Stor Driftstörning på Telenor helgen 18-19 maj, Någon som vet orsaken?

Permalänk

Stor Driftstörning på Telenor helgen 18-19 maj, Någon som vet orsaken?

Under helgen den 18-19 maj, främst på natten till söndagen, inträffade en stor driftstörning i de östra delarna av Västmanland. Felet är i skrivande stund provisoriskt åtgärdat. Eftersom det verkar vara en rätt stor incident undrar jag om någon någon här vet orsaken till det? Operatören är Telenor.

Permalänk
Glädjespridare

Jag varken vet eller befinner mig i området, men i dessa tider är det inte långsökt att misstänka någon form av attack från världens motståndare till demokrati etc. (Ryssland/Kina mest sannolikt isåfall, eventuellt med frilansande allierade på plats).

Men jag kikade lite ytligt på deras driftinformation och de har åtminstone något pågående planerat arbete :

https://telenor.se/support/driftinformation/driftstorningar-p...

Permalänk

Vad jag behöver är fakta och inte spekulation, jag tror inte Kina skulle göra en sådan sak eftersom det lätt kan "bestraffas" med att aldrig importera nåt därifrån, och de skulle nog ha gett sig på en betydligt mer grundläggande del av infrasystemet i så fall vilket skulle påverka alla operatörer, och det finns säkert ytterligare flera orsaker att vara skeptisk. Dessutom skulle det stått i tidningar och det gjorde det inte. Det var det första jag kontrollerade, med hjälp av det trogna Tre som har bättre uppkoppling än Telenor som har fått "pris" på att vara det sämsta telekom-företaget, så det var nog en goof från deras sida om jag ska gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Vad jag behöver är fakta och inte spekulation

Vad får dig att vända dig till Sweclockers istället för att fråga Telenor?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Vad jag behöver är fakta och inte spekulation, jag tror inte Kina skulle göra en sådan sak eftersom det lätt kan "bestraffas" med att aldrig importera nåt därifrån, och de skulle nog ha gett sig på en betydligt mer grundläggande del av infrasystemet i så fall vilket skulle påverka alla operatörer, och det finns säkert ytterligare flera orsaker att vara skeptisk. Dessutom skulle det stått i tidningar och det gjorde det inte. Det var det första jag kontrollerade, med hjälp av det trogna Tre som har bättre uppkoppling än Telenor som har fått "pris" på att vara det sämsta telekom-företaget, så det var nog en goof från deras sida om jag ska gissa.

Vi kan bara göra antaganden här på Sweclockers.
För du kommer aldrig hitta en med insyn i Telenor som sitter på Sweclockers och talar öppet om avbrott. Sådant går bara genom rätt kanaler.

Men låter som en avgrävning någonstans. Säkerligen en 96:a eller liknande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Låt oss Åtminstоne göra realistiska antaganden och inte fantisera ihop draman som man ser i film och TV-serier. Så ja, det måste ha varit en avgrävning. Kanske vid något jour-arbete, Det är självklart man har sekretess med tanke på att konkurrenter kan dra nytta av att det skett avbrott och starta kampanjer som "Nu extra rabatt på ett abonnemang med [konkurrerande företag]!" Då skulle kunder kunna rösta med fötterna och då förlorar man dem ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Så ja, det måste ha varit en avgrävning. Kanske vid något jour-arbete

Det kan det ju även bara vara någon hårdvara som gått sönder utan fysisk åverkan, sånt händer ju ibland det med.
Blir ju extremt spekulativt vad det kan ha varit i just detta fall om man inte har något att gå på...

Men ja, avgrävt eller på annat vis skadat kablage ute i verkligheten är ju en möjlighet.
Typ "vi skulle sätta upp ett staket längs vägen, så nu har vi slagit ner stolpar genom kablaget var tredje meter längs en tvåhundra meter lång sträcka - vadå, fanns det utmärkt på kartan alltså?" eller andra liknande klassiker.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304