Steam får delade spel för familj och vänner

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så förstår jag rätt nu, om jag skulle dela mitt Steam bibliotek till min vän så kan han spela vilket spel som helst på den listen (med undantag för tredjeparts nyckeln som de pratar om) men sedan om jag loggar in på det kontot så kommer han bli utkastad efter X minuter? Eller är det först om jag startar ett spel? Skulle ju vara bra om man kunde vara inloggade samtidigt så att man kan prata med varandra utan att använda tjänster utanför Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Så förstår jag rätt nu, om jag skulle dela mitt Steam bibliotek till min vän så kan han spela vilket spel som helst på den listen (med undantag för tredjeparts nyckeln som de pratar om) men sedan om jag loggar in på det kontot så kommer han bli utkastad efter X minuter? Eller är det först om jag startar ett spel? Skulle ju vara bra om man kunde vara inloggade samtidigt så att man kan prata med varandra utan att använda tjänster utanför Steam.

De kommer inte kastas ut förrän du startar ett av dina spel:

Citat:

When I authorize a device to lend my library to others, do I limit my own ability to access and play my games?

As the lender, you may always access and play your games at any time. If you decide to start playing when a friend is already playing one of your games, he/she will be given a few minutes to either purchase the game or quit playing.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Så förstår jag rätt nu, om jag skulle dela mitt Steam bibliotek till min vän så kan han spela vilket spel som helst på den listen (med undantag för tredjeparts nyckeln som de pratar om) men sedan om jag loggar in på det kontot så kommer han bli utkastad efter X minuter? Eller är det först om jag startar ett spel? Skulle ju vara bra om man kunde vara inloggade samtidigt så att man kan prata med varandra utan att använda tjänster utanför Steam.

Om du försöker starta samma spel han spelar kommer han få en varning och en fråga om han vill köpa spelet istället sen blir han utsparkad som en hemlös i stockholm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara i förebyggande sysfte för att blidka EU-domstolen lite som inte alls gillar att Valve begränsar folks möjlighet att sälja sina spel vidare osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bra Valve!

Hur kan man inte gilla att man på ett smidigt sätt kan dela med sig av sina spel? Det är ju bland annat DRM som gör det hela möjligt!

Vad är det som är så hemskt med Valves DRM?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av holmberg:

Bra Valve!

Hur kan man inte gilla att man på ett smidigt sätt kan dela med sig av sina spel? Det är ju bland annat DRM som gör det hela möjligt!

Vad är det som är så hemskt med Valves DRM?

Fattar jag inte heller älskar steam XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Steam är favoriten utan tvekan, och detta gjorde deras tjänst bara ännu bättre.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Sharing is caring gäller inte bara piratkopiering mera.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Skrivet av Elitist:

Varför ska jag behöva Steam för att spela en fysisk kopia av ett single player-spel jag köpt?

Kan man tycka är onödigt. Men du är å andra sidan inte tvungen att köpa de spelet.

Personligen gillar jag Steam väldigt mycket. De ger en smidighet att ladda ned och köra spel. Jag finner att fysiska spel är oftast i vägen, och har inte använt min DVDläsare på år. Flyttade den ifrån förra burken, och har bara använt den en gång, iom att F2011 krävde att jag skulle ha skivan i. Vilket irriterade mig något enormt.

Lira spel offline är inget större problem, finns offline läge för det.

Min synvinkel är snarare varför ska jag behöva ha en fysisk kopia av ett spel istället för en digital, som tar upp plats, kräver att jag trycker i de och håller koll på vilken hylla de har gömt sig i.

Jag har inget större problem med DRM som inte är ivägen. Och Steams är inte de för mig i alla fall.
Riskerar inte att ha ett spel som slutar fungera pga repad skiva/förlorad skiva heller.

Men de hela är ju upp till ens personliga preferenser. Personligen känner jag mig färdig med fysiska kopior som tar plats och tid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

http://www.gog.com/ DRM-fritt FTW!

Tänker inte köpa ett enda spel till som kräver STEAM eller ORIGIN innan de tar bort skydden.

Enda nackdelen med GOG är att de flesta spelen är gamla och utkörda flera gånger om, och därför så kan dom köra DRM-fritt. Funkar kanon som nostalgitripp, men knappast något man enbart kan använda om man vill hänga med i svängarna med dom senaste titlarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Men vafan jag tycker man borde kunna låna ut enskilda spel.. Typ min polare vill gärna spela far cry och jag vill spela cs eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Men vafan jag tycker man borde kunna låna ut enskilda spel.. Typ min polare vill gärna spela far cry och jag vill spela cs eller nåt

De måste ju fortfarande sälja spel!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ett ord: DRM.

Jag håller med, men måste säga att de har en av de bättre DRM:erna som jag inte märker av.

Men detta kommer att testas, känner att de går rätt väg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om Origin och Uplay bara kunde vara lite mer som Steam, vad vacker världen skulle vara.

Om Origin och UPlay bara kunde gå och dö, vad vacker världen skulle vara.
:/

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Är detta ett steg närmare PRIVATkopiering som vi ändå betalar för?

Enligt privatkopiering skulle vi väl få ge bort hela spelet utan begränsningar? Fungerar ju dock inte så bra nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

http://www.gog.com/ DRM-fritt FTW!

Tänker inte köpa ett enda spel till som kräver STEAM eller ORIGIN innan de tar bort skydden.

Vad gör det om de har skydd om du ändå köper spelen?

Svar: ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Varför går utvecklingen frammåt? Varför finns det skydd mot piratkopiering?
Jag har ingen aning!

Steam ger inget skydd mot piratkopiering. Detsamma gäller för Origin, Uplay och all annan DRM som finns. Finns inget som förhindrar, förutom att man erbjuder bättre alternativ. Ett bättre alternativ för mig är ett DRM fritt spel som jag kan ha flera online-inloggningar på, och sälja i framtiden om jag skulle vilja det.

Utveckling har gått bakåt, men jag ser gärna en ändring på det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Superbra!

Dom gör deras tjänst mer och mer attraktiv samtidigt som dom gör det mindre intressant att piratkopiera.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att man inte kan låna ut ett spel i taget. Men i helhet är detta mycket possitivt och ungefär med de begränsningar som var förväntat.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Steam ger inget skydd mot piratkopiering. Detsamma gäller för Origin, Uplay och all annan DRM som finns. Finns inget som förhindrar, förutom att man erbjuder bättre alternativ. Ett bättre alternativ för mig är ett DRM fritt spel som jag kan ha flera online-inloggningar på, och sälja i framtiden om jag skulle vilja det.

Utveckling har gått bakåt, men jag ser gärna en ändring på det!

Ser inte hur digitala kopior som inte tar någon plats och är billigare att skapa tillverka för fysiska produkter som tar plats, tar längre tid att installera, kräver CD/DVD/BR läsare, vilket jag och de flesta av mina kompisar INTE äger, skulle vara bakåtveckling (är det ett ord?)

Fan mitt i ett Dota 2 game, det jag skrev ser helt förjävligt ut och ska åtgärdas efter gamet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Kan man tycka är onödigt. Men du är å andra sidan inte tvungen att köpa de spelet.

Men inte det gamla argumentet nu igen!
När hela industrin rör sig åt hållet allt striktare verktyg för att låsa licenser och begränsa användandet så är man i stor utsträckning tvungen att använda just Steam eller liknande tjänst vid köp utav spel. Detta för att pöbeln inte bryr sig om deras pengar stödjer positiv utveckling, stöd åt striktare DRM eller om pengarna går direkt till stöd till Afghansk kokainexport.

Fri marknad låter säkert fint, men det utgår från att konsumenten kan fatta utbildade och förståndiga beslut. Vilket är helt frånvarande hos konsumenter utav underhållning - oavsett format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag ser ingen anledning till varför man absolut måste spela spelen precis när de lanserats? Spelen är exakt likadana efter flera år. Multiplayerspel som t.ex. WoW eller liknande är givetvis ett stort undantag.

Sedan så kommer allt fler "nya" spel även hos GOG.

Det är ju just det... spel man köper har DRM. Piratkopior har det icke.

Största nackdelarna med STEAM just nu är att spelen låses till ett konto och att de oftast har högre priser på NYA spel jämfört med andra. Men visst... G2PLAY säljer ju oftast STEAM-nycklarna billigare... och det är där jag har köpt de STEAM-spel som man bara kände sig tvungen att ha. Men i fortsättningen så tänker jag inte stödja någon form av DRM.

Det är flertalet gånger jag knallat ner på Gamestop i hopp om att äntligen få köpa ett spel på skiva för engångskull.
Men allt som oftast så är spelet/spelen (även nya sådana) märkvärt dyrare i spelaffären. Så får man knalla hem igen och köpa det på steam lik förbannat, och ibland spara hundralappar.

Förövrigt hoppas jag verkligen att dom lyckas lösa "share" grejen på ett riktigt bra vis Cred till Steam.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Ser inte hur digitala kopior som inte tar någon plats och är billigare att skapa tillverka för fysiska produkter som tar plats, tar längre tid att installera, kräver CD/DVD/BR läsare, vilket jag och de flesta av mina kompisar INTE äger, skulle vara bakåtveckling (är det ett ord?)

Fan mitt i ett Dota 2 game, det jag skrev ser helt förjävligt ut och ska åtgärdas efter gamet.

Digitalt är ej aktuellt utan fiber i dagsläget. Alldeles på tok för långtsamt (Ladda ner BF4 med sina 30 GB på en 8/1 lina som då är helt obrukbar så länge nedladdningen pågår). DVD läsare använder jag själv och den närmaste kompiskretsen, och jag tror ingen av oss skulle få för oss att välja bort den i dagsläget. DVD är många gånger snabbare. En spelsamling ska vara verklig, mycket härligt att kunna ta fysiskt på alla spel man äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar jag inte heller älskar steam XD

Om man vill sitta och gejma i stugan med generator och inget internet då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Om man vill sitta och gejma i stugan med generator och inget internet då?

Du kan spela offline på steam.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ny avgift ifrån Copyswede inom snar framtid. Steam avgiften. Det finns obegränsat med områden att utnyttja för universums största avskum.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk

Bra jobbat Valve!
Så, ge oss möjligheten att sälja spel vi köpt inom Steam marknaden nu också.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

"Valve ångar på med plattformen Steam"

Hoho där fick ni till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Bra Valve!

Hur kan man inte gilla att man på ett smidigt sätt kan dela med sig av sina spel? Det är ju bland annat DRM som gör det hela möjligt!

Vad är det som är så hemskt med Valves DRM?

DRM har väl aldrig gjort någonting möjligt?
Det medför i normalfallet att piraten får än bättre produkt än den betalande kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W