Permalänk
Medlem

interrupt moderation

hejsan kort fråga, ska jag höja eller sänka Max IRQ för att minska cpu användande?

Minimum ; 1000
Maximum ; 30000

Mvh frank!

EDIT; Det här är det ända ja kan hitta när ja googlar det,

The Max IRQ per Sec property specifies the rate of interrupts to the CPU during packet transmission and packet reception. The interrupt Moderation feature uses this property to group CPU interrupts. When the Interrupt Moderation is disabled, the value of Max IRQ per Sec is ignored.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Varför vill du göra det från första början? I vilket syfte?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Varför vill du göra det från första början? I vilket syfte?

För att minska cpu användande....

Visa signatur

ok

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frankoz:

För att minska cpu användande....

varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

för att ja kan o,o?

Visa signatur

ok

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att du ska meka så mycket på BIOS-nivå med detta - det är nog bättre om du gör det på OS-nivå. IRQ för mig har alltid varit 0-15, men jag gissar att du vill tweaka antalet IRQ-requests per sekund, något man förmodligen inte ska pilla så mycket med om man inte har 100% koll på vad man gör. Om du har hög CPU-användning på grund av IRQ-strul då kanske du kan testa att byta fysisk port (om det är ett instickskort) eller alternativt söka andra lösningar på exempelvis drivrutinsstrul som skapar IRQ-strul. Jag har haft ett par routrar med integrerade Realtek-nätverkskort som har bråkat under FreeBSD (Pfsense) med diverse fel, alla löstes relativt enkelt med ett par tweaks i drivrutinen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Cloudflare har lyckats gå förbi "interrupts" helt i deras senaste setup. Fast detta gör man ju först när man pressar 10Gbit från servrarna då det är då det märks.
Intressant läsning (halvt offtopic) http://blog.cloudflare.com/a-tour-inside-cloudflares-latest-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Cloudflare har lyckats gå förbi "interrupts" helt i deras senaste setup. Fast detta gör man ju först när man pressar 10Gbit från servrarna då det är då det märks.
Intressant läsning (halvt offtopic) http://blog.cloudflare.com/a-tour-inside-cloudflares-latest-g...

Hade hoppats på ett svar på min fråga. I vilket fall intresant läsning

Visa signatur

ok