Äldre Shuttle som fil/skrivarserver?

Permalänk
Medlem

Äldre Shuttle som fil/skrivarserver?

Hej,

har en gammal Shuttle som inte används, fick tanken att jag kan använda den som skriv och filserver körandes någon variant av Windows Server.

Några frågor:

Kan man köra VNC mellan WinServer och Mac OSX?

Kan man byta ut nätagget i Shuttle:n mot ett som drar väldigt lite ström?

Om ett nätagg är på 350w, drar det då det konstant eller bara när den är maxlastad?

Mvh

Permalänk
Medlem

Effekten nätagget är specad för är det maximala värdet agget kan leverera.
Sedan är det beroende på vilka komponenter du har och hur mycket de används som bestämmer hur mycket ström den drar.

För att sänka förbrukningen kan man underklocka och/eller köpa ett agg som har högre verkningsgrad 80+ tex

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av nejo:

Hej,

har en gammal Shuttle som inte används, fick tanken att jag kan använda den som skriv och filserver körandes någon variant av Windows Server.

Några frågor:

Kan man köra VNC mellan WinServer och Mac OSX?

Kan man byta ut nätagget i Shuttle:n mot ett som drar väldigt lite ström?

Om ett nätagg är på 350w, drar det då det konstant eller bara när den är maxlastad?

Mvh

1. Ja, om du prompt vill nyttja VNC går det bra mellan plattformar. Annars har MS faktiskt varit snälla mot Mac OSX-användare på denna punkt och erbjuder detta gratis: RDP för Mac

2. Borde gå utmärkt, kontrollera bara vilken standard det är innan då jag betvivlar att det är vanlig ATX. Kontrollera dessutom att det du byter till har tillräckligt antal SATA/Molex-kontakter, speciellt om det är ett gammalt du byter ifrån.

3. Ditt nätagg kan leverera upp till 350w, det är dock inte dess förbrukning, och du bör aldrig komma i närheten av detta med en liten filserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Effekten nätagget är specad för är det maximala värdet agget kan leverera.
Sedan är det beroende på vilka komponenter du har och hur mycket de används som bestämmer hur mycket ström den drar.

För att sänka förbrukningen kan man underklocka och/eller köpa ett agg som har högre verkningsgrad 80+ tex

Tackar.

Skrivet av PirateKensai:

1. Ja, om du prompt vill nyttja VNC går det bra mellan plattformar. Annars har MS faktiskt varit snälla mot Mac OSX-användare på denna punkt och erbjuder detta gratis: RDP för Mac

2. Borde gå utmärkt, kontrollera bara vilken standard det är innan då jag betvivlar att det är vanlig ATX. Kontrollera dessutom att det du byter till har tillräckligt antal SATA/Molex-kontakter, speciellt om det är ett gammalt du byter ifrån.

3. Ditt nätagg kan leverera upp till 350w, det är dock inte dess förbrukning, och du bör aldrig komma i närheten av detta med en liten filserver.

Behöver inte vara just VNC, det du rekar låter bra.

Är något av Win Server varianterna att föredra? Minns inte specsen men Shuttle:n är väl inte direkt överdrivit kraftfull.

Permalänk
Skrivet av nejo:

Är något av Win Server varianterna att föredra? Minns inte specsen men Shuttle:n är väl inte direkt överdrivit kraftfull.

Om du publicerar hårdvaran här blir det nog lättare för oss att svara, eller åtminstone det modellnamn din Shuttle har.
Annars kan du jämföra detta själv mot rekommenderade hårdvarukrav på diverse versioner av Windows server os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Om du publicerar hårdvaran här blir det nog lättare för oss att svara, eller åtminstone det modellnamn din Shuttle har.
Annars kan du jämföra detta själv mot rekommenderade hårdvarukrav på diverse versioner av Windows server os.

Modellnamnet är SK41G, Socket A med en Athlon XP 1800 (tror jag) i.

Permalänk
Medlem

2003 eller 2008 är de tänkbara serverversionerna.
Atlon 1800 klarar inte 64 bit os och 2008 är sista 32 bit

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Så, då var Win2003Server installerad, någon som kan tipsa om vilken programvara jag behöver installera för att kunna köra en filserver och en skrivarserver som OSX kan se och använda?

Permalänk
Medlem

Lite mer info om hårdvaran: Amd Athlon XP 2200+ (1.8GHz), 256(!)mb ram. Ska se om jag inte har någon sticka liggandes för det känns som att ram:et är lite väl litet.

Permalänk
Skrivet av nejo:

Så, då var Win2003Server installerad, någon som kan tipsa om vilken programvara jag behöver installera för att kunna köra en filserver och en skrivarserver som OSX kan se och använda?

Mig veterligen, och rätta mig om jag har fel för OSX är inte min starkaste sida, så kan OSX numera läsa NTFS över SMB utan bekymmer. Dvs. du behöver bara skapa shares, sätta de rättigheter du önskar, och ställa in på klienten att verifiera sig som en viss användare mot dessa utdelningar.

Gällande printserver för OSX misstänker jag att det är lättare att låta datorn direkt prata med skrivaren, windows inbyggda tjänster för detta stödjer endast x86, x64 & itanium-arkitekturer för Windows mig veterligen. Dvs. du kan inte få det drivrutinsstöd OSX kräver.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om det går att nyttja 2003:s egen serverfunktionalitet även för print även om det verkara vara lite meck.
Se tex https://discussions.apple.com/thread/3216160?start=0&tstart=0

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415