladpack för det var billigare än aluminiumfolie. Funkar kanon!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacPain:

Men det är lite svårt att felsöka just för att man vet aldrig när problemet uppstår. Jag kan byta till tvn och allt går bra. Byter tillbaka till datorn sitter där ett tag. Byter tillbaka till tvn och kanske ser en film. Efter det tillbaka till datorn. Och sen tredje gången jag byter till tv kan det mystiska problemet helt plötsligt uppstå.

Ett oerhört störande problem iaf. Så om ni/någon skulle ha någon gissning så mottages den gärna

Tyvärr ingen bättre feedback än att den här typen av problem är betydligt vanligare med dator än med stationära prylar. Sannolikt hittar du svaret djupt ned i en "Egenskaper"-inställning, någon firmware-uppdatering, ny drivrutin eller i värsta fall att du måste byta någon komponent.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SysGhost:

Två separata delar tar hand om video- repsektive ljudströmmen.
Ljudet behöver inte samma bandbredd som bilden, och har därför inte samma "krav" på signalkvalitén för att få ut en läsbar signal.
Medans bildprocessorn ständigt bråkar med tveksam bildsignal, och försöker starta om kommunikationen hela tiden, så kan ljudprocessorn lungt jobba vidare då ljudsignalen är mycket lättare att läsa av jämfört med bildsignalen.

Ska man vara petnoga så ligger separationen endast på bitnivå. Ljudet sänds inbakad med videodata och i samma TMDS-frekvens vilket ofta leder till situationen att ifall bilden inte kommer fram kommer heller inte ljudet fram. Förvisso är Data Island-perioden (då bland annat ljud sänds) mer robust kodad med 4b/10b istället för 8b/10b, men det lär inte hjälpa allt för mycket ifall det är stora förluster i överföringen.

När sådana här problem uppstår är det ofta problem kring handskakningen. Men det kan också vara en kabel som är precis i "limbo" där det inte är miljoner bitfel i sekunden (och inget fungerar) utan kanske 100 bitfel i sekunden och det blir lite slumpmässiga misslyckanden här och där, till exempel snö i bilden eller att bild och ljud försvinner i två sekunder därför att bitfelet inträffade under HDCP-ack:en.

Skärmdump från specen på en HDMI-period:

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar som supporttekniker på ett elektronikföretag, vi säljer många olika HDMI-kablar bland annat. Kablar är det vi har bland de högsta marginalerna på, speciellt märken som Supra och Monster.

Under 10m fungerar de flesta superbudgetkablar, över 10m börjar problemen. Över 10m så är det en viss skillnad i räckvidd på en billig och en dyr kabel. Jag rekommenderar en relativt billig kabel med vettig kvalitet, t.ex. rejäla kontakter, grov kabel.

Permalänk

Jag har en 15meters kina billiageste på tradera hdmi kabel. Fungerar 100% av gångerna jag testat den. Dator-> Skärm, Dator->TV, Xbox/Wii/PS3 -> TV
Dock har den inte varit i kontakt med "störande" saker. Så har ingen aning om hur den reagerar på den punkten.
Har många olika HDMI kablar, alla billiga och funkar prima

Kan förstå argumenetet att en dyrare "oftast" fungerar bättre i längre avstånd och när störningar finns. Men finns även skärmade billiga kablar.
Men är ju sjukt att argumentera att en 5m mega super dyr kabel är bättre. och är det något fel på den så är den trasig.
Skulle det vara något fel på en billig kabel så är den inte trasig utan bara dålig? :s
Dyrare har oftast bättre kvalitet, och bättre förutsättningar mot störningar osv, det kan jag köpa. Men att dne är "bättre"... pff

Mitt tangentbord för 50.- är lika bra som mitt tgtbord för 800.-, men det dyrare har ju fler "funktioner" som anti-ghosting osv (är väl sammma sak i princip)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laxpudding:

Ska man vara petnoga så ligger separationen endast på bitnivå. Ljudet sänds inbakad med videodata och i samma TMDS-frekvens vilket ofta leder till situationen att ifall bilden inte kommer fram kommer heller inte ljudet fram. Förvisso är Data Island-perioden (då bland annat ljud sänds) mer robust kodad med 4b/10b istället för 8b/10b, men det lär inte hjälpa allt för mycket ifall det är stora förluster i överföringen.

När sådana här problem uppstår är det ofta problem kring handskakningen. Men det kan också vara en kabel som är precis i "limbo" där det inte är miljoner bitfel i sekunden (och inget fungerar) utan kanske 100 bitfel i sekunden och det blir lite slumpmässiga misslyckanden här och där, till exempel snö i bilden eller att bild och ljud försvinner i två sekunder därför att bitfelet inträffade under HDCP-ack:en.

Skärmdump från specen på en HDMI-period:
http://www.d65.se/pics/TMDS_HDMI.png

Det håller jag med om. Det är därför jag nämnde bandbredden. Ljudet behöver så pass lite utrymme i dataströmmen.
Bildsignalen har en mycket större sannolikhet att "störas ut" än vad ljud signalen har, eftersom större delen av tiden som data överförs är bild-data.
I min anläggning passerar HDMI-signalen min hemmabio-förstärkare, för att sedan gå vidare till TVn. Förstärkaren plockar ut ljudsignalen, och vidarebefodrar sedan allt till utgången.
Jag har haft problem med skitkablar själv. Ljudet fungerade utan problem, men TVn hade svårigheter att få fram en stabil bild. Det blinkade till lite då och då. Problemkabeln var den som gick från datorn till hemmabioförstärkaren (För lång), medans den mellan förstärkaren och TVn var felfri.

I det här fallet handlar det om helt separata enheter som tar hand om respektive del.
I de fall man nyttjar TVns inbyggda ljud, kan jag tänka mig att bild och ljud komer att få samma problem, om handskakningen inte fungerar, då det handlar om samma mottagare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått upp projektorn, och den 10 meter aktiva deltaco hdmi kabeln jag köpte funkar, provade lite olika spel i 1080p/60hz och det rulla på bra.
Däremot funkar det inte alls i spel om man kör med datorskärmen på samtidigt.. bara blinkar och tappar kontakt, sen fryser sig allt, men aja

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

Har troligtvis inte med kabeln att göra (beroende på hur pass aktiv den faktiskt är) utan svaret på sådana problem ligger hos grafikkortet och programvaran/spelen, specifikt den signal som genereras. Vid kloning kanske skärmen drivs med en frekvens och/eller modeline projektorn inte fungerar med. Det kan eventuellt fungera ifall du gör projektorn till primär skärm.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har troligtvis inte med kabeln att göra (beroende på hur pass aktiv den faktiskt är) utan svaret på sådana problem ligger hos grafikkortet och programvaran/spelen, specifikt den signal som genereras. Vid kloning kanske skärmen drivs med en frekvens och/eller modeline projektorn inte fungerar med. Det kan eventuellt fungera ifall du gör projektorn till primär skärm.

Mja jag körde spegling så ingen är primär/sekundär

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ett par saker som en del missar:

1. HDMI är i grunden en analog signal precis som alla andra signaler, denna analoga signal ska sedan tolkas om till en digital ström av ettor och nollor. Här kan det ske precis hur mkt och hur lite fel som helst. Dvs det är INTE funkar eller funkar inte som en del tror.

2. HDMI har inga omsändningar, en filöverföring på internet blir normalt sett felfri även om det sker mängder med fel i överföringen, eftersom felaktiga datapaket skickas om till de kommit fram korrekt. Blir signalen fel på HDMI så blir det störningar vid färre fel och svart bild vid fler fel

3. Kvaliten på sändare/mottagare är minst lika viktig som kabeln, dvs HDMI-chippen i TV/receiver/dator etc,

Men jag tycker inte man ska köpa dyr kabel i onödan, men ibland behövs en lite bättre kabel (som inte måste vara dyrare iofs)