Permalänk

Dota 2 vs Lol

Innan det här spolas ned i toaletten bland alla andra vulgära, fanboy-smittade trådar på YouTube, så hittade jag ingen mer passande titel till tråden till mitt försvar.

Efter flera misslyckade försök att finna konstruktiva jämförelser mellan Dota 2 & Lol frågar jag slutligen här. Ofta slutar diskussioner i vem som kan skrika högst om hur Dota 2 är mer tävlingsinriktat och Lol är mer populärt med god anledning.
I slutändan däremot låter det som att många är överens om att Lol är en casual-version av Dota 2. Vid en närmare titt på Dota 2 såg jag bara hur ensidad kartan är och hur slumpmässiga siffrorna för skada är.

Jag lutar mig nu mot Sweclockers i hopp om att få konkreta anledningar till varför man har kommit till den vanligt förekommande slutsatsen.

Permalänk
Medlem

Varför ställer folk frågor som denna? Vilket man gillar bäst får man bestämma själv, frågor som denna leder ALLTID till hat, och för att vara helt ärlig så finns det inget riktigt svar på denna fråga, folk kommer alltid att ha olika åsikter. Man skulle lika gärna kunna fråga "vilket parti är bäst inför valet 2014"... Det finns en anledning till varför man låter folk välja själv....

Permalänk
Medlem

Finns redan mängder av sådana här trådar och dom slutar ALLTID med pajkastning! Använd sökfunktionen och försök få dig en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varmperonsplitt:

Innan det här spolas ned i toaletten bland alla andra vulgära, fanboy-smittade trådar på YouTube, så hittade jag ingen mer passande titel till tråden till mitt försvar.

Efter flera misslyckade försök att finna konstruktiva jämförelser mellan Dota 2 & Lol frågar jag slutligen här. Ofta slutar diskussioner i vem som kan skrika högst om hur Dota 2 är mer tävlingsinriktat och Lol är mer populärt med god anledning.
I slutändan däremot låter det som att många är överens om att Lol är en casual-version av Dota 2. Vid en närmare titt på Dota 2 såg jag bara hur ensidad kartan är och hur slumpmässiga siffrorna för skada är.

Jag lutar mig nu mot Sweclockers i hopp om att få konkreta anledningar till varför man har kommit till den vanligt förekommande slutsatsen.

Finns det inte en tråd med exakt detta innehåll redan? Tror jag läste lite i den i förra veckan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Kommer bara sluta i pajkastning.
spela 4veckor LoL (personlig favorit) och spela sen 4veckor Dota2, spela sen 1-2veckor på det spelet du tror du föredrar och reflektera över skillnader vilket ger _dig_ en bättre spelupplevelse

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Dr33mcrusher:

Varför ställer folk frågor som denna? Vilket man gillar bäst får man bestämma själv, frågor som denna leder ALLTID till hat, och för att vara helt ärlig så finns det inget riktigt svar på denna fråga, folk kommer alltid att ha olika åsikter. Man skulle lika gärna kunna fråga "vilket parti är bäst inför valet 2014"... Det finns en anledning till varför man låter folk välja själv....

Med konstruktiva jämförelser och konkreta anledningar menade jag objektiv kritik. Det är fel att säga att CoD-serien är mer tävlingsinriktad än CS-serien för att man föredrar CoD.

Och till varför man ställer frågan, intresse. Jag har varken lust och tålamod att testa spelen men jag gillar att ha någonting att säga om de.

Permalänk
Skrivet av truedesire:

Kommer bara sluta i pajkastning.
spela 4veckor LoL (personlig favorit) och spela sen 4veckor Dota2, spela sen 1-2veckor på det spelet du tror du föredrar och reflektera över skillnader vilket ger _dig_ en bättre spelupplevelse

Jag vill inte spela någon av spelen men jag vill gärna ha någonting intelligent att säga om dem. Jag hoppas att det finns en person på internet som kan ge mig det.

Permalänk

Mitt misstag att jag inte fann någon annan tråd med samma ställda fråga. Däremot hittade jag ingenting mer än vad jag nämnt i första inlägget. Mer specifikt sagt skulle jag uppskatta motivering bakom Dota 2 anses den bästa MOBA:n efter problemen jag nämnde i originalposten.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "ensidad kartan är och hur slumpmässiga siffrorna för skada är"?

Edit: Att man enbart kan ha mini-mappen på ena sidan & inte som i lol där man kan bestämma vilken sida?
Skadan är jag dock lost på.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Att du inte kunna hitta en annan tråd som denna via sökfunktionen var ju lite konstigt, jag hittade den direkt: http://www.sweclockers.com/forum/116-massiva-onlinespel/12220...

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Gillar inte Dota 2 pga att "delayen" som blir när man springer och att man enligt mig att man kan klicka någonstans ( oavsett på minimappen eller i spelet ) och gå raka vägen dit.
Stör mig också på hur smooth allt är, kanske för att jag började med League först, men finner det rätt så irriterande och att man måste tänka på varje klick.

Antar att jag bara är lat och vill ha ett mer actionfyllt spelande ( mer TF's i League enligt mig ) och att andra kommer tycka att jag har hellre dålig "gameplay", men detta är mina åsikter och bara mina. Folk är olika men väldigt få verkar få in det i skallen i sådana här frågor.

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Vad menar du med "ensidad kartan är och hur slumpmässiga siffrorna för skada är"?

Edit: Att man enbart kan ha mini-mappen på ena sidan & inte som i lol där man kan bestämma vilken sida?
Skadan är jag dock lost på.

Stämmer det inte att det finns en chans att missa attacker mellan high- och low-ground & det finns en chans att man får en extrastark träff?
En annan grej jag inte nämnde är runorna som saknar någon form av mönster vart de spawnar, om det inte fixats.
Angående kartan, googla "dota 2 dire advantage".

Permalänk
Skrivet av Criplla:

Gillar inte Dota 2 pga att "delayen" som blir när man springer och att man enligt mig att man kan klicka någonstans ( oavsett på minimappen eller i spelet ) och gå raka vägen dit.
Stör mig också på hur smooth allt är, kanske för att jag började med League först, men finner det rätt så irriterande och att man måste tänka på varje klick.

Antar att jag bara är lat och vill ha ett mer actionfyllt spelande ( mer TF's i League enligt mig ) och att andra kommer tycka att jag har hellre dålig "gameplay", men detta är mina åsikter och bara mina. Folk är olika men väldigt få verkar få in det i skallen i sådana här frågor.

Vad är det för fördröjning du pratar om? Och hur det kan vara dåligt hur "lent" det är?

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

Att du inte kunna hitta en annan tråd som denna via sökfunktionen var ju lite konstigt, jag hittade den direkt: http://www.sweclockers.com/forum/116-massiva-onlinespel/12220...

Jag letade som sagt bland dessa men hittade fortfarande ingenting som besvarade mina frågor. Att jag skapade en tråd av just den anledning var fel hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varmperonsplitt:

Vad är det för fördröjning du pratar om? Och hur det kan vara dåligt hur "lent" det är?

Som sagt så är det min åsikt, jag började med League som har en väldigt snabb " turnaround " när man klickar t.ex bakom sin karaktär. Dota 2 har en mycket längre Turnaround tid. Likaså är det med den andra punkten i din fråga. Jag började med League och gillar hur snabbt allt är, med Dota tycker jag skillshots och sådant är rätt så slöa. Man får jobba mer i Dota, men League är enligt mig roligare.

Dota är säkert bättre på en competetive skala men eftersom jag inte kör League för att bli esportsproffs så får det duga, är nästan 100 på att om jag hade börjat med Dota innan League så skulle det vara ombytta roller i mina argument med att League är för enkelt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varmperonsplitt:

Vad är det för fördröjning du pratar om? Och hur det kan vara dåligt hur "lent" det är?

Turn rate finns i dota2
http://dota2.gamepedia.com/Turn_rate

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Varmperonsplitt:

Stämmer det inte att det finns en chans att missa attacker mellan high- och low-ground & det finns en chans att man får en extrastark träff?
En annan grej jag inte nämnde är runorna som saknar någon form av mönster vart de spawnar, om det inte fixats.
Angående kartan, googla "dota 2 dire advantage".

Står man nedifrån och skjuter upp så finns det en chans att man missar, ja. Något som inte på något sätt är dåligt.

Det finns skills och items som ger en chans att göra extraskada, ja. Inte heller detta dåligt på något sätt.

Runorna kan spawna på ett av två ställen, varannan minut. Hade de spawnat på exakt samma ställe varje gång hade ju hela utmaningen med att vakta runorna försvunnit.

Angående att ena laget skulle ha ett övertag så är det sällan något som märks i pub games och i pro games så utjämnas det oftast av något annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varmperonsplitt:

Innan det här spolas ned i toaletten bland alla andra vulgära, fanboy-smittade trådar på YouTube, så hittade jag ingen mer passande titel till tråden till mitt försvar.

Efter flera misslyckade försök att finna konstruktiva jämförelser mellan Dota 2 & Lol frågar jag slutligen här. Ofta slutar diskussioner i vem som kan skrika högst om hur Dota 2 är mer tävlingsinriktat och Lol är mer populärt med god anledning.
I slutändan däremot låter det som att många är överens om att Lol är en casual-version av Dota 2. Vid en närmare titt på Dota 2 såg jag bara hur ensidad kartan är och hur slumpmässiga siffrorna för skada är.

Jag lutar mig nu mot Sweclockers i hopp om att få konkreta anledningar till varför man har kommit till den vanligt förekommande slutsatsen.

Nu ska jag vara rättfram och säga att jag enbart spelar Dota 2. Har provat LoL och det föll mig ej i smaken. Dota 2 är mer komplicerat, vilket gör att spelet är svårare att bemästra, att bli bra på det. På grund av att det finns fler mekaniker i spelet såsom high/low-ground miss chans, creeps kan bli denyade (man dödar sitt eget creep för förstöra för motståndaren), En ojämn karta (båda sidorna är inte helt lika) etc etc. Finns massor att nämna. Det tar ett tag att lära sig dessa saker. Och vänja sig vid dem, och sen att kunna utnyttja dem till sin egen fördel.

I min mening gör alla dessa saker (nämnde inte alla) att Dota 2 är ett svårare, men också djupare spel. Det är orginalet, både LoL, HoN, och alla andra ARTS/MOBA spel är direkta eller indirekta kopior på Dota. (Jo jag vet att Aeon of Strife fanns innan, men det var inte lika känt som Dota). Jag tror att de som seriöst har diskuterat skillnaderna alla är överrens om att Dota 2 är svårare, bra eller dåligt. Ja vissa tycker att det är dåligt att dota är svårt, andra tycker att det är detta som gör att Dota är det riktigt "competetive" spel, och att LoL är för Casuals. Visst finns det proffs inom LoL, som säkert tjänar massor på det, men när flera av de proffsen säger att de spelar LoL proffessionelt pågrund av att Dota 2 hade för hög skillcap så betyder det någonting.

LoL är säkert roligt för många, men jag menar på att om man sätter sig in i Dota, blir bra på det, kommer man aldrig gå tillbaka till LoL på grund av djupet som finns i Dota, och att LoL är mycket ytligare. Lite som CoD vs CS faktiskt, i min mening iaf, även om det inte är en bra jämförelse.

Edit: Angående att dire side skulle ha ett gigantiskt advantage... Titta i inlägget undet mitt Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varmperonsplitt:

Stämmer det inte att det finns en chans att missa attacker mellan high- och low-ground & det finns en chans att man får en extrastark träff?
En annan grej jag inte nämnde är runorna som saknar någon form av mönster vart de spawnar, om det inte fixats.
Angående kartan, googla "dota 2 dire advantage".

http://dotametrics.wordpress.com/2013/03/11/radiant-vs-dire-w...
Not so much advantage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varmperonsplitt:

Innan det här spolas ned i toaletten bland alla andra vulgära, fanboy-smittade trådar på YouTube, så hittade jag ingen mer passande titel till tråden till mitt försvar.

Efter flera misslyckade försök att finna konstruktiva jämförelser mellan Dota 2 & Lol frågar jag slutligen här. Ofta slutar diskussioner i vem som kan skrika högst om hur Dota 2 är mer tävlingsinriktat och Lol är mer populärt med god anledning.
I slutändan däremot låter det som att många är överens om att Lol är en casual-version av Dota 2. Vid en närmare titt på Dota 2 såg jag bara hur ensidad kartan är och hur slumpmässiga siffrorna för skada är.

Jag lutar mig nu mot Sweclockers i hopp om att få konkreta anledningar till varför man har kommit till den vanligt förekommande slutsatsen.

Jag hittade någon recsent för ett tag sedan som jag tyckte (alltid personligt) hade vettiga åsikter om vad det huvudsakligen är som skiljer spelen åt dock så hittar jag den inte igen... Men jag ska försöka summera vad han sa av det jag kommer ihåg.
Värt och nämna är kanske att jag kommer från Dota (ett) ---> HoN --> LoL (som är det jag spelar mest) / Dota 2. Även om jag nu i teorin ska vara LoL "fanboy" eftersom jag spelar det mest så tycker jag ändå jag har bra insyn och kan hålla mig relativt opartisk i frågan!

Tittar du på mapsen är de väldigt lika men Dota 2 har större map men samtidigt högre MS(movement speed) på heroes som gör att den faktiska tiden att ta sig från en sida till den andra är snabbare i Dota 2. Detta ger saker som att det är "större chans" att bli sedd av wards (samtidigt mindre eftersom där är mer yta att warda på?) för att du går längre sträcka samtidigt som du snabbare kan ganka från en annan lane. I övrigt så har Dota 2 bara ett monster som ger någon form av buff (ett item som gör att man återuppstår en gång) medans LoL har 4 små monster (2 för varje sida) som ger mana reg / CDR (cooldown reduction) eller dot (damage over time) på autoattacks samt en lite slow. Dessutom har LoL ett stort monster som ger en buff som ger dig AP (ability power), AD (attack power), mana reg och hp reg. Dota 2 har även kvar den gamla Dota (ett) mapen som inte är helt balanserad, detta är något LoL faktiskt har ändrat och lyckats gör mycket jämnare.

Kollar man på Heroes så är LoL bättre balanserat överlag och i pro-plays slipper du se samma hjältar varje match. En sak som skiljer MYCKET mellan heroes i LoL och Dota 2 är hur pass de har värdesatt högmobility (spells som kan ta dig run hela mapen). I LoL har alla spells med som gör det betydligt längre cooldowns än liknande i Dota, detta öppnar tex för lättare split push för du kan alltid ta dig snabbt tillbaka igen i Dota. Detta kan man diskutera om det är bra eller dåligt (i min mening dåligt) då det ska kosta att han en ensam man på en lane, det är inget som ska komma gratis...
Dota har även mer passiva spells som man inte kan aktivera, kan inte komma på (kan klart ha glömt!) en LoL spell man inte kan aktivera.

När det kommer till Items gillar Dota aktiverings items (dvs du får en ny spell) och det är typ ett måste på de flesta heroes. I LoL är detta mycket ovanligare och samtidigt inte alls en nödvändighet. Inte bara att Dota har mer aktiverings items, utan de items man kan aktivera är ofta en bra form av cc (hex, wirlwind, push) detta finns inte heller i LoL. Dock finns där 2 items som ger slow i LoL. Om man bara kollar på Items överlag så är LoL bättre balanserat då du har mycket fler möjligheter att välja på items för en och samma heroe.
Värt och nämna är ju att man har summoner spells i LoL som kan ge yttligare en Slow / attack speed slow, dot, TP(teleport), flash, sprint(MS), barrier (liten sköld), mm. Så du har från början 2 mer knappar att trycka på.

Grafikmässigt har Dota 2 en mer realistisk stil (känns fel att säga då alla heroes är monster...) medans LoL har lite mer tecknat stuk över sig. Fördelarna med det tecknade är att det öppnar upp för roligare skinns. Sen finns där folk som inte gillar för "overkliga" skinns men det jag inte förstår med det argumentet är att heroen från början är overklig...
Personligen har jag mycket lättare att urskilja vilka spells som kastas i LoL, den ljusare stilen på grafiken ger bättre kontrast än den gråa /mörka i Dota 2.

Sen kommer vi till Runor och masteries i LoL. Detta är något som inte finns i Dota. I vilket fall så ger runor och masteries extra stats och det är du som får välja dem. Folk talar för och emot detta, antingen så gillar man det för att man kan få det den där lilla extra boosten om man är duktigt på att välja och anpassar sig efter roll / motståndare eller så hatar folk det för att när man valt dem kan man "inte byta" build (tex gå AP istället för AD). Ska sanningen fram så är där få champs som spelas mycket med både AP / AD i en normal match. Nästan alltid har de fördel med det ena eller andra vilket gör att den bättre som är standard.

Jag försökte hålla det fritt från personliga inlägg, men svårt att inte vara opersonlig... Speciellt om man ska argumentera för ett påstående. Men där jag har skrivit JAG / PERSONLIGEN / etz så är det klart personlig åsikt! men samtidigt många av argumenten även från spel recensenten.
Där är klart saker jag kommer ha glömt att nämna och folk får gärna komplettera eller ge motiverade argument för och emot saker jag har tagit upp så att TS kan få en bättre uppfattning.

Hoppas det hjälpte lite!

Edit: Kom på att jag glömt nämna den förstörbara miljön(träd) i Dota. Hinner dock inte komplettera det nu. Kommer fixa det imorn.

Permalänk

Nu har jag inte spelat just Dota 2, men eftersom det skall vara en direkt klon av dota(1), som jag tillbringade mååånga timmar att spela med vännner/randoms.

Det jag inte fattar är att många säger att dota 2 är svårare, visst är skillshotsen lite långsammare men heroesen är mer obalanserade, antar att dom inte riktigt fixat Ursa's äcklighet och t.ex. (Maives?, skugg kvinna som crittar som in i helvete.), visst dom kanske är PuG stompers men vafan. ^^
Men jag kan inte säga att LoL inte har heroes som inte instant gibbar folk, som sagt det är svårt att få allting perfekt balanserat, men jag tycket LoL har gjort ett bättre jobb än dota 2 balans mässigt.

Sedan en sak som jag tycker LoL har gjort väldigt bra är AD(attack dmg) och AP(Ability Power), vilket gör att om man är en spellcaster lategame känns det som man faktiskt tar dmg, om jag inte helt skjuter i skogen så kan man inte ge dmg till spells i Dota vilket gör att spellcasters lategame inte kan ens i närheten slåss mot t.ex. en pudge etc, utan dom blir en mer supportive roll, dom kanske är bra early men det är ganska lame late game.

Sedan kommer jag inte håg så mycket om mappen i dota 2, men kommer ihåg att det inte var några större problem, även är det inte så i LoL heller.

Vet inte riktigt var mer jag kan säga, jag gillar LoL bäst, mer är det inte om saken, ingen ide att kasta paj för att någon annan gillar ett annat spel/musik/religon/icke religon/korv/ost/you get the point.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag hatar när man tar upp LoL emot Tex Dota 2 / HoN.

LoL är ett värdelöst spel och nej, det handlar inte om smak. Det är så jävla kasst. Lira DotA i en vecka och du har vant dig.. Eller HoN.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Joelschub:

Nu har jag inte spelat just Dota 2, men eftersom det skall vara en direkt klon av dota(1), som jag tillbringade mååånga timmar att spela med vännner/randoms.

Det jag inte fattar är att många säger att dota 2 är svårare, visst är skillshotsen lite långsammare men heroesen är mer obalanserade, antar att dom inte riktigt fixat Ursa's äcklighet och t.ex. (Maives?, skugg kvinna som crittar som in i helvete.), visst dom kanske är PuG stompers men vafan. ^^
Men jag kan inte säga att LoL inte har heroes som inte instant gibbar folk, som sagt det är svårt att få allting perfekt balanserat, men jag tycket LoL har gjort ett bättre jobb än dota 2 balans mässigt.

Sedan en sak som jag tycker LoL har gjort väldigt bra är AD(attack dmg) och AP(Ability Power), vilket gör att om man är en spellcaster lategame känns det som man faktiskt tar dmg, om jag inte helt skjuter i skogen så kan man inte ge dmg till spells i Dota vilket gör att spellcasters lategame inte kan ens i närheten slåss mot t.ex. en pudge etc, utan dom blir en mer supportive roll, dom kanske är bra early men det är ganska lame late game.

Sedan kommer jag inte håg så mycket om mappen i dota 2, men kommer ihåg att det inte var några större problem, även är det inte så i LoL heller.

Vet inte riktigt var mer jag kan säga, jag gillar LoL bäst, mer är det inte om saken, ingen ide att kasta paj för att någon annan gillar ett annat spel/musik/religon/icke religon/korv/ost/you get the point.

Varken Ursa eller mortred är obalanserade.

Angående AD och AP och allt vad det heter så känner i alla fall jag att det är helt otroligt tur att DotA inte följde efter ner i det träsket, men det kanske är en smaksak. Att hjältarna har mer definierade roller ser jag bara som positivt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Fan vad jag hatar när man tar upp LoL emot Tex Dota 2 / HoN.

LoL är ett värdelöst spel och nej, det handlar inte om smak. Det är så jävla kasst. Lira DotA i en vecka och du har vant dig.. Eller HoN.

Det är just sådant här som inte är roligt, skriv istället lite om varför det är så "Jävla kasst", och självklart vänjer man sig efter en vecka det gör man med dom mesta spelen.(Fattar inte varför du ens tog up det?)

Skrivet av DunderKlumpen:

Varken Ursa eller mortred är obalanserade.

Angående AD och AP och allt vad det heter så känner i alla fall jag att det är helt otroligt tur att DotA inte följde efter ner i det träsket, men det kanske är en smaksak. Att hjältarna har mer definierade roller ser jag bara som positivt.

Mja, som sagt lirade när det var dota 1 så vet inte om dom har balanserat lite sedan jag körde, men som jag minns det blev man så stompad av en ursa som soloade roshan lvl 6 etc, men som sagt länge sedan.
Så kan inte igentligen säga så mycket om saken.

Jag gillar verkligen ad/ap saken i LoL Känns att det gör lite mer för spelet, jag minns att jag spelade väldigt mycket Puck i dota, blev ofta väldigt feedad, men problemet var lategame som sagt, jag blev inte så vettig i allmänhet.
Utan i lol känns det som du kan hjälpa laget mer i late game med AP, vilket öppnar för att man bör vara försiktig emot Caster etc under hela spelet istället för bara ibörjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Jag gillar verkligen ad/ap saken i LoL Känns att det gör lite mer för spelet, jag minns att jag spelade väldigt mycket Puck i dota, blev ofta väldigt feedad, men problemet var lategame som sagt, jag blev inte så vettig i allmänhet.
Utan i lol känns det som du kan hjälpa laget mer i late game med AP, vilket öppnar för att man bör vara försiktig emot Caster etc under hela spelet istället för bara ibörjan.

Tycker precis samma sak, ser ingen nackdel med att man kan vara bra late game som caster. Tex öppnar det för att inte ens ha en AD i laget = du kan köra mer varierat och sista jag kolla ville spelutvecklarna komma ifrån en fast meta.

Men i vilket fall skulle jag säga att LoL för tillfället är bättre balanserat all round. Dock har du ju dota inte funnits länge (om man bara räknar Dota 2 tiden) och då bör det väll ligga lite efter? Samtidigt som de borde ligga före då de tog så mycket från ettan... Svårt att säga varför det går så segt för Dota, men med tiden blir det säkert lika balanserat!

LoL har faktiskt en fördel när man kolla på det över Dota då de introducerat draken ("mini roschan" för dota spelar) som bidrar till att skapa mer teamfightst tidigare!

Permalänk
Skrivet av imo:

Tycker precis samma sak, ser ingen nackdel med att man kan vara bra late game som caster. Tex öppnar det för att inte ens ha en AD i laget = du kan köra mer varierat och sista jag kolla ville spelutvecklarna komma ifrån en fast meta.

Men i vilket fall skulle jag säga att LoL för tillfället är bättre balanserat all round. Dock har du ju dota inte funnits länge (om man bara räknar Dota 2 tiden) och då bör det väll ligga lite efter? Samtidigt som de borde ligga före då de tog så mycket från ettan... Svårt att säga varför det går så segt för Dota, men med tiden blir det säkert lika balanserat!

LoL har faktiskt en fördel när man kolla på det över Dota då de introducerat draken ("mini roschan" för dota spelar) som bidrar till att skapa mer teamfightst tidigare!

"Problemet" med dotas balans är att den är väldigt annorlunda emot LoL's och jag gillar det inte, det är mer focus på AD istället för att göra det mer utjämnat över alla, visst kan Spellcasters i dota hjälpa till late game, men dom blir mer av en supportive roll när alla börjar få hp.

Och sedan på att dota 2 inte funnits så länge så är dota 2 en ren "kopia" av dota 1, dom har tagit allting gjort det som i första dota, inga balance changes etc.(Såklart har dom väl balanserat lite antar jag?)
Men det känns som Dota har stagnerat, dom pumpar inte ut nya champions i den rasande takten LoL gör(Gör dom nya heroes, som sagt har inte riktig koll. ^^ )

Permalänk
Medlem

Det som LoL argumenten har tagit upp som jag faktiskt kan acceptera som någon sorts argument, förutom okunskap om Dota, är att LoL är bättre balanserat...? Ok. Vi tar det sen. Angående detta om att spellcasters inte är bra i långa games... har du sett några professionella matcher i dota 2??? Såg du international 2013 Grand Finals?? Kolla in S4:as Puck. End of discussion!

Dota är extremt balanserat. Men de balanserar det kring tävlings scenen. Inte efter Publika games. Alltså, ja det finns heroes som personer i pubs anser vara OP. Det som är OP är om en hero combo inte kan slås av proffessionella spelare. Gång på gång, då balanserar Icefrog (han som balanserar dota sen Dota Allstars) heroesarna efter det. I pubs finns det flera heroes som räknas som pub stompers, alltså heroes som i publika games är lätta att äga med. Detta beror endast på okunnighet. Om ett lag vet hur man spelar finns det inga OP heroes. Gäller bara att du countrar med heroes som är bra mot dessa OP heroes, eller köpa items som hjälper dig. Därför är teamwork så extremt viktigt i Dota. Och är därför som det räknas som ett väldigt bra competetive spel, ett av de bästa lag esporterna.

Dota är balanserat kring kunskap och skill. Om du inte har skillen eller kunskapen kommer du förmodligen förlora. I LoL som jag har förstått det spelar runes och masteries stor roll, eftersom de ger en ett övertag över personer som inte har dem. Vet en kompis som skulle spela en turnering, och då var han tvungen att spela på en ny server, och kunde därför inte ta med sig sina runes och masteries utan att betala. De förlorade i semi final tror jag på grund av att de andra laget hade fullt med runes och masteries och därför hade ett stort övertag. I min mening kan man därför inte kalla LoL ett balanserat spel, när de beror på vilka items du har köpt, eller hur mycket du har lagt ner på spelet. I stället för att handla om hur duktig du är och hur mycket du kan om heroesarna och spelet. Där är Dota väldigt balanserat, och därför mycket mer balanserat än Lol. Alla startar från 0 varje match. Inget annat spelar roll.

Med tanke på obalanserade heroes i Dota, så är alla heroesarna obalanserade på sitt sätt. Det är det som är poängen. Du använder en obalanserad hero mot en annan obalanserad hero för att ta bort hans övertag. Eftersom alla heroes är obalanserade, är spelet balanserat De gör de bara annorlunda än LoL's dev team väljer att balanserade på.

Och ja, Dota balanseras fortfarande. Av samma kille som i Dota 1 (Icefrog), och ja han utvecklar fortfarande nya heroes. De släpps bara inte lika ofta, vilket i mitt tycke är bra! De är exakta kopior av varandra, bara en annan engine att spela det i, och med mycket mer saker runtomkring.

På tal om reviews... så här säger experterna... och i vissa finns det jämförelser med LoL:

http://www.edge-online.com/review/dota-2-review/
http://www.gametrailers.com/reviews/7htm2c/dota-2-review/ - video
http://www.pcgamer.com/review/dota-2-review-2/
http://www.ign.com/articles/2013/07/24/dota-2-review text + video
http://www.destructoid.com/review-dota-2-258506.phtml

De är läsvärda

Edit: Hitta detta i kommentarerna som jag tyckte var läsvärt

"Long story short LoL for casuals and people with low will power and tactical sense. Easier gameplay, less mechanics, more skill shots. Gold trickles at a faster rate. Snowball affect is very minimum. Effects carry over from game to the next giving certain players advantages. Pay to win is possible given similar skill levels. Champions are limited and cycled outside of buying them with real money or grinding for them.

DOTA2 for masochists that will persevere and get rewarded immensely. More mechanics knowledge based game. Most heroes can fulfill most roles given proper items. Many Many more items and activatable items. Fewer skillshots more tactical gameplay. Heavily punished for deaths and tacitcal mistakes. Teams can snowball and demolish opposition. 2 players can win in some cases againsts 5 player teams. All heroes are available so you can easily be counterpicked. Each mach is dependent on your and your teams skill and NOTHING else. No extras carry over from one game to the next that affect gameplay."

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Wall of text

Väldigt väl skrivet, som sagt jag har ungefär 0 koll på Dota atm så kan igentligen inte basera mina tycken på mer än min Dota 1 "karriär".

Jag tycker det är lite konstigt att du trycker ner på att LoL inte kräver skill? Visst är det enklare att ta sig in i än dota, kanske pågrund av att LoL har siktat lite mer på normala spelare som kanske inte har lika mycket tid att lägga ner.

Angående att spellcasters inte var lika bra i längden så är det väl sant, dom blir ganska dåliga på duellera i slutet, och jag tycker det är synd när man har en skit rolig champion som efter 30-35 min känns som en support gubbe helt plötsligt.

Angående Runes och Masteries så är det en sido grej som jag tycker är helt okej, det kan vara smärt samt att råka klicka fel rune pages etc, inte kul.
Men på högre lvl ger det en vidare balans i spelet, då man kan välja runes/masteries emot laget man möter.(både bra och dåligt kanske.)
Sedan är det inte i LoL Förens lvl 30 som runor spelar roll, då runorna innan är näst intil värdelösa, och det är när man, visst blir det lite jobbigt att spela mot någon med runor när man inte har, men det är inte ett SÅ stort hopp emellan.

Det är trevligt att höra att dom skapar nya champions och balanserar spelt, så att det inte stagnerar, att det är flera spel av denna sorten ger bara bra konkurans vilket ger båda positiva saker.
Och självklart finns det PuG stompers i LoL ochså. ^^

Att Dota balanserar, som du säger, runt den kompitiva scenen är för mig ganska dumt, då jag skulle gissa att dom flesta som spelar är på den nivån, och jag kan see att det är svårt att komma in i ett spel som är mest inriktat på Pro playing.

Men det faller tillbaka på det jag och många andra sagt, smaken är som baken, jag tror säkert att jag skulle gilla dota om jag orkade sätta mig in i det.
Men när jag har spelat runt 1600 games i LoL känner jag att jag inte har orken att sätta mig in i ett nytt MOBA.

Permalänk

Att lol är lättare är rent skitsnack, hade det varit sant hade väl "alla" kommit upp i diamant ligan eller iaf guld.

Den stora skillnaden tycker jag är att i lol kan inte en enskild spelare carrya på det viset man kan i dota2, om resten av laget suger kan du inte under några som helst omständigheter vinna ett game oavsett hur bra det har gått för dig. Däremot i dota så är level cappen högra än 18 och heroesen kan scalea otroligt mycket bättre mot late game och kan då carrya ett helt lag om den hereon har snöbollat.
Och det är väl egentligen det som uppfattas som obalenserat.

Det där med runor och grejer är inte ett problem i lol, den turneringen som nämndes innan är väl ändå ett riktigt undantag? Eller är det många som måste starta nya konton för att spela en dagsturnering?
I lol får du möta folk på samma level som har samma runor och masteries.

Permalänk
Skrivet av Varmperonsplitt:

Med konstruktiva jämförelser och konkreta anledningar menade jag objektiv kritik. Det är fel att säga att CoD-serien är mer tävlingsinriktad än CS-serien för att man föredrar CoD.

Och till varför man ställer frågan, intresse. Jag har varken lust och tålamod att testa spelen men jag gillar att ha någonting att säga om de.

Det är väl också fel att säga att CS-serien är mer tävlingsinriktad bara för att du föredrar CS?
COD kan definitvt spelas kompetetivt. Se på promods sucess till exempel.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz