Permalänk
Rekordmedlem

Köp kabel som klarar de tekniska egenskaper som möjliggör bandbredden som krävs, då funkar den helt oavsett längd, det är å andra sidan få kablar som är klarar testerna fullt ut vid 10m längder och därför testas de flesta kinakbalar inte alls och problemen uppstår när tillverkaren gör en lång kabel.
Supra gör de kablar som har mätts och klarat kraven vid störst längd, så de är troligen tekniskt bäst på marknaden, men därmed inte sagt att andra kablar inte fungerar eller att andra kablar inte klarar kraven vid kortare längder.

En skillnad med hdmi jämfört med nätverk är att man inte specificerat någon längd där kabeln ska klara visa tekniska egenskaper, man kan alltså köpa en hdmi highspeed kabel som uppfyller alla krav i 5m längd medan den fallerar om den är 10m, medan kraven för tex en cat 6 är att den ska klara egenskaperna på 90 meters längd om det är en instaltionskabel (+ 10 m patchkabel) vid Gbit.
Maxlängden sjunker sedan till 55m om man väljer 10Gbit i störfri miljö och finns det störningar så sjunker maxlängden kabeln ska klara till 37m.

Detta/liknande sätt att definiera egenskaperna saknas hos hdmi kablar som har snarlika egenskaper vad gäller bandbreddskrav och eftersom de ofta blandas med andra kablar kan man nog förutsätta att miljön är "störig" men man kan fundera lite på hur längden påverkas av miljö och bandbredd, få använder allt en hdmi kabel ska klara och då funkar en lång kabel, men så kommer det nån som verkligen behöver maxa bandbredden och då går det inte, sedan är debatten igång och ibland urartar den eftersom erfarenheten av "odefinierade" kablar alltså kan skilja enormt mycket.

Lågpristillverkarna i Kina stämplar alltså kabelrullen som "highspeed" innan de vet hur lång den färdigterminerade kabeln ska bli och sedan startar cirkusen eftersom utfallet kan bli lite vad som helst

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Finns det någon som kör HDMI kabel på 10m+ i 1080p och 60hz? vad har ni för kabel?
Någon som vet någon bra kabel som funkar? helst under 700kr

Jag kör med denna http://www.kabelbutiken.com/hdmi-kabel-1-4-hq-10-m köpte den för ca 1 vecka sen tog det mindre än 24 timmar att få hem den grymt nöjd än så länge.

Bara att läsa alla recensioner om den alla är nöjda.

Permalänk
Medlem

Jag fick gå igenom 3 st 7 meterskablar innan jag tiggde åt mig en riktig på HiFi-klubben när jag köpte förstärkaren. Kan nog ligga mycket i att det är förstärkningen det är fel på och att billiga kablar är mer känsliga för sånt. Det är dock ett faktum att billiga HDMI-kablar på mer än 5 m är problematiska, iaf i mitt liv.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp kabel som klarar de tekniska egenskaper som möjliggör bandbredden som krävs, då funkar den helt oavsett längd, det är å andra sidan få kablar som är klarar testerna fullt ut vid 10m längder och därför testas de flesta kinakbalar inte alls och problemen uppstår när tillverkaren gör en lång kabel.
Supra gör de kablar som har mätts och klarat kraven vid störst längd, så de är troligen tekniskt bäst på marknaden, men därmed inte sagt att andra kablar inte fungerar eller att andra kablar inte klarar kraven vid kortare längder.

En skillnad med hdmi jämfört med nätverk är att man inte specificerat någon längd där kabeln ska klara visa tekniska egenskaper, man kan alltså köpa en hdmi highspeed kabel som uppfyller alla krav i 5m längd medan den fallerar om den är 10m, medan kraven för tex en cat 6 är att den ska klara egenskaperna på 90 meters längd om det är en instaltionskabel (+ 10 m patchkabel) vid Gbit.
Maxlängden sjunker sedan till 55m om man väljer 10Gbit i störfri miljö och finns det störningar så sjunker maxlängden kabeln ska klara till 37m.

Detta/liknande sätt att definiera egenskaperna saknas hos hdmi kablar som har snarlika egenskaper vad gäller bandbreddskrav och eftersom de ofta blandas med andra kablar kan man nog förutsätta att miljön är "störig" men man kan fundera lite på hur längden påverkas av miljö och bandbredd, få använder allt en hdmi kabel ska klara och då funkar en lång kabel, men så kommer det nån som verkligen behöver maxa bandbredden och då går det inte, sedan är debatten igång och ibland urartar den eftersom erfarenheten av "odefinierade" kablar alltså kan skilja enormt mycket.

Lågpristillverkarna i Kina stämplar alltså kabelrullen som "highspeed" innan de vet hur lång den färdigterminerade kabeln ska bli och sedan startar cirkusen eftersom utfallet kan bli lite vad som helst

Bra inlägg! Då vet man det också! Har kostat mig en del pengar på skitkablar genom åren!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag fick gå igenom 3 st 7 meterskablar innan jag tiggde åt mig en riktigt på HiFi-klubben när jag köpte förstärkaren. Kan nog ligga mycket i att det är förstärkningen det är fel på och att billiga kablar är mer känsliga för sånt. Det är dock ett faktum att billiga HDMI-kablar på mer än 5 m är problematiska, iaf i mitt liv.

Sedan KAN det ha händ saker senaste åren, kanske billiga kablar har blivit lite bättre, det som är säckert att för bara 2-3 år sedan fick man gå på Supra's HDMI kablar för att vara säcker på att dom verkligen fungerade som dom ska, i dag skulle jag fortfarande inte snåla på en kabel, inga stora belopp för att vara säcker på att man inte får några bekymmer.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att mycket strul med hdmi kablar hade upphört om man från början hade haft med ett vettigt längdkrav, nåt i stil med:
För att få kalla kabeln "hdmi nånting" ska den klara 40m i längd så den fungerar i 99% av alla applikationer.
De som behöver längre än så är troligen professionella installatörer eller extrema entusiaster och de klarar nog av att lösa de problem som kan uppstå, men att en "Svensson" skulle använda över 40m även med en projektor är inte så troligt, men 15-20m är inte så ovanligt i hembiosammanhang.

Som det är nu är det mycket förvirring och det skiljer antagligen även rätt mycket i olika applikationer, vissa kanske kör 720P och andra vill köra 1080P i 3d och använda arc och nätverk via sin långa kabel och det gör att kraven på bandbredd kan skilja mycket och de kablar som inte fullt ut klarar maxkapaciteten kan ge helt olika resultat och samma kabel kan fungera utmärkt när den är kort och i störfri miljö och inte behöver överföra maximal teoretisk datamängd, sedan kan man nog anta att de enklare kablarna sprider mycket mer i kvalitet också än de som verkligen pressas till gränsen av vad som är tekniskt möjligt att bygga, Supra kan helt enkelt inte tillåta sig att inte hålla parametrarna i styr medan "Mr Chang Multimediacables" antagligen inte lägger lika stor vikt vid kvalitetsstabil produktion eftersom de troligen inte haft för avsikt att ens försöka pressa upp längden på kablar som garanterat fungerar, utan mer hoppas på att kundgruppen är nån som inte kommer att pina kabeln till max.

Det är mina funderingar om hdmi kablar och varför erfarenheterna och åsikterna går isär rätt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp kabel som klarar de tekniska egenskaper som möjliggör bandbredden som krävs, då funkar den helt oavsett längd, det är å andra sidan få kablar som är klarar testerna fullt ut vid 10m längder och därför testas de flesta kinakbalar inte alls och problemen uppstår när tillverkaren gör en lång kabel.
Supra gör de kablar som har mätts och klarat kraven vid störst längd, så de är troligen tekniskt bäst på marknaden, men därmed inte sagt att andra kablar inte fungerar eller att andra kablar inte klarar kraven vid kortare längder.

En skillnad med hdmi jämfört med nätverk är att man inte specificerat någon längd där kabeln ska klara visa tekniska egenskaper, man kan alltså köpa en hdmi highspeed kabel som uppfyller alla krav i 5m längd medan den fallerar om den är 10m, medan kraven för tex en cat 6 är att den ska klara egenskaperna på 90 meters längd om det är en instaltionskabel (+ 10 m patchkabel) vid Gbit.
Maxlängden sjunker sedan till 55m om man väljer 10Gbit i störfri miljö och finns det störningar så sjunker maxlängden kabeln ska klara till 37m.

Detta/liknande sätt att definiera egenskaperna saknas hos hdmi kablar som har snarlika egenskaper vad gäller bandbreddskrav och eftersom de ofta blandas med andra kablar kan man nog förutsätta att miljön är "störig" men man kan fundera lite på hur längden påverkas av miljö och bandbredd, få använder allt en hdmi kabel ska klara och då funkar en lång kabel, men så kommer det nån som verkligen behöver maxa bandbredden och då går det inte, sedan är debatten igång och ibland urartar den eftersom erfarenheten av "odefinierade" kablar alltså kan skilja enormt mycket.

Lågpristillverkarna i Kina stämplar alltså kabelrullen som "highspeed" innan de vet hur lång den färdigterminerade kabeln ska bli och sedan startar cirkusen eftersom utfallet kan bli lite vad som helst

This ^^

Förklarar det mesta alldeles utmärkt

(sedan att 100m mer är ett riktmärke för standarden där signalen börjar försvagas för mycket, men med rätt förutsättningar går och dra betydligt längre)

Skrivet av WongFeiHung:

Nej påstår inte att det inte skulle spela roll, men en HDMI kabel under 10m brukar man oftast inte behöva stärka på nått sätt (har jag fel? ) och det är ju det vi talar om. digital signal -Fungerar eller inte var ju ett fruktansvärt fördummat uttalande det håller jag med om, men ändrar fortfarande inte på det faktum att en 50 kronors sladd säg 5-10m skall fungera precis lika bra som en för 3000kr. Så där kan man ju sen bestämma vilken man vill ta.

och det går väll utan att säga att det är väll klart att kvaliten kommer va sämre (kontakter kan börja glappa osv) på en billigare sladd. Inte köper jag en Lada och förväntar mig ferrari kvalite heller

Asså precis som du säger så skall man inte förvänta sig en ferrari när man betalar för en lada, en 50kr kabel kan funka, den kan också ge upphov till allvärldens problem som inte visar sig med "bild / Ingen bild". Anledningen man köper en "premium kablel" är för att va säker på att där finns inga problem. Lägger du 50-100k på en anläggning så hoppas jag inte att du syr ihop den med deltaco... Som att sätta biltema bromsar på den ferrarin.

Permalänk
Rekordmedlem

Visst kan det fungera på längre sträckor men det får man se som en bonus, det viktiga är att veta att det fungerar vid en viss minimumlängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Tyvärr är det så att de som inte har koll tror att en HDMI skickar paket där om det inte går är svart ruta och stängt i kiosken.

Jag kan av personlig erfarenhet säga att över 5 meter HDMI, såvidare du inte kör Kramer, Monster eller i den prisklassen kan du få vilka
sjuka spökfel som helst.

Den Deltaco High-speed som är listad här . Äger i fråga 1x3meter, 2x5 meter, 3x7,5 samt 1x10 meter i denna kvalitet.
2 av de 7,5 fungerar lite som de vill, kan fungera perfekt i 2 veckor, sen i 3-4 dagar så tappar dom signal typ 58 minuter in i en film osv.
Ibland fungerar ARC på de längre, ibland inte.

Dessa fel är inget som man märker när man packat upp kablen och kan direkt skicka tillbaka och få en ny. Den kommer säkerligen passera butikens
egna kontroll (dustin m.m.). Endå är den dålig.

Ska man köra 5 meter + så är det premium kabel som gäller, 1399kr fick jag personligen ge för att min 7,5 meters kabel skulle vara 100% ig.

Grattis. Du har nog gjort det sämsta köpet jag har sett här på Sweclockers. Min 10 meters HDMI från Deltaco har hållit i två år snart och den fungerar precis lika bra som den dagen jag köpte den. Låter mer som du fallit för det gamla hederliga "Det kostar ju mer.. Då måste ju kabeln vara X antal gånger bättre". Men så är det tyvärr inte. HDMI fungerar så att antingen får du en bild eller så får du inte. Allt detta tjafs om att "Det blir bättre bild men den och den HDMI sladden" är bara struntprat från folk som antingen är okunniga eller helt enkelt vill sälja dyra saker till en. Precis som försäljaren gjorde åt dig.

*** raderat ***

ON topic: Som tidigare sagt i tråden kan det funka utmärkt med en deltaco specielt på kortare sträckor ~5m, över det skulle jag gå efter en bättre kabel (Speciellt om man skall bygga in den och inte vill riskera att dra om skiten genom ett för litet rör flera gånger) Sedan kan förläggning ha påverkaran där billigare kablar inte klarar skarpa böjradies och kan åldras med tiden om dom ligger i kläm.

Så totalt sett så skall du lägga den bakom en soffa eller liknade så funkar nog dom billiga men skall du bygga in den på något sett skulle jag inte prova med billigare grejor utan dyrare kablen.[/QUOTE]

Skillnaden mellan "Premium" sladdar och vanliga Deltaco sladdar är oftast hur skrämade de är. Att jämföra företag som MÅSTE ha så gått skydd mot störningar som möjligt med privatpersoners hem vars största störning antagligen kommer från TV:n själv går inte. Jämför inte Äpplen med vattenmeloner är du snäll.

Skrivet av Myhybris:

This ^^

Förklarar det mesta alldeles utmärkt

(sedan att 100m mer är ett riktmärke för standarden där signalen börjar försvagas för mycket, men med rätt förutsättningar går och dra betydligt längre)

Asså precis som du säger så skall man inte förvänta sig en ferrari när man betalar för en lada, en 50kr kabel kan funka, den kan också ge upphov till allvärldens problem som inte visar sig med "bild / Ingen bild". Anledningen man köper en "premium kablel" är för att va säker på att där finns inga problem. Lägger du 50-100k på en anläggning så hoppas jag inte att du syr ihop den med deltaco... Som att sätta biltema bromsar på den ferrarin.

Samma problem kan uppkomma med en Suprakabel. Det är ju inte för inte som de flesta rekommenderar HDMI sladdar från Deltaco. De är extremt billiga och presterar bra. Spelar ingen roll om anläggningen kostar 50-100k för du kommer med 99% säkerhet inte märka skillnaden.

Redigerat
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Grattis. Du har nog gjort det sämsta köpet jag har sett här på Sweclockers. Min 10 meters HDMI från Deltaco har hållit i två år snart och den fungerar precis lika bra som den dagen jag köpte den. Låter mer som du fallit för det gamla hederliga "Det kostar ju mer.. Då måste ju kabeln vara X antal gånger bättre". Men så är det tyvärr inte. HDMI fungerar så att antingen får du en bild eller så får du inte. Allt detta tjafs om att "Det blir bättre bild men den och den HDMI sladden" är bara struntprat från folk som antingen är okunniga eller helt enkelt vill sälja dyra saker till en. Precis som försäljaren gjorde åt dig.

Samma problem kan uppkomma med en Suprakabel. Det är ju inte för inte som de flesta rekommenderar HDMI sladdar från Deltaco. De är extremt billiga och presterar bra. Spelar ingen roll om anläggningen kostar 50-100k för du kommer med 99% säkerhet inte märka skillnaden.

Det roliga med folk som gärna är unga, är att dom vet allt, tills den dagen dom inte vet allt.. Det finns troligen en anledning till att dom som rekommenderar dyrare kabel inte använder skit ljud/bild, och är över 14 år.. det är för att många av oss snacker av erfaring, vi vet redan hur digitalt fungerar, vi kanske visste det innan du va födt för allt jag vet. Du vet vi hittar inte på det här, vi säger inte något för att verka koola, vi säger det för att det är skillnad på kvalité o inte kvalité! Visst din billiga deltaco kabel kanske fungerar, och kanske alle ur den serien fungerar, MEN det är ingen garanti då deras kvalitetskontroll är låg, precis som på alla andra lågprisprodukter, man kan ha tur, eller kanske inte.

Visst du får gärna (och alla andra som vill) köpa billiga kablar, men du kan inte garantera att den nästa som köper en billig kabel också kommer att ha samma tur som du, jag derimot kan garantera att köper du en Supra kabel som säger sig fungera o stöda 1080p/60Hz, så gör den det om den inte gör det är något fysiskt fel med den!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Entusiast

Det är skillnad på billig och dyr kabel, även när det kommer till digitala signaler.

Det är inte detsamma som analogt, där signalkvalitén gradvis blir sämre. Vad som händer istället är att skärmen kan börja blinka, eller till och med tappa signalen.
Ett "problem" i kabelvärlden är de billiga skitkablarna som består av kopparklädda aluminiumtrådar. Förekommer mycket i den östra delen av vår värld.
Resistansen i dessa kablar är hög, och kan ge överföringsproblem, som i HDMIs fall ger blinkande skärm eller ingen signal alls. Det blir svårt för mottagaren att skilja ettorna från nollorna, varav HDMI-protokollet påkallar en omstart som tar ett hundratal millisekunder.

Så kallade "premium-kablar" har fördelen att de består av rena koppartrådar, och signalerna överförs med minimal förlust. Men hela härligheten med guldplätering hit och special dit är däremot en aning överdrivet. Visst ger guldpläteringen fördelen att kontakterna inte oxiderar så lätt i mycket fuktiga miljöer. Men bildkvalitén är densamma som hos billigare kablar (som fungerar). Det är ändå digitala signaler det handlar om. Guldplätering ger analoga signaler fördelen att amplituden i signalen får en minimal förlust. Detta spelar nästan ingen roll när det kommer till digitala signaler (Om inte förlusten är extrem).

Normala högpresterande kablar, är en mycket bra kompromiss. Riktiga kopparledningar med bra enkla och billiga kontakter. Extra avskärmning behövs i de fall man skall dra kabeln intill högspänningsledningar eller strålande RF-ledningar under längre sträckor. I regel behöver man inte extra avskärmning i ett vanligt hushåll (Såvida man inte tänkt dra kabeln genom proppskåpet eller i mikrovågsugnen. Glöm inte att slå på Crisp-funktionen.)

Så ja... Sunt förnuft version 3.1 räcker. Lagom är bra. Snåla dock inte.

EDIT:
Läsvärt: http://www.expertreviews.co.uk/home-entertainment/1292371/exp...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är skillnad på billig och dyr kabel, även när det kommer till digitala signaler.
Så ja... Sunt förnuft version 3.1 räcker. Lagom är bra. Snåla dock inte.

En mycket bra beskrivning! Själv är båda min svenska(och norska) inte så bra numera, bott för många år i .se, för att sedan flyttat till England, så kul att någon tog sin tid att förklara lite djupare!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Visst du får gärna (och alla andra som vill) köpa billiga kablar, men du kan inte garantera att den nästa som köper en billig kabel också kommer att ha samma tur som du, jag derimot kan garantera att köper du en Supra kabel som säger sig fungera o stöda 1080p/60Hz, så gör den det om den inte gör det är något fysiskt fel med den!

Som någon redan sagt, det går 5st deltaco-kablar på en supra-kabel. Det må vara bättre kvalitetskontroll på Supras kablar, men man har råd att chansa ett par gånger om man väljer det billiga alternativet, och så kan man faktiskt byta/lämna tillbaka kabeln om den inte fungerar.

Förutsatt att den fungerar kommer det inte vara någon skillnad i bilden mellan en dyr och en billig kabel. Normalt förespråkar jag inte dumsnålhet, men i det här fallet är det smartare att välja en billig kabel, särkskilt med tanke på att de faktiskt i de allra flesta fall fungerar som de ska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

Det roliga med folk som gärna är unga, är att dom vet allt, tills den dagen dom inte vet allt.. Det finns troligen en anledning till att dom som rekommenderar dyrare kabel inte använder skit ljud/bild, och är över 14 år.. det är för att många av oss snacker av erfaring, vi vet redan hur digitalt fungerar, vi kanske visste det innan du va födt för allt jag vet. Du vet vi hittar inte på det här, vi säger inte något för att verka koola, vi säger det för att det är skillnad på kvalité o inte kvalité! Visst din billiga deltaco kabel kanske fungerar, och kanske alle ur den serien fungerar, MEN det är ingen garanti då deras kvalitetskontroll är låg, precis som på alla andra lågprisprodukter, man kan ha tur, eller kanske inte.

Visst du får gärna (och alla andra som vill) köpa billiga kablar, men du kan inte garantera att den nästa som köper en billig kabel också kommer att ha samma tur som du, jag derimot kan garantera att köper du en Supra kabel som säger sig fungera o stöda 1080p/60Hz, så gör den det om den inte gör det är något fysiskt fel med den!

Det roliga är att du inte kommer att se en skillnad. Absolut inte mellan en deltaco och Supra kabel på ungefär 10m. Dessutom jag köper hellre 7 Deltacokablar och får tre att funka än att köpa en Supra kabel för 1399:-
Detta har inget med åldern att göra utan har och göra med att jag köper inte kablar bara för att de kostar mycket för i verkligheten så kommer man inte att märka en skillnad. Har haft två HDMI sladdar av märket Deltaco på fyra år. Den ena lyckades jag krossa huvudet på genom att rulla över med min datorstol. Den andra är nu upp emot två år och fungerar för fullt. Kabeln må inte ha gått igenom samma säkerhetskontroller som Supras kablar och de må inte vara lika skärmade eller bestå av samma kvalite som Supras kablar men vad förväntar man sig av kablar som kostar under 200:- för 10 meter? Sett till det faktumet så är inte ens Supra i samma liga som Deltaco. Deltaco gör bra HDMI sladdar. Oberoende av pris och även om folk påstår att det är som natt och dag så är det ytterst sällan det. Dessutom kan du verkligen garantera att Supra inte har råkat ut för ett måndagsex. NÅGONSIN?

Skrivet av Full Strike:

Som någon redan sagt, det går 5st deltaco-kablar på en supra-kabel. Det må vara bättre kvalitetskontroll på Supras kablar, men man har råd att chansa ett par gånger om man väljer det billiga alternativet, och så kan man faktiskt byta/lämna tillbaka kabeln om den inte fungerar.

Förutsatt att den fungerar kommer det inte vara någon skillnad i bilden mellan en dyr och en billig kabel. Normalt förespråkar jag inte dumsnålhet, men i det här fallet är det smartare att välja en billig kabel, särkskilt med tanke på att de faktiskt i de allra flesta fall fungerar som de ska.

Håller helt med. I de flesta fall kommer det inte märkas en skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det roliga är att du inte kommer att se en skillnad.

Självklart ser du inga skillnad om kabelen fungerar, trodde du visste hur digitalt fungerade?

Men visst det kan fungera, ska erkänna att just nu använder jag relativt billig hdmi kabel till min projje(6m) och det är den andra jag har, den första fungerade precis lika bra som den senaste, men svärfar klarade forstöra den.. fråga inte hur, alla som giller elektronik vill gråta! ;D
Men denna kabel köpte jag medvetande om att den kanske inte fungerar, dock va jag också medvetande om att 6m är mycket säckrare änn t.ex 10m, en risk jag tog!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Lite offtopic:
Jag har en billig 10 meters hdmi kabel. Från datorns grafikkort till förstärkaren som går vidare till tvn.
Ibland när jag byter "skärm" till tvn så följer inte ljudet med. Datorn ser ingen aktiv hdmikälla att använda. Så jag får bara bild men inget ljud. Resulterar i att jag måste starta om datorn för att det ska fungera.
Kan detta bero på hdmikabeln eller är det mjukvara som spökar?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Lite offtopic:
Jag har en billig 10 meters hdmi kabel. Från datorns grafikkort till förstärkaren som går vidare till tvn.
Ibland när jag byter "skärm" till tvn så följer inte ljudet med. Datorn ser ingen aktiv hdmikälla att använda. Så jag får bara bild men inget ljud. Resulterar i att jag måste starta om datorn för att det ska fungera.
Kan detta bero på hdmikabeln eller är det mjukvara som spökar?

Jag skulle prova med en kortare kabel för att forsöka hitta felet.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

Självklart ser du inga skillnad om kabelen fungerar, trodde du visste hur digitalt fungerade?

Men visst det kan fungera, ska erkänna att just nu använder jag relativt billig hdmi kabel till min projje(6m) och det är den andra jag har, den första fungerade precis lika bra som den senaste, men svärfar klarade forstöra den.. fråga inte hur, alla som giller elektronik vill gråta! ;D
Men denna kabel köpte jag medvetande om att den kanske inte fungerar, dock va jag också medvetande om att 6m är mycket säckrare änn t.ex 10m, en risk jag tog!

Det är exakt det folk försökt få fram. Du får samma bild med en kabel för 100:- som du får för en för 1399:- och därför är det bättre att köpa en Deltaco än en HDMI kabe för 1399:- för kabeln från deltaco kommer att fungera i 95% av fallen. Är verkligen de där 5% värt nästan 1200:-?

Skrivet av MacPain:

Lite offtopic:
Jag har en billig 10 meters hdmi kabel. Från datorns grafikkort till förstärkaren som går vidare till tvn.
Ibland när jag byter "skärm" till tvn så följer inte ljudet med. Datorn ser ingen aktiv hdmikälla att använda. Så jag får bara bild men inget ljud. Resulterar i att jag måste starta om datorn för att det ska fungera.
Kan detta bero på hdmikabeln eller är det mjukvara som spökar?

Kan vara ett mjukvarufel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

en kompis skulle koppla datorn till tv:n och stack å köpte en billig HDMI kabel, väl kopplat fick han röda prickar över hela bilden, åkte och fick byta kabeln mot en annan [samma billiga märke] . kom hem och fick liknande fel med röda prickar lite här och där på bilden..denna gången åkte han och köpte en lite dyrare kabel som var guldplätterad i kontakterna , bilden blev perfekt..inga ändrade inställningar,,så hur förklaras detta om det nu inte spelar någon roll om man köper billiga kablar eller lite dyrare....kan tillägga att den dyrare kostade ca 500kr och den billigare ca 200kr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WhiteOnyx:

en kompis skulle koppla datorn till tv:n och stack å köpte en billig HDMI kabel, väl kopplat fick han röda prickar över hela bilden, åkte och fick byta kabeln mot en annan [samma billiga märke] . kom hem och fick liknande fel med röda prickar lite här och där på bilden..denna gången åkte han och köpte en lite dyrare kabel som var guldplätterad i kontakterna , bilden blev perfekt..inga ändrade inställningar,,så hur förklaras detta om det nu inte spelar någon roll om man köper billiga kablar eller lite dyrare....kan tillägga att den dyrare kostade ca 500kr och den billigare ca 200kr.

Det är inte bara kabeln som spelar in.
Om sändaren och mottagaren följer HDMI-specifikationerna till punkt, så räcker det gott med en medioker kabel. (Om man nu inte drar kabeln intill strålande källor, såsom hårt belastade högspänningskablar.)
Troligen är det så att din kompis har råkat ut för någon av följande scenarior:

  • Undermålig HDMI-sändare. Signalen och/eller hårdvaran fyller inte HDMI-specifikationerna.

  • Undermålig HDMI-mottagare. Hårdvaran uppfyller inte HDMI-specifikationerna.

  • Mycket starka RF/EMI-källor i direkt närhet / intill HDMI-kabeln.

Oavsett vad, så kringgick din kompis problemet genom att skaffa en kabel som minskar/eliminerar de störningar som en eller flera av punkterna orsakade.
Så ja. I Vissa fall kan en dyrare kabel hjälpa i situationer som kräver det. Under normala förhållanden behövs det inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Köpte billigaste HDMI kabeln hos kjell.com för 449 tror jag den kostade. Funkar fint med 1080p i 60Hz samt 3D i 24Hz. Jag köper alltid de billigaste kablarna. Är de specade för high speed så ska de klara av det som finns idag. Men visst jag har fått dåliga kablar ibland men det har aldrig varit några problem att byta ut dem mot en ny fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

MMmm Digital signal... funkar eller funkar inte... djävligt spännand tankegång

Fan va mycket cash min firma och våra kunder skulle spara om vi slapp dra svindyra cat7 kablar och kontaktdon överallt samt köpa Cable Analyzers för att testa signalen om nu det nu "antingen funkar eller inte"

Ärligt talat tror du på vad du själv säger? Att saker som NEXT, DC Loop resistance, returnloss, Xtalk inte spelar roll? Börjar bli gött trött på folk som vräker ur sig skit utan att ha en aning om vad han/hon pratar om....

ON topic: Som tidigare sagt i tråden kan det funka utmärkt med en deltaco specielt på kortare sträckor ~5m, över det skulle jag gå efter en bättre kabel (Speciellt om man skall bygga in den och inte vill riskera att dra om skiten genom ett för litet rör flera gånger) Sedan kan förläggning ha påverkaran där billigare kablar inte klarar skarpa böjradies och kan åldras med tiden om dom ligger i kläm.

Så totalt sett så skall du lägga den bakom en soffa eller liknade så funkar nog dom billiga men skall du bygga in den på något sett skulle jag inte prova med billigare grejor utan dyrare kablen.

Detta!

Jobbat själv som nätverkstekniker (Hårdvara) och arbetat med både satellit, Koax och fiber.
att en Digital signal fungerar eller inte fungerar stämmer ju inte direkt, visst så brukar den vara mindre känslig än en analog signal, men man märker definitivt skillnad i signalkvalite.

Rekommenderar definitivt att vid inbyggnad köpa en dyrare kabel med bra recensioner än jävla crap deltaco som tillochmed misslyckas med 1,5meters laddkablar för telefoner.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag har iaf lärt mig att det finns två sidor av HDMI teorier

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Det roliga med folk som gärna är unga, är att dom vet allt, tills den dagen dom inte vet allt.. Det finns troligen en anledning till att dom som rekommenderar dyrare kabel inte använder skit ljud/bild, och är över 14 år.. det är för att många av oss snacker av erfaring, vi vet redan hur digitalt fungerar, vi kanske visste det innan du va födt för allt jag vet. Du vet vi hittar inte på det här, vi säger inte något för att verka koola, vi säger det för att det är skillnad på kvalité o inte kvalité! Visst din billiga deltaco kabel kanske fungerar, och kanske alle ur den serien fungerar, MEN det är ingen garanti då deras kvalitetskontroll är låg, precis som på alla andra lågprisprodukter, man kan ha tur, eller kanske inte.

Först och främst #1; Ej riktat specifikt till dig, utan är mer ett konstaterande att det här med HDMI-kablar är en riktigt, riktigt het potatis.
Och vi har, liksom audiofilerna har sina högtalarkablar, två läger. Det är svårt och blir nästan omöjligt att diskutera.
Båda läger har sin syn och den är inristad i sten och går inte att putsa bort ens med diamant.

Först och främst #2; Deltaco har haft "felmärkta" kablar ute under 2011/2012, om det är medvetet eller omedvetet går inte att svara på.
Jag har själv råkat ut för det när jag utförde min "test" av HDMI-kablar på 15 m.
Läs gärna testet här: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Kabeln jag fick utskickad för test var specad High Speed, men var i själva verket en Standard.
Denna "felmärkning" hade troligtvis aldrig hänt med en Supra p.g.a deras rigorösa kontroller och tillverkningsprocesser.
Men alla kan göra fel och Deltaco har reparerat sitt misstag. Så ni som haft problem med Deltaco, särskilt då vid längre längder, kan mycket väl ha fått en felmärkt kabel. Deras riktiga high speed håller dock en bra kvalité och har inga problem vid 15 m.

Nu till dig:
Du verkar tro att de flesta som uttalar sig är under 14 år och inte vet någonting.
Jag är 34 år, har högtalare för över 10k, förstärkare har jag testat allt från billigt till dyrt, har full-hd projektor som jag använder flera timmar varje dag.
Använder en i mångas ögon en "skit kabel". Men den fungerar och nej det är inte "tur" att den fungerar.
Utan det är p.g.a min erfarenhet, mitt sunda förnuft och med min plånbok som jag har valt den.

Skrivet av roosterx:

Visst du får gärna (och alla andra som vill) köpa billiga kablar, men du kan inte garantera att den nästa som köper en billig kabel också kommer att ha samma tur som du, jag derimot kan garantera att köper du en Supra kabel som säger sig fungera o stöda 1080p/60Hz, så gör den det om den inte gör det är något fysiskt fel med den!

Tack för att vi får köpa vilka kablar vi vill.
Du säger att en Supra som inte fungerar i 1080p/60Hz har ett fysiskt fel. Varför skulle inte detta gälla den "billiga" kabeln menar du?
Fungerar inte kabeln är det givetvis ett fysiskt fel någonstans, i kabeln eller i kedjan. För du menar väl inte att det spökar mer i en "billig" kabel?

Tyvärr måste jag säga att är det någon som verkar uttala sig som en 14-åring så är det du själv...

Skrivet av Myhybris:

Asså precis som du säger så skall man inte förvänta sig en ferrari när man betalar för en lada, en 50kr kabel kan funka, den kan också ge upphov till allvärldens problem som inte visar sig med "bild / Ingen bild". Anledningen man köper en "premium kablel" är för att va säker på att där finns inga problem. Lägger du 50-100k på en anläggning så hoppas jag inte att du syr ihop den med deltaco... Som att sätta biltema bromsar på den ferrarin.

Alltså de här biljämförelserna blir ju bara för mycket...
Som om en Supra skulle ha något med en Ferrari att göra.

Vill man spendera 1500:- eller mer på en HDMI-kabel så får man göra det, absolut. Men nedvärdera inte andra p.g.a deras val.
Jag har valt en billig kabel trots att jag har spel/bild/ljud-utrustning här värd närmare 50k.
Har testat Supra, Monster cables och jag får ingen bättre funktion med den typen av kablar.

Argument som " om man ska bygga in kabeln, välj supra eller dyrare " faller, om man har lite "sunt förnuft", som någon nämnde ovan.
Man testar väl kabeln innan man bygger in den ändå??

Till er Supra lovers så kan jag helt klart erkänna att det är en otroligt välbyggd och snygg kabel.
När det gäller kablar så går funktion före utseende, för min egen del. Kan jag spara 1000:- och köpa mig en fin konjak istället så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bygga in kabel nånstans så hade jag sett till att lägga lite mer pengar på en kabel.
Men det hjälper föga om de ändrar standarden senare. Då får man ändå byta. Vi vet inte riktigt om bandbredden i dagens kablar kommer räcka även i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat några inlägg. Tänk på att följa riktlinjerna i forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns det någon som kör HDMI kabel på 10m+ i 1080p och 60hz? vad har ni för kabel?
Någon som vet någon bra kabel som funkar? helst under 700kr

Jag köpte en 10meter HDMIkabel på kabelgiganten för att koppla till min TV, fungerar hur bra som helst - inga problem med varken ljud eller bild. Nu var det cirka ett år sedan men jag tror inte jag behövde ge mer än mer än ca 300kr plus frakt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa hela tråden, men ser att det diskuterats en hel del om pris kontra kvalitet osv. Jag har erfarenhet av och har testat en billig kabel (runt några hundralappar) på 10 meter och med 1080p och bilden blev helt grön och kornig. Har hemma en 10M HDMI-kabel från Supra som jag jag mellan datorn och projektorn med 1080p och 60Hz och bilden blir kanon! Kostar dock runt 1000-lappen: http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1818

Permalänk
Medlem

Det är inte preics en hemlighet att den enda gången dyrare kablar är bättre är vid långa avstånd.
Finns tusentals trådar runt om i världen folk kommer fram till exakt samma sak.

Det jag skrev är INTE nytt, det har varit så de senaste åren som hdmi har funnits. Hur kan det bli diskussion varje gång, lär sig aldrig folk?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

MMmm Digital signal... funkar eller funkar inte... djävligt spännand tankegång

Fan va mycket cash min firma och våra kunder skulle spara om vi slapp dra svindyra cat7 kablar och kontaktdon överallt samt köpa Cable Analyzers för att testa signalen om nu det nu "antingen funkar eller inte"

Ärligt talat tror du på vad du själv säger? Att saker som NEXT, DC Loop resistance, returnloss, Xtalk inte spelar roll? Börjar bli gött trött på folk som vräker ur sig skit utan att ha en aning om vad han/hon pratar om....

ON topic: Som tidigare sagt i tråden kan det funka utmärkt med en deltaco specielt på kortare sträckor ~5m, över det skulle jag gå efter en bättre kabel (Speciellt om man skall bygga in den och inte vill riskera att dra om skiten genom ett för litet rör flera gånger) Sedan kan förläggning ha påverkaran där billigare kablar inte klarar skarpa böjradies och kan åldras med tiden om dom ligger i kläm.

Så totalt sett så skall du lägga den bakom en soffa eller liknade så funkar nog dom billiga men skall du bygga in den på något sett skulle jag inte prova med billigare grejor utan dyrare kablen.

Fett! Kopplar du cat7 till skärmar, det måste ju se ascoolt ut! Det är ju inte så att man får paketförlust på vägen till skärmarna, om grejerna inte räcker till brukar det crasha helt rätt omedelbart med skärmkablar. - Jag är absolut ingen expert, inte ens en tuff ingenjör, men av min erfarenhet när det gäller "digitala" skärmkablar så antingen funkar det, eller så funkar det inte alls.